Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Inte heller olika typer av dither undgår delta wave.
hcl skrev:Belker skrev:Inte heller olika typer av dither undgår delta wave.
Vad visar grafen?
goat76 skrev:hcl skrev:Belker skrev:Inte heller olika typer av dither undgår delta wave.
Vad visar grafen?
Jag undrar även vad det är för typ av ljud Belker anväder sig av som går ner så lågt i nivå, varför dör ljudet vid 8,5 kHz och vad gör den där ”fallgraven” där?
goat76 skrev:Jag spelar allt genom samma källa men använder mig av Linn Kazoo istället för Roon. Jag hade önskat nu att jag hade kvar Tidal för ännu fler jämförelser, det hade varit kul att gå till botten med vad skillnaden beror på
Du tycker inte det är intressant att så många oberoende personer hör samma skillnader, att alla skulle inbilla sig höra precis samma skillnader verkar inte speciellt troligt, tycker du inte det?
Kanske är det du som inte har en återgivning där dessa skillnader framgår, kanske en basåtergivning som dränerar allt eller kanske hög dos av distorsion som är i skriket nu?
Belker skrev:goat76 skrev:hcl skrev:Vad visar grafen?
Jag undrar även vad det är för typ av ljud Belker anväder sig av som går ner så lågt i nivå, varför dör ljudet vid 8,5 kHz och vad gör den där ”fallgraven” där?
En inspelning med laptopens mic bara för att få ett ljud vilket som helst att dithra.
goat76 skrev:Belker skrev:goat76 skrev:
En inspelning med laptopens mic bara för att få ett ljud vilket som helst att dithra.
Vallgraven påminner lite om den man sett i MQA-mätningar.
goat76 skrev:Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?
Igår googlade jag för första gången på ljudskillnad mellan Tidal och Qobuz och det var rätt många som beskrev precis samma skillnad som jag med fler här på Faktiskt upplever det, att Qobuz har ett luftigare öppnare ljud än Tidal. Varför upplever så många precis samma sak?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?
Igår googlade jag för första gången på ljudskillnad mellan Tidal och Qobuz och det var rätt många som beskrev precis samma skillnad som jag med fler här på Faktiskt upplever det, att Qobuz har ett luftigare öppnare ljud än Tidal. Varför upplever så många precis samma sak?
Om du googlar på kablar och hur olika folk upplever dem får du nog ett liknande svar? Påverkan och så nyhetens behag kanske gör sitt?
goat76 skrev:Det ÄR en skillnad i ljudet, det råder det inte någon tveksamheter över. Jag vill bara veta varför.
Tangband skrev:Fungerar det att spela in Spotify premium på en DAW utan problem ?
Isådanafall kan jag göra ett försök och även spela in Flac originalet av låten ” the hunter ” och göra två filer av det. För att se om även ni upplever att Spotify fortfarande är snålkodat ?
Tangband skrev:Fungerar det att spela in Spotify premium på en DAW utan problem ?
Isådanafall kan jag göra ett försök och även spela in Flac originalet av låten ” the hunter ” och göra två filer av det. För att se om även ni upplever att Spotify fortfarande är snålkodat ?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?
Om du googlar på kablar och hur olika folk upplever dem får du nog ett liknande svar? Påverkan och så nyhetens behag kanske gör sitt?
Det ÄR en skillnad i ljudet, det råder det inte någon tveksamheter över. Jag vill bara veta varför.
Tell skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:
Det ÄR en skillnad i ljudet, det råder det inte någon tveksamheter över. Jag vill bara veta varför.
Alltså sorry goat76, men du måste inse när du är besegrad. Filerna är ju helt bit-identiska (o därmed även exakt samma dither), så hör du nån skillnad så ÄR det i ditt huvud. Eller placebo som vi så ofta kallar det
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Alltså sorry goat76, men du måste inse när du är besegrad. Filerna är ju helt bit-identiska (o därmed även exakt samma dither), så hör du nån skillnad så ÄR det i ditt huvud. Eller placebo som vi så ofta kallar det
Jag har redan tidigare i tråden svarat att om det inte är dither, vilket jag tycker var det enklaste svaret, så är jag öppen för att orsaken till ljudskillnaden ligger i min och andras uppspelning lokalt.
Baffel skrev:Nä, att Qobuz skulle krydda moset, boosta upp genom att EQ:a och skapa en signatur på alla låtar tror jag inte på. Många har ju Qobuz för den utmärkta ljudkvalitén ( relativt annat streamat, om det nu är någon skillnad, se Belkers tester). Det skulle ju ta hus i helvete om det visar sig att Qobuz skulle manipulera ljudet , ursprungsfilen. De audiofiler ( kan nog finnas en hel del sådana) som har Qobuz skulle ju revolutionera. Även andra användare av Qobuz skulle nog surna till rejält.
Om nu alla säger att Qobuz låter bäst så det är klart att man själv tycker att Qobuz låter bäst då. Speciellt om man just bytt till Qobuz. Sen att det som Belker visar inte finns någon skillnad i ljudkvalité mellan olika leverantörer av streamingtjänster är ju bra. Då slipper man ju undersöka detta med ljudkvalite och kan man ju välja vad som passar utifrån användarvänlighet, pris, funktionalitet, integrationsmöjligheter extern spelare/ DAC, vilken information resp leverantör ger om musik/ artist osv.
För övrigt är det ju kul för goat76 att han tycker om ljudet från Qobuz så mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster