Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:OA 50 orginal med metallhuvarna är ju så himla snygga!!!
Jag har ett LE kit liggande så är det nån som har ett par OA50 att sälja till mig för låt säga 100 kr så är det bara att höra av sig
Och ja... ångrar mig ju lite att jag sålde mina Bertil Alving approved OA50.plåt, men jag har ju inte plats!!!!
Erik_Johansson skrev:avr7000 skrev:OA 50 orginal med metallhuvarna är ju så himla snygga!!!
Jag har ett LE kit liggande så är det nån som har ett par OA50 att sälja till mig för låt säga 100 kr så är det bara att höra av sig
Och ja... ångrar mig ju lite att jag sålde mina Bertil Alving approved OA50.plåt, men jag har ju inte plats!!!!
På tal om OA50-lådor, vad finns det för möjligheter att få till samma ritningar till OA50 som du tidigare fixat till för OA52? Det har slagit mig många gånger att OA50-lådan ju faktiskt är en låda som väldigt många skulle klara av att bygga.
Problemet är ju huvar... men åtminstone jag har ett par gamla skabbiga OA50 med gallerhuvar ståendes och skulle gärna vilja bygga ett par sprillans nya lådor till dem.
Man kanske skulle kunna spåna fram något kring hur man kan få till huvar också...
/Erik
avr7000 skrev:Erik_Johansson skrev:avr7000 skrev:OA 50 orginal med metallhuvarna är ju så himla snygga!!!
På tal om OA50-lådor, vad finns det för möjligheter att få till samma ritningar till OA50 som du tidigare fixat till för OA52? Det har slagit mig många gånger att OA50-lådan ju faktiskt är en låda som väldigt många skulle klara av att bygga.
Problemet är ju huvar... men åtminstone jag har ett par gamla skabbiga OA50 med gallerhuvar ståendes och skulle gärna vilja bygga ett par sprillans nya lådor till dem.
Man kanske skulle kunna spåna fram något kring hur man kan få till huvar också...
/Erik
Jag kan kolla med ritningar...
avr7000 skrev:Jag kan kolla med ritningar...
Foffe skrev:Jag har också ett par original OA50 där jag funderar på att uppgradera till B65OA-IV samt den nya diskanten T12-OA. Enligt Hifikit ska det gå att byta dessa utan att göra något med delningsfiltret. Blir dock en ganska dyr uppgradering ändå. Tror ni det är värt det?
claese skrev:Hej,
Som nybliven, nöjd och glad, OA50 - ägare ser jag ändå med intresse fram emot fortsättningen på Stefans inlägg 20-07-28. Går det framåt, och, finns det ngn. tidsplan?
/Claes
avr7000 skrev:Erik_Johansson skrev:avr7000 skrev:OA 50 orginal med metallhuvarna är ju så himla snygga!!!
Problemet är ju huvar... men åtminstone jag har ett par gamla skabbiga OA50 med gallerhuvar ståendes och skulle gärna vilja bygga ett par sprillans nya lådor till dem enligt originalritningar.
/Erik
Jag kan kolla med ritningar...
Low-Fidelity skrev:Lite bilder på ett par fina OA-50 Original med B65oa-IV och Peerless 115DT26 som jag lyssnar på just nu vid sidan om mina vita OA-52(.2) med svarta metallgaller.
Renoverad Musical Fidelity A1-X i mitten Från samma era som jobbar som slutsteg i Klass A.
hifikg skrev:Det var ungefär en sån uppsättning som golvade mig på en hifi-mässa en gång för väldigt längesen. Högtalarna var OA52 den gången och riggen bestod av en liten förstärkare och en skivsnurra. Bästa rummet på mässan, där "alla" andra spelade med Krell och stoooora högtalare så väggarna bågnade, till ingen musikglädje. Hörnrummet med OA52 var mässans sköna oas.
Välkommen till forat Hjalmar! Ditt namn klingar en smula bekant...
shifts skrev:OA50.2 var en av de högtalare som blev en drömhögtalare när jag såg dem i någon hifiblaska på 90-talet (testade tillsammans med Alpeh 2 monoblock vill jag minnas - lika läckra i utseendet). Recensenten skrev en passage om att han knappt kund hålla sig från att ringa upp Stig mitt i natten och berätta hur lyrisk han var. Det där satte sig djupt i mig, för den entusiasmerande formuleringen kommer då och då fram i minnet.
Tycker fortfarande OA50 är ruggigt läcker. Men trots all den tid som förflutit sedan dess har jag aldrig hört varken dem eller OA52. Katastrof egentligen. Kan ju vara så att OA50.2 fortfarande är min drömhögtalare?
shifts skrev:juanth: Å, vi löser det där ihop framöver. Bor två stenkast från Älvsjö.
shifts skrev:juanth: Å, vi löser det där ihop framöver. Bor två stenkast från Älvsjö.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster