pLudio skrev:goat76 skrev:Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.
Dither påverkar den minst signifikanta biten (LSB) i samplen så de kommer inte vara bitidentiska. Du behöver dock inte dither i 24 bitar, men volymkontroller som jobbar mot 16 bitar bör ha det.
Du får bygga en RPi med t ex
HiFiBerry Digi+ I/O så du kan gå runt och spela in hela kedjan hos folk.
Jag skriver slarvigt när jag är på jobbet, missade att skriva att han ska rendera filerna till 16-bit.
Du har rätt i att en fil i 24-bit inte behöver dither, det vill säga om den inte behandlats på något vis i studioprogrammet. Men om filen på något vis har behandlats eller bara ändrats i volym i hans DAW så bör dither appliceras även för filer som renderas till 24-bit eftersom studioprogrammet arbetar i 32- eller 64-bit fp, därav blir det en minskning i bits när det renderas till 24-bit.
Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningskedjor bit-perfekta då de flesta DACar har någon form av dither i kedjan.
Hur som helst, om det stämmer det ni säger att det skulle synas i testprogrammet om olika dithers använts, då är det väl något annat som påverkas i uppspelningen mellan Tidal och Qobuz för en skillnad var det definitivt.