Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Du skulle med fördel kunna expandera portarean mer och snabbare närmare ändarna (ca 7 graders konstant expansion per sida fungerar bra och är enkelt att få till, sista decimetern eller så med denna vinkel blir ganska lämpligt här) även om någorlunda platta slitsportar allmänt sett är mindre känsliga för turbulens än cirkulära dito p.g.a. mer gynnsamma värden för Reynolds tal och Strouhals tal. Det fungerar bra att utgå ifrån medelvärdet för tvärsnittsarean längs hela portlängden. Glöm inte en minibaffel på insidan.
paa skrev:Min subwoofer är på 67 liter, och har böjd slitsport.
Som jämförelse så är det dessa mått som gäller för min låda:
Porten är 408 mm lång, 38 mm tjock och 300 mm bred i ändarna och 136 mm bred på mitten.
Detta ger en avstämning på 23 Hz.
Se vidare:
viewtopic.php?p=2121982
Kraniet skrev:(En annan sak jag funderar lite över är det att Öhman har pratat om att han dimensionerar porten så att den ska börja överstyras/mättas lagom mycket för att matcha elementets kapacitet.
I-or skrev:Den bästa lösningen är att göra höjden konstant fram till ca en decimeter från ändarna och där expandera med ca 7 grader per sida avslutat med en liten radie. Även om detta inte är tokoptimerat, så behöver du i praktiken inte oroa dig för turbulensproblem. [...]
Kraniet skrev:Här är ett papper med comsol-simulering samt lyssningstest av portar. Det är då runda portar med olika trattar/expansion.
https://www.comsol.se/paper/download/67 ... _paper.pdf
Det man ser är att olika expansionsratio ger olika beteende på portar av samma storlek. Lyssningstesterna är också ganska intressanta iom att en port kan föredras på lägre ljudstyrka och en annan på högre.
Så även med portar verkar det va så att en avvägning måste göras mellan olika egenskaper.
I JBLs papper framgår det också att portändar bör se olika ut beroende på om luften går inåt i porten eller ut. Men det är svårt att optimera för i en basreflex där luften måste röra sig åt båda hållen.
https://jahonen.kapsi.fi/Audio/Papers/AES_PortPaper.pdf
Men jag antar att man skulle kunna göra så att den yttre mynningen är optimerad för luft som rör sig utåt. Och att den inre mynningen är optimerad för luft som går in i porten. Missljuden som då blir när luften rör sig åt andra hållet kommer ju då vara inne i lådan där jag antar att hörbarheten är lägre.
Men utifrån testlådan jag byggt med en rak port verkar all sån här optimering vara ganska meningslös. Möjligen är det viktigare mer rejält långslagiga element i små lådor?
Kraniet skrev:paa skrev:Min subwoofer är på 67 liter, och har böjd slitsport.
Som jämförelse så är det dessa mått som gäller för min låda:
Porten är 408 mm lång, 38 mm tjock och 300 mm bred i ändarna och 136 mm bred på mitten.
Detta ger en avstämning på 23 Hz.
Se vidare:
viewtopic.php?p=2121982
Intressant. Det är utan "mittenfisken"?
Verkar fått till en rejäl mängd ändkorrektion då.
Om jag kikar i basta så ger en port med 57cm2 avstämningen 23 Hz med längden 40,8cm.
Nu vet jag inte riktigt vad medelarean på dina portar blir. Men kanske 17,9x3,8= 68 cm2?
Uppemot ca 20% kortare i så fall.
Det är ju väldigt bra
MacBruce skrev:Kraniet skrev:Här är ett papper med comsol-simulering samt lyssningstest av portar. Det är då runda portar med olika trattar/expansion.
https://www.comsol.se/paper/download/67 ... _paper.pdf
Det man ser är att olika expansionsratio ger olika beteende på portar av samma storlek. Lyssningstesterna är också ganska intressanta iom att en port kan föredras på lägre ljudstyrka och en annan på högre.
Så även med portar verkar det va så att en avvägning måste göras mellan olika egenskaper.
...
paa skrev:Arbetet är gjort åt Samsung i USA, är det så Harman International heter nuförtiden?
I-or skrev:Tokoptimerad geometri för slitsport enligt Bezzolas metod som elegant undviker Navier-Stokes monsterekvationer och istället utgår ifrån Helmholtz-ekvationen (partikelhastighet med isohastighetskurvor):
I-or skrev:Nej, slitsporten är i princip tvådimensionell (vilket har utnyttjats i FEM-simuleringen ovan för att slippa komplexiteten/beräkningstiderna med 3D). Det räcker med en liten radie runt de vertikala kanterna som i ritningen.
Användare som besöker denna kategori: xmag och 2 gäster