Ny trevlig högtalare från Marten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav nuffe » 2021-05-22 19:36

I-or skrev:
Det bör poängteras att den icke-ideala horisontella spridningen kommer att ställa till det ordentligt i vissa uppställningar, speciellt i akustiskt obehandlade rum.

Vilket de med all sannolikhet kommer att stå uppställda i :twisted:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-22 21:14

I-or skrev:
Baffel skrev:Gissningsvis så vet Marten mycket väl om hur han ska kunna konstruera bra högtalare med de elementen och komma runt problemen ( eller i alla fall hyfsa till det)
som nämnts i tråden , men låter bli p.g.a:

1. För dyra tillverkningskostnader.
2. Den designen skulle inte tilltala potentiella köpare.

Antagligen en kombination av 1 och 2.

Nja, det skulle man kunna tro, men så är det knappast. Vanliga konsumenter tillskriver alldeles för ofta diverse hifi-bolag betydligt högre teknisk kompetens än de faktiskt besitter, något som i synnerhet gäller high end.

Tillverkningskostnaderna är nog inget större problem med Martens priser. Att döma av det jag har sett när det gäller deras konstruktioner i allmänhet så saknas en hel del grundakustisk kompetens. Det är alldeles för många rena felaktigheter för att det ska kunna vara något annat. Som skrivet var så köper man egentligen bara svindyra element från Accuton och slänger in dem lite halvt på chans diffraktionsmässigt samtidigt som man använder sig av flacka filter med alla de problem som detta medför. Det skulle förvåna mig högeligen om någon av deras konstruktioner har varit i närheten av FEM/BEM-modellering eller ens någon motsvarande men enklare beräkningsmetod akustiskt eller strukturdynamiskt.

Det bör poängteras att den icke-ideala horisontella spridningen kommer att ställa till det ordentligt i vissa uppställningar, speciellt i akustiskt obehandlade rum.

Såvitt jag känner till om något ska konstrueras så är det i normala fall en process med en hel del steg och specande samt att sy ihop det med behövliga resurser och kompetens. Talar i generella ordalag nu. Mysko det där sk high- end. I vilket fall, låter gör det ju om högtalarna ,så något blev det. Så kan man se på det.

Då kan de vara punkt två. Efterfrågan på marknaden. Potentiella köpare kanske är mer intresserade av design än ljud? Fast för det priset så förväntar man sig väl ändå ett ljud i paritet med priset.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-22 22:03

I-or skrev:
Baffel skrev:Gissningsvis så vet Marten mycket väl om hur han ska kunna konstruera bra högtalare med de elementen och komma runt problemen ( eller i alla fall hyfsa till det)

Nja, det skulle man kunna tro, men så är det knappast. Vanliga konsumenter tillskriver alldeles för ofta diverse hifi-bolag betydligt högre teknisk kompetens än de faktiskt besitter, något som i synnerhet gäller high end.

Tillverkningskostnaderna är nog inget större problem med Martens priser. Att döma av det jag har sett när det gäller deras konstruktioner i allmänhet så saknas en hel del grundakustisk kompetens. Det är alldeles för många rena felaktigheter för att det ska kunna vara något annat. Som skrivet var så köper man egentligen bara svindyra element från Accuton och slänger in dem lite halvt på chans diffraktionsmässigt samtidigt som man använder sig av flacka filter med alla de problem som detta medför. Det skulle förvåna mig högeligen om någon av deras konstruktioner har varit i närheten av FEM/BEM-modellering eller ens någon motsvarande men enklare beräkningsmetod akustiskt eller strukturdynamiskt.

Vilka högtalarmärken har så pass kompetenta konstruktörer så det är klart bra grejer som man köper, utan att behöva utbilda sig själv så man vet att de kan sin sak :?: Om man står i valet och kvalet mellan två olika märken kan ju det vara intressant att veta. Måste ju gå att få ihop en del i alla fall. :? Ino/Guru och Carlsson ska ju inte ingå eftersom de är accepterade här redan.
När det gäller Marten så har jag ingen uppfattning då de bara kör mäzzjazz på mässor och det säger mig ingenting om hur en högtalare låter.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-05-23 13:20

FBK skrev:
I-or skrev:

Vilka högtalarmärken har så pass kompetenta konstruktörer så det är klart bra grejer som man köper, utan att behöva utbilda sig själv så man vet att de kan sin sak :?: Om man står i valet och kvalet mellan två olika märken kan ju det vara intressant att veta. Måste ju gå att få ihop en del i alla fall. :? Ino/Guru och Carlsson ska ju inte ingå eftersom de är accepterade här redan.
När det gäller Marten så har jag ingen uppfattning då de bara kör mäzzjazz på mässor och det säger mig ingenting om hur en högtalare låter.

Det mesta inom komeresiella högtalare görs inte för att göra en högtalare som är så bra som möjligt, rent tekniskt, utan en lång rad andra faktorer spelar in. Utseende är ofta viktigare, vissa "market gimmicks" som en viss filtertyp (alltid, oavsett om den är lämplig eller inte), etc.
Dessutom är det så att vissa förgningar vid en kort provlyssning kan upplevas som trevligt. Alltså ser man ibland att ge högtalren sådana egenskaper, även om det ger en "sameness" till produkten. Dvs högtalaren fårn en mer eller mindre tydlig egen karraktär. Bra för quick 'n' dirty-lyssningar i butik eller så. Mindre bra efter några månader hemma. Väldigt bra då med rikigt utförda mätningar där sådana här knap avslöjas, så kunder som vill ha en mer neutral förmedlare kan runda dessa burkar. Men det stora flertalet kundr har ingen aning då dom förlitar sig till Hifi-blaskor, youtubers mm för informationsinhämtning, så det är svårt för dessa kunder att göra vettiga val eftersom dom har fel "information" från början (iregel utan att inse det själva).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-23 14:00

Vad ni sablar ner högtalartillverkare.
Fan alltså, det är inte lätt att konstruera en bra högtalare.
Hur går man tillväga i den stenhårda konkurrensen.
Tror att de sett till detta försöker hitta sin grej, vad det nu kan vara, alltifrån lådkonstruktion, filter eller element t.ex. Eller en kombination av dessa. Sedan så kan man ju slänga in Jorma-kablar också, så är man hemma. Sammantaget så får man då sannolikt kompromissa mer än om man bara försöker ta fram den bästa högtalaren.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2021-05-23 16:40

galder skrev:Vad ni sablar ner högtalartillverkare.
Hur går man tillväga i den stenhårda konkurrensen.
Tror att de sett till detta försöker hitta sin grej, vad det nu kan vara, alltifrån lådkonstruktion, filter eller element t.ex. Eller en kombination av dessa. Sedan så kan man ju slänga in Jorma-kablar också, så är man hemma. Sammantaget så får man då sannolikt kompromissa mer än om man bara försöker ta fram den bästa högtalaren.

Sablar ned och sablar ned... Dom anpassar sig till marknaden och säljer det som går att sälja. Pengarna skall in. Tillverka högtalare som bara ett fåtal vill ha funkar dåligt, hur bra burkarna är rent tekniskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-23 17:05

Jag tror Marten har de bästa av intentioner och tycker säkert att deras högtalare låter riktigt bra. Materialval, design och finish är av hög kvalitet o priset är nog satt så det ska täcka en hel del omkostnader utöver trä och metall. Mina erfarenheter av dem härrör sig bara från mässlyssning och de har inte väckt något ha-begär (hur skulle de?) men låtit anständigt bra. Vore förstås tråkigt om köparen tröttnar på dem efter några månader, men då finns det fler och större modeller att underhålla sig med :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-23 17:08

Marten tjänar i alla fall en del pengar numer och det är förstås därför som de finns till. Att producera riktigt kapabla högtalare är en helt annan sak än att tjäna pengar. Jag brukar säga att hifi-högtalarförsäljning vilar på tre ben: teknik, möbeldesign och marknadsföring. Marten behärskar två av områdena mycket väl och det tredje hyggligt och detta är uppenbarligen fullt tillräckligt.

Även om Martens konstruktioner lämnar en del övrigt att önska finns det massor av betydligt värre bolag inom high-end-segmentet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-23 17:59

Det är kul att någon svensk tillverkare kan hanka sig fram på försäljning av annat än pluttehögtalare o hörlurar. Hur ser omsättning o resultat ut för Larsen? Hänger han med o överlever?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-23 18:56

galder skrev:Vad ni sablar ner högtalartillverkare.

Exakt, det snackas ner massor. Men komma med förslag på bra burkar är det mycket ont om, och då kan inte jag ta inläggen på allvar när de bara är inriktade på att sänka märken. Men det är en sjuka som som alltid har funnits här och inte på andra forum där man försöker lyfta fram bra produkter istället för att sänka vissa märken. Jag brukar inte bry mig så mycket utan köper det som mina öron gillar,men det kan ju vara roligt med lite tips ändå. Tycker det är tråkigt att inte fler högtalarmärken lyfts fram som bra produkter då det måste finnas där ute då det inte är ont om tillverkare. Funderar själv på nya stativhögtalare då jag kommer ha ont om plats i nästa boende som jag kommer bo i något år, så de kommer stå ovanpå en skänk och då hade det varit givande med förslag på modeller/märken som man ska provlyssna på. Men erfarenheter kring sådan trådar är nedslående då de brukar försvinna utan något matnyttigt förutom att piP brukar rekommenderas.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-23 18:58

hifikg skrev:Det är kul att någon svensk tillverkare kan hanka sig fram på försäljning av annat än pluttehögtalare o hörlurar. Hur ser omsättning o resultat ut för Larsen? Hänger han med o överlever?

Det får vi hoppas på. Det skulle vara mycket tråkigt om han gick omkull då det är roligt att vi har några Svenska märken där ute.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-23 18:59

Problemet är att det är ohyggligt få hifi-högtalare som presterar riktigt bra - därav det svåra i att rekommendera.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-23 19:13

Morello skrev:Problemet är att det är ohyggligt få hifi-högtalare som presterar riktigt bra - därav det svåra i att rekommendera.

Så jäkla illa är det inte att allt är dåligt. Det finns en hel del som låter bra också. MEN man har sett att priserna stiger också när det gäller allt inom Hifi. Funderar på att besöka någon butik för lite lyssning för att höra vad man får för pengarna idag och det var mycket länge sedan jag gjorde det förutom att jag besökt Hifi Kit för att köpa kontakter.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-05-23 19:23

Väldigt fina högtalare designmässigt! Men det känns konstigt att kombinera hårda element med ganska kraftig uppbrytning och första-ordningens filter :?
:idea: Kanske kunde LTS låna in ett exemplar och skapa en moddad version med fjärde-ordningens filter :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-23 21:47

dewpo skrev:Väldigt fina högtalare designmässigt! Men det känns konstigt att kombinera hårda element med ganska kraftig uppbrytning och första-ordningens filter :?
:idea: Kanske kunde LTS låna in ett exemplar och skapa en moddad version med fjärde-ordningens filter :twisted:

Jag reagerade ochså på detta men det verkar inte synas några spår i frekvensgången vid noll grader (vid 15- 45 verkar det faktiskt finnas en ganska skaplig peak) så jag drog slutsatsen att det nog inte rör sig om första ordningen för mellanregistret, en annan sak som är kontraintuitiv är ju hur begränsad spridning den där "diamant"diskanten har.

Kanske har marknadsavdelningen friserat sanningen lite..
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-23 21:58

FBK skrev:
Morello skrev:Problemet är att det är ohyggligt få hifi-högtalare som presterar riktigt bra - därav det svåra i att rekommendera.

Så jäkla illa är det inte att allt är dåligt.

Nej, det skrev jag inte heller, men det är betydligt lättare att hitta hygglig elektronik än högtalare och så in i baljan svårt är det inte att få till adekvat frekvensgång och dito riktverkan. Idag finns som bekant ett riktigt bra utbud av relevanta element att bestycka med.

Om jag skulle köpa högtalare, skulle jag helt klart kika på Revels bättre modeller.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-23 22:21

Visst finns det svensktillverkat av kvalité. Vad sägs om Solhagas senaste. Som andra påpekat, respekt , när han drar igång plasmaskäraren 8O , bl.a...

För den som missat det, med video, och annat från Solhaga med sitt projekt. . GDS på toppnivå. :D

viewtopic.php?f=3&t=71903

JM

Inläggav JM » 2021-05-23 22:30

Jag har respekt för Marten som högtalartillverkare. Företaget har klarat det vilket de flesta inte klarar. Sälj, design och marknadsföring!
Vanligen fastnar liknade företag i teknikträsket. Bästa teknik är inte tillräckligt - säljorganisation och marknadsföringsorganisation måste till. Kostar pengar.
Nu är det väl bara att anlita I-or eller klon som konsult och produkterna blir fulländade.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-23 22:41

Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner. För er kritik baseras väl inte endast på att ta del av dessa begränsade data som det kan läsas om här, utan ni måste väl vara medvetna om alla kompromisser och överväganden som framtagande av högtalare innebär.

Vore kul och lärorikt att ta del av något lyckat projekt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-23 22:53

Fast argumentet "gör bättre själv då" är rätt dåligt kan jag tycka. Bara för att jag tyckte att bromsarna på min Peugeot 405 Mi16 var rätt dåliga en gång i tiden kan väl ingen kräva att jag ska bygga en hel bil själv. För övrigt är det en helt annan sak att spika ihop en, eller kanske två, högtalare hemmavid än att marknadsföra dem för sexsiffriga belopp. Så fort man gör sin produkt offentlig får man räkna med både ris och ros. Det tror jag Marten är helt okej med.

För övrigt har jag inga problem att peka på högtalare som låter (ännu) bättre, men jag har inte byggt dem själv.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-23 23:08

galder skrev:
Vore kul och lärorikt att ta del av något lyckat projekt.

viewtopic.php?f=3&t=71680

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-23 23:52

hifikg skrev:Fast argumentet "gör bättre själv då" är rätt dåligt kan jag tycka. Bara för att jag tyckte att bromsarna på min Peugeot 405 Mi16 var rätt dåliga en gång i tiden kan väl ingen kräva att jag ska bygga en hel bil själv. För övrigt är det en helt annan sak att spika ihop en, eller kanske två, högtalare hemmavid än att marknadsföra dem för sexsiffriga belopp. Så fort man gör sin produkt offentlig får man räkna med både ris och ros. Det tror jag Marten är helt okej med.

För övrigt har jag inga problem att peka på högtalare som låter (ännu) bättre, men jag har inte byggt dem själv.

Så att man kan bygga en lådbil ger en kunskap att kritisera konstruktionen av en Bugatti?

Att de kostar en slant är väl inte så konstigt, när man tittar på vad de består av.

Nu har jag inte sett något negativt skrivet om specifikt denna högtalare. Förutom då vad som har uttryckts här, men det lär nog vara obekant för både tillverkare och köpare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-05-24 00:48

FBK skrev:Exakt, det snackas ner massor. Men komma med förslag på bra burkar är det mycket ont om, och då kan inte jag ta inläggen på allvar när de bara är inriktade på att sänka märken. Men det är en sjuka som som alltid har funnits här och inte på andra forum där man försöker lyfta fram bra produkter istället för att sänka vissa märken.

Det har varit en av fördelarna med faktiskt, där man anser att folk är vuxna och inte beter sig som "alla som är med vinner en medalj" som många andra ställen där man inte får klaga eller ifrågasätta dyra prylar.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-05-24 00:49

galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.

Sämsta argumentet någonsin?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-24 01:37

music4ever skrev:
FBK skrev:Exakt, det snackas ner massor. Men komma med förslag på bra burkar är det mycket ont om, och då kan inte jag ta inläggen på allvar när de bara är inriktade på att sänka märken. Men det är en sjuka som som alltid har funnits här och inte på andra forum där man försöker lyfta fram bra produkter istället för att sänka vissa märken.

Det har varit en av fördelarna med faktiskt, där man anser att folk är vuxna och inte beter sig som "alla som är med vinner en medalj" som många andra ställen där man inte får klaga eller ifrågasätta dyra prylar.

Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.

Sådana tillmälen ger vi inte andra medlemmar. Läs på policyn. // Redaktör'N

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-24 07:53

FBK skrev:
music4ever skrev:

Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.

Det är väl bättre att såga skräpet än att lyfta upp det pga inkompetens?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 08:03

music4ever skrev:
galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.

Tråkigt att du tycker det.

Men en sådan här konstruktion med specialframtagna element, egna specialframtagna kabinett, Hänsyn taget till delningsfilter i "alla" riktningar. Mätningar, kombinerat med lyssningar. M.m. m.m.

Kan man då kritisera detta i så hög grad, så skulle det då verkligen vara av intresse hur en bättre konstruktion skulle se ut. Det verkar då inte vara så svårt att ta fram?

Sedan är jag inte emot att kritik framförs. Det kan vara bra i "utbildningssyfte" eller liknande. Men hur denna presenteras tycker jag att man har rätt att ha synpunkter på. T.ex. kategoriska sågningar av produkter p.g.a. "små" avvikelser från det perfekta. För finns den perfekta högtalaren?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 08:25

music4ever skrev:

Man kan ju föreslå detta annars: redovisa vilka högtalare ni själva använder. Det kan ju vara av intresse också. För där har det väl inte kompromissats?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 08:41

Lite nyfiken glader. Såg nu att du i din prestation skriver : Larsen L8 (modifierade) . Varför moddade? Dög inte konstruktion till? Hur moddade du?

Kanske går att modda nya Marten till det bättre? Fast det verkar ju lite bakvänt. Så pass dyra högtalare ska ju inte behöva eftermodifieras, tycker jag.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-24 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 08:42

music4ever skrev:

Kan du utveckla varför du skrev den kategoriska kommentaren.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi