Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Vad gäller hörbarheten av olika ordningar är det förstås så att högre ordningar är betydligt mer hörselovänliga, något som har varit välkänt i bortåt ett halv sekel eller så. THD är alltså ett väldigt grovt mått, men det är ändå användbart, speciellt om man jämför produkter med liknande egenskaper vad gäller den generella formen på distorsionsspektra. Att Geddes gärna kommer fram till att extremt hög THD inte är hörbar, beror inte minst på att hans egna konstruktioner inte uppvisar speciellt bra egenskaper på detta område. Tar man, liksom Dr Geddes, 20 slumpmässigt utvalda lyssnare "från gatan" är sannolikheten stor att de inte hör distorsion överhuvudtaget. För tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Vad gäller hörbarheten av olika ordningar är det förstås så att högre ordningar är betydligt mer hörselovänliga, något som har varit välkänt i bortåt ett halv sekel eller så. THD är alltså ett väldigt grovt mått, men det är ändå användbart, speciellt om man jämför produkter med liknande egenskaper vad gäller den generella formen på distorsionsspektra. Att Geddes gärna kommer fram till att extremt hög THD inte är hörbar, beror inte minst på att hans egna konstruktioner inte uppvisar speciellt bra egenskaper på detta område. Tar man, liksom Dr Geddes, 20 slumpmässigt utvalda lyssnare "från gatan" är sannolikheten stor att de inte hör distorsion överhuvudtaget. För tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
petersteindl skrev:I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Vad gäller hörbarheten av olika ordningar är det förstås så att högre ordningar är betydligt mer hörselovänliga, något som har varit välkänt i bortåt ett halv sekel eller så. THD är alltså ett väldigt grovt mått, men det är ändå användbart, speciellt om man jämför produkter med liknande egenskaper vad gäller den generella formen på distorsionsspektra. Att Geddes gärna kommer fram till att extremt hög THD inte är hörbar, beror inte minst på att hans egna konstruktioner inte uppvisar speciellt bra egenskaper på detta område. Tar man, liksom Dr Geddes, 20 slumpmässigt utvalda lyssnare "från gatan" är sannolikheten stor att de inte hör distorsion överhuvudtaget. För tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
Stig Carlsson var varse om detta kring 1950. D v s innan jag föddes.Vi pratade en hel del angående just högre ordningens deltoner samt modulationsbrus. 2 saker han ogillade mest.
Det finns verkligen anledning att gå in på det faktum hur deltonerna stiger i magnitud då insignalen ökar. Jag tror att de flesta inte förstått principen.
I högtalarelement finns ytterligare faktorer som verkligen påverkar. För några år sedan ville jag se om lilltroll och jag kunde upptäcka hur mekaniska/akustiska fenomen ter sig i högtalarelement och speciellt i dome-diskanter.
Jag undrade om lilltroll kunde mäta distorsion i samband med vattenfallsmätning för att se huruvida vi kunde få fram om t.ex. deltonerna klingade ut olika fort i jämförelse med grundtonen.
Lilltroll brukar gå iland med att ställa upp mätprocedurer enligt mina filosofiska tankar.
Sagt och gjort. Diskanten är en Scan Speak i ett mellanstadium för att bli dåvarande Bremendiskant.
Här syns en 5e delton vid ungefär 3 kHz. Man kan också se att deltonerna lever lite sitt eget liv medans grundtonen klingar av. Det blir faktiskt så att distorsionen blir starkare än grundtonen efter ett tag och det är 7e-tonen. Det är ganska långa tidskonstanter det handlar om och är med största säkerhet resonanser i upphängningen runt domen som lever sitt liv.
Sedan införde vi dämpmaterial på speciellt ställe inuti dome-diskanten d v s utanför bobinen och vi provade med flera olika dämpmaterial och det var endast den 100 %-iga lammullfilt som jag tidigare valt som bäst som funkade för detta ändamål.
Då hände det saker. 5e-tonen försvann och all dist håll sig på mattan. Väldigt stor hörbar skillnad då lilltroll svepte med olika toner.
Det blev så småningom den ganska modifierade diskant jag använde fram till år 2015/16. Sedan bytte jag leverantör till SB-Acoustics.
Jag har aldrig sett denna typ av mätningar någonstans.
MvH
Peter
Kraniet skrev:I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Vad gäller hörbarheten av olika ordningar är det förstås så att högre ordningar är betydligt mer hörselovänliga, något som har varit välkänt i bortåt ett halv sekel eller så. THD är alltså ett väldigt grovt mått, men det är ändå användbart, speciellt om man jämför produkter med liknande egenskaper vad gäller den generella formen på distorsionsspektra. Att Geddes gärna kommer fram till att extremt hög THD inte är hörbar, beror inte minst på att hans egna konstruktioner inte uppvisar speciellt bra egenskaper på detta område. Tar man, liksom Dr Geddes, 20 slumpmässigt utvalda lyssnare "från gatan" är sannolikheten stor att de inte hör distorsion överhuvudtaget. För tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
Fast han säger ju att han absolut tror att högre ordningens övertoner har en negativ inverkan. Men han verkar inte undersökt det.
Men det är väl just att THD är otydligt med vilka komponenter som ingår. Dvs man kan ha två produkter som har samma THD-siffra men helt olika fördelning av övertoner. I ett sådant fall kommer den produkt som mar flest udda och högre ordning övertoner antagligen låta sämre. Är det inte så man ska tänka kring det?
goat76 skrev:Kraniet skrev:I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Vad gäller hörbarheten av olika ordningar är det förstås så att högre ordningar är betydligt mer hörselovänliga, något som har varit välkänt i bortåt ett halv sekel eller så. THD är alltså ett väldigt grovt mått, men det är ändå användbart, speciellt om man jämför produkter med liknande egenskaper vad gäller den generella formen på distorsionsspektra. Att Geddes gärna kommer fram till att extremt hög THD inte är hörbar, beror inte minst på att hans egna konstruktioner inte uppvisar speciellt bra egenskaper på detta område. Tar man, liksom Dr Geddes, 20 slumpmässigt utvalda lyssnare "från gatan" är sannolikheten stor att de inte hör distorsion överhuvudtaget. För tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
Fast han säger ju att han absolut tror att högre ordningens övertoner har en negativ inverkan. Men han verkar inte undersökt det.
Men det är väl just att THD är otydligt med vilka komponenter som ingår. Dvs man kan ha två produkter som har samma THD-siffra men helt olika fördelning av övertoner. I ett sådant fall kommer den produkt som mar flest udda och högre ordning övertoner antagligen låta sämre. Är det inte så man ska tänka kring det?
Precis, därför är THD ett alldeles för trubbigt mätvärde att presentera i sin enskildhet, det behövs en mer ingående och djupgående information av hur fördelningen av övertonsdistorsionen verkligen ser ut för att vi ska kunna dra några riktiga paralleller till vårat hörande. Mätvärdet behöver "viktas" för att mer överenstämma med våran hörsel.
THD står för "Total Harmonic Distortion", men det totala värdet är inte speciellt intressant eftersom man (som både I-or och Peter påpekar) redan för 50-70 år sedan har kunnat konstatera att fördelningen an distorsionen är väldigt avgörande. Om det Geddes talar om stämmer om att maskeringseffekter döljer vissa övertonsdistorsioner så borde dessa "viktas" bort från mätvärdet, iallafall om vi är intresserade av ett enskilt värde som bättre relaterar till vårat faktiska hörande.
Vad är inte hörbart?
Vad är hörbart men sällan störande?
Vilken viktfördelning borde införas för att bättre överenstämma med vad vi faktiskt hör?
Morello skrev:Det är som sagt inte någon nyhet att högre ordningens termer i övföringskaraktäristikan medför ett stökigare spektrum. Å andra sidan saknar det hela relevans om THD är tillräckligt låg. Om THD är -100 dB hamnar alla artefakter långt ur hörtröskeln.
Morello skrev:Det är som sagt inte någon nyhet att högre ordningens termer i övföringskaraktäristikan medför ett stökigare spektrum. Å andra sidan saknar det hela relevans om THD är tillräckligt låg. Om THD är -100 dB hamnar alla artefakter långt ur hörtröskeln.
Morello skrev:Långt innan Stig Carlsson eller godtycklig hifi-gubbe föddes var det basal matematikkunskap att förstå vad som händer när en (eller flera) sinusar blir föremål för ett polynom av högre ordning - det blir massor av nya spektrala komponenter ("stökigt spektrum").
galder skrev:Morello skrev:Det är som sagt inte någon nyhet att högre ordningens termer i övföringskaraktäristikan medför ett stökigare spektrum. Å andra sidan saknar det hela relevans om THD är tillräckligt låg. Om THD är -100 dB hamnar alla artefakter långt ur hörtröskeln.
THD -100 dB. Talar vi om förstärkare då? Högtalare har väl inte de nivåerna? Oavsett artefakter under hörtröskeln, är det någon påverkan på klangen?
Undrar en ovetande.
Morello skrev:Inte för att amplituden har någon relevans, men vad betyder "80 dB RMS" - relativt vadå?
För att svara på frågan: är polynomet av ordning n blir den högsta frekvensen f=7*n.
För övrigt skulle jag uppskatta om du slutade att redigera text du citerar - tex genom att justera färg.
Morello skrev:Slank in ett skrivfel, se redigerat inlägg.
Jag ber dig ännu en gång att inte redigera det jag skriver när du citerar.
petersteindl skrev:Morello skrev:Det är som sagt inte någon nyhet att högre ordningens termer i övföringskaraktäristikan medför ett stökigare spektrum. Å andra sidan saknar det hela relevans om THD är tillräckligt låg. Om THD är -100 dB hamnar alla artefakter långt ur hörtröskeln.
Jag håller inte med om detta. Tror det är en nyhet för de flesta. För Stig Carlsson var det ingen nyhet långt innan du föddes och långt innan de flesta på forumet föddes.
Dock, jag tror till och med att det som en 7e-ton medför fortfarande inte har snappats upp av de flesta på forumet och knappast av någon bland Jordens hela folkmängd.[...]
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:Slank in ett skrivfel, se redigerat inlägg.
Jag ber dig ännu en gång att inte redigera det jag skriver när du citerar.
Bra, nu stämmer det med högsta frekvens och polynom.
Om jag citerar dig och vill markera exakt vad jag svarar på, hur vill du i så fall att detta markeras?
Mvh
Peter
hcl skrev:I-or skrev:Det stora problemet med Klimax 500 Solo ligger i att högfrekvensdistorsionen är mycket hög även vid låga effekter, d.v.s. att IM-diagrammet skulle se fult ut även om man mätte vid mer beskedliga nivåer.
Det är inget stort problem. Det kan jag intyga
I-or skrev:Ja, det är inte särskilt märkligt att spektrum ser fördj-vligt ut när man lägger på en olinjäritet som är proportionell mot insignalen^7. Om insignalen är en sinus får man 3:e-ton, 5:e-ton och 7:e-ton. Den som vill veta mer kan studera matematiken bakom Volterra-serier som är en sorts olinjär motsvarighet till Taylor-serier, vilka många har plågats med i sina högskolestudier.
För sinusar kan man mellan tummen och pekfingret skala oljudet från distorsionskomponenterna som proportionellt mot n^3. 7:e-tonen låter alltså närmare 100 gånger eller ca 40 dB mer illa än andratonen för samma nivå. Observera att det absolut inte låter likadant, bara ungefär lika illa.
Om insignalen består av flera sinusar blir spektrum fruktansvärt skräpigt med högre ordningens olinjäriteter och det är också därför som dessa låter så illa med musik.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Slank in ett skrivfel, se redigerat inlägg.
Jag ber dig ännu en gång att inte redigera det jag skriver när du citerar.
Bra, nu stämmer det med högsta frekvens och polynom.
Om jag citerar dig och vill markera exakt vad jag svarar på, hur vill du i så fall att detta markeras?
Mvh
Peter
Först ställer du en fråga och sedan påstår du att svaret stämmer - varför ställde du frågan undrar jag.
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Bra, nu stämmer det med högsta frekvens och polynom.
Om jag citerar dig och vill markera exakt vad jag svarar på, hur vill du i så fall att detta markeras?
Mvh
Peter
Först ställer du en fråga och sedan påstår du att svaret stämmer - varför ställde du frågan undrar jag.
Jag vet svaret d v s innan jag ställde frågan. Jag vill dock skapa eftertänksamhet hos läsarna. Jag tror det är få som känner till svaret och det är således inte basala matematikkunskaper såsom du skrev. Tror heller inte att MacBruce kände till detta. Han känner till att högre ordningens dist är elakare. Det vet många, men inte hur pass mycket elakare de egentligen är då signalen varierar med exempelvis 20 dB.
Mvh
Peter
Baffel skrev:Vad tyckte Sten Broman var värre än ett dragspel?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Magnuz och 39 gäster