Några bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Några bra högtalare

Inläggav Baffel » 2021-05-29 10:07

På bokhyllan till höger där. Är det inte en liten klockradio? Eller ser jag fel? Tja, den kanske har bra högtalare i sig. Det får du utveckla Sprudel.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-05-29 10:23

Baffel skrev:
Själv är jag nyfiken på Revel. Det verkar vara ett vettigt, seriöst företag som gör bra högtalare. Har dock inte, än,hört några från Revel.

Har du vägarna förbi Göteborg så är du välkommen att lyssna på Revel och på Q Acoustics som är en god återgivare i andra änden av prisspannet.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-05-29 10:34

Ja, jag har inte hört Revel men de finare ser ju bra ut på papperet, har låg distorsion och fina kurvor.
Se t ex denna mycket utförliga och väl genomförda recension: https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... el_f226be/
• The F226Be is the epitome of “neutral”.
• The F226Be is extremely linear in response both on and off-axis per the data and what you hear is exactly that; a very neutral speaker that provides a very good rendition of what is on the media itself. Neither adding to or taking away from what was intended for the listener to hear in any appreciable manner.
• This speaker excels in low level dynamics; perfect for “conversation level” listening (65-75dB) but can easily reach 100dB at 12 feet without compression effects or audible distortion. Many audiophiles equate “loud” with dynamic. This is incorrect. A true hi-fi speaker should be able to produce attack/dynamics even at low volumes and the F226Be does that exceptionally well.
• Upper-midrange and low-treble detail is incredible.

• It was a true treat to be able to listen to my music collection at a more reasonable volume, resulting in no ear fatigue over the span of hours.

• To be honest, I have tried quite hard to find faults in this speaker. It is much easier for me to do that and correlate the subjective “bad” with objectively bad data. That is why most of my reviews have been quite easy to write; because I could find at least a few negatives about some otherwise great speakers. But for all my efforts, I couldn’t find a single complaint with the F226Be. Sure, it would be great if it extended down to 20Hz with authority.

Det här var lite intressant:
• Using Dirac Live in my home theater resulted in poorer performance. I ran DL full range which corrected response from 20Hz to 20kHz. I believe, in the case of these speakers, it is best if DL is kept to a minimal passband (below Schroeder frequency).
Senast redigerad av Maarten 2021-05-29 10:35, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-29 10:35

Maarten skrev:Ja, jag har inte hört Revel men de finare ser ju bra ut på papperet, har låg distorsion och fina kurvor.
Se t ex: https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... el_f226be/
• The F226Be is the epitome of “neutral”.
• The F226Be is extremely linear in response both on and off-axis per the data and what you hear is exactly that; a very neutral speaker that provides a very good rendition of what is on the media itself. Neither adding to or taking away from what was intended for the listener to hear in any appreciable manner.
• This speaker excels in low level dynamics; perfect for “conversation level” listening (65-75dB) but can easily reach 100dB at 12 feet without compression effects or audible distortion. Many audiophiles equate “loud” with dynamic. This is incorrect. A true hi-fi speaker should be able to produce attack/dynamics even at low volumes and the F226Be does that exceptionally well.
• Upper-midrange and low-treble detail is incredible.

• It was a true treat to be able to listen to my music collection at a more reasonable volume, resulting in no ear fatigue over the span of hours.

• To be honest, I have tried quite hard to find faults in this speaker. It is much easier for me to do that and correlate the subjective “bad” with objectively bad data. That is why most of my reviews have been quite easy to write; because I could find at least a few negatives about some otherwise great speakers. But for all my efforts, I couldn’t find a single complaint with the F226Be. Sure, it would be great if it extended down to 20Hz with authority.

Det här var lite intressant:
• Using Dirac Live in my home theater resulted in poorer performance. I ran DL full range which corrected response from 20Hz to 20kHz. I believe, in the case of these speakers, it is best if DL is kept to a minimal passband (below Schroeder frequency).

