Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Hur många har sett lantmäteriet eller när man planerar för en nybyggnation, de instrument man vill ha stående stadigt och still står på "spikes". Skulle vilja se någon mäta ut med fjädrande utrustning "-Ungerfär här ska vi bygga? Och ca den här nivån."
Rydberg skrev:adagio skrev:Hur många har sett lantmäteriet eller när man planerar för en nybyggnation, de instrument man vill ha stående stadigt och still står på "spikes". Skulle vilja se någon mäta ut med fjädrande utrustning "-Ungerfär här ska vi bygga? Och ca den här nivån."
Har du någonsin sett ett lantmäteristativ med något ovanpå som vibrerar?
hifi-skeptikern skrev:Rydberg skrev:adagio skrev:Hur många har sett lantmäteriet eller när man planerar för en nybyggnation, de instrument man vill ha stående stadigt och still står på "spikes". Skulle vilja se någon mäta ut med fjädrande utrustning "-Ungerfär här ska vi bygga? Och ca den här nivån."
Har du någonsin sett ett lantmäteristativ med något ovanpå som vibrerar?
Syftet med stativet är ju att mätinstrumentet skall stå stilla. En högtalare bör både stå stilla och dessutom bör de krafter som genereras från konerna hindras från att få högtalarelementens chassien från att vibrera. Detta görs genom att energin leds bort så att den kan bli värme på något sätt. En mjuk fot får inte högtalaren att stå stilla (mer än för något enstaka antal frekvenser) och det skulle förvåna mig om en mjuk fot kan leda bort eller ta upp någon större mängd energi jämfört med vad ett stabilt golv kan ta upp utan att vare sig stråla ut eller reflektera tillbaka till högtalaren.
Valet av fot-typ bör hänga ihop med högtalarens konstruktion. Är den konstruerad för att stå på spikar låter den troligen bättre på spikar och är den konstrukerad för att stå på något mjukt så låter den antagligen bättre på en mjuk fot. Förutsatt att resp. konstruktör kan sina saker. Detta är säkert en av anledningarna till att man kan komma fram till så skilda resultat när man jämför på olika objekt.
En sak är väl ändå säker att om man vill leda bort de vibrationer som alstrats genom reaktionskrafter från högtalarelementen så görs det antagligen bäst via något som kan förmedla energi d.v.s. inte en mjuk fot. Använder man mjuka fötter måste man ta hand om vibrationerna i lådan och förhindra att de reflekteras tillbaka och sätter konen i vibration igen. Den energi man för ned i golvet måste givetvis absorberas däri och om man har ett lätt golv med låg dämpning så kan det säkert bli problem med att golvets vibrationer är så stora att man kan höra dessa. Ett välbyggt golv som är stabilt förankrat i husets stomme torde däremot vara en svårslagen absorbent (typ villa med platta på mark väger "lätt" >1kTon och kan med lämpligt byggsätt ha mycket hög dämpning). Även ett vettigt byggt trägolv är sannolikt en överlägsen absorbent jämfört med att låsa in vibrationerna i högtalaren. Även ett mindre stycke trägolv väger ju minst ett par ton.
IngOehman skrev:1. En handduk är inte en SD-fot.
2. Jag har specificerat att man bör sträva efter en kvot mellan membranvikt och lådvikt om minst 400-500 ggr, gärna 1000 ggr. Så jag gissar att den uppgiften kommer från mig. Fast en basmodul kan faktiskt få ha sämre kvot än en fullregisterhögtalare! Det låter kanske ologiskt, men jag hoppas att alla skall förstå varför efter att ha läst igenom detta inläggs PS...
3. Nej, högtalaren rör sig typiskt INTE mindre i basområdet när den står på spikfötter. Det är fel. Tvärtom rör den sig typiskt mycket mer! Det är lätt att känna detta om man lägger fingrarna på högtalaren. Det handlar inte bara om att "vibrationer minskar med mjuka fötter, men rörelserna i basområdet ökar". Nej - alla rörelser minskar, även de lågfrekventa.
(Möjligen med undantag av rörelser långt under 20 Hz, men vilken musik innehåller BARA signaler under 20 Hz? i själva verket är musik till 99,9% signaler över 20 Hz.)
Detta med olika sorters fötters vara eller icke vara kan antagligen förklaras 1000 ggr utan att alla är på det klara med att det är på det viset det är, och vad det beror på - det vill säga begriper hur det fungerar.
Så är det ju med komplicerade frågor. De är svåra att förstå.
Olika människor har olika världsbild och vissa förklaringar är solklara för vissa, medan de är helt obegripliga för andra, som därför väljer att "tro vad de vill", snarare än att var agnostiska.
Förstår man inte ett resonemang är det ju inte heller lätt att bedöma om det finns skäl att tro på det. Därför försöker jag i de fallen att istället hänvisa till mätningar på verkliga högtalares rörelser, för det kan väl ändå ingen invända emot? Om man visat att rörelserna är större när högtalren står på spikar kan väl ändå ingen "välja att tro" att de trots allt är mindre? Har jag tänkt...
Men då väljer vissa att "tro" att det inte kan vara korrekta mätningar, eftersom resultatet strider mot deras övertygelse. Så då hänvisar jag till enkla experiment istället, och hoppas att det skall göra susen! Men vissa gör inte experimenten (eftersom de redan "vet" att det inte kommer att bli som man påstått?). Vissa andra gör experimenten, och konstaterar att det faktiskt rör sig mera med spikfötter, men dra då slutsatsen att det skall tolkas som att det kanske inte är så viktigt att högtalaren står stilla! Spikfötter är tydligen bättre på något annat sätt då!
Nåväl, man skall inte låta sig nedslås!![]()
Jag gör nu ett nytt försökt att förklara, och denna gång skippar jag alla överföringsfunktionsformler (som ju ändå inte hjälper den att förstå, som inte är insatt i fysik i allmänhet och dynamisk mekanik i synnerhet).
Min i det följande levererade förklaring är en steg-för-steg-resa i tiden, med bara mycket enkla och fundamentala formler som alla kan begripa. Så jag hoppas att alla som vill skall kunna hänga med i händelseförloppet.
Tänk er detta:
En musiksignal anländer högtalaren, i form av ett ljud som låter PUFF! Denna insignal skapar en kraft som får basmembranet att röra sig utåt, för att strax därefter stanna och till sist återgå till sin originalposition. Så långt är jag säker på att alla hänger med.
Nu undrar man - vad händer med lådans rörelser?
Det första som händer är att membranets framåtpuffande startar som en acceleration, och en sådan måste ta spjärn i något, nämligen lådan.
Låt säga att accelerationen är X. Kraften bakåt blir då F=mX, där m är membranmassan. Accelerationen av lådan bakåt blir då A=F/M där M är lådmassan. Förhållandet mellan A och X är samma som förhållandet mellan m och M. Så långt bara självklarheter.
Men motkraften från spikarna då?, invänder då säkert någon. Och det är här som det viktiga kommer: Motkraften från spikarna är i regel nästan FÖRSUMBAR under det inledande förloppet när lådan "börjar vippa". Spikarna förmår i regel inte att motverka lådans reaktionskraftsrörelse signifikant!
Vad beror detta på? Jo, att spikarna (trots att de upplevs som styva när man lägger handen på högtalaren) är hur muka (=mjuka) som helst när man passerat (>) resonansfrekvensen, som i regel hamnar någonstans mitt i djupbasområdet.
Låt oss räkna på detta. (Inte vara oroliga; detta är enkla samband som ingen behöver bli avskräckt av).
En typisk fjädringsstyvhet (räknad i baselementpunkten) för horisonell rörelse med spikfötter beror lite på både spikarnas och golvets egenskaper, men kan antas vara ungefär 100 000 N/m.
Det låter högt och styvt va? Kan uttryckas 100 kg/cm om man uttrycker sig illa. Det är ofantligt mycket styvare än mjukfötter, typiskt kanske 500 ggr.
Nu tänker vi oss att vi laddar på med en rejäl PUFF-transient, säg 16 volt under 10 ms. Därefter vänder signalen således att membranet stoppas. Efter 20 ms står membranet stilla. (Till alla högtalarkonstruktörer ber jag om ursäkt för förenklingarna såhär långt, jag gillar egentligen inte att förenkla, men de är nog relevanta här för att göra resonemanget gripbart för de flesta.)
Nåväl, lite förenklat kan vi säga att inspänningen leder till 2 ampere genom talspolen, vilket kanske blir kanske 20 newton som accelererar membranet. Membranet väger 20 gram vilket ger en acceleration om 1000 m/s^2. Detta återverkar även på lådan, som väger säg 20 kg, som en acceleration om 1 m/s^2. Inte oväntat precis 1000 ggr mindre än membranets acceleration.
Hur långt kommer då lådan?
Här skippar jag för enkelhetsskull alla formler och berättar att lådhastigheten efter 10 ms nått upp till 10 millisekunder/meter, och att medelhastigheten är halva, 0,005 m/s, vilket inräknat membraninstanningen verkar under 20 ms. Läget på lådan ändrar sig då 0,05 mm under accelerationen och ytterligare lika långt vidare innan membranet stannar i ytterläget. Men låt oss koncentrera oss på accelerationsfasen:
Multiplicerar vi denna förflyttning med spikfjädringen får vi en kraft om 5 newton. Efter halva tiden var den bara 2,5 newton, och i starten var den noll. Detta är alltså den "motkraft" från spikfötterna som verkar, mest alldeles i slutet av rörelsen. Observera då att tröghetskraften från lådan under samma tid var 20 newton!
Nåväl, så här långt i resonemanget verkar det som om skillnaden mellan mjuka fötter (där motkraften från fötterna är mycket, mycket nära noll) och spikfötter (där den är ganska låg) är försumbar, men det finns en signifikant skillnad:
När lådan vickats i ena riktningen börjar spikfotshögtalaren på grund av kraften från spikarna att accelerera lådan i den andra riktningen!
Eftersom dämpningen är låg kommer den därför att vicka över i princip lika långt i andra riktningen, och sedan vända tillbaka igen och lådan vickar bakåt igen, o s v... Denna frekvens (horisontella resonansfrekvensen) hamnar i regel i basområdet och kommer att vara exiterad jämt och ständigt av musiksignalen.
Ju närmare man träffar resonansfrekvensen, desto värre kommer lådan att vicka. Och den inte bara att vickar signalproportionellt, utan dessutom vickar den mer och mer ju längre insignalen verkar. Det är inte ovanligt att man kan notera tio- eller till och med tjugofaldigt större rörelser JUST I BASREGISTRET på högtalare som står på spikfötter.
Så var det med det!![]()
Vh, Ing. Öhman
PS.
Kan lägga till en faktor ytterligare i resonamanget, nämligen att alla "låd-högtalare" är i princip rundstrålande vid låga frekvenser. Lite förenklat kan man påstå att de är rundstrålande vi frekvenser under 200 Hz.
Det ljudtryck de alstrar är därför INTE, som man kanske kan tro, beroende av hur mycket just membranet rör sig i mm, utan det är proportionellt mot hur mycket volym lådan pumpar!
Vad betyder nu detta? Jo, att ÄVEN om lådan skulle röra sig en del (så länge det sker oresonant och utan att sätta fart på golvet) så pumpar lådan exakt lika mycket luft! Om lådan "ryggar tillbaka" när baselmentet accelererar framåt så spelar det ingen roll, för det betyder bara att basen alstras av lådans baksida istället! (Eller av differensen mellan bakside/framsidearean elementet oräknat om man skall var noga...)
I själva verket kan man faktiskt visa att man tjänar lite ljudtryck på detta! Minimalt förvisso och då det är både överkurs och så insignifikant, kan det lämnas utan vidare kommentarer.
Slutsatsen är dock viktig:
I en ren baslåda (där man inte behöver vara bekymmrad över om lådans rörelser riskerar att modulera mellan- och diskantregister) får lådan röra sig hur mycket den vill - så länge den inte gör det på ett resonant sätt, eller sätter golvet i rörelse.
Konsekvensen av detta är att viktförhållandet mellan membran och låda (tvärtom mot vad många kanske föreställer sig) inte nödvändigtvis behöver vara 400-500 i en ren baslåda. Det räcker faktiskt med 100 - förutsatt att högtalaren är uppställd uptimalt på mjuka fötter! Å andra sidan är det inte helt enkelt att åstadkomma sådana låga viktkvoter...![]()
DS.
Jag tror nog att en mjuk fot isolerar bättre men å andra sidan tror jag att en hårdfoting står mer stilla om nu underlaget också gör det.
I vilket fall som helst låter det klart bättre i mina öron med spikes här.
adagio skrev:Tekniskt mumbojumbo och försäljarsnack! Tacka vet jag en spik i foten.
Jo jag läste Rydberg men som vanligt undrar jag varför du inte kan knåpa ihop ett eget svar, lite kortare, mer kärnfullt.
adagio skrev:Se så enkelt det var.
I teorin håller jag med men inte i praktiken.
hifi-skeptikern skrev:Jag kan inte göra anspråk på att ha vare sig mätt på högtalarvibrationer eller golvvibrationer, men följande antaganden torde kunna göras ändå:
1. Den energi som genereras i form av reaktionskrafter då högtalarmembranen bringas i rörelse respektive bromsas upp kommer stråla ut från högtalarens övriga ytor, bli värme i högtalaren, ledas ned i golvet eller återföras till membranet och stråla ut via detta.
hifi-skeptikern skrev:2. Den energi som genereras i form av reaktionskrafter då högtalarmembranen bringas i rörelse respektive bromsas upp bör hindras från att sätta luften i rummet i rörelse.
hifi-skeptikern skrev:3. Om man bygger en låda vars förmåga att leda vibrationer skiljer mycket jämfört med högtalarkorgens förmåga att leda vibrationer kommer en stor del av vibrationerna reflekteras tillbaka till högtalarkorgen och därmed också till membranet eftersom dess position refererar till magneten som är monterad i korgen. Vibrationer i membranet strålar givetvis ut i rummet och dessutom i och med högtalarens olinjära egenskaper påverkas också den önskade utsända ljudvågen.
hifi-skeptikern skrev:4. Kopplingen mellan högtalare och golv och högtalaren i övrigt bör utformas så att den energi som når högtalarens botten eller kontaktpunkter med underlaget inte reflekteras tillbaka upp i högtalaren för att stråla ut från högtalarens sidor eller från membranen.
hifi-skeptikern skrev:Hur stor del av den energi som genereras i form av reaktionskrafter då högtalarmembranen bringas i rörelse respektive bromsas upp som kan omformas till värme är svårt att bedöma och antagligen också relativt svår att mäta. Någon som är bättre på mekanik kanske kan göra en uppskattning!?
hifi-skeptikern skrev:En mjuk fot isolerar (vilket I Ö också visat) effektivt vibrationer från att ledas ned i golvet. Det är heller inte säkert att en spikfot alltid effektivt leder dessa vibrationer, men förutsättningarna fins. Den energi som inte förmedlas ned i golvet reflekteras tillbaka upp i högtalaren!
hifi-skeptikern skrev:Att som I Ö betrakta högtalaren som en stel kropp är endast en del av problematiken. Eftersom vår hörsel är relativt okänslig där problemet är störst d.v.s. vid låga frekvenser bör man fundera över vilka problem som är viktigast att ta hand om.
hifi-skeptikern skrev:Stel kropps approximationen gäller enbart för de våglängder där högtalarens dimensioner är mycket större än den hastighets-frekvensrelation som vibrationer i högtalaren förmedlas med.
hifi-skeptikern skrev:Ju mindre låda och ju styvare och lättare desto högre upp i frekvens kommer högtalaren att verka som en stel kropp. Man kan anta att en högtalare fungerar med god approximation som en stel kropp upp till några hundra Hz (beroende av högtalarens dimensioner och övriga uppbyggnad).
hifi-skeptikern skrev:Ovanför dessa frekvenser får man stående vågor och reflektioner i högtalarens strukturer. Dämpning i högtalarens strukturer sänker grupphastigheten vilket gör att högtalaren blir en mindre ideal stel kropp, å andra sidan behövs dämpningen för att minska oönskad utstrålning av energi enligt punkt 1 ovan. Därmed behöver mängd och placering av dämpning väljas omsorgsfullt.
hifi-skeptikern skrev:Frågan om mjuk fot eller spikfot eller annan fot är enligt min mening inte alls så enkel som vissa vill göra gällande.
hifi-skeptikern skrev:Tills hela sanningen uppdagats tvingas varje agnostiskt synsätt falla tillbaka på ett antagande om att de delar av ett systems uppträdande som man ännu inte kartlaggt är försumbara.
hifi-skeptikern skrev:Huruvida det är så eller ej kan vara mer eller mindre svårt att bedöma. I Ö tycks dock hävda att han kan göra denna bedömning!?
hifi-skeptikern skrev:En annan sak också, appropå mätningar. Mätresultat måste tolkas och sättas in i ett sammanhang. Om man gör fel eller irrelevanta mätningar kan man också dra vilka stolliga slutsatser som helst...
Jag är helt enkelt skeptisk
Det verkar ju inte som om det är spikar, det står ju att högtalaren är skruvad i stativet! Var ska då kuddarna vara, mellan golvet och stativet, eller gör de sig bäst i alla fall under högtalarna?I grafen över mätningen på position 1 ett ser man att högtalaren får en resonans högre upp i frekvens med SD-foten medan denna saknas med spikfoten (som då tydligen måste vara rätt placerad).
During the first round the loudspeakers were fastened with screws on the tripods. For the second round the custom made SD feet were put between the loudspeaker and the tripod.
Material skrev:Finns det någon anledning att köpa SD tassar istället för att ta fram ett par gamla musmattor och en rejäl sax?
Martin skrev:Jag tycker man kan fråga sig vad det är för problem man hoppas lösa genom att prova olika apparatunderlägg.
Martin skrev:Om förbättringen var så markant bara genom att isolera apparaten vibrationsmässigt från underlaget, varför bygger man inte ljudtäta lådor till förstärkare då istället? För det är ju den luftburna ljudenergin som normalt påverkar förstärkaren mest.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 20 gäster