Equalizer APO

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: Equalizer APO

Inläggav Knuttebaloa » 2021-06-02 21:06

sprudel skrev:Nu har jag provat.
Tror jag ställt in allt rätt i Foobar och provade grafisk eq.
Det lät skit alltihop :mrgreen:
Har en gammal jobb-laptop HP, och tror den drar igång+60 processer bara den är startad. Kanske inte den bästa streamern.
Får avvakta tills min Morellopeq blir klar. Smile hjälper mig med lödning mm.

Intressant erfarenhet och lite i stil med min...

Jag utgår, i vanlig ordning, från att jag gör något fel :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-02 21:19

Ja, om det ”låter skit” med en dator som streamer, får man nog utgå från att man gör något fel. De fel som eventuellt skulle kunna höras ur en korrekt inställd dator, är liksom inte av den magnituden.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-03 08:00

Belker skrev:Ja, om det ”låter skit” med en dator som streamer, får man nog utgå från att man gör något fel. De fel som eventuellt skulle kunna höras ur en korrekt inställd dator, är liksom inte av den magnituden.

Det låter decimerat på rumsinformation och närvaro bland annat, platt och intetsägande, helt ointressant att lyssna på.
Hjälp oss då. Hur ska datorn ställas in?

Spelar med Foobar från internminne, Foobar inställt enligt rek från ”Foobar for dummies” och landat i wasapi event för Qutest vid uppspelning. Ingen dynamikbegränsning vald också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-03 08:25

Oj, så tillkrånglat och många tokiga rekommendationer i https://diyaudioheaven.wordpress.com/di ... r-dummies/. Jag får starta en egen tråd för min konfiguration. Och den grafiska EQ.n passar dåligt för att fixa basen.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-03 08:49

pLudio skrev:Oj, så tillkrånglat och många tokiga rekommendationer i https://diyaudioheaven.wordpress.com/di ... r-dummies/. Jag får starta en egen tråd för min konfiguration. Och den grafiska EQ.n passar dåligt för att fixa basen.

Tack, gärna :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-03 09:32

sprudel skrev:
Belker skrev:Ja, om det ”låter skit” med en dator som streamer, får man nog utgå från att man gör något fel. De fel som eventuellt skulle kunna höras ur en korrekt inställd dator, är liksom inte av den magnituden.

Det låter decimerat på rumsinformation och närvaro bland annat, platt och intetsägande, helt ointressant att lyssna på.

Spelar med Foobar från internminne, Foobar inställt enligt rek från ”Foobar for dummies” och landat i wasapi event för Qutest vid uppspelning. Ingen dynamikbegränsning vald också.

Förutom möjliga problem med datorn så har man alltid möjligheten att skapa ett dåligt ljud med hjälp av en felaktigt inställd eq, är väl därför som dom har dåligt rykte i många kretsar. Fast, det kan också vara så att det finns lite tilltalande rumsbidrag som man tar bort eftersom de inte finns med på inspelningarna så man får justera försiktigt så att man får kvar det som känns bra. Så utan mätningar är man chanslös att ställa in något på gehör om man har en peq, och när man pillat bort en resonans så kanske man ser nya i nästa mätning. Men räkna inte med att allt går att lyfta eller att allt går att sänka till en snygg mätning utan att du får andra hörbara problem.

/Harry

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-03 10:19

sprudel skrev:

Är det rent ur Foobar utan EQ aktiv? I så fall måste något vara felinställt, men jag kan tyvärr inte hjälpa till, för jag använder Mac o Linux i "finstereon". Men alla streamers är ju datorer, så det borde gå att få till hyfsat bra, även med en gammal laptop. Om EQ är aktiv kan man misstänka felinställd sådan, alternativt ovanan att inte höra resonanser.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-03 10:37

Det som kan spöka är omsampling i windows. I övrigt är det nog mycket förväntanseffekter som spelar in.

Jag bjuder den som i blindtest kan skilja på en kompaktskiva och samma kompaktskiva extraherad till WAV hemma hos mig på en bra cognac.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-03 10:51

Får man i alla fall lukta på cognacen när man misslyckats?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 12:03

Nollställ equalizern. Vad hör ni då?

Notera att Windows med vettiga inställningar inte "låter" alls och att equalizerns enda hörbara verkan ligger i nivåändringarna. Man behöver inte krångla med ASIO (och ska inte göra det heller för EAPO), utan det räcker med att ställa in enhetsegenskaperna till 24 bitar 44,1 kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-03 12:26

I-or skrev:Nollställ equalizern. Vad hör ni då?

Notera att Windows med vettiga inställningar inte "låter" alls och att equalizerns enda hörbara verkan ligger i nivåändringarna. Man behöver inte krångla med ASIO (och ska inte göra det heller för EAPO), utan det räcker med att ställa in enhetsegenskaperna till 24 bitar 44,1 kHz.

Jag tror inte så många här vill ha någon "middle of the road"-omsampling. :)

Varför är det i Windows "delade läge" en fast inställning och inte ett som anpassar sig till programmaterialet, och/eller där uppspelningsprogrammet får bestämma samplingsfrekvens?

Många av dem som exempelvis har Qobuz har nog gjort det valet för att kunna ta del av högupplöst material upp till 24/192, då vill man nog inte ha en flaskhals vid 24/44.1.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-03 12:32

goat76 skrev:

Poängen är ju att inte sampla om CD-material alls, vilket utgör majoriteten.

goat76 skrev:Varför är det i Windows "delade läge" en fast inställning och inte ett som anpassar sig till programmaterialet, och/eller där uppspelningsprogrammet får bestämma samplingsfrekvens?

Fast så är det väl så länge bara en ljudström passerar mixern?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2021-06-03 12:40

Jag har bråkat lite med Equalizer APO :| Men blev aldrig riktigt nöjd :(
Den har det fula otyget för sig att åsido sätta impuls centreringen på FIR filter vilket gör det svårt att få elementen att summera i fas vid delningarna :?
Jag tycker att https://github.com/HEnquist/camilladsp/release är ett bättre alternativ, den har inga hyss för sig :!:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 12:42

goat76 skrev:
I-or skrev:

Varför är det i Windows "delade läge" en fast inställning och inte ett som anpassar sig till programmaterialet, och/eller där uppspelningsprogrammet får bestämma samplingsfrekvens?

Många av dem som exempelvis har Qobuz har nog gjort det valet för att kunna ta del av högupplöst material upp till 24/192, då vill man nog inte ha en flaskhals vid 24/44.1.

Anledningen till att man bör välja just 44,1 kHz samplingsfrekvens är att nästan allt ursprungsmaterial har just denna samplingsfrekvens, inte att man ska sampla om. Dessutom är det meningslöst med högre samplingsfrekvenser, vilket all tillgänglig forskning visar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 12:45

dewpo skrev:Jag har bråkat lite med Equalizer APO :| Men blev aldrig riktigt nöjd :(
Den har det fula otyget för sig att åsido sätta impuls centreringen på FIR filter vilket gör det svårt att få elementen att summera i fas vid delningarna :?
Jag tycker att https://github.com/HEnquist/camilladsp/release är ett bättre alternativ, den har inga hyss för sig :!:

För mer avancerade lösningar finns det antagligen bättre alternativ än EAPO, ja (även om man kan ifrågasätta de hörbara fördelarna med FIR-filtrering). För normalanvändaren är det dock svårslaget.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-03 13:04

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:

Anledningen till att man bör välja just 44,1 kHz samplingsfrekvens är att nästan allt ursprungsmaterial har just denna samplingsfrekvens, inte att man ska sampla om. Dessutom är det meningslöst med högre samplingsfrekvenser, vilket all tillgänglig forskning visar.

Men då samplas väl allt övrigt material om till 44.1 kHz som inte ursprungligen hade den samplingsfrekvensen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-03 13:15

Morello skrev:Det som kan spöka är omsampling i windows. I övrigt är det nog mycket förväntanseffekter som spelar in.

Jag bjuder den som i blindtest kan skilja på en kompaktskiva och samma kompaktskiva extraherad till WAV hemma hos mig på en bra cognac.

Du kan väl prova själv en kväll och ställa fram flaskan så får vi se vad du kommer fram till! :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-03 13:17

Guide för inställningar i Windows tack! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-03 13:19

sprudel skrev:
Morello skrev:Det som kan spöka är omsampling i windows. I övrigt är det nog mycket förväntanseffekter som spelar in.

Du kan väl prova själv en kväll och ställa fram flaskan så får vi se vad du kommer fram till! :mrgreen:

Jag hör inte någon skillnad; givetvis med nivåkalibrering.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-03 13:20

pLudio skrev:
goat76 skrev:

Poängen är ju att inte sampla om CD-material alls, vilket utgör majoriteten.

goat76 skrev:Varför är det i Windows "delade läge" en fast inställning och inte ett som anpassar sig till programmaterialet, och/eller där uppspelningsprogrammet får bestämma samplingsfrekvens?

Fast så är det väl så länge bara en ljudström passerar mixern?

Jag vill inte att någon omsampling alls ska ske i Windows mjukvara, jag vill låta materialets samplingsfrekvens passera ostört till DAC oavsett om materialet är i 44.1, 48, 96 eller 192 kHz.

Om man i Windows valt 24-bit/44.1 kHz så är det väl det som skickas ut till hårdvaran oavsett vad materialet hade för bitdjup eller samplingsfrekvens, annars hade det väl knappast varit valbart?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-03 13:24

sprudel skrev:

Är det något annat än detta? :)

Sprudels inställningar i Windows.png
Sprudels inställningar i Windows.png (70.54 KiB) Visad 3190 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 13:42

Om man vill ha automatisk omställning av samplingsfrekvens kopplat till källfilen/-strömmen, så finns det en del rekvisit som måste vara uppfyllda:

https://thewelltemperedcomputer.com/KB/WASAPI.htm

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-03 13:45

sprudel skrev:

Kör alla samma version av Windows nuförtiden?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 13:53

Man behöver heller inte hoppa ur brallorna vad gäller prestanda för omsampling i dagens Windows 10 (även om man bör se till att sänka nivån en aning så att nivåer nära 0 dBFS inte utlöser klippningsskyddet):

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/windows-resampling-not-actually-that-bad.9092/

I praktiken är även omsamplingen en ickefråga eftersom skräp runt -100 dB (0,001 %) inte är hörbart.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-03 13:54

I-or skrev:Om man vill ha automatisk omställning av samplingsfrekvens kopplat till källfilen/-strömmen, så finns det en del rekvisit som måste vara uppfyllda:

Men om det ska fungera är vi väl tillbaka till att antingen ASIO eller WASAPI Exclusive Mode måste användas, vilket då omöjliggör användandet av Equalizer APO?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 13:55

E skrev:
sprudel skrev:

Kör alla samma version av Windows nuförtiden?

Mvh E*

Ptja, Win 10 har varit tillgängligt i 6 år nu och med tanke på de pengar folk lägger på sina ljudanläggningar innebär en uppgradering av dator/operativsystem en struntsumma.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-03 14:03

Oj, 6 år? Då måste väl Windows 11 finnas runt hörnet.

Jag hade 3.11 på min första. Och 8.1 på min senaste. Efter att min ultrabook blev stulen har det inte blivit någon ny.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 14:04

goat76 skrev:
I-or skrev:Om man vill ha automatisk omställning av samplingsfrekvens kopplat till källfilen/-strömmen, så finns det en del rekvisit som måste vara uppfyllda:

Men om det ska fungera är vi väl tillbaka till att antingen ASIO eller WASAPI Exclusive Mode måste användas, vilket då omöjliggör användandet av Equalizer APO?

Stämmer, just EAPO måste ha tillgång till dataströmmen, vilket programmet inte får i de fallen. Equalizers i vissa mediaspelare som MusicBee och Foobar fungerar dock fortfarande.

Se mitt inlägg angående omsamplingsprestanda i Win 10 ovan. Om man tror på att HD-formaten faktiskt ger en högre ljudkvalitet kan man ju optimera inställningarna för det mest använda av dessa och sedan låta Windows sampla om de andra formaten eftersom omsamplingen ändå inte är hörbar ens för det bästa guldörat idag.

För egen del håller jag mig i princip enbart till 44,1 kHz samplingsfrekvens och skulle någon fil vara i ett annat format så är jag inte speciellt orolig över omsamplingen (-100 dB är yttepyttelite och jag garanterar att det finns tiopotenser större svagheter på andra håll i anläggningen).
Senast redigerad av I-or 2021-06-03 14:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2021-06-03 14:05

Jag har provat equalizer APO som är busenkel att använda och det okonstlade gränssnittet gillar jag mycket. Alla försök har slutat med att jag efter ett tag stänger av eq:n, ljudet blir absolut annorlunda men inte entydigt bättre i mina öron. Utifrån mätningar vid lyssningspositionen har jag höjt det lägre mellanregistret flera dB (hade en dal vid ungefär 160-340 Hz) och dämpat basen mellan 30-50 Hz några dB, allt för att få ett resultat som bättre överensstämmer med Olive et als rumskurva för tränade lyssnare. Jag har även experimenterat med smalbandiga ingrepp i basen. I ett mer problematiskt rum kan givetvis en equalizer förbättra ljudet.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-03 14:15

Jag har aldrig noterat detta (varken för massor av högtalare eller hörlurar), bara att det är oerhört viktigt för det ljudande resultatet att bli av med ojämnheter i frekvensgången. EAPO kanske kräver "inspelning" (av lyssnaren). 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi