Moderator: Redaktörer
FBK skrev:För egen del så ska jag starta en högtalarkabel tråd här tror jag.... Tänkte testa någon kabel som finns att köpa billigt.....
hifikg skrev:Just nu har jag trasslat in mig i en tråd där de tror att de hör skillnad på olika streamers som levererar data till samma DACÄr som att höra skillnad på olika CD-transporter... vojne.
hifikg skrev:Jag har t o m lyckats hålla mig kvar i tråden God Ton på Facebook, det ni! Men jag får bita mig håååårt i tungan ibland. Varför är jag med då? Jo, hifi-filurer är trevliga och de levererar musiktips en masse! Just nu har jag trasslat in mig i en tråd där de tror att de hör skillnad på olika streamers som levererar data till samma DACÄr som att höra skillnad på olika CD-transporter... vojne. I den gruppen skämtar man inte om kabellyftare heller... bara så ni vet!
hifikg skrev:Jag har t o m lyckats hålla mig kvar i tråden God Ton på Facebook, det ni! Men jag får bita mig håååårt i tungan ibland. Varför är jag med då? Jo, hifi-filurer är trevliga och de levererar musiktips en masse! Just nu har jag trasslat in mig i en tråd där de tror att de hör skillnad på olika streamers som levererar data till samma DACÄr som att höra skillnad på olika CD-transporter... vojne. I den gruppen skämtar man inte om kabellyftare heller... bara så ni vet!
Tell skrev:Har inte hängt mycket alls på hififorum, men det är ju uppenbarligen inte bara där det hänger en religiös skara utan nån som helst teknisk kunskap, dom finns ju tillomed i den här tråden.. Har ibland lyckats göra som hifikg o bita mig hårt i tungen, men oftast klarar jag det inte. Lämnade istället forumet ett tag o funderar på det igen, det tär fan på energin o kriga med folk som tror dom kan nåt när dom egentligen bara pratar i nattmössan.
O till trådstartaren: En dyr DAC tillför inte mycket alls. Topping-DACen för 1500 kommer ge dig allt du behöver o lite till (i form av ljudkvalitet iaf). 0.00025% dist jämfört med 0.0000008% kommer inte märkas nånting öht då båda är långt under vad ens ett guldöra kan uppfatta.
Baffel skrev:FBK skrev:För egen del så ska jag starta en högtalarkabel tråd här tror jag.... Tänkte testa någon kabel som finns att köpa billigt.....
Kör på. Billiga sa du. Biltemas 2,5 mm kostar motsvarande 18 kr metern. Undrar du om man kan höra skillnad i ljud mellan Biltemas och dyrekabeln så är du ju på perfekt forum för att ställa den frågan.Du vet vad svaret blir. Vill du ha ett annat svar finns det kanske andra forum som kan ge dig det.
För övrigt att lägga rejäla summor pengar på Hifi förstår jag definitivt att man kan göra. Stora summor på det som gör skillnad i vad man kan höra, t.ex högtalare. Har svårare att förstå att lägga rejäla summor pengar på Hifi-pryttlar där man inte hör någon skillnad. Men som sagt, folk får köpa precis vad de vill för min del. Det bryr jag mig inte om. Är mest fascinerad av fenomenet , dvs dyrt ingen hörbar skillnad.
goat76 skrev:Tell skrev:Har inte hängt mycket alls på hififorum, men det är ju uppenbarligen inte bara där det hänger en religiös skara utan nån som helst teknisk kunskap, dom finns ju tillomed i den här tråden.. Har ibland lyckats göra som hifikg o bita mig hårt i tungen, men oftast klarar jag det inte. Lämnade istället forumet ett tag o funderar på det igen, det tär fan på energin o kriga med folk som tror dom kan nåt när dom egentligen bara pratar i nattmössan.
O till trådstartaren: En dyr DAC tillför inte mycket alls. Topping-DACen för 1500 kommer ge dig allt du behöver o lite till (i form av ljudkvalitet iaf). 0.00025% dist jämfört med 0.0000008% kommer inte märkas nånting öht då båda är långt under vad ens ett guldöra kan uppfatta.
Inte tycker jag du ska lämna forumet, men kanske tagga ner och försöka hjälpa till någon gång istället för att bara gnälla.![]()
I tråden om Equalizer APO fick du frågan om hur man på bästa vis ställer in Windows ljudinställningar, du kan väl berätta hur man gör för dem som inte vet.
Tell skrev:Har inte hängt mycket alls på hififorum, men det är ju uppenbarligen inte bara där det hänger en religiös skara utan nån som helst teknisk kunskap, dom finns ju tillomed i den här tråden.. Har ibland lyckats göra som hifikg o bita mig hårt i tungen, men oftast klarar jag det inte. Lämnade istället forumet ett tag o funderar på det igen, det tär fan på energin o kriga med folk som tror dom kan nåt när dom egentligen bara pratar i nattmössan.
FBK skrev:Tell skrev:Har inte hängt mycket alls på hififorum, men det är ju uppenbarligen inte bara där det hänger en religiös skara utan nån som helst teknisk kunskap, dom finns ju tillomed i den här tråden.. Har ibland lyckats göra som hifikg o bita mig hårt i tungen, men oftast klarar jag det inte. Lämnade istället forumet ett tag o funderar på det igen, det tär fan på energin o kriga med folk som tror dom kan nåt när dom egentligen bara pratar i nattmössan.
Då är det många här som har fått det mesta om bakfoten och får byta forum. Trådskaparen kanske ska ändra rubriken till, vad tillför en Dac över 1500krför att få folk att få upp ögonen för den här tråden. Det kanske finns intresse för en träff här i Stockholm där vi jämför "Dac:ar"
Någon med en anläggning som har rejäl upplösning både neråt och uppåt skulle ju vara passande för en test. Eftersom nu verkar det som om en Dac för 1500kr är fullt tillräcklig, allt annat är att ödsla pengar.
hifikg skrev:Om en DAC som kostar mycket pengar gör ägaren glad och ljudet bättre så är den inte dyr. En dyr DAC är en DAC som bara kostar mer utan att tillföra något mer. Polaren som köpte den färgglada Hugon, som borde vara en nedgradering av super-dacen är, än så länge, glad som en speleman o då var det väl satsade pengar. Så småningom ska jag få testa den i min rigg... då ni!
FBK skrev:hifikg skrev:Om en DAC som kostar mycket pengar gör ägaren glad och ljudet bättre så är den inte dyr. En dyr DAC är en DAC som bara kostar mer utan att tillföra något mer. Polaren som köpte den färgglada Hugon, som borde vara en nedgradering av super-dacen är, än så länge, glad som en speleman o då var det väl satsade pengar. Så småningom ska jag få testa den i min rigg... då ni!
Du kommer inte höra någon skillnad (om jag får sitt vid spakarna![]()
) En ren blindtest alltså
sprudel skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Om en DAC som kostar mycket pengar gör ägaren glad och ljudet bättre så är den inte dyr. En dyr DAC är en DAC som bara kostar mer utan att tillföra något mer. Polaren som köpte den färgglada Hugon, som borde vara en nedgradering av super-dacen är, än så länge, glad som en speleman o då var det väl satsade pengar. Så småningom ska jag få testa den i min rigg... då ni!
Jo, men det tror jag KG gör. På samma sätt som han blev överraskad av försteget.
goat76 skrev:Tell skrev:Har inte hängt mycket alls på hififorum, men det är ju uppenbarligen inte bara där det hänger en religiös skara utan nån som helst teknisk kunskap, dom finns ju tillomed i den här tråden.. Har ibland lyckats göra som hifikg o bita mig hårt i tungen, men oftast klarar jag det inte. Lämnade istället forumet ett tag o funderar på det igen, det tär fan på energin o kriga med folk som tror dom kan nåt när dom egentligen bara pratar i nattmössan.
Inte tycker jag du ska lämna forumet, men kanske tagga ner och försöka hjälpa till någon gång istället för att bara gnälla.![]()
I tråden om Equalizer APO fick du frågan om hur man på bästa vis ställer in Windows ljudinställningar, du kan väl berätta hur man gör för dem som inte vet.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Har inte hängt mycket alls på hififorum, men det är ju uppenbarligen inte bara där det hänger en religiös skara utan nån som helst teknisk kunskap, dom finns ju tillomed i den här tråden.. Har ibland lyckats göra som hifikg o bita mig hårt i tungen, men oftast klarar jag det inte. Lämnade istället forumet ett tag o funderar på det igen, det tär fan på energin o kriga med folk som tror dom kan nåt när dom egentligen bara pratar i nattmössan.
Äh, jag skriver oftast bara när jag ser nån som har för mycket fel, o det sker lite för ofta här. Dessutom är det oftast ganska mycket rundgång vlket gör det ännu tråkigare.
Vill minnas att I-or skrev det, jag behövde ju alltså inte svara själv. I-or skriver mycket bra hela tiden han, trevligt att läsa!
sprudel skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Om en DAC som kostar mycket pengar gör ägaren glad och ljudet bättre så är den inte dyr. En dyr DAC är en DAC som bara kostar mer utan att tillföra något mer. Polaren som köpte den färgglada Hugon, som borde vara en nedgradering av super-dacen är, än så länge, glad som en speleman o då var det väl satsade pengar. Så småningom ska jag få testa den i min rigg... då ni!
Jo, men det tror jag KG gör. På samma sätt som han blev överraskad av försteget.
Användare som besöker denna kategori: smile och 37 gäster