Hade du köpt dom olyssnade? :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-05-29 10:36

Nix! :) Men ovan recension utgör ett bra underlag för urval.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-29 10:41

Hade jag haft fler rum som behövde ljud och hade fått dem min ekonomis ramar, så hade jag definitivt kunnat ställa in dem olyssnade - så pass kompetenta anser jag Revel är och mätningarna bekräftar den tron. Sen hade jag hellre ställt in Salon 2 om det vore fritt val...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-29 12:58

sprudel skrev:
1636C81F-69BE-4B49-B675-6421DF626610.jpeg

På tal om att gå OT i trådar! :mrgreen:

Det är skillnad på OT och medveten provokation. Byter du till något vettigt medans redigeringen är öppen? // Redaktör'N

Klockrent! :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-29 15:11

Bild

Revel M126Be
En högtalare jag tyckte lät riktigt bra i ett av demorummen hos Takt & Ton. Klart och detaljrikt ljud med bra balans och luftig stor ljudbild. Bra och rapp i basen och förhållandevist djupgående för sin storlek. Fina utseendemässigt, synd bara att de inte kommer tunnlackade då jag inte är så där alldeles förtjust i högblank finish. Hade varit intressant att höra dem i hemmamiljö.

Bild

Linn Series 5 530
Ljudmässigt väldigt nära släkt till Revel M126Be. Samma klarhet, luftighet och detaljrika tydlighet, men basen är kanske aningen mer välartikulerad och "rapp". Även denna lyssnade jag på i ett av demorummen hos Takt & Ton, där jag ensam satt i bortåt 45 minuter och förtrollades av musiken som så tydligt och distinkt målades upp. Linn har verkligen fått till det med deras Exakt-teknik. Intressant design med den utbytbara tygklädseln, antagligen ganska hög WAF.

F4E9DE45-6D57-44D1-B052-D4109BA56977.jpeg
F4E9DE45-6D57-44D1-B052-D4109BA56977.jpeg (374.05 KiB) Visad 2807 gånger

ATC SCM40
Hemma hos mig är det dock dessa som gäller, de gör allt det de ovanstående två högtalare gör men trumfar dem på dynamiken vilket instiftar till live-känsla. ATCs idé är att förena hifi-ljudkvalitet med dynamiken i bra PA-högtalare och de lyckas väldigt bra med det vilket bjuder in till aktiv lyssning. Renheten och den kraften i anslagen från exempelvis ett piano är inte mindre än enastående. Röster låter väldigt övertygande, antagligen för att ATC värdesätter mellanregistret som den allra viktigaste för en högtalare då våran hörsel är mest känsliga för det området.
Det hade varit intressant att jämföra dem med högtalarna från Revel och Linn här hemma.

Japp, jag har blivit ett ATC-fan, bättre än så här behöver jag nog inte då begränsningarna nu antagligen sitter i inspelningarna, men säkert sitter jag med ett par aktiva ATC-högtalare någon gång i framtiden. :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-29 15:20

Jag gillar också ATC. Lyssnade på flera olika modeller på en mässa. Men de är inte billiga så jag har valt Dynaudio istället, men hade ett par av deras stativare dykt upp nu till rimligt pris hade valet blivit svårt. Båda märkena fyller min krav på bra rösthantering.
Ps. De större aktiva på mässan övertygade stort.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-29 16:49

goat76 skrev:[ Bild ]

Revel M126Be
En högtalare jag tyckte lät riktigt bra i ett av demorummen hos Takt & Ton. Klart och detaljrikt ljud med bra balans och luftig stor ljudbild. Bra och rapp i basen och förhållandevist djupgående för sin storlek. Fina utseendemässigt, synd bara att de inte kommer tunnlackade då jag inte är så där alldeles förtjust i högblank finish. Hade varit intressant att höra dem i hemmamiljö.

[ Bild ]

Linn Series 5 530
Ljudmässigt väldigt nära släkt till Revel M126Be. Samma klarhet, luftighet och detaljrika tydlighet, men basen är kanske aningen mer välartikulerad och "rapp". Även denna lyssnade jag på i ett av demorummen hos Takt & Ton, där jag ensam satt i bortåt 45 minuter och förtrollades av musiken som så tydligt och distinkt målades upp. Linn har verkligen fått till det med deras Exakt-teknik. Intressant design med den utbytbara tygklädseln, antagligen ganska hög WAF.

