M4e: Håller i stort med om din poäng. I synnerhet om det är mycket pengar involverade.
Samtidigt tänker jag att mätningar har fått lite oförtjänt dåligt rykte pga hur de ibland har använts eller att de har gjorts fel, t ex i marknadsföring. Om man har bra mätningar, gjorda på samma sätt och att man själv har kalibrerat sitt omdöme mot mätningar, så kan de snabbt skapa en god bild.
Testat detta test?
http://www.klippel.de/listeningtest/?v=3Här varierar detektionsförmågan mellan 0,2% och 30% för nu 15000 gjorda tester med ett stycke av Tracy Chapman som nog har rätt mycket distorsion i sig. Testet emulerar dock inte uppbrytningar i konen utan bara motor och upphängning och min gissning är att konuppbrytningar är av värre sort.
För övrigt, ang distorsion och hörbarhet:
I-or har ju tidigare postat grafer här:
viewtopic.php?f=10&t=71403&start=30#p2149614T ex dessa Yamaha:

- YamahaTHD.png (217.9 KiB) Visad 3242 gånger
Här ligger alltså
THD under 0,03% mellan 400-2000Hz, samt under 0,1% mellan 130-4000Hz exkl en smal topp vid 2000Hz om ca 0,2%,s amt under 0,3% mellan 80-20000Hz.
Det är ju gamla grejer detta från 1987 så tydligen kunde man om ville redan då.
http://www.yamaha10000.com/nsx10000.htm,
http://www.thevintageknob.org/yamaha-NSX-10000.htmlQuad 2812 @ 100 db, 1m:
https://www.theabsolutesound.com/articl ... ctrostatic. Tillverkaruppgifter så detta är ej från oberoende mätning.
Distortion (100dB at 1m): Above 1kHz 0.15%, above 100Hz 0.5%, above 50Hz 1.0%
Har läst den
danska studien lite noggrannare och den är mycket intressant och relativt lättläst i relation till att det många faktorer att hålla reda på. Den visar ju hur svårt det är att först emulera perception och sen kvantifiera subjektiv upplevelse. Men från mitt amatörperspektiv ser det ut som ett gediget arbete som de har gjort och ljusår över den nivå jag tycker man brukar se på nätet inom HiFi. Det är dock många referenser till annan forskning som jag inte känner till.
En summering av resultatet är:
It was found that both conventional metrics were not well correlated with subjective perception of distortion with correlations of -0.4845 and -0.4466, respectively. Both of the newly developed metrics, on the other hand, were found to be well correlated with subjective data obtained with overall correlations of -0.9486 and .9547, respectively. From these correlations, it was concluded that the conventional metrics were not well suited to assess the subjective perception of distortion. In contrast, the DS and Rnonlin metrics provide a means for objectively quantifying the perceived amount of distortion in a complex music stimulus.
Några funderingar har jag:
1: Hade varit fin om de separerat data per individ då jag antar att dessa kan skilja sig åt mycket.
2: Hade varit fint om de använt lägre nivåer av THD.
Här är några intressanta bilder om korrelationer:

- THD-rating.png (16.39 KiB) Visad 3242 gånger

- DS-rating.png (33.24 KiB) Visad 3242 gånger
En korrelation om ca 0,45-0,5 mellan THD och subjektiv skattning är nära gränsen för hög korrelation (0,5) och motsvarar en effektstorlek (Cohen's-d) om ca 1-1,15, vilket i sin tur motsvarar NNT om ca 2,5. Ju lägre värde desto bättre.
Detta kan jämföras med läkemedel som ofta har NNT om ca 5-200. Placeboeffekter medför ofta en NNT om 10 eller lägre, vilket innebär att
placebo-effekter är relativt stora, vilket är anledningen till dubbelblinda studier. Självklart påverkar placebo även Hifi. Placebo är en kraft eller förmåga som människor besitter, som ibland felaktigt förväxlas med inbillning. Effekterna är så verkliga de kan bli men orsakerna är i dessa fall människans suggestionsförmåga och inte en yttre faktor såsom en kabel, ny pryl eller ett piller. Utöver detta så tillkommer problem med tillvänjning, adaption, habituering och sensitisering (i viss mån relaterade begrepp). Subjektiva intryck under okontrollerade former är därför av mycket tveksamt värde och inte sällan direkt felaktiga eller ej reproducerbara. Såvitt jag kunde se så verkar danska studien hantera åtminstone flertalet av dessa påverkansfaktorer och felkällor, utöver de signalbehandlingsmässiga felkällorna som de förmodligen har mycket god koll på.
Not: Om effektstorlekar mm:
Testa själva denna visualisering gjord av en programmerings- och statistikintresserad psykolog:
https://rpsychologist.com/cohend/ Ex NNT läkemedel:
Statiner: NNT = 39 - 83
https://www.thennt.com/nnt/coronary-hea ... -of-death/ ,
https://www.thennt.com/nnt/statins-for- ... disease-2/Proton pump inhibitors och magsår: NNT = 15
https://www.thennt.com/nnt/proton-pump- ... -bleeding/Blodförgiftning och kortisonliknande preparat (Corticosteroids in the Treatment of Sepsis ): NNT = 7-33
https://www.thennt.com/nnt/corticostero ... nt-sepsis/Prophylactic Antibiotics for Reducing ICU Respiratory Tract Infections and Mortality in Adults, NNT = 4-18
https://www.thennt.com/nnt/antibiotics- ... nfections/Här finns fler tankeväckande inlägg att beakta (recycling men av inläggen att döma verkar många inte ha läst dem):
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146282&hilit=distorsion+ljudtryck#p2146278Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149907&hilit=distorsion+ljudtryck#p2149897Mycket få lyssnare har varit i besittning av en högtalare med THD runt 0,05 %, men när man har vant sig vid detta blir man mycket känslig för distorsion. Den omedelbara reaktionen när man hör en välkänd inspelning nästan helt utan distorsion brukar vara ungefär "det är ju förstås så det ska låta - självklart". Mjukt men ändå oerhört distinkt kanske är den bästa beskrivningen av det subjektiva intrycket. Mer som verkliga instrument och röster, helt enkelt
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=0#p2153887Även om pianomusik är effektivt för att avslöja distorsion, kan man ofta höra denna med i stort sett allt programmaterial eftersom typiska högtalare uppvisar en THD om ca 0,2-0,5 % vid medelhöga ljudtrycksnivåer, d.v.s. långt över gränsen för detektion.
MIn gissning är att hörbarhetströskeln med rätt (eller kanske snarare fel) programmaterial går ned till en THD någonstans runt 0,01 % för typisk högtalardistorsion som tydligt domineras av andraton och ibland även tredjeton. Detta område är dock ganska outforskat och ibland kan man läsa hårresande rapporter, där lyssnare har misslyckats med att detektera en THD om 10 %
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=60#p2155761Gurglade och svårt att hitta något bra men hittade denna rykande färska sammanställning från 1957 som hävdar att bråkdelar av procent är hörbart. Bara skummat snabbt dock.
http://www.r-type.org/articles/art-143.htmKunde man höra relativt små skillnader på den tiden med den tekniken så borde man kunnat uppfatta än mindre distorsion idag?