Låter vinyl bättre på vintage Receivers/ Förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Låter vinyl bättre på vintage Receivers/ Förstärkare?

Inläggav Baffel » 2021-05-17 10:45

Kanske det. Beror nog i så fall en hel del på att det lades ner krut på phono- ingången i så fall. I videon nedan lyfts det på locket och phonodelen jämförs mellan en 70-tals receiver och en ny förstärkare/ receiver ( där locket också tas bort).

Vet inte om det finns något sk "varmt" vintageljud i gamla förstärkare / slutsteg , som det påstås i youtubeklippet. Dessutom så talar han i videon i egen sak eftersom han säljer vintage.

Då som nu fanns/ finns det väl bra och dåliga förstärkare/ slutsteg. Dock en sak håller jag med om: De var onekligen snyggare än mycket av de nya/moderna receiver/ förstärkare/ slutsteg. Det var egentligen mest därför jag klistrar in denna video . Det är Vintageporr :mrgreen:

Men visst , själva frågan i sig om gamla förstärkare och dess ljud är intressant att fundera kring. :)

P.s ni som hänger på forumet och skriver inlägg känner såklart till detta men för andra som droppar in och läser och funderar på gamla förstärkare/ Receivers säger jag : läs på om detta först
https://audiokarma.org/forums/index.php ... ry.136867/
Att recapa eller ej det är frågan....mest för en annan tråd.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Låter vinyl bättre på vintage Receivers/ Förstärkare?

Inläggav Harryup » 2021-05-17 11:14

Absolut inte, vinyl låter bättre på riaaor med modernt tänk med hög överstyrningsreserv så att knäppar och knaster inte riskerar att störa mer än nödvändigt. Mjukt ljud får man ju också om det är mjukt ljud i originalet och inte som en sameness på alla inspelningar.

/Harry

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-17 11:28

Aha, tja han i videon talar ju i egen sak. :mrgreen:

Dessutom att dra alla gamla förstärkare / receivers över en kam och säga att de låter bra, har ett varmt skönt ljud osv är skitsnack. Jag hade ett tag en receiver Philips AH 794 . Köpt för inga pengar på en loppis. Den lät skit. Tvärt om varmt och gosigt ljud ( som det verkar vara ett mantra i vissa kretsar att tala gällande gamla stärkare) hade den vasst stickande diskantljud dessutom. Lät distat. Den kan ju ha varit i behov av recap men vet i tusan om det hade hjälpt. Däremot min vintagereceiver HK 330 C , som jag ibland använder, låter däremot helt ok för sina få watt. Den är dessutom underspecad, rent effektmässigt.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-17 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-17 11:30

Kul att han kallar det där Råttboet till Pioneer för "superb build quality".

Antar att han baserar det enbart på vikt... och inte på kabelhärvorna på undersidan som fixerats med maskeringstejp...

Det finns säkert guldklimpar på Vintagemarknaden, Men jag gissar att de är "Few and far between" om man med vintage menar 70 talsgrejor.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-17 11:45

Calleberg skrev:Kul att han kallar det där Råttboet till Pioneer för "superb build quality".

Antar att han baserar det enbart på vikt... och inte på kabelhärvorna på undersidan som fixerats med maskeringstejp...

Det finns säkert guldklimpar på Vintagemarknaden, Men jag gissar att de är "Few and far between" om man med vintage menar 70 talsgrejor.

Finns några som är glada för det verkar finnas en vintagetrend i alla fall. Snackade med reparatören där jag bor ( många sommargäster i kommunen) och frågade om han tar någon semester. Hans kommentar : Nä du, tvärt om , nu börjar högsäsongen. Alla sommarstugeägare som köpt gammal HiFi.
He he :mrgreen:

Kolla för skoj skull på Tradera .Sök : Förstärkare, Stereo
Gissningsvis 70% är förstärkare / receivers som är minst 30 år , eller äldre. Runt 50% av förstärkare / receivers på Tradera från 70-talet. Det verkar vara en trend, i alla fall på Tradera, att sälja/ köpa gammalt .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-17 11:51

Harryup skrev:Absolut inte, vinyl låter bättre på riaaor med modernt tänk med hög överstyrningsreserv så att knäppar och knaster inte riskerar att störa mer än nödvändigt. Mjukt ljud får man ju också om det är mjukt ljud i originalet och inte som en sameness på alla inspelningar.

+10

Har alltid hävdat att knaster/knäppar låter mer om man har dålig överstyrningsreserv. Att dimensionera ett riaa efter tänkta pickupers utnivå räcker inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-17 11:57

Helt riktigt, varför man bör tillse att RIAA-steget i hela audioområdet levererar strax under matningsspänningen, vilket brukar ge ungefär 20 dB marginal. Stereophile undersöker alltid RIAA-steget i detta avseende; förvånansvärt många är knasiga.

Den som vill förkovra sig i ämnet bör givetvis studera "Electronics for vinyl", Douglas Self.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2021-05-23 16:34

Electronics for vinyl är ingen billig bok och har man tur kanske den finns på biblioteket att låna.
Själv så har jag en bok som heter Faktabok om ljud utgiven av svenska hifi institutet.

Jag kan säga direkt att det beror inte bara på Riaa steget utan även om hur hög utsignal som skivspelaren har.
Min Thorens td 150 har högre utsignal än vad min Td 160 har.
Mitt separata Riaa är ett vanligt enkelt Nad PP2.

Dyrare nya förstärkare låter också bra och för tillfället så kör jag med en Harman Kardon 990 och jag upplever ingen direkt skillnad mot för dom vintage grejer jag har så priset spelare nog en ganska så stor roll också.
På 70talet så var ju inte hifi var mans egendom precis och mycket grejer kostade ju mycket pengar när dom var nya.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-23 21:44

Baffel skrev:Aha, tja han i videon talar ju i egen sak. :mrgreen:

Dessutom att dra alla gamla förstärkare / receivers över en kam och säga att de låter bra, har ett varmt skönt ljud osv är skitsnack. Jag hade ett tag en receiver Philips AH 794 . Köpt för inga pengar på en loppis. Den lät skit. Tvärt om varmt och gosigt ljud ( som det verkar vara ett mantra i vissa kretsar att tala gällande gamla stärkare) hade den vasst stickande diskantljud dessutom. Lät distat. Den kan ju ha varit i behov av recap men vet i tusan om det hade hjälpt. Däremot min vintagereceiver HK 330 C , som jag ibland använder, låter däremot helt ok för sina få watt. Den är dessutom underspecad, rent effektmässigt.

Dra alla över en kam att det låter så är skitsnack, men det är likaväl skitsnack att säga att det är inget typiskt för den tiden. För många högtalare ifrån den tiden har ett eget sound och behöver värme och fyllighet för att låta bra. Så det är naturligt att förstärkarna hade ett visst sound för att passa ihop med högtalarna ifrån samma tid. Min Fisher förstärkare har ett varmt och fylligt ljud och den är ifrån 1986 och är ingen dyrare modell, men jag har också lyssnat på dyrare modeller ifrån den tiden som har haft en varm klang. Men det finns säkert också mer neutrala modeller ifrån den tiden (1977) som mitt slutsteg tex. som låter mycket naturligt utan att ha någon speciell karaktär. Så jag kommer nog köpa någon stativ högtalare som inte är Vintage för jag är ganska säker på att det kommer bli den bästa kombin då slutsteget låter som ett nyare slutsteg.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-23 22:05

FBK skrev: Min Fisher förstärkare har ett varmt och fylligt ljud och den är ifrån 1986 och är ingen dyrare modell, men jag har också lyssnat på dyrare modeller ifrån den tiden som har haft en varm klang. Men det finns säkert också mer neutrala modeller ifrån den tiden (1977) som mitt slutsteg tex. som låter mycket naturligt utan att ha någon speciell karaktär. Så jag kommer nog köpa någon stativ högtalare som inte är Vintage för jag är ganska säker på att det kommer bli den bästa kombin då slutsteget låter som ett nyare slutsteg.

Någon gång i mitten på 80 talet känns det som att det är generellt lite högre byggkvalitet om man lättar på locken och tittar in.
Rotels 800 serie kom t.ex 82. 900 serien som kom 90 ser rätt lika ut inuti.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-05-24 00:51

PeterE skrev:Jag kan säga direkt att det beror inte bara på Riaa steget utan även om hur hög utsignal som skivspelaren har.
Min Thorens td 150 har högre utsignal än vad min Td 160 har.
Mitt separata Riaa är ett vanligt enkelt Nad PP2.

Vill bara påpeka (som jag tror du också vet) att det är inte skivspelaren som har olika utsignal, det är pick-upen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-24 09:31

music4ever skrev:Vill bara påpeka (som jag tror du också vet) att det är inte skivspelaren som har olika utsignal, det är pick-upen.

Det är väl mest semantik?
Fast man kan ju tänka sig att om tonarmen är taskigt konstruerad och inte håller fast pickupen inom det tänkta frekvensområdet så kan man tapa utnivå i kraftiga transienter vilket teoretisk då kan sänka medelutnivån. Eller?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-24 09:34

Kanske om man fäster nålmikrofonen träpinne från trädgården, men även det är tveksamt då den rörliga massan hos en nålmikrofon är ofantligt mycket lägre än dito för armen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-24 09:40

Morello skrev:Kanske om man fäster nålmikrofonen träpinne från trädgården, men även det är tveksamt då den rörliga massan hos en nålmikrofon är ofantligt mycket lägre än dito för armen.

:mrgreen:

Och ändå spelar armen roll för det ljudliga resultatet och då inte bara ur synvinkeln anpassning mellan rörlig massa och fjädringsmjukhet.

Men du har säkert rätt, bara spånade lite. Man ska alltid vara öppen för allt, vet'du :-)

/ B

Återgå till Generellt om hifi