Moderator: Redaktörer
bjornw skrev:Jag köpte ett par begagnade Guru Junior för ett par månader sedan och har väl tyckt att dom har låtit OK, men att något har känts lite off. Jag har fått dra upp diskanten en del i tonkontrollen på förstärkaren för att det ska låta vettigt.
Nu skaffade jag en mätmikrofon och fick det svart på vitt att diskanten ligger ca -10 dB under referenskurvan. För att försäkra att det inte är rumsakustiken som spelar mig ett spratt har jag testat köra högtalarna i ett annat rum, med en annan förstärkare, och resultatet är detsamma. Jag har även testat med andra högtalare och med dem får jag normal diskantåtergivning.
Om jag EQ:ar upp diskanten så den följer referenskurvan när jag mäter så tycker jag ändå det låter bra. Det är absolut ingen spräckt diskant eller så, den låter bara för svagt. Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på och om det är något som går att fixa?
goat76 skrev:Om det skulle röra sig om ett fel borde det rimligtvis bara vara på en av högtalarna, har du testat mäta dem separat?
Tangband skrev:Hmm.... du kan ju testa med ett annat mät-program, tex audiotools som finns för ios. Det är ett väldigt exakt program.
Du kan fortfarande köra med dayton imm micken med iphonen. Du kan med det programmet förutom gate:ad puls, även göra logaritmiska sinusvep från extern källa , det ritas då upp i realtid på skärmen, tex detta från LTS :
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav
Deras testsignal kan du lita på är rätt.
Jag använder det ihop med Audient iD14 med Apple camera connection kit samt iPad och line audios om1.
Nattlorden skrev:Mätningen på enbart vänster i andra tråden ser ju bra ut.... så samma mätning på höger vore väl nästa steg.... om du har en blåst diskant i den.
Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!
Min f.d. granne hade ett par Junior och när jag lyssnade konstaterade jag direkt att ena diskanten inte lät (han hade inte själv hört det). Det visade sig att en lödning i delningsfiltret släppt. Efter en snabb omlödning fungerade högtalaren perfekt igen.Nattlorden skrev:Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!
goat76 skrev:Om det skulle röra sig om ett fel borde det rimligtvis bara vara på en av högtalarna, har du testat mäta dem separat?
Nattlorden skrev:Mätningen på enbart vänster i andra tråden ser ju bra ut.... så samma mätning på höger vore väl nästa steg.... om du har en blåst diskant i den.
Har haft en trasig diskant i mina piP och kan säga att det är svårare än man kan tro att höra det!
juanth skrev:Ställ höger där vänster stod och mät igen, jämför.
Rydberg skrev:...en lödning i delningsfiltret släppt. Efter en snabb omlödning fungerade högtalaren perfekt igen.
Morello skrev:Bjornw - slå en signal till Guru så löser sig detta.
Tangband skrev:Intressant.
Frekvenskurvan med den högtalare som har mest diskant av de två, liknar mycket soundstage:s mätning av Guru qm10.
Kanske psykoakustiskt rätt om den placeras mot en vägg ?
Kurvan är även mycket lik Linn Tukan:s i stereophiles mätning.
Nedan syns Guru qm10.
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/
bjornw skrev:Tangband skrev:Intressant.
Frekvenskurvan med den högtalare som har mest diskant av de två, liknar mycket soundstage:s mätning av Guru qm10.
Kanske psykoakustiskt rätt om den placeras mot en vägg ?
Kurvan är även mycket lik Linn Tukan:s i stereophiles mätning.
Nedan syns Guru qm10.
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/
Aha! Att det liknar qm10 är ju inte så förvånande. Då kanske det ”bara” är den ena högtalaren det är fel på då?
Baffel skrev:Skruva ur elementen och ta en titt på delningsfiltret. Mät upp elementen med multimetern när du ändå tagit ut dem. Min gissning är att diskantelementen mäter lika.
bjornw skrev:Baffel skrev:Skruva ur elementen och ta en titt på delningsfiltret. Mät upp elementen med multimetern när du ändå tagit ut dem. Min gissning är att diskantelementen mäter lika.
Men varför mäter dom inte lika när jag mäter med mikrofon då?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad, WhereNextColumbus och 40 gäster