Japp, att testa en ensam högtalare i mono kan man ju göra ifall man helt vill utesluta en för vissa enormt viktig faktor i valet mellan olika
stereohögtalare. För mig utgör den spatiala kvaliten säkert upp emot 25% varför jag föredrar ett högtalarpar före ett annat, för någon annan lyssnare kan den aspekten säkert utgöra en ännu större del i varför han förerar en viss högtalare före en annan.
Jag har lite frågor om de påståenden Toole kommer med.
The short answer, summarized in Figure7.14 is that monophonic tests yielded the strongest opinions and the clearest differentiation among test loudspeakers. Ratings and rankings in stereo were so influenced by spatial cues in the recordings that listeners ended up having essentially no opinion, averaged across all types of recordings.
Först vill jag ställa mig frågande till om högtalarna i de tester som gjorts i stereo verkligen hade placerats individuellt på bästa möjliga sätt, detta skiljer sig i väsentlig grad mellan olika modeller av högtalare och hur deras spridning är. Alla de högtalare jag haft i mitt nuvarande lyssningsrum har alla fått helt skilda positioneringar för bästa möjliga återgivning, exempelvis vad gäller att hitta tydlig balans för basåtergivningen (avstånd från vägg), avstånd mellan högtalarna för att de på bästa vis ska "sammarbeta" fram en distinkt och tydlig fantomcenter, och finjustering av invinkling för återgivningen av de högre frekvenserna för att hitta en önskvärd balans till övriga register. Det hela handlar om en räcka kompromisser för att hitta bästa möjliga "total" där lyssningsrummets atributer har en avgörande roll.
En viktig punkt av de ovanstående aspekterna gäller naturligtvis även för en ensam högtalare i mono, hur skulle exempelvis högtalare av märket Ino eller Carlsson bedömmas i dessa tester, högtalare som är tänkt att få ett visst basstöd genom nära placering till väggen bakom? Att döma av de bilder jag sett från diverse tester hos Harman så tar de absolut ingen hänsyn till ett tänkt lyssningsrum eller om högtalarna är designade för olika placeringar i ett rum.
Ratings and rankings in stereo were so influenced by spatial cues in the recordings that listeners ended up having essentially no opinion, averaged across all types of recordings.
However, when ratings were separated according to music type, each type yielded different results, but the statistical scatter was so great that they generated little confidence. Except for popular music. That result was almost identical to the monophonic results. Why? Because such recordings are substantially mono: mono left (hard panned), mono right (hard panned) and double-mono for all amplitude panned phantom images between the speakers, including the featured artist. Most pop music and jazz has much less uncorrelated information (between left and right channels) than the classical repertoire where hall sound is strong.
Det enkla svaret på det påståendet är att olika högtalare är olika bra på olika aspekter av ljudåtergivningen. En viss högtalare kan ha en bättre tonal balans än en annan men samtidigt uppvisa en högre distorsion och/eller ett helt annat spridningsmönster som kanske inte återger den spatiella informationen lika bra
i en stereouppställning. Vilka av dessa aspekter som är de viktigaste för olika lyssnare kommer naturligtvis skilja sig åt individuellt och kommer därmed värderas olika beroende på vad som spelas. Om deltagarna sätts att rangordna högtalarna efter vilken av dessa som vid monolyssning låter bäst för exempelvis en "torr"/icke spatiell inspelning (där främst den tonala aspekten bedöms) så är det inte speciellt konstigt ifall lyssnaren kan föredra en viss högtalare före en annan för just den aspekten. Men om samma lyssnare istället får höra
helheten av en inspelning gjord för stereoåtergivning, så kommer personen få ta del av en mer komplett bild av hur högtalarna presterar när det kommer till den spatiella återgivningen och därmed möjligtvis föredra en annan högtalare än den personen föredrog vis monolyssning. Vilken av högtalarna individen totalt föredrar kommer därmed bero mycket på vilka aspekter av ljudåtergivningen personen värderar högst.
So, the decision to employ monophonic listening tests was not a goal, but a result of exploring the options. When blind listening in mono, it is often noted that the highest rated loudspeakers "disappear" behind the screen - they do not draw attention to themselves.
Over the years a number of mono vs. stereo tests have been done, mostly to satisfy skeptics that mono tests don't overlook important sound quality factors. All have yielded the same rankings, but the statistical confidence is much higher in mono. Looking back, it is clear that the best of today's loudspeakers are much better than those in the original test (e.g. Figure 12.1) so it is essential to maximize the ability of listeners to discern small differences; hence the basic reliance on mono tests.
Vid lyssning i mono är det väl mycket möjligt att de flesta lyssnare föredrar en högtalare med mer diffus återgivning och ett visst spridningsmönster, men vad säger det om hur ett högtalar
par tillsammans presenterar den spatiella informationen, förutsatt en omsorgsfull och nogrann placerad stereouppställning. Finns det ens något som indikerar att Harman någonsin utfört lyssningstester i stereo där de olika högtalarmodellerna fått en individuell och omsorgsfull placering för att de två högtalarna "sammankopplat" ska kunnat presterat som allra bäst, vid uppspelning i stereo?
Jag är inte imponerad av deras automatiserade system där högtalare testas från samma punkt i rummet, utan vare sig individuell anpassning till en bakre vägg eller möjligheten till optimal individuell placering i stereoupsställning för olika högtalarkonstruktioner. Hur skulle exempelvis Peters ägghögtalarer stå sig i ett Harman-test?
För mig förefaller det så att Harman har ett testresultat man vill uppnå, och sedan har testerna utformats för att uppnå just de önskade resultaten. Jag tycker alldeles för många tar deras tester med hull och hår utan att kritiskt granska hur grunderna för deras tester faktiskt ser ut. Sen tycker jag Toole ofta ”bakar in” lite svepande slutsatser i sina texter som han inte alls redovisar för på ett ingående sätt, vi förväntas ofta bara ta hans ord för hur genomsnittet av hans tester sammanställts. Som sagt, fallerar grunderna i testerna med icke optimala individuella placeringar av högtalarna så fallerar hela testresultatet. Det man kan konstatera är iallafall att testutförandet passar Harmans egna konstruktioner alldeles ypperligt.