Först lite Marten för Bill, då han fångade essensen i HiFi:
viewtopic.php?f=9&t=72096&start=180#p2181968I tillägg till tidigare nämnda brister med ojämna spridningsegenskaper och frekvensgång, citat: ...
I-or skrev:Mediokra mätresultat (+/- 4 dB 250 Hz - 20 kHz för JA:s "lyssningsfönster", ojämn horisontell spridning) till alldeles för högt pris. Men det är klart, Jormas kabel uppväger förstås detta lätt.
.. verkar ju distorsion, frekvensgång och spridning i själva Accuton-elementen inte vara bland de allra bästa att döma av dessa mätningar (inte bland de sämsta heller):
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... c173-6-096https://hificompass.com/en/speakers/mea ... c173-6-096 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... site-grandetc.
Jämför t ex med dessa som är klart bättre och som också finns i Revel:
viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167400Jag håller också med Calleberg: i
viewtopic.php?f=9&t=72096&start=60#p2181505Calleberg skrev:Okeydå
Inte min Tekopp, men dessa verkar ha lyckats bättre med sina Accutonelement, ingen "Diamant"diskant dock men det sparar man ochså 80 000:- på
Vimberg Mino
Bilagan par i Vimberg.png finns inte längre
Marten
Bilagan Marten.png finns inte längre
Vimberg
Bilagan vimberg.png finns inte längre
Sen ang tonkurva, väggplacering och rumspåverkan:
I-or skrev:Morello skrev:Maarten skrev:Men kan man inte anse att man erhåller väggstöd under ca 300 Hz motsvarande ett baffelstöd? Sen lite dippar pga utsläckningar vid ca 450, 900 Hz men de däröver minimeras alltmer pga baffelstödet? På så vis blir responsen mer begriplig? Det stämmer också bättre med att många nog tycker att de olika varianterna låter klangligt lika ( min uppfattning också när de är optimalt uppställda). Samma pregnans i mellanregistret finns även i de större varianterna och det har jag tänkt är en psykoakustisk optimering. Dessutom tycker jag att en del mätningar stöder detta. Det är bara att soundstage mätningen visar hur det blir utan rummet och att design valen är annorlunda?
Bill, vi pratar bara Mårten här, vad annat kan jag göra

.
Att rummet lyfter nivån vid låga frekvenser är självklart, men som du ser ligger nivån vid 1 kHz nästan 5 dB högre än registret mellan 2k och 20 k.
[ Bild ]
Ja, piP har liknande frekvensgång on-axis och endast med den uppställning jag beskrev tidigare får man någorlunda konstant frekvensgång inklusive de högtalarnära begränsningsytorna (man får sammantaget en lagom djup dal mellan ca 150 och 800 Hz, naturligtvis med vissa ojämnheter). Alla andra uppställningar ger upphov till större problem än vanligt eftersom frekvensgången för piP (och även Guru QM10 som i diagrammet ovan) i det närmaste kräver uppställning på ett mycket väldefinierat avstånd från högtalarvägg och sidovägg. piP och QM10 kan alltså endast anses ge en god återgivning under vissa förutsättningar, vilka är betydligt mer specifika än för typiska konstruktioner.
Man kan alltså anse att piP och QM10 har en inbyggd, fast, ekvalisering för en specifik uppställning. Samtidigt bör man betona att rumspåverkan alltid ställer till det på ett eller annat sätt för alla högtalare och att elektronisk ekvalisering därför i praktiken är ett måste för optimal återgivning.
Toppeninlägg I-or! Det var detta jag var ute efter. Bra med denna tydlighet i förklaringar!
Kom på att man kan ju Svantifiera i Basta hur det blir med en högtalare som piP, EPS eller pK som är gjord för "nära väggen"-placering:
Utgående från Soundstages mätningar med import i Basta, kommer först en simulering av element, låda och baffel för att uppnå liknande tonkurva (exkl avvikelser enligt nedan), för att därefter placera med 30 cm till högtalarvägg samt inkludera standard room-gain. Då framträder designvalen bättre tycker jag.
Sen kan man i linje med I-ors utläggning i Purifi-tråden
viewtopic.php?f=3&t=70721&start=90#p2139974 anta att vissa frekvensavvikelser beror på uppbrytningar i kon och moder i surround. Därför lade jag in en bild på disten från Soundstage också.
Först simulering av frifälts-tonkurva:

- Svantefiering_piP-1,5-inkl-dist.png (136.64 KiB) Visad 3669 gånger
Sen med väggstöd och rumsstöd:

- Svantefiering_piP-2-vaggstod_baffelstod.png (112.77 KiB) Visad 3669 gånger
Som synes ligger frekvens-respons inom +-5 db här men också mer "rak" medelvärdesbildat över flera oktaver.
Acu-skivorna bakom högtalarna kommer såklart att minska toppar och dalar i övre mellanregister. 5 cm tunna skivar dämpar ju inte så väl i nedre register, om man har dem dikt an mot vägg.
Övriga väggar påverkar såklart, liksom stående vågor etc och de simuleras ju med mycket mer avancerade verktyg. Det här är alltså bara en enkel och grov exemplifiering för att bättre illustrera tolkning av Soundstages mätningar.