Ny trevlig högtalare från Marten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Ny trevlig högtalare från Marten

Inläggav Calleberg » 2021-05-24 08:46

galder skrev:
music4ever skrev:
galder skrev:Om någon som så lättvindigt kritiserar högtalare och inte bara den i denna tråd, skulle vilja ha vänligheten att presentera någon av era egna högtalarkonstruktioner här, så vore det intressant att se dessa i alla avseenden perfekta konstruktioner.

Sämsta argumentet någonsin?

Man kan ju föreslå detta annars: redovisa vilka högtalare ni själva använder. Det kan ju vara av intresse också. För där har det väl inte kompromissats?

Vad snackar du om?

Lämpligare vore väl att föreslå: Exempel på högtalare som har bättre förutsättningar att producera anständig ljud inom en budget av 326 000:-
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 08:52

Baffel skrev:Lite nyfiken glader. Såg nu att du i din prestation skriver : Larsen L8 (modifierade) . Varför moddade? Dög inte konstruktion till? Hur moddade du?

Stämmer. Jag hade andra önskemål om ljudet än de presenterade. Det ville jag inte kompromissa med. De är nu i princip helt ombyggda utom grundkonstruktionen, men kompromissade i en del avseenden, då jag saknar en verkstad för större arbeten. Kan väl säga att jag inte fullt ut färdigställt dem. Men är nöjd med hur de nu låter. Har fått några positiva kommentarer efter lyssning och bud om köp.
Det finns en välbesökt tråd om "bygget". Antagligen används den i avskräckande syfte.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 08:54

Calleberg skrev:
galder skrev:
music4ever skrev:
Sämsta argumentet någonsin?

Man kan ju föreslå detta annars: redovisa vilka högtalare ni själva använder. Det kan ju vara av intresse också. För där har det väl inte kompromissats?

Vad snackar du om?

Lämpligare vore väl att föreslå: Exempel på högtalare som har bättre förutsättningar att producera anständig ljud inom en budget av 326 000:-

Nå, då har ju du gjort det. Förslag?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 09:02

galder skrev:
Baffel skrev:Lite nyfiken glader. Såg nu att du i din prestation skriver : Larsen L8 (modifierade) . Varför moddade? Dög inte konstruktion till? Hur moddade du?

Stämmer. Jag hade andra önskemål om ljudet än de presenterade. Det ville jag inte kompromissa med. De är nu i princip helt ombyggda utom grundkonstruktionen, men kompromissade i en del avseenden, då jag saknar en verkstad för större arbeten. Kan väl säga att jag inte fullt ut färdigställt dem. Men är nöjd med hur de nu låter. Har fått några positiva kommentarer efter lyssning och bud om köp.
Det finns en välbesökt tråd om "bygget". Antagligen används den i avskräckande syfte.

Verkar spännande och det är kul att du är nöjd. Grattis , men ser du inte ironin här? Du tycker det klagas onödigt mycket på högtalarkonstruktioner sen så modifierar du själv en befintlig konstruktion för att du vill ha bättre ljud. :)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 09:14

Baffel skrev:
galder skrev:

Verkar spännande och det är kul att du är nöjd. Grattis , men ser du inte ironin här? Du tycker det klagas onödigt mycket på högtalarkonstruktioner sen så modifierar du själv en befintlig konstruktion för att du vill ha bättre ljud. :)

Ser det inte så. Fanns inga alternativ i detta fallet. Utom nu då det har kommit en förbättrad högtalare i serien. Den hade lämnats orörd av mig. Hade alltså accepterat dess ev. kompromisser.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-24 09:46

galder skrev:
Calleberg skrev:
galder skrev:

Vad snackar du om?

Nå, då har ju du gjort det. Förslag?

Trodde aldrig du skulle fråga. :)
Om det totalt brinner i skallen på mig någon gång och jag handlar högtalare i den här prisklassen så skulle denna ligga bra till:
https://www.referenceaudio.se/produkt/m ... ce-esl-15a
https://www.stereophile.com/content/mar ... oudspeaker
Martin.png
Martin.png (189.12 KiB) Visad 3097 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-24 09:51

Säkert en bra högtalare, men en utmaning för Atkinsson att mäta på storleken på panelen ställer till det vid mätning 1,3 meter ifrån.
Kurvan från lyssningsplats såg rakare ut.
Jag har lyssnat på denna modell och ljudet var riktigt fint tyckte jag. Väldigt imponerande soundstage, naturlighet och väldigt bra basåtergivning.

Och självklart bör en högtalare för över 300000:- , som denna Martin Logan, ha en aktivt driven subwoofer - tycker jag ivartfall. Och det har den.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-24 10:04

Tangband skrev:Och självklart bör en högtalare för över 300000:- ....

Sakta i backarna. De kostar "bara" 299 990:- :D

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-05-24 10:09

Och på dessa har inga kompromisser gjorts. :roll:

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-24 10:23

galder skrev:Och på dessa har inga kompromisser gjorts. :roll:

Det finns inga högtalare på Planeten som inte är kompromisser på ett eller annat sätt. Det fattar du säkert, hoppas jag...

Att göra rätt kompromisser är en svår konst och det som skiljer agnarna från vetet.

Jobbar du på Marten?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-24 12:20

Köper man Revel Ultima Salon2 så får man också pengar över och man slipper bli besviken.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 12:45

pLudio skrev:Köper man Revel Ultima Salon2 så får man också pengar över och man slipper bli besviken.

Varför kan man inte bli besviken på högtalaren från Revel?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-24 13:05

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
music4ever skrev:
Det har varit en av fördelarna med faktiskt, där man anser att folk är vuxna och inte beter sig som "alla som är med vinner en medalj" som många andra ställen där man inte får klaga eller ifrågasätta dyra prylar.

Du har en allmänt trist inställning till det mesta och en sjuklig inställning till dyra grejer, men här pratar jag inte om dyra grejer utan allmänt. Och det är mycket roligare och trevligare att läsa trådar med tips på bra grejer än trådar där man bara sågar märken/produkter.

Det är väl bättre att såga skräpet än att lyfta upp det pga inkompetens?

Ja, men det är betydligt bättre att lyfta upp bra grejer så läsare får tips om dem så man kan köpa sådana än att plocka bort dåliga ifrån lyssningslistan och resten vet man inget om då det är massor av högtalare där ute.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-05-24 13:55

Okeydå

Inte min Tekopp, men dessa verkar ha lyckats bättre med sina Accutonelement, ingen "Diamant"diskant dock men det sparar man ochså 80 000:- på :mrgreen:

Vimberg Mino
par i Vimberg.png
par i Vimberg.png (307.73 KiB) Visad 2973 gånger

Marten
Marten.png
Marten.png (95.51 KiB) Visad 2973 gånger

Vimberg
vimberg.png
vimberg.png (86.51 KiB) Visad 2973 gånger

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-24 14:07

Har hört Mårten vid ett antal tillfällen och de har aldrig fallit mig på läppen. Verkligen hög finish på lådorna dock :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-24 14:23

goat76 skrev:
pLudio skrev:Köper man Revel Ultima Salon2 så får man också pengar över och man slipper bli besviken.

Varför kan man inte bli besviken på högtalaren från Revel?

Man får nog kämpa en del, men det är klart det går om man vill... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-05-24 17:19

Max_Headroom skrev:
Kraniet skrev:Marten lever ju som lite undanskymd när det diskuteras högtalare. Lite synd kan jag tycka då det typ är Sveriges mest framgångsrika märke inom High End.
Men förstås inte gratis..

...

Vad i glödheta är det här?
[ Bild ]

Ganska ovanligt impulssvar.
[ Bild ]

Inte dumt alls. Undrar hur man har lyckats med det (det kommer inte av en tillfällighet) men totalt bomat på frekvensgången off axis? Märklig fjong också på diskanten. Knappast ett misstag den heller, men kan nog ge intrycket av "luftighet" i en del fall. Oavsett hur det låter gillar jag inte sådana konstigheter.

Löjliga fötter också, men dom gör knappast någon skada annat än att driva upp priset (högt pris är nog mer en sale point än ett problem på den här typen av produkter). Jag skulle tro att burkar är så jävla tunga att resonanser och märklig uppställnig inte är något problem.

Läste du recensionen? Mätningen har inte skett utomhus som brukligt, utan inomhus. För tunga att bära fram och tillbaka.
Med det i beaktande kan man kanske dra växlarna fullt ut när man kollar mätningarna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-24 17:28

Att riktverkan i horisontalplanet ser ut som den gör beror sannolikt på att 6,5"-elementet har litet väl hög riktverkan strax under delningsfrekvensen. Ha i åtanke att membranen är mycket styva och kan antas röra sig mer eller mindre kolvformigt i aktuellt register, vilket förstås bidrar till tilltagande riktverkan (men bidrar såklart också till reducerad membranrelaterad THD).

JA är inte något dumhuvud utan är givetvis väl medveten om mätmetodens begräsning, men med fönsterteknik kan man ändå vaska fram relevant data vid mellanhöga och höga frekvenser.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-24 17:37

Bör kanske tilläggas att det med ickemonotont tilltagande riktverkan ingalunda är unikt för Marten, utan en mycket vanligt förekommande egenskap hos många av marknadens högtalare - oaktat prisklass.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-24 17:57

För 326.000 borde du kunna lura av någon ett par OA52.2 i hyfsat skick o sen sitta nöjd i alla dina dagar. Troligen får du en slant över till musik också. Fast vi har kommit överens om att sluta nämna dem, de som finns räcker ändå inte till och fler tillverkas inte (nästan åtminstone, det finns en o annan som klonar o har sig :) )

Endera dagen kommer OA62, tippar på att de kommer låta som att de kostar över 300 lax, utan att göra det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-05-24 20:51

Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-24 21:06

Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.

Ja, är man ute efter en möbel så go for Marten!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-24 21:12

Morello skrev:Det finns en väsentlig skillnad mellan Carlsson och Marten - snickeriarbetets och ytbehandlingens standard. Det är utan överdrift natt och dag.

Skulle man inte kunna få till en special edition.... Marten bygger en limiterad serie OA51 & OA52-lådor i Marten-finish?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-24 21:13

Nattlorden skrev:

Skulle man inte kunna få till en special edition.... Marten bygger en limiterad serie OA51 & OA52-lådor i Marten-finish?

Ganska ointressant. Den som är intresserad av musik lyssnar i mörker.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-24 21:18

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:

OA52 köper man väl för den fantastiska Lallerstedt-designen? Att den råkar låta lite också är ju ett plus i kanten... 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-24 21:23

Någon efterlyste rekommendationer och här har vi ett bra exempel på en rimligt prissatt produkt (ca 18 kkr i Sverige) med goda prestanda:

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-measurements

Soundstage har mätt lillebror Silver 200 med liknande element och även distorsionen är här under kontroll om man undantar uppbrytningsområdet, vilket inte är ett problem för Silver 300 som utnyttjar ett mellanregisterelement. Silver 300 är antagligen att föredra i mindre till medelstora rum med en hyggligt väggnära uppställning som bidrar med en märkbar rumsförstärkning i basområdet och man kan förvänta sig en rimligt jämn frekvensgång ned till ca 35 Hz i det fallet.

Sammantaget skulle jag säga att sannolikheten är låg för att man blir missnöjd med denna högtalare. Observera att Monitor Audio även har gjort en hel del skräp, så rekommendationen gäller inte för deras alster i allmänhet.

Är man ute efter högtalare i en högre prisklass är Revel Performa F228Be ett bra val även om den är alldeles för dyr:

https://www.stereophile.com/content/revel-performa-f228be-loudspeaker-measurements

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/revel-f228be-review-speaker.23659/
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-24 21:45

Och Revel Performa F208 för ca 65000:- vilket är halva priset av F228Be. Ingen beryllium.

https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13192/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-05-24 22:17

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:

Hur många klassiska konserter har du varit på där belysningen varit helt släckt?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-24 22:20

Rydberg skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:

Hur många klassiska konserter har du varit på där belysningen varit helt släckt?

Jag blundar när jag lyssnar i konserthus...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-24 22:24

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:
Nattlorden skrev:

OA52 köper man väl för den fantastiska Lallerstedt-designen? Att den råkar låta lite också är ju ett plus i kanten... 8) :mrgreen:

Glidare som föredrar design före funktion, klart de ska ha snygg fanér och något riktigt stort, så det "låter" bra redan innan de får ut lite ljud ur dem :mrgreen:
Been there, men blev stoppad. Av de stora Jamo med häftiga galler o stora basar som jag laddat för blev det... OD11

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi