Efter 24 timmars inbränning av sky-song kortet och några timmars jämförande så kan några slutsatser nog dras
1. Mac/douk U2 låter en aning bättre än Yamaha Wxc50 via den digitala utgången, med yamahan i läge ”player” .
Skillnaden är inte stor men den finns där om man lyssnar länge.
Är Mac / douk U2 så pass mycket bättre ljudmässigt än yamahan att jag är villig att kompromissa bort yamahans användarvänlighet, som är mycket bättre ?
Svaret är : nja .
Spelar jag flacfiler från min NAS så hörs det en liten aning skillnad beroende på vilken samplingsfrekvens som används. 24 bit 192 kHz in i genelec med 44,1 kHz material låter kvalitetsmässigt ungefär lika bra som utan uppsampling, dvs 44,1 kHz ut från Mac/douk U2.
192 KHz låter möjligen lite mer kliniskt i jämförelse, men basen blir en smula mer tydlig i pitchen. Det är väldigt små skillnader.
——_———————————————
Ok, hur låter då sky song kortet med sina 0,1 ppm kristaller i jämförelsen ?
Mac/ sky song låter även denna bättre än Yamaha wxc50 via de digitala utgångarna

Här är det större skillnad.
OM jag använder inställningen 44,1 kHz från kortet med flacfiler som har samma samplingfrekvens. Använder jag däremot uppsampling i Mac/sky-song till 192 kHz in i genelec låter det rätt likt Mac/douk u2 med 192 kHz. Då är det svårare att höra någon avgörande skillnad.
Det är ingen tvekan - med 44,1 kHz samplingfrekvens ut från macen/ sky-song så har diskanten fått mer nivå och reverb runt cymbaler låter mera luftigt och klingar ut längre . Ljudet har mera djup med lager på lager - det känns som ljudet blivit mera detaljrikt utan att bli hårdare.

. Ljudet släpper bättre med en aning större illusion av 3D .
Det låter så pass mycket bättre nu att jag nog prioriterar bort yamahans användarvänlighet ..... tror jag.

...och hur mycket bättre skulle det kunna bli med sky-song driven med batteri för kristallerna ?
Här sätter jag punkt för utvärderingen - kul är att det verkligen stämde att en USB/bridge kan göra viss skillnad till det bättre , även jämfört med en separat streamer. Att ställa samplingen på native, dvs samma som källmaterialet, verkar generellt generera ett bättre ljud än uppsampling.
Testen har gjorts med en Mac-dator. Jag har ingen aning om resultatet blir lika bra eller bättre med en pc . Jag har inte testat.
Både Douk U2 och sky song finns att köpa på svenska Amazon.se.