Bill50x skrev:goat76 skrev:shifts skrev:Tänker inte lyssna på skivan igen för att ge dig ett annat svar på vad jag tyckte var bättre än det du redan fått.
Okej, men du har fortfarande inte svarat på frågan på vilket sätt du upplever
ljudkvalitén som bättre på Red Norvo än på Kind of Blue. Hittills har du med all tydlighet berättat vad du föredrar vad gäller rumsljud och liknande, men det har ingenting med själva ljudkvalitén att göra.
Ursäkta jagblandar mig i.
Ljudkvalité kan vara så mycket, inklusive hur instrument eller rummet återges. Red Norvo-skivan är absolut bättre när det gäller att återge ett skeende medan Miles skiva återger instrumenten tydligare. Det är snarast en smaksak vilket man föredrar, kanske tom beroende på vilken lyssningsutrustning man har. Jag håller däremot inte med Tangband (?) om att Red Norvo närmar sig "mässjazz"

Oavsett vad man tycker är enligt min mening såväl Miles som Red Norvos skivor utmärkta exempel på hur bra det kunde låta redan i slutet av 50-talet! I alla fall om vi pratar om naturtrogen återgivning. "Bra ljud" finns i många tappningar och vi ska inte låsa oss vid
återgivning.
/ B
Det är väl klart att du får blanda dig i Bill50x, det här är väl ett diskussionsforum?
Ljudkvalitet har ingenting med vilka ljud man spelat in, oavsett om de inspelade ljuden består av rumsljud, en röst eller en gräsklippare så kan ljudkvalitén på inspelningen variera. Man kan värdesätta en inspelning högt som är tilltalande gjord men samtidigt urusel vad gäller ljudkvalitén, likväl som en inspelning kan ha en extremt hög ljudkvalitet och samtidigt inte tilltalande alls att lyssna på. Ljudkvalitet är ett ljudtekniskt ”mått” när det kommer till inspelning.
Själv värdesätter jag nog precis som du, att ljudkvalitén är mindre viktig än hur övertygande själva inspelningen låter i sin helhet. Det gör inte så mycket om vissa ljudtekniska brister smugit sig in.
Jag vet inte om Shifts verkligen förstod den tidigare ställda frågan från Morello vad gällde ljudkvalitet, därför ställde jag frågan till Shifts för att utröna om han missförstod frågan eller vad det var för skillnader i ljudkvalitén han hörde mellan albumen.