F4E9DE45-6D57-44D1-B052-D4109BA56977.jpeg

ATC SCM40
Hemma hos mig är det dock dessa som gäller, de gör allt det de ovanstående två högtalare gör men trumfar dem på dynamiken vilket instiftar till live-känsla. ATCs idé är att förena hifi-ljudkvalitet med dynamiken i bra PA-högtalare och de lyckas väldigt bra med det vilket bjuder in till aktiv lyssning. Renheten och den kraften i anslagen från exempelvis ett piano är inte mindre än enastående. Röster låter väldigt övertygande, antagligen för att ATC värdesätter mellanregistret som den allra viktigaste för en högtalare då våran hörsel är mest känsliga för det området.
Det hade varit intressant att jämföra dem med högtalarna från Revel och Linn här hemma.

Japp, jag har blivit ett ATC-fan, bättre än så här behöver jag nog inte då begränsningarna nu antagligen sitter i inspelningarna, men säkert sitter jag med ett par aktiva ATC-högtalare någon gång i framtiden. :D

Intressant, verkligen snygga högtalare dessa ATC . Och jo, Linn 530 med exakt är bättre än Revel m126 be och de bör de väl också vara för det priset . Isobarikbasen är verkligen artikulerad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-05-29 16:53

Jag gillade ATC på Sweetspot också, rummet och springet i det lämnade en del att önska, men merlyssning hade varit intressant.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-29 16:57

Linn Akudorik exakt med dorik -stativ. :)
Den bästa högtalare jag hört hittills. Även den dyraste stativhögtalaren jag lyssnat på.
Artikulation i hästväg och man sitter som fastnaglad, förtrollad av musiken .

Jag tror HCL kan hålla med mig :)

Det roliga med denna högtalare är att de mätningar jag fått göra på den visar att den är nästan lika frekvensrak som Genelec on axis, om man mäter 1 meter ifrån med Lts logaritmiska sinussvep.

Linn har ju annars ofta varit beskyllda för att mäta krokigt med de billigare passiva modellerna.

https://www.whathifi.com/linn/akurate-e ... rik/review

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-29 18:14

Jag förblir skeptisk till att det speciella arrangemanget med diskantelementet framför baselementet fungerar väl eftersom detta i princip alltid leder till svårartade diffraktions-/reflektionsproblem, som t.ex. här:

https://www.stereophile.com/floorloudspeakers/405linn/index.html

Möjligen kan man knöka till frekvensgången i någon viss riktning, t.ex. on-axis, men inte i alla.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-29 19:02

MichaelG skrev:
Baffel skrev:
Själv är jag nyfiken på Revel. Det verkar vara ett vettigt, seriöst företag som gör bra högtalare. Har dock inte, än,hört några från Revel.

Har du vägarna förbi Göteborg så är du välkommen att lyssna på Revel och på Q Acoustics som är en god återgivare i andra änden av prisspannet.

En får tacke för inbjudan. :) Det vore kul att träffas och höra på dem. Kanske senare i sommar? Sen ska väl du med på vintage / DIY- mässan senare i år.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-29 19:07

I-or skrev:Jag förblir skeptisk till att det speciella arrangemanget med diskantelementet framför baselementet fungerar väl eftersom detta i princip alltid leder till svårartade diffraktions-/reflektionsproblem, som t.ex. här:

Möjligen kan man knöka till frekvensgången i någon viss riktning, t.ex. on-axis, men inte i alla.

Mätningar har förvisso redan gjorts, även av andra :)
Direktiviteten är inte perfekt, och lite krokigheter finns det . Mina Genelec 8340 SAM mäter i jämförelse rakt inom 100 -20000 Hz +-1 dB , med nästan perfekt direktivitet.

Låter då mina Genelec bättre ? Inte en chans. Mångvägs högtalaren ( Akudorik ) har andra stora fördelar som är större. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-05-30 00:45

Jag hoppas att alla inser att on-axis-kurvan ovan är alltför glättad för att vara riktigt användbar (notera att övriga kurvor uppvisar fler små avvikelser eftersom de är mindre glättade). Med stor sannolikhet mäter högtalaren i bästa fall +/- 3 dB 250 Hz - 20 kHz on-axis någorlunda oglättad, dessutom med relativt breda toppar och dalar, d.v.s. ett relativt mediokert resultat. Dessutom är förstås spridningen inte helt optimal.

Med den verkliga frekvensgången on-axis och en spridning enligt ovan är det osannolikt att Akudorik skulle prestera annat än hyggligt i ett blindtest, oaktat den begränsade undre gränsfrekvensen (vilken, liksom för nästan alla små högtalare, antagligen är den största svagheten för en konfiguration utan basmodul).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-30 17:14

Linn kör ju aldrig vad jag har sett invinklade högtalare så ljudet rakt fram når ju inte lyssnaren direkt. Sen är det ju frågan om när mätningen är gjord. Med Katalyst-dacar så får man ju andra filter än med bara Exakt. Sen måste man ha Linn-DSM försteg så vilket man valt påverkar ju ihop med SO1 eller SO2 också. Så det är inte solklart vad man får utifrån en mätning.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-30 18:48

I-or skrev:Jag hoppas att alla inser att on-axis-kurvan ovan är alltför glättad för att vara riktigt användbar (notera att övriga kurvor uppvisar fler små avvikelser eftersom de är mindre glättade). Med stor sannolikhet mäter högtalaren i bästa fall +/- 3 dB 250 Hz - 20 kHz on-axis någorlunda oglättad, dessutom med relativt breda toppar och dalar, d.v.s. ett relativt mediokert resultat. Dessutom är förstås spridningen inte helt optimal.

Med den verkliga frekvensgången on-axis och en spridning enligt ovan är det osannolikt att Akudorik skulle prestera annat än hyggligt i ett blindtest, oaktat den begränsade undre gränsfrekvensen (vilken, liksom för nästan alla små högtalare, antagligen är den största svagheten för en konfiguration utan basmodul).

Vore det inte nära på ohederligt dock att filtrera mätningen olika i olika riktningar. Det har jag svårt att tro att de gjort, men ...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-05-30 20:47

I-or skrev:Jag förblir skeptisk till att det speciella arrangemanget med diskantelementet framför baselementet fungerar väl eftersom detta i princip alltid leder till svårartade diffraktions-/reflektionsproblem, som t.ex. här:

Det vore intressant att höra om du har något eget tips på högtalare som passar som kommentar på trådrubriken, dvs som du tycker är bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-05-30 21:01

PerStromgren skrev:Får man nämna de jag köpt själv till vardagsrummet? Quad 2912 heter min modell

Mycket trevligt rum, Per!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-05-30 21:03

Kraniet skrev:Ja det är som JBL LSR 6332.
Har inte lyssnat på den men jag är övertygad om att det är en väldigt bra högtalare.

Ny modell?
har missat den, ska googla. JBL-fan som man är!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-05-30 21:05

Empa skrev:Pers Quad 2912 i Pers rum, låter fantastiskt bra.
JBL LSR308, mycket bra med tanke på pengarna de kostar. Skulle lätt kunna vara mina huvudhögtalare och jag skulle sitta nöjd med dessa.

Svinbra för pengarna, har dom på jobbet bakom Naim-försteg.
Subben 310 är trevlig den med. Har 4st av dem.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2021-05-30 21:09

FBK skrev:Jag gillar också ATC. Lyssnade på flera olika modeller på en mässa. Men de är inte billiga så jag har valt Dynaudio istället, men hade ett par av deras stativare dykt upp nu till rimligt pris hade valet blivit svårt. Båda märkena fyller min krav på bra rösthantering.

Dynaudio är lite diskantiga oavsett modell, ATC betydligt mer neutrala enl mina öron.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-30 21:18

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Får man nämna de jag köpt själv till vardagsrummet? Quad 2912 heter min modell

+1 på den..

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-30 21:23

PerStromgren skrev:Får man nämna de jag köpt själv till vardagsrummet? Quad 2912 heter min modell, men de låter i princip lika som alla andra Quad från ESL 63 och framåt. Fördelen är väldigt låg distorsion (så länge de inte drivs över sin nivå) och väldigt bra utmejsling av bilden om stereoupptagningen är bra gjord. Nackdelarna är för många väl kända: låg max SPL för prisklassen och dito låg utsträckning i basen. De är dipoler, vilket kan vara en nackdel, men inte behöver vara det. Till det kommer att de är känsliga som spädbarn för åverkan.

