Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Apple Music lossless utan extra kostnad !

Inläggav Tangband » 2021-06-14 14:57

Baffel skrev:Kanske det men 24 bit 192 kHz för 99:- är 24 bit 192 kHz för 99:-

Placebo råkar vi nog alla ut för. Inget unikt för Tangband. Om det nu så vore fallet med Tangband och Apple Music dvs.

I vilket fall, Apple Music lossless i sig är nog riktigt bra MEN sett ur ett rent ekonomiskt HiFi - perspektiv ifall man i dagsläget inte har något äpple så är det ju en riktigt dålig investering. Att köpa iPhone/iPad , abonnemang, ev MAC. Det är dyra grejer. Man får ju mycket mer välljud genom att lägga de pengarna på någon annan streamingleverantör plus pengar över till tja annat inom HiFi, t.ex en ALLO BOSS2 DAC/Streamer med Raspberry Pi 4.

För de som i dagsläget kör med äpplen är det såklart en helt annan femma.

Du räknar fel baffel :)

Det är väl bättre att köpa en fullfjädrad streamer för högupplöst musik ( nån av de 4 äpplena ) än att hålla på med leksaksdatorer som inte ens klarar uppsamplingen rätt ? ( Windows ) .

Om du har en leksaksdator ( Windows eller Android ) och kör TIDAL så kostar bara TIDAL - abonnemanget 9552 :- på 4 år.
Apple Music kostar ungefär hälften på 4 år, alltså 4752 :- .

Mellanskillnaden är 4800 :-

Det är ungefär vad det kostar att köpa en ny IPhone SE mk II.

Man kan alltså köpa en ny iPhone och den är pga Apple music abonnemanget betald på 4 år.

Allt detta i jämförelse med om man iallafall skulle köra TIDAL.

Glöm ej heller bort att leksaksdatorn ( Windows eller Android ) ingalunda är gratis.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-14 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Baffel » 2021-06-14 15:04

Tål att fundera på. Så länge det inte strular. Skulle få utslag över hela kroppen om det blir något dataskit som sätter igång och jävlas. En liten programvaruuppdatering och poff något som går snett. Då tar jag fram hagelbössan ( om jag hade någon hagelbrakare). :)

Betalar lätt lite extra pengar för att få stabilitet. Är ingen expert på data, tvärt om. Kan lite data för husbehov. Därmed dessa utslag.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-14 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 15:05

Baffel skrev:Tål att fundera på. Så länge det inte strular. Skulle få utslag över hela kroppen om det blir något dataskit som sätter igång och jävlas. En liten programvaruuppdatering och poff något som går snett. Då tar jag fram hagelbössan ( om jag hade någon hagelbrakare). :)

Det är ju det du slipper med Apple :wink:
Allting fungerar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-14 15:11

Det säger du. Tja, kanske det men trots det ....

Möjligt att du har rätt i det du säger, dock. :)

Ähä, man ska vara positiv. Inte grotta ned sig i eventuella problem. Appleprodukter är ju dessutom kända för att vara stabila. :)

Edit. Hifikg. Ditt eviga tjatade om att Apple är det bästa som hänt mänskligheten sedan skivat bröd verkar ge resultat. :mrgreen: På mig i alla fall. Kanske köpa lite äpplen.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2021-06-14 16:09

Tangband skrev:
Baffel skrev:Tål att fundera på. Så länge det inte strular. Skulle få utslag över hela kroppen om det blir något dataskit som sätter igång och jävlas. En liten programvaruuppdatering och poff något som går snett. Då tar jag fram hagelbössan ( om jag hade någon hagelbrakare). :)

Allting fungerar.

Så, jag köpte en Apple TV4k 2021 för att jag var nyfiken på om material jag köpt genom apple iTunes skulle kunna streamas "högupplöst".

Nej, till och med så illa att det jag kan lyssna på med en tidigare modell Apple TV (gen 3) inte ens syns på 2021 varianten - Allt jag rippat själv från mina CD eller köpt på annat sätt och importerat till biblioteket syns inte ALLS om jag tittar på mitt "bibliotek".

Detta är såklart gjort för att jag skall antingen tvingas att prenumerera på "Music" (inte intresserad) eller att prenumerera på "iTunes match" då hela min katalog i datorn förs över till iCloud. (inte intresserad, för många gb till ingen nytta)

Så vill jag lyssna på "mina" låtar så får jag streama till appleTV4k och nöja mig med aac.
Det senaste albumet jag köpte på iTunes finns inte på apple TV4k under "Senaste".

Inte är de dumma, men jag undrar ju ..

Varning alltså för att man bara får tillgång till alac på de alster man redan köpt om man prenumererar på Music.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-14 16:13

Tangband skrev:Du räknar fel baffel :)

Det är väl bättre att köpa en fullfjädrad streamer för högupplöst musik ( nån av de 4 äpplena ) än att hålla på med leksaksdatorer som inte ens klarar uppsamplingen rätt ? ( Windows ) .

Om du har en leksaksdator ( Windows eller Android ) och kör TIDAL så kostar bara TIDAL - abonnemanget 9552 :- på 4 år.

Man kan alltså köpa en ny iPhone och den är pga Apple music abonnemanget betald på 4 år.

Glöm ej heller bort att leksaksdatorn ( Windows eller Android ) ingalunda är gratis.

Vi har ju gått igenom flera i tråden om Windows-ljud att uppsamplingen fungerar bra utan några hörbara skillnader. Och Android ljud är det inte heller något fel på, så sluta härma Morello och hans löjliga leksaksdator-kör han slänger ut med i tid och otid.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-14 16:13

jockewe, har du testat att radera ett köpt album och ladda ner det på nytt?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2021-06-14 16:24

goat76 skrev:jockewe, har du testat att radera ett köpt album och ladda ner det på nytt?

Javisst .. Helt utan betalning har jag försökt felsöka det här i kanske 5-6 timmar sammanlagt och min slutsats är;
de vill att jag ska tänka "Äh, jag kör väl med Music abb'et då så att det funkar" - men näpp.

Radera album, slänga bibliotek, "bygga om", nolla Apple TV'n. hämta album på nytt etc. etc. *suck*
Inte en enda av mina spellistor finns på Apple TV4k men däremot de flesta album, inte alla.
(alla lösenord som ska in igen på apple TV, externa enheter som ska kopplas ..)
Kopplar jag in min gamla Apple TV så är allting där. (iallafall sist vilket var innan 11.4 på datorn)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 16:39

Tell skrev:
Tangband skrev:Du räknar fel baffel :)

Vi har ju gått igenom flera i tråden om Windows-ljud att uppsamplingen fungerar bra utan några hörbara skillnader. Och Android ljud är det inte heller något fel på, så sluta härma Morello och hans löjliga leksaksdator-kör han slänger ut med i tid och otid.

Uppsamplingen i Windows DS är under all kritik, vilket flera tester visat om och om igen, - däremot om man använder Foobar2000 så fungerar det bra med en leksaksdator. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-14 16:42

Det handlar inte om foobar, utan om att man bör använda Wasapi eller Asio.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 16:45

jockewe skrev:
Tangband skrev:

Allting fungerar.

Så, jag köpte en Apple TV4k 2021 för att jag var nyfiken på om material jag köpt genom apple iTunes skulle kunna streamas "högupplöst".

Nej, till och med så illa att det jag kan lyssna på med en tidigare modell Apple TV (gen 3) inte ens syns på 2021 varianten - Allt jag rippat själv från mina CD eller köpt på annat sätt och importerat till biblioteket syns inte ALLS om jag tittar på mitt "bibliotek".

Detta är såklart gjort för att jag skall antingen tvingas att prenumerera på "Music" (inte intresserad) eller att prenumerera på "iTunes match" då hela min katalog i datorn förs över till iCloud. (inte intresserad, för många gb till ingen nytta)

Så vill jag lyssna på "mina" låtar så får jag streama till appleTV4k och nöja mig med aac.
Det senaste albumet jag köpte på iTunes finns inte på apple TV4k under "Senaste".

Inte är de dumma, men jag undrar ju ..

Varning alltså för att man bara får tillgång till alac på de alster man redan köpt om man prenumererar på Music.

Även om det skulle vara så, så är det ännu värre med de övrigas tjänster. Avslutar du TIDAL efter fyra år har du betalat nästan 10 000:- i abonnemang och får inte behålla något alls, väl ? Likaså Spotify MP3 320 Kbit som du ju betalat nästan fem tusen kronor för abonnemanget för under fyra år. Avslutar du det får du inget alls.

Det är ju inte välgörenhet de håller på med , tyvärr.
Just nu lyssnar jag på en favorit - Jordi Savall med Le testamente ( Mozart symphonies 39-41 ) i högupplöst 24 bits 88,2 kHz format på Apple Music och det låter underbart.

För 99:- mån.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-14 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 16:49

Morello skrev:Det handlar inte om foobar, utan om att man bör använda Wasapi eller Asio.

Fast inte ens där är resultatet riktigt high end . Det kan göras bättre på annat håll. Tillför du exempelvis equalisering- funktion så blir det dålig kvalitet direkt. Sedan kan man diskutera om det hörs, men ändå. :)

I Foobar2000 kan du däremot använda equalisator utan problem i en leksaksdator.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-14 17:01

Tangband skrev:
Morello skrev:Det handlar inte om foobar, utan om att man bör använda Wasapi eller Asio.

Fast inte ens där är resultatet riktigt high end . Det kan göras bättre på annat håll. Tillför du exempelvis equalisering- funktion så blir det dålig kvalitet direkt. Sedan kan man diskutera om det hörs, men ändå. :)

Det där visar nedsampling med Direct Stream. Hur ser uppsamplingen ut?

Finns det någon form av equaliseringsfunktion i fallet Apple Music?

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-14 18:30

Tangband skrev:
Tell skrev:Vi har ju gått igenom flera i tråden om Windows-ljud att uppsamplingen fungerar bra utan några hörbara skillnader. Och Android ljud är det inte heller något fel på, så sluta härma Morello och hans löjliga leksaksdator-kör han slänger ut med i tid och otid.

Uppsamplingen i Windows DS är under all kritik, vilket flera tester visat om och om igen, - däremot om man använder Foobar2000 så fungerar det bra med en leksaksdator. :)

Nej, uppsamplingen funkar fint. Det som du läst på Archimagos blogg är gammalt och gäller inte längre, o den bilden du länkar är inte sådär pga nån omsampling utan pga Windows limiter. Sätter du en pregain i t ex Foobar eller Equalizer APO på -0.2dB så försvinner det helt o hållet. Eller såklart använda ASIO eller likande. Självklart så borde Microsoft själva lösa det genom en inbyggd pregain, men sålänge så finns det väldigt enkla lösningar.
Och bara för att Windows råkar ha en gnutta dist pga en limiter så är det varken "under all kritik" eller en leksaksdator, du framstår bara som barnslig när du slänger ut dig sånt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-14 18:33

Har vi inte någon datorexpert som vet hur man kopplar ur kompressorn?
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-14 18:37

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:

Det där visar nedsampling med Direct Stream. Hur ser uppsamplingen ut?

Finns det någon form av equaliseringsfunktion i fallet Apple Music?

Jo, det finns ju equalisator i Apple Music. Man kan t.om programmera inställningar efter olika individuella låtar. :)
Läs mer här :

https://support.apple.com/sv-se/guide/m ... 84a3de/mac

Vad man nu ska med den funktionen till …? Jag har inte använt equaliser sedan jag lärde mig placera högtalarna rätt, efter en viss metod. :)
Det behövs inte.

Edit: man kan även ställa in med Replay gain, så allt har ungefär lika ljudnivå. Återigen en helt onödig funktion tycker jag.
https://support.apple.com/sv-se/guide/m ... 1/mac/11.0

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-14 18:46

ASIO och Core Audio är väl helt jämnbördiga ljudmässig?

"The benefit of ASIO is decreased audio latency, not increased sound quality. If there is an audible difference then it's not because ASIO adds anything, because ASIO just takes the audio data from the program and shoves it through to the audio hardware as fast as possible." https://www.reddit.com/r/audiophile/com ... hy_did_it/
Senast redigerad av goat76 2021-06-14 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-14 18:58

Morello skrev:Har vi inte någon datorexpert som vet hur man kopplar ur kompressorn?

Jo, pregainen som vi skrivit om trettiofem gånger tidigare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-14 19:03

Tell skrev:
Morello skrev:Har vi inte någon datorexpert som vet hur man kopplar ur kompressorn?

Men det måste väl finnas något värde i registret att ändra till av (off) för kompressorn?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-14 19:27

Tell skrev:

Det är en promenad runt problemet - det är inte vad jag syftade på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-06-15 01:19

Vad poängen med allt detta snack om meningslösa "ljudförbättringar" med 24-bitar, 192Khz etc när 99,999% av all musik de levererar låter skräp och inte behöver mer än kanske 10-bitar?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-15 07:22

music4ever skrev:Vad poängen med allt detta snack om meningslösa "ljudförbättringar" med 24-bitar, 192Khz etc när 99,999% av all musik de levererar låter skräp och inte behöver mer än kanske 10-bitar?

24-bitar, 192Khz. Det kommer man väl inte långt med? T.o.m billiga DAC-ar har ju nu...
shot_2021-06-15_07-01-18_copy_750x500 (1).png
shot_2021-06-15_07-01-18_copy_750x500 (1).png (112.54 KiB) Visad 6724 gånger

Nästa generation lär väl ha 64 bitar 1536 kHz :twisted:

Varför? För att det ser häftigt ut? För att det säljer?

The number of possible output levels the DAC is designed to reproduce. This is usually stated as the number of bits it uses, which is the binary logarithm of the number of levels.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital-t ... _converter

Så då 24 bitar blir 2 upphöjt till 24=16777216
32 bitar blir 4294967296
64 bitar 1.8446744e+19

Det säger sig ju självt. 1.8446744e+19 däromkring måste man ju ligga. :mrgreen:

Seriöst, jag fattar inte denna hysteri kring bitarna och höga frekvenser. Kanske för att det underlättar att bygga DACar med låg distorsion? Fast den är ju numera så låg så den i många fall, även med billiga DACar ,är långt under hörbar nivå. För att underlätta konstruktion så frekvensgången blir spikrak upp till 20 kHz?
Nä, jag vet inte.

Edit , OT, om någon av aktiva forumister som skriver här skulle höra upp till 20 kHz så äter jag upp min hatt. Törs nog nästan säga upp till 18 kHz. Brasklapp, det kan finns någon ung forumist här, dvs under 25 år , som kanske kan höra upp till 18 kHz.

Dessutom : Försämringen har traditionellt varit tydligare för män än för kvinnor.

Surt sa räven i och med att de flesta audiofiler är män.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rsel

shot_2021-06-15_07-56-08.png
shot_2021-06-15_07-56-08.png (428.75 KiB) Visad 6717 gånger

https://www.studio.se/forums/topic/8637 ... en-styrka/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-15 08:56

music4ever skrev:Vad poängen med allt detta snack om meningslösa "ljudförbättringar" med 24-bitar, 192Khz etc när 99,999% av all musik de levererar låter skräp och inte behöver mer än kanske 10-bitar?

Ofta orkar man bara lyssna på 1 bit.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-15 09:23

Drar det inte onödigt mycket el med onödigt stora datamängder? Bättre att kunna dammsuga och laga mat när man vill kanske.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-15 10:02

hifikg skrev:

Ofta orkar man bara lyssna på 1 bit.

Ja, jag brukar lyssna på en bit i taget. Speciellt på SACD.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-15 10:49

Visst kan tok-kompression förstöra mycket, men det låter som du bör byta musik-genre och börja lyssna på lite seriös musik 8)

Efter ovanstående skämt till dig , så kan jag inte hålla med om att det varit nånting bra öht med snålkodning à la MP3 eller liknande.
Vi har varit tvungna att leva med den dyngan i alltför många år, nästan 20 år rättare sagt. Tekniken har för det stora flertalet gått bakåt sedan i början av 2000- talet, jämfört med då cd-skivan kom. En hel generation har blivit van att leva med musik som saknar dynamik låter digitalt färgat pga 128 Kbit kompression , och som tror att all producering låter illa. Då felet till stora delar egentligen berodde på snålkodning i kombination med tok-kompression.

Jag tror du håller med mig i detta :) .

Därför borde vi väl alla vara glada att en av de stora streamingsjättarna, Apple, som förut själva ligger bakom 20 års ökenvandring med snålkodning, nu ger oss 24 bit 192 kHz material nästan gratis ?

Eftersom jag lyssnar mycket på jazz och klassiskt så är detta med high resolution en fin present under sommaren - jag använder inte längre min NAS eftersom ljudet inte längre är bättre från den :)
Lossless via Apple musik får min iPhone vid promenad med Eric Clapton i lurarna att låta ännu bättre med mina Sony wh1000 wm3 , det är bättre än Spotify premium helt klart.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-15 11:18

Men alltså! Är inte gapless något för seriös musiklyssning längre? Jag kommer troligtvis avstå från Apple Music så länge de inte har gapless och Crossfade oavsett om det är billigare och låter bättre.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-15 12:52

ottovonkopp skrev:Men alltså! Är inte gapless något för seriös musiklyssning längre? Jag kommer troligtvis avstå från Apple Music så länge de inte har gapless och Crossfade oavsett om det är billigare och låter bättre.

Om du med gapeless menar att musiken spelar utan avbrott så undrar jag om du tänker använda musiken som bakgrundsmusik ? Då behöver du nog inte mer än 160 Kbit. Men jag antar att du vill ha både och , både musik som ska fungera som bakgrundsmusik och hög kvalitet?

Just nu spelar musiken utan avbrott hos mig, jag började med Larry Carlton unplugged, och nu har applespelaren visst snart lirat igenom hela hans bibliotek utan att jag gjort något :)

Kan egentligen inte påstå att jag gillar detta, ingen dator ska bestämma över min musiksmak - ska försöka slå av denna tjock-skalliga funktion.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-15 13:01

Tangband skrev:
ottovonkopp skrev:Men alltså! Är inte gapless något för seriös musiklyssning längre? Jag kommer troligtvis avstå från Apple Music så länge de inte har gapless och Crossfade oavsett om det är billigare och låter bättre.

Om du med gapeless menar att musiken spelar utan avbrott så undrar jag om du tänker använda musiken som bakgrundsmusik ? Då behöver du nog inte mer än 160 Kbit. Men jag antar att du vill ha både och , både musik som ska fungera som bakgrundsmusik och hög kvalitet?

Just nu spelar musiken utan avbrott hos mig, jag började med Larry Carlton unplugged, och nu har applespelaren visst snart lirat igenom hela hans bibliotek utan att jag gjort något :)

Kan egentligen inte påstå att jag gillar detta, ingen dator ska bestämma över min musiksmak - ska försöka slå av denna tjock-skalliga funktion.

Fast nu var det väl gapless ottovonkopp undrade över. Blir det glapp/avbrott mellan spårbyten på exempelvis en live-inspelning där hela konserten ska spelas oavbrutet?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-15 13:09

Tangband skrev:

The Wall och tex live album är ju gapless. Kryper i skinnet bara jag tänker på det. Som det är nu så blir det tyst mellan låtar som är tänkta att gå in i varandra. Helt obegripligt att det inte funkar med Apple Music.

Crossfade är ju kul när man lyssnar på en lista med blandade låtar\artister men de har de tydligen inte fixat heller.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi