Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

1. TIDAL och Quobus sänker priserna
7
15%
2. Spotify hifi lanseras utan prishöjning
16
34%
3. Ingenting händer , alla ligger kvar på samma prisnivå som de haft
8
17%
4. Något annat händer - beskriv
2
4%
5. Spotify hifi lanseras med prishöjning
14
30%

Antal röster : 47

Användarvisningsbild
goat76

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav goat76 » 2021-05-21 16:57

Tangband skrev:Om det stämmer sänder Spotify lossless just nu . Det finns dock inte verifierat nån annanstans än här.
Jag har sökt information överallt på nätet men hittar nada.

Finns det någon fler som kan verifiera att Spotify sänder lossless , någon som kan jämföra tex Jennifer Warnes ” the hunter” från Cd med Spotify-versionen ?

Är vi mest nördiga i hela världen? :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:58

Tangband skrev:Om det stämmer sänder Spotify lossless just nu . Det finns dock inte verifierat nån annanstans än här.

Finns det någon fler som kan verifiera att Spotify sänder lossless , någon som kan jämföra tex Jennifer Warnes ” the hunter” från Cd med Spotify-versionen ?

Skicka upp den rippade filen så kan jag kolla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 16:58

goat76 skrev:

Vaddå, detta är ju viktigt ! :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:59

goat76 skrev:

Mycket möjligt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 17:01

Belker skrev:Bingo! Mao samma som jag alltid får när jag jämför Qobuz, Spotify, Tidal och Deezer mot CD, förutsatt samma master. Den som hör skillnad inbillar sig eller har mystiska konverteringartefakter i sin uppspelning. Kör allt genom Roon eller annan bit-perfekt uppspelare, så sliper ni våndas och välja.

Påstår du att samma musikfil men med olika typer av dither inte längre är bit-perfekta mot varandra?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-21 17:06

Så, va? Kör Spotify lossless nu? :) Vi i Sverige har till slut fått tillgång till det? På allt? Eller hur var det nu de skulle göra?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 17:14

goat76 skrev:
Belker skrev:Bingo! Mao samma som jag alltid får när jag jämför Qobuz, Spotify, Tidal och Deezer mot CD, förutsatt samma master. Den som hör skillnad inbillar sig eller har mystiska konverteringartefakter i sin uppspelning. Kör allt genom Roon eller annan bit-perfekt uppspelare, så sliper ni våndas och välja.

Påstår du att samma musikfil men med olika typer av dither inte längre är bit-perfekta mot varandra?

De är ju bit-perfekta, så ev. dither är samma.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 17:15

Baffel skrev:Så, va? Kör Spotify lossless nu? :) Vi i Sverige har till slut fått tillgång till det? På allt? Eller hur var det nu de skulle göra?

Jag vet inte om alla har det. De har smugit igång det utan att berätta. Antagligen för att provtrycka systemet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 18:25

Belker skrev:
goat76 skrev:

Jag ser det som ytterst osannolikt att olika typer av dither alternerar filen så att den inte längre är bit-perfekt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 18:46

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

Jag ser det som ytterst osannolikt att olika typer av dither alternerar filen så att den inte längre är bit-perfekt.

Varför tar du upp dither? Filerna är bit-perfekta på min hårddisk, vad finns mer att säga?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 19:17

Belker skrev:
Baffel skrev:Så, va? Kör Spotify lossless nu? :) Vi i Sverige har till slut fått tillgång till det? På allt? Eller hur var det nu de skulle göra?

Jag vet inte om alla har det. De har smugit igång det utan att berätta. Antagligen för att provtrycka systemet.

Det är detta påstående som inte finns verifierat nån annanstans, än från Belker . Det vore därför trevligt att någon fler som kan jämföra filer med datorn kan kolla och verifiera detta. :)

Det vore förstås trevligt om Spotify spelar lossless just nu, men en snabb jämförelse nyss med Spotify connect vs FLAC från min NAS visade lika stora skillnader som förr.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 19:25

Når detta hände rapporterade många på med streamer-dacar att det plötsligt stod 44/16 i displayen när de spelade Spotify. För att utesluta att det inte bara var ogg uppackad till PCM, undersökte jag saken och fann att även jag fick lossless CDDA.

Bevis finns igen på förra sidan. Min nedladdade fil var identisk med Rogers cd rip.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 19:26

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:De är ju bit-perfekta, så ev. dither är samma.

Varför tar du upp dither? Filerna är bit-perfekta på min hårddisk, vad finns mer att säga?

Är det inte uppenbart varför jag tar upp dither, OM någon hör skillnad på samma utgåva mellan CD, Tidal och Qobuz så ser jag ingen annan orsak än att filerna har olika typer av dither.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 19:33

De här rapporterade ljudliga skillnaderna mellan Qobuz, Tidal och CD har jag inte kunnat höra hemmavid. Mitt försök att få ner filerna för jämförelse lyckades inte men det är heller inte så jag lyssnar på de olika tjänsterna.

Hur vet man att man har lossless från Spotify?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-21 19:37

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:Jag ser det som ytterst osannolikt att olika typer av dither alternerar filen så att den inte längre är bit-perfekt.

Är det inte uppenbart varför jag tar upp dither, OM någon hör skillnad på samma utgåva mellan CD, Tidal och Qobuz så ser jag ingen annan orsak än att filerna har olika typer av dither.

Och har de olika dither så är de inte bitidentiska, men de är bitidentiska. Eventuella skillnader sker i uppspelningen, t ex volymnormalisering (och där kan dither läggas på).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 19:39

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

:lol: Men de har ju bevisligen inte olika dither! Varför skulle då det vara orsaken till att det låter olika? Det är ju snare garanterat INTE orsaken till att de låter olika.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 19:41

RogerGustavsson skrev:De här rapporterade ljudliga skillnaderna mellan Qobuz, Tidal och CD har jag inte kunnat höra hemmavid. Mitt försök att få ner filerna för jämförelse lyckades inte men det är heller inte så jag lyssnar på de olika tjänsterna.

Hur vet man att man har lossless från Spotify?

Jag laddade ned och jämförde med lite olika cd-rippar. Fast -mind blown!- tänk om CD hela tiden varit snålkodat! Vilket scoop!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 20:01

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Varför tar du upp dither? Filerna är bit-perfekta på min hårddisk, vad finns mer att säga?

:lol: Men de har ju bevisligen inte olika dither! Varför skulle då det vara orsaken till att det låter olika? Det är ju snare garanterat INTE orsaken till att de låter olika.

Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-21 20:14

goat76 skrev:Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.

Dither påverkar den minst signifikanta biten (LSB) i samplen så de kommer inte vara bitidentiska. Du behöver dock inte dither i 24 bitar, men volymkontroller som jobbar mot 16 bitar bör ha det.

Du får bygga en RPi med t ex HiFiBerry Digi+ I/O så du kan gå runt och spela in hela kedjan hos folk.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 21:47

pLudio skrev:
goat76 skrev:Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.

Dither påverkar den minst signifikanta biten (LSB) i samplen så de kommer inte vara bitidentiska. Du behöver dock inte dither i 24 bitar, men volymkontroller som jobbar mot 16 bitar bör ha det.

Du får bygga en RPi med t ex HiFiBerry Digi+ I/O så du kan gå runt och spela in hela kedjan hos folk.

Jag skriver slarvigt när jag är på jobbet, missade att skriva att han ska rendera filerna till 16-bit. :)

Du har rätt i att en fil i 24-bit inte behöver dither, det vill säga om den inte behandlats på något vis i studioprogrammet. Men om filen på något vis har behandlats eller bara ändrats i volym i hans DAW så bör dither appliceras även för filer som renderas till 24-bit eftersom studioprogrammet arbetar i 32- eller 64-bit fp, därav blir det en minskning i bits när det renderas till 24-bit.

Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningskedjor bit-perfekta då de flesta DACar har någon form av dither i kedjan.
Hur som helst, om det stämmer det ni säger att det skulle synas i testprogrammet om olika dithers använts, då är det väl något annat som påverkas i uppspelningen mellan Tidal och Qobuz för en skillnad var det definitivt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-21 22:32

goat76 skrev:Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningar bit-perfekta då de flesta DACar har inbyggt dither. Kanske har du rätt. :)

Vid mastering så är bitperfekt inte relevant för "originalet" är inte skapat än och dither snyggar till bruset så att man pillar på LSB:n kan ingen ha en åsikt om. Bitperfekt är först relevant vid kopiering av det färdiga materialet. Men det vet du ju.

Prova:
Kod: Markera allt
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-lipshitz.flac rate -vL 44100 dither -f lipshitz
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-shibata.flac rate -vL 44100 dither -f shibata

Olika dithering, ej bitidentiskt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 22:40

pLudio skrev:
goat76 skrev:Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningar bit-perfekta då de flesta DACar har inbyggt dither. Kanske har du rätt. :)

Vid mastering så är bitperfekt inte relevant för "originalet" är inte skapat än och dither snyggar till bruset så att man pillar på LSB:n kan ingen ha en åsikt om. Bitperfekt är först relevant vid kopiering av det färdiga materialet. Men det vet du ju.

Prova:
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-lipshitz.flac rate -vL 44100 dither -f lipshitz
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-shibata.flac rate -vL 44100 dither -f shibata

Nu hänger jag inte med, vad är det du vill visa här och vad ska jag prova?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-21 22:41

Vi får väl se vad som händer nu framöver. Möjligt att Spotify skyndar på nu med tanke på vad som händer med Äpplet och Amazon Music.

‘HiFi’ icon spotted in Spotify’s iOS app suggests a Spotify HiFi launch is imminent

Bygamingland
MAY 19, 2021

https://gaming-land.net/2021/05/19/hifi ... -imminent/

shot_2021-05-21_22-38-54.png
shot_2021-05-21_22-38-54.png (294.46 KiB) Visad 3464 gånger

:mrgreen:

Låter som det ska till en riktig rymdfärd. Det är ju "bara" lite bättre ljudkvalite. Fast det är ju inte så "bara" för alla. :D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-22 00:02

goat76 skrev:
pLudio skrev:

Prova:

Jag vill visa att dither har en tydlig bitpåverkan när man jämför innehållet i filerna. SoX är ett bra verktyg för sådan manipulation.

Du kan jämföra spektrogrammen på 24-bitars filer du konverterar själv. Inser nu att t ex Lipshitz skiljer lite varje gång för slumpgeneratorn initieras inte med samma värde, men skillnaderna är små jämfört med en annan dither som t ex Shibata. DeltaWave är smidig för att jämföra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-22 08:25

Pludio - har du möjlighet att jämföra Spotify premium med CD eller annan lossless i något program för att verifiera det Belker påstår - att Spotify blivit lossless ?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-22 08:28

Nej, jag har inte Spotify Premium.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 09:43

Tangband skrev:Pludio - har du möjlighet att jämföra Spotify premium med CD eller annan lossless i något program för att verifiera det Belker påstår - att Spotify blivit lossless ?

Det är väl bara att koppla på guldöronen och lyssna :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 09:45

pLudio skrev:
goat76 skrev:
pLudio skrev:Vid mastering så är bitperfekt inte relevant för "originalet" är inte skapat än och dither snyggar till bruset så att man pillar på LSB:n kan ingen ha en åsikt om. Bitperfekt är först relevant vid kopiering av det färdiga materialet. Men det vet du ju.

Prova:

Jag vill visa att dither har en tydlig bitpåverkan när man jämför innehållet i filerna. SoX är ett bra verktyg för sådan manipulation.

Du kan jämföra spektrogrammen på 24-bitars filer du konverterar själv. Inser nu att t ex Lipshitz skiljer lite varje gång för slumpgeneratorn initieras inte med samma värde, men skillnaderna är små jämfört med en annan dither som t ex Shibata. DeltaWave är smidig för att jämföra.

Var vi klara med den här frågan? Om inte har väl du en bra DAW, goat? Du kan väl testa själv?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-22 10:05

Belker skrev:
pLudio skrev:
goat76 skrev:Nu hänger jag inte med, vad är det du vill visa här och vad ska jag prova?

Var vi klara med den här frågan? Om inte har väl du en bra DAW, goat? Du kan väl testa själv?

Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?

Igår googlade jag för första gången på ljudskillnad mellan Tidal och Qobuz och det var rätt många som beskrev precis samma skillnad som jag med fler här på Faktiskt upplever det, att Qobuz har ett luftigare öppnare ljud än Tidal. Varför upplever så många precis samma sak?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 10:15

Jag har bara en förklaring och det är att folk lyssnat på olika masters eller att uppspelningsutrustningen mixtrat med signalen hemmavid. Alternativt inbillning, såklart. Alla filer jag jämfört från alla tjänster är bitidentiskt levererade hem till mig. Om man på riktigt vill jämföra med lyssning som enda metod är mitt råd att använda Roon eller annan mjukvara som klarar att spela från olika tjänster, så att åtminstone den lokala klientens påverkan tas ur ekvationen. Och så blint ABX på det förstås.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi