AndersHa skrev:I-or skrev:sprudel skrev:Tror inte pianot spelar så stor roll för den spatiala ljudupplevelsen som du är ute efter.
Nej, definitivt inte, men det är ganska irriterande när det inträffar (man lyssnar och
där tog musiken slut och en eller ett par sekunder senare har flygeln "spelat" färdigt).
Jag tror inte det är så stort problem i hos mig. Har försökt provocera med rätt högt ljud och dymanisk, transientrik musik men inte lyckats höra pianot. Så jag släpper nog det för nu i alla fall.
Frågan är vad som borde testas nu..
Enligt SBIR så har jag som ni sett en dipp vid 200Hz. Vore intressant att verifiera dippen med mätning. Det jag tyckte var mest intressant vad att en stor del av dippen försvinner (enligt SBIR-beräkningar) om man ökar absorbtionen på sidoväggarna. Inte lika stor påverkan av tillförd absorbtion på väggen bakom högtalaren. Stående våg mellan sidoväggarna antar jag. Borde gå att testa med tjockare dynor.
En annan intressant del är mitt resonemang att reflektioner inom motsvarande i storleksordningen 70-170cm fördröjning i förhållande till direktljudet inte skulle ha någon avgörade roll för stereobilden. Kan det vara så? Vad jag kommit fram till genom lyssning gällande högtalarplacering och placering av absorbenter o diffusorer är det inget som talar emot den teorin - ännu.
Jag är förstås ingen akustisk expert, men det är ju bra att experimentera själv, som du gjort. Min erfarenhet är likadan som din, om vi med det menar fristående stativ eller golvhögtalare. Enda skillnaden är att jag skulle säga 85 - 170 cm , baserat enbart på lyssning och baserat på avståndet boomer - angränsande yta.
Min teori är att stereosystemet behöver ”hjälp” av lite reflexer i form av det avstånd-spann du nämner, för att fylla ut det faktum att det endast är två kanaler som återges genom två högtalare och som ger en slags illusion av inspelningen.
Om du placerar dina fristående golv-högtalare så att angränsande vägg-ytor och reflexen från framväggen ligger mer än 2,5 ms ( eller mer än 85 cm ) efter direkt-ljudet fås en ökad klarhet i återgivningen- min erfarenhet. Samtidigt får du ju en framväggs-dipp i frekvensgången vars frekvens beror på avståndet till framväggen.
Det kan upplevas som mer eller mindre störande. Dämpar du däremot framväggen på det sätt som tex görs med piP och akustikskiva, kan din golvhögtalare placeras närmare framväggen.
Faktum: En inspelning återges bara som en illusion av inspelningseventet, det är absolut ingen exakt kopia då vi bara använder 2 kanaler.
Det är verkligen en aha-upplevelse då man gör egna inspelningar.
Det finns ju även olika ljudfilosofier angående att få illusionen vid uppspelning av musiken så nära verkligheten som möjligt.
IÖ har ju skrivit förut i Molt om ”öppet fönster”, ”livehärmning” osv.