Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

1. TIDAL och Quobus sänker priserna
7
15%
2. Spotify hifi lanseras utan prishöjning
16
34%
3. Ingenting händer , alla ligger kvar på samma prisnivå som de haft
8
17%
4. Något annat händer - beskriv
2
4%
5. Spotify hifi lanseras med prishöjning
14
30%

Antal röster : 47

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav Harryup » 2021-05-20 15:50

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Här samma inspelning från tre olika källor. Är det någon skillnad?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ligion.wav

Sånt här är kul! :D

1. Qobuz
2. Spotify
3. Tidal

Tänk om Rogers streamer har lagt en sameness över alla filer. ;)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 15:58

Harryup skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Här samma inspelning från tre olika källor. Är det någon skillnad?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ligion.wav

Sånt här är kul! :D

1. Qobuz
2. Spotify
3. Tidal

Tänk om Rogers streamer har lagt en sameness över alla filer. ;)

Det är säkert möjligt, han har än så länge inte heller sagt vilka källor det rör sig om. Och som extra tillägg vill jag noga påpeka att långtidslyssning är mer utslagsgivande när det kommer till en sån här jämförelse. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 16:24

Du har 1 rätt! Kan säga att det är CD och två olika strömningstjänster.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 16:35

RogerGustavsson skrev:Du har 1 rätt! Kan säga att det är CD och två olika strömningstjänster.

Om du vill ha fler svar kanske du även borde säga vilka plattformarna är utöver CD. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 18:46

De plattformarna är TIdal och Qobuz. Samma upplösning som CD som jag antar är förlaga till deras tjänster.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 19:13

RogerGustavsson skrev:De plattformarna är TIdal och Qobuz. Samma upplösning som CD som jag antar är förlaga till deras tjänster.

Nu när jag är hemma och lyssnar på låten direkt från Qobuz märker jag att dina upptagningar inte är helt felfria, lite dovare och några knäppar här och där. Var i kedjan har du snappat upp streamarna och ljudet från CD?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 19:43

Det är realtidsinspelat via mjukvara i dator. Skumt med knäpparna. Jag har inte lyssnat noggrant, bara konstaterat att ljudet finns där och med rätt nivå. Tyvärr tar inte min digitalinspelare optiskt in, datorn har optiskt ut.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 20:08

RogerGustavsson skrev:Det är realtidsinspelat via mjukvara i dator. Skumt med knäpparna. Jag har inte lyssnat noggrant, bara konstaterat att ljudet finns där och med rätt nivå. Tyvärr tar inte min digitalinspelare optiskt in, datorn har optiskt ut.

Den första knäppningen är vid 1:01, andra vid 02:05, 02:38 och 03:00 i första upptagningen av låten. Dina inspelningar låter relativt bra utöver det, men som sagt lite sämre än när jag spelar upp direkt från Qobuz.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-20 20:18

RogerGustavsson skrev:Det är realtidsinspelat via mjukvara i dator. Skumt med knäpparna. Jag har inte lyssnat noggrant, bara konstaterat att ljudet finns där och med rätt nivå. Tyvärr tar inte min digitalinspelare optiskt in, datorn har optiskt ut.

Vilken mjukvara är det ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 10:23

Ett nytt försök till jämförelse, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eaming.wav

Det är alltså Tidal, CD och Qobuz, fast än så länge hemligt i vilken ordning. CD-spåret rippat. Mjukvaran för att fånga in Tidal och Qobuz är Total Recorder som hämtar strömmen i datorn. Förhoppningsvis utan störningar denna gång.

Kan konstatera att det inte med automatik blir riktig lika förförande mellan Tidal och Qobuz. De är flera inställningar hos resp. leverantör som kan rubba resultatet. Har hittat inställningar där nivåerna blir samma hos de båda. CD-spåret fick höjas 1.4 dB för att matcha.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 10:35

RogerGustavsson skrev:Ett nytt försök till jämförelse, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eaming.wav

Det är alltså Tidal, CD och Qobuz, fast än så länge hemligt i vilken ordning. CD-spåret rippat. Mjukvaran för att fånga in Tidal och Qobuz är Total Recorder som hämtar strömmen i datorn. Förhoppningsvis utan störningar denna gång.

Kan konstatera att det inte med automatik blir riktig lika förförande mellan Tidal och Qobuz. De är flera inställningar hos resp. leverantör som kan rubba resultatet. Har hittat inställningar där nivåerna blir samma hos de båda. CD-spåret fick höjas 1.4 dB för att matcha.

Det sista du skriver verkar antagligen bero på att TIDAL och Qobuz uppenbarligen inför normalisering jämfört med CD skivan?
Görs det på fel sätt går det kanske att höra artefakter.

Kul initiativ - ska lyssna under dagen med högtalare . Jag tror det är svårare att höra skillnad med hörlurar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 10:44

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett nytt försök till jämförelse, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eaming.wav

Det sista du skriver verkar antagligen bero på att TIDAL och Qobuz uppenbarligen inför normalisering jämfört med CD skivan?
Görs det på fel sätt går det att höra artefakter.

Det tror jag inte, det finns väl inte någon normalisering i desktop-miljö vilket Roger använder vid uppspelning?
Det är väl bara i mobil-appen som Tidal har normalisering, hur det är med Qobuz har jag inte riktigt fått någon klarhet i.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 10:53

goat76 skrev:
Tangband skrev:

Det tror jag inte, det finns väl inte någon normalisering i desktop-miljö vilket Roger använder vid uppspelning?
Det är väl bara i mobil-appen som Tidal har normalisering, hur det är med Qobuz har jag inte riktigt fått någon klarhet i.

Hur förklarar du då nivåskillnaden på 1,4 dB som Rogergustavsson upptäckte ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 11:06

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:

Hur förklarar du då nivåskillnaden på 1,4 dB som Rogergustavsson upptäckte ?

Det måste ha att göra med nivåskillnader i Rogers uppspelning och hur en ström från nätet skiljer sig i nivå jämfört med en fil lagrad lokalt på hårddisken, inte vet jag vad Windows gör med ljud från nätet vs från lokalt lagrat material. Tidals normalisering använder inte någon ”positive gain”, de sänker bara nivån på de spår som överskrider -1 dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 11:29

Strömning direkt i resp. Windows-app lägger upp nivån till -0.1 dBFS. CD hamnar på -1.4 dBFS. I den nyligen upplagda filen ligger alla på samma nivå.

Jodå, Tidal har normalisering i sin Windows-app, fick slå av den. Sedan finns det vid uppspelning från TIdal och Qobuz många val som kan göras, vilken utgång den ska skickas till, WASAPI eller WASPI exklusiv ASIO, om var volymen ska regleras. I Tidal verkar det finnas ett läge som skickar ut en högre ljudnivå. I min anläggning kan resp. tjänst delvis regleras med DAC:ens fjärr, spårval t.ex.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 11:31

Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 11:40

RogerGustavsson skrev:Strömning direkt i resp. Windows-app lägger upp nivån till -0.1 dBFS. CD hamnar på -1.4 dBFS. I den nyligen upplagda filen ligger alla på samma nivå.

Jodå, Tidal har normalisering i sin Windows-app, fick slå av den. Sedan finns det vid uppspelning från TIdal och Qobuz många val som kan göras, vilken utgång den ska skickas till, WASAPI eller WASPI exklusiv ASIO, om var volymen ska regleras. I Tidal verkar det finnas ett läge som skickar ut en högre ljudnivå. I min anläggning kan resp. tjänst delvis regleras med DAC:ens fjärr, spårval t.ex.

Om du gör en rippning från Tidal med deras normalisering påslagen så borde peak-nivån inte gå högre än till -1 dB eller orginalets högsta peak, annars misstänker jag att något sker lokalt i Windows som styr upp nivån till -0.1 dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 12:22

Belker skrev:Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Filer finns här:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... /qobuz.wav
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... /tidal.wav

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 14:03

RogerGustavsson skrev:Strömning direkt i resp. Windows-app lägger upp nivån till -0.1 dBFS. CD hamnar på -1.4 dBFS. I den nyligen upplagda filen ligger alla på samma nivå.

Nu har jag lyssnat med iPad, Sony wh1000 xm3 med trådad förbindelse och jag har svårt att höra nån skillnad mellan alternativen.
Men jag är säker på att det nog är lättare att höra skillnad genom mina Genelec 8340, om det nu är nån skillnad- :)
Återkommer.

Ska bli intressant att läsa vad ni andra hör för skillnad .

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 15:04

RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Filer finns här:

Ok, söker på random elorgel... :wink:

Asså, vad heter osv?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 15:09

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:

Filer finns här:

Asså, vad heter osv?

Använd Shazam.

Old Time Religion (Arr. H. Lewin) by Hakan Lewin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 15:18

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:

Filer finns här:

Asså, vad heter osv?

https://open.qobuz.com/track/5168074

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 15:38

Det är något som inte stämmer med din fil. Den är inte bitperfekt match mot Qobuz direktrip. Inte mot Spotify eller Deezer heller. Dessa är match med Qobuz.
Bilagor
Belker Qobuz vs Roger Qobuz.png
Belker Qobuz vs Roger Qobuz.png (177.85 KiB) Visad 2672 gånger
Belker Qobuz vs Belker Spotify.png
Belker Qobuz vs Belker Spotify.png (160.53 KiB) Visad 2672 gånger
Belker Qobuz vs Belker Deezer.png
Belker Qobuz vs Belker Deezer.png (163.54 KiB) Visad 2672 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 15:55

Intressant. Undrar var i datorn det där görs?

Jag gjorde en tidigare jämförelse mellan olika sätt att skicka filer från iPad/PC till min DAC. Då spelade jag in den analoga utsignalen på en digitalinspelare. Ett exempel, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eedom3.wav

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:15

Den fick Very Good istället för Poor, trots ca 1,4 dB lägre nivå. Fortfarande samma fall över 20kHz.
Bilagor
Belker Qobuz vs Roger Qobuz_2.png
Belker Qobuz vs Roger Qobuz_2.png (179.63 KiB) Visad 2656 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 16:22

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 16:26

Belker skrev:Det är något som inte stämmer med din fil. Den är inte bitperfekt match mot Qobuz direktrip. Inte mot Spotify eller Deezer heller. Dessa är match med Qobuz.

Är filen från Spotify 16/44.1 ?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:50

goat76 skrev:
Belker skrev:Det är något som inte stämmer med din fil. Den är inte bitperfekt match mot Qobuz direktrip. Inte mot Spotify eller Deezer heller. Dessa är match med Qobuz.

Är filen från Spotify 16/44.1 ?

Ja

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 16:54

Om det stämmer sänder Spotify lossless just nu . Det finns dock inte verifierat nån annanstans än här.
Jag har sökt information överallt på nätet men hittar nada.

Finns det någon fler som kan verifiera att Spotify sänder lossless , någon som kan jämföra tex Jennifer Warnes ” the hunter” från Cd med Spotify-versionen ?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:56

Bingo! Mao samma som jag alltid får när jag jämför Qobuz, Spotify, Tidal och Deezer mot CD, förutsatt samma master. Den som hör skillnad inbillar sig eller har mystiska konverteringartefakter i sin uppspelning. Kör allt genom Roon eller annan bit-perfekt uppspelare, så sliper ni våndas och välja.
Bilagor
Belker Qobuz vs Roger CDrip.png
Belker Qobuz vs Roger CDrip.png (98.97 KiB) Visad 2635 gånger
Senast redigerad av Belker 2021-05-21 16:57, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi