Inbillning eller låter det verkligen bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Inbillning eller låter det verkligen bättre?

Inläggav Baffel » 2021-05-22 11:52

Men men ...vad ska jag tycka låter bäst då? Skojar lite. :) Jag lyssnar såklart på det jag gillar. Reser var var vill, äter vad jag vill och lyssnar på vad jag vill. Såklart. Är ju vuxen.

Med det sagt så är det ju vettigt, tycker jag att ta del av vad duktiga, erfarna och kunniga människor har att dela mig sig. Kan man få tips, idéer och inspiration. Sen spelar det ingen roll om det är en duktig kock eller duktig kunnig audiofil. Principen är densamma. Det ju inte så dumt att ha ett öppet nyfiket sinne och testa nytt. Om det nu blir en ny favorit- maträtt eller ett par nya högtalare. För att så ska ske får man ju inte vara rigid i sitt tänkande. Att vara stockkonservativ hjälper ju heller inte direkt till. Ingen på det ta forum nämnd . :mrgreen:

I vilket fall.l har sedan jag skrev mest lyssnat på HKn. Det blev bara så. Kan inte motivera varför. Jo, den har en förbannat bra tunerdel . Perfekt att slå över till radion ibland. Mest har jag dock lirat musik.

Sen gillar jag utseendet som många gamla 70- tals receivrar har. Här lyser det i dunklet.

Värdelös som fotograf , men ni kanske hänger med på vad jag menar. den röda powerlampan är trasig, ska fixas till
Bilagor
IMG_20210521_221458 (1).jpg
IMG_20210521_221458 (1).jpg (1.59 MiB) Visad 1832 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-22 13:09

Tjacka ett stativ :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-05-22 16:47

OT
Köpte en sån till svärfar när han fyllde 70,
för 23 år sen :)
Bilagor
C4C3A1FF-614B-44E1-9179-424BE72E38FF.jpeg
HK
C4C3A1FF-614B-44E1-9179-424BE72E38FF.jpeg (95.73 KiB) Visad 1803 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-22 17:42

Ser man på. :) Hur tycker du den låter då?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-22 17:52

En som är sur så visst , det är klart vill man raca ska man få göra det. Först in i depån för intrimmning (bias).

IMG_20210522_173508 (4)_copy_1560x1560.jpg
IMG_20210522_173508 (4)_copy_1560x1560.jpg (329.75 KiB) Visad 1784 gånger

Bonnarövel34puspullrörisen ( hemmabygge) hänger ju med utan problem med vad än jag laddar n i den och drar på. Inget klipp vad jag kan höra. Misstänker runt 55 W.
Lite rå bas , aningens accentuerad. Lite typiskt röris. Ingen vass diskant. Skönt mellanregister. Skulle nog må gött med lite EQ, men jag gillar ju bas och hatar överdriven tydlig ( vass) diskant så... :mrgreen:

Rotel och HK ligger mot rörisen i lä. Med rörisen går det att dra på rejält en längre tid och det låter bra. Intressant är att jag gissar på att rörisen har högre THD än HKn. men ändå så låter den bättre. Tycker jag. :)

Har du inget tuffare att ge mig verkar den säga. :D
Bilagor
IMG_20210522_171027_copy_1560x1560 (1).jpg
IMG_20210522_171027_copy_1560x1560 (1).jpg (433.22 KiB) Visad 1784 gånger
IMG_20210522_171204 (2)_copy_1560x1560 (1).jpg
IMG_20210522_171204 (2)_copy_1560x1560 (1).jpg (347.48 KiB) Visad 1784 gånger
Senast redigerad av Baffel 2021-05-22 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-22 17:54

hifikg skrev:Tjacka ett stativ :)

Bra förslag! Se, man ska lyssna på de som är duktigare än en själv. V.S.B , typ... :D

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-05-22 18:48

Baffel skrev:Ser man på. :) Hur tycker du den låter då?

Jorå det låter bra.
Fina högtalare till :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-22 22:09

Vilka högtalare då?

Visst trisse vintage 70-tal receiver, snyggt utseende men mot rör har de inte en suck.

Muusigt, som tysken sa. :mrgreen:
Bilagor
IMG_20210522_215807_copy_1560x1560 (1).jpg
IMG_20210522_215807_copy_1560x1560 (1).jpg (172.31 KiB) Visad 1751 gånger

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-05-22 22:51

Baffel skrev:Vilka högtalare då?

Jo det finns en på detta forum som har terroriserat sina släktingar
Med hemmabyggda högtalare i många decennier och svärfars 70 årsdag
Är inget undantag, i 1997 köpte jag mitt första mätprogram Loudspeaker Lab v 1
på diskett då byggde jag även dessa bokhylle högtalare kom inte ihåg att jag mätte så mycket
på dem :)
Bilagor
1ABD0E05-C6E5-4A98-87F9-0EC5A0C458F3.jpeg
Svärfars högtalare :)
1ABD0E05-C6E5-4A98-87F9-0EC5A0C458F3.jpeg (57.76 KiB) Visad 1742 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-05-23 07:54

Den klassiska invändningen är väl vad som menas med "låter bättre".
För egen del har jag försökt lösa den knuten genom att bedöma grad av klarhet istället för att bedöma grad av braighet.

Mer konkret - och förutsatt att man lyssnar på en inspelad orkester bestående av akustiska instrument i en konsertsal:
Hur tydligt upplevs lokalen musikerna spelar i?
Hur tydligt upplevs tredimensionaliteten?
Hur tydligt upplevs djup- och breddavståndet mellan instrumenten?
Hur tydligt upplevs de enskilda instrumenten?
Hur artikulerad upplevs basen?
Etc, mm, osv...

Skulle man istället bedöma braighet så blir åtminstone jag väldigt förvirrad och osäker.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-23 08:08

Strmbrg skrev:Den klassiska invändningen är väl vad som menas med "låter bättre".
För egen del har jag försökt lösa den knuten genom att bedöma grad av klarhet istället för att bedöma grad av braighet.

Mer konkret - och förutsatt att man lyssnar på en inspelad orkester bestående av akustiska instrument i en konsertsal:
Etc, mm, osv...

Skulle man istället bedöma braighet så blir åtminstone jag väldigt förvirrad och osäker.

Risken är att man hamnar med "high-end" utrustning med lätt kompression och hissad diskant när man gör det bara... Hört anläggningar som varit fantastiska "förstoringsglas" på sådana parametrar, men en bra bit ifrån att vara neutrala mot musikvalet. Tänker specifikt på en miljonkronors Wilson Audio + Krell demo på Arken för många många år sedan. Helt fantastiskt på sådant men musikaliskt helt oengagerande, en liten svenskt tusenkronors bokhyllehögtalare i nästa rum spelade skjortan av dem i spelglädje...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2021-05-23 08:37

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Den klassiska invändningen är väl vad som menas med "låter bättre".

Etc, mm, osv...

Risken är att man hamnar med "high-end" utrustning med lätt kompression och hissad diskant när man gör det bara... Hört anläggningar som varit fantastiska "förstoringsglas" på sådana parametrar, men en bra bit ifrån att vara neutrala mot musikvalet. Tänker specifikt på en miljonkronors Wilson Audio + Krell demo på Arken för många många år sedan. Helt fantastiskt på sådant men musikaliskt helt oengagerande, en liten svenskt tusenkronors bokhyllehögtalare i nästa rum spelade skjortan av dem i spelglädje...

Jo, jag tror att många kopplar samman begreppet "klarhet" med "hissad" diskant. Det är dock inte alls det jag åsyftar. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-23 08:42

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:

Etc, mm, osv...

Jo, jag tror att många kopplar samman begreppet "klarhet" med "hissad" diskant. Det är dock inte alls det jag åsyftar. :)

Inte jag heller, jag menar att hissad diskant påverkar parametrar du listat till att bli lättare att höra... tredimensionalitet, rum, instrumentplacering etc...

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-23 08:49

Mina kriterier:

1. Högtalarna ska försvinna helt och hållet. Det ska inte gå att kunna lokalisera dem.

2. Lyssna timvis utan att bli trött , gärna så man vill lyssna mer.

3. Det ska låta STORT. Ordentlig uppfyllande av musik i rummet. Hög SPL. Vet att just det rimmar lite illa med det jag lirar i denna tråden, men ändå. :) . Kan lätt tänka mig att jag skulle föredra min nya subbasförstärkare för 900 kr ( begagnad).
E-800: 2x 500 W at 4 Ohm, 2x 350 W at 8 Ohm, 1 x 1000W bridged at 8 Ohm
som huvudförstärkare (trots distnivå) jmf med t.ex en singel end rörförstärkare med 300B rör, 7,5W för 33 000 kr.

Säker jättefina watt men det duger liksom inte, för mig , till:
https://audioconcept.se/produkt/thivan- ... niversary/

För att nå punkt 1-3 kan jag lätt kompromissa med annat , tex upplösning, klarhet ( fast det följer väl med om punkt 1-3 är uppfylld , kan jag gissa på :) );

Edit, angående 300B singel end röris. Det är vad jag tycker. Någon annan med låt säga mer fjäderlätt musiksmak skulle säkert få huvudverk bara av tanken på att plugga in ett oförfinat kraftdjur som en Behringer - förstärkare med massa watt i sitt system. :) Det kommer jag självklart testa framöver.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-05-24 11:05

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Har aldrig förstått mig på argumentationen typ ”att du föredrar ett färgat ljud är inte fel”. Ser 2 problem med det, första att man bestämmer vad andra tycker och föredrar. Är ju kanske inte alls sant och dessutom är det en ”vänlig” vink ifrån lite ovan. Sen så antyder det att andra har en distfri återgivning vilket ju inte finns i hemmiljö om man jämför hur det låter på riktigt oavsett musiktyp. Så jag tycker det säger mer om den som skriver det än om den utpekade.

( Första delen var ju väldigt besynnerlig... det är ju den andre i diskussionen som själv redan valt det... tycker man inte om vad man valt? Kan man inte förutsätta att någon gillar sitt val? Om man inte tycker om det man har - då argumenterar man väl inte för det? )

Nej, det är frågan om en avvikelse från det tekniskt korrekta. Den som väger in något annat visar bara upp sin egen osäkerhet i frågan. Genererar du en ljudfil med känt innehåll och den spelas upp med tillagda ljudkomponenter, så är det väldigt enkelt att påstå att den gör något fel... och egentligen bör man då inte få lov att tycka att den gör det "bättre". Grovt exempel - det finns bara en ren sinus, uppspelningen får dessutom övertoner.

För musik som är av okänd kvalité och där en dist eventuellt kan ersätta något som skadats under inspelningsförfarandet är det svårare att säga något. Men principiellt borde det inte vara någon skillnad.

Rent tekniskt är från mediat genom uppspelningsapparaturen alla nytillkommande ljuddelar felaktigt. Det är ingen musiker som skapat sin inspelning med dina tillkommande distorsionskomponenter i åtanke.

Det har inget med "von Oben" att göra, det är rent tekniskt/logiskt objektivt. Det är inget någon borde bli upprörd över. Heller inte bli upprörd över vilket val man själv subjektivt gör trots det. Men att inte våga stå upp för sitt val utan blir upprörd när diskussionen kommer upp.... DET förstår jag inte.

Så det finns bara ett antal subjektiva resultat kvar

* Jag gillar det jag hör (tack vare färgningar)
* Jag gillar det jag hör (trots färgningar)
* Jag gillar inte det jag hör (pga färgningarna)
* Jag gillar inte det jag hör (pga något annat)
* Spelar ingen roll vad jag hör, jag förlitar mig på mätningarna och vill göra något åt det
* Jag bryr mig inte
* ....

Precis! Om man har den viljan, kan man förstås göra vilka negativa tolkningar som helst. Om man gillar något så gillar man det, oavsett vad t.ex modet för tillfället föreskriver.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-24 12:15

Fast nu har man ju ingen aning om hur det låter hos den andra utan att man drar en slutsats inte sällan ifrån en F/E test av ett slutsteg.
SÅ summan av den tekniska avvikelse som finns vet man faktiskt, inte i synnerhet inte om man dessutom lägger till rummet. Så att man har valt ett färgat ljud kan ändå betyda att man har mindre färgning totalt sett hemma än om man hade valt "godkända" grejor men rummet är tyvärr inte så bra.
Har man t.ex. valt ett färgat ljud om man använder Carlsson, eller Peters Ägg, eller kanske Quad ELS-63 och har man valt ett färgat ljud om man inte har valt det absolut största och bästa Ino-systemet? Allmän åsikt här är ju att det oftast är högtalarna och rummet som står för den absolut största färgningen, men den diskuteras liksom inte.
Har en person valt ett färgat ljud om han inte kan bygga om och anpassa sitt vardagsrum men ändå köpt största INo-systemet med Bryston grejor?
Jag ser fortfarande ingen poäng att påtala att andra har valt ett färgat ljud när man inte vet något om hur det verkligen låter.
Senast redigerad av Harryup 2021-05-24 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 12:15

Sen detta med dist. Kan ju också vara så att det är att ha en bil med väldigt fin väghållning. Fast utan pulver i motorn blir det ju inget kul. :mrgreen: Dessutom drar man på med fjuttbilen så visst i låga farter så beter den sig bra men högre fixar den inte med . Den orkar inte riktigt backarna , hur mycket man än gasar på, om man så säger.
Frågan är då om mer pulver i motorn är att föredra så backarna klaras av bättre men samtidigt om den bilen har lite sämre väghållning generellt sätt.

Byt ut bil mot, dist, crest, transistenttoppar, kraft strömförsörjning/ trafo/ storlek nätdelskondingar. Ja jag vet det ultimata lösningen är bra på allt , den stavas $ mycket $

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 12:21

Harryup skrev:Fast nu har man ju ingen aning om hur det låter hos den andra utan att man drar en slutsats inte sällan ifrån en F/E test av ett slutsteg.
SÅ summan av den tekniska avvikelse som finns vet man faktiskt, inte i synnerhet inte om man dessutom lägger till rummet. Så att man har valt ett färgat ljud kan ändå betyda att man har mindre färgning totalt sett hemma än om man hade valt "godkända" grejor men rummet är tyvärr inte så bra.
Har man t.ex. valt ett färgat ljud om man använder Carlsson, eller Peters Ägg, eller kanske Quad ELS-63 och har man valt ett färgat ljud om man inte har valt det absolut största och bästa Ino-systemet? Allmän åsikt här är ju att det oftast är högtalarna och rummet som står för den absolut största färgningen, men den diskuteras liksom inte.
Har en person valt ett färgat ljud om han inte kan bygga om och anpassa sitt vardagsrum men ändå köpt största INo-systemet men Bryston grejor?
Jag ser fortfarande ingen poäng att påtala att andra har valt ett färgat ljud när man inte vet något om hur det verkligen låter.

Många köper ju fortfarande rörförstärkare. Rörslutsteg , i bästa bästa fall, vad kan det komma ned i ? 0,1% THD vid full effekt. Kanske . Varför väljer ändå så många rör om det distar så mycket? Kan man fundera på. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-24 13:31

Harryup skrev:Allmän åsikt här är ju att det oftast är högtalarna och rummet som står för den absolut största färgningen, men den diskuteras liksom inte.

Om det är en allmän åsikt så har det väl diskuterats så pass mycket att det inte känns som det behövs i nuläget?

Möjligheten att på motkompensationer mot högtalarnas och rummets fel via de typiska felkomponenter i elekronik ( och kablar ) är väl i princip noll. Så det enda högtalare och rum gör är att lägga fler fel på det som eventuellt blivit fel tidigare i kedjan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-24 14:07

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Allmän åsikt här är ju att det oftast är högtalarna och rummet som står för den absolut största färgningen, men den diskuteras liksom inte.

Om det är en allmän åsikt så har det väl diskuterats så pass mycket att det inte känns som det behövs i nuläget?

Möjligheten att på motkompensationer mot högtalarnas och rummets fel via de typiska felkomponenter i elekronik ( och kablar ) är väl i princip noll. Så det enda högtalare och rum gör är att lägga fler fel på det som eventuellt blivit fel tidigare i kedjan.

Ja, så hur stor skillnad är det mellan ett så bra transisitorsteg och ett så bra rörsteg som möjligt? Hur stor del av den totala färgningen finns där med alla kombinationseffekter och med de fel som högtalare och rum adderar? Kan det vara så att det kanske beroende på en massa saker att man inte ens alltid kan skillja på dem i en blindtest?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-24 14:20

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, så hur stor skillnad är det mellan ett så bra transisitorsteg och ett så bra rörsteg som möjligt? Hur stor del av den totala färgningen finns där med alla kombinationseffekter och med de fel som högtalare och rum adderar? Kan det vara så att det kanske beroende på en massa saker att man inte ens alltid kan skillja på dem i en blindtest?

Största skillnaden är nog den folk skapar sig redan innan strömmen ens är påslagen... 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-25 09:59

Högst troligt. Jag tror inte att vi har så avvikande åsikter i många fall men just detta känns lite onödigt att tillskriva folk eftersom det är så vaga gränser på vad som är hörbart och identifierbart.

mvh/Harry

Föregående

Återgå till Generellt om hifi