Med det sagt vill jag inte byta mot något annat.

[ Bild ]

Men vänta nu. Håller inte på att mecka med några basmoduler? Om du du lassar iväg frekvenser typ 20 - 80/ 100 Hz ( kanske högre om de är två?) till dem. Det över till dina Quad 2912. Då avlastar du väl Quadarna och kan brassa på mer? Om du nu vill kunna brassa på mer dvs.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-05-30 22:03

Tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-05-30 22:05

Baffel skrev:
PerStromgren skrev:Får man nämna de jag köpt själv till vardagsrummet? Quad 2912 heter min modell, men de låter i princip lika som alla andra Quad från ESL 63 och framåt. Fördelen är väldigt låg distorsion (så länge de inte drivs över sin nivå) och väldigt bra utmejsling av bilden om stereoupptagningen är bra gjord. Nackdelarna är för många väl kända: låg max SPL för prisklassen och dito låg utsträckning i basen. De är dipoler, vilket kan vara en nackdel, men inte behöver vara det. Till det kommer att de är känsliga som spädbarn för åverkan.

Med det sagt vill jag inte byta mot något annat.

[ Bild ]

Men vänta nu. Håller inte på att mecka med några basmoduler? Om du du lassar iväg frekvenser typ 20 - 80/ 100 Hz ( kanske högre om de är två?) till dem. Det över till dina Quad 2912. Då avlastar du väl Quadarna och kan brassa på mer? Om du nu vill kunna brassa på mer dvs.

Jodå, det är riktigt. Men jag har märkt att jag inte "behöver" mer nivå eller utsträckning i basen. Det är egentligen bara när jag ska provköra några spår efter tips här på faktiskt som en basenehet kommer till användning. Min egen musik i min nivå behöver den inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-30 22:15

FBK skrev:Jag gillar också ATC. Lyssnade på flera olika modeller på en mässa. Men de är inte billiga så jag har valt Dynaudio istället, men hade ett par av deras stativare dykt upp nu till rimligt pris hade valet blivit svårt. Båda märkena fyller min krav på bra rösthantering.

Dynaudio är lite diskantiga oavsett modell, ATC betydligt mer neutrala enl mina öron.

Vilka modeller har du lyssnat på 8O :?: Just högtalare som är diskantiga har jag oerhört svårt för, och Dynaudio överlag har inte den ljudkaraktären. Utan de är mycket homogena, och en del tycker att de låter tråkigt. Jag säger bara homogen och dynamiska. Har haft Dynaudio Contour S3.4 en gång i tiden och nu Focus 140. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=48136 Men de nya modellerna tycker jag låter sämre än Focus och Contour serierna. Har inte det där super homogena ljudet.
Senast redigerad av distad 2021-05-30 22:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-05-30 22:18

Tangband skrev:Linn Akudorik exakt med dorik -stativ. :)
Den bästa högtalare jag hört hittills. Även den dyraste stativhögtalaren jag lyssnat på.
Artikulation i hästväg och man sitter som fastnaglad, förtrollad av musiken .

Jag tror HCL kan hålla med mig :)

Det roliga med denna högtalare är att de mätningar jag fått göra på den visar att den är nästan lika frekvensrak som Genelec on axis, om man mäter 1 meter ifrån med Lts logaritmiska sinussvep.

Linn har ju annars ofta varit beskyllda för att mäta krokigt med de billigare passiva modellerna.

https://www.whathifi.com/linn/akurate-e ... rik/review

Linn är det enda märket där jag gillar de nyare högtalarna bättre emot äldre modellerna som jag tycker låter splittrade och odynamiska. Men de kostar ju också en bra slant.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-05-31 09:44

FBK skrev:Just högtalare som är diskantiga har jag oerhört svårt för, och Dynaudio överlag har inte den ljudkaraktären. Utan de är mycket homogena, och en del tycker att de låter tråkigt. Jag säger bara homogen och dynamiska.

Jag delar dina erfarenheter av Dynaudio, FBK.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi