Absolut polaritet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Absolut polaritet

Inläggav goat76 » 2021-06-15 06:16

Thomas_A skrev:
PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:
Det är klangen som låter olika. Dem-dum-dem-dum. En är mörkare den andra ljusare, vartannat klipp är inverterat.

Och vilket är korrekt?

I det första klippet är den första korrekt fas (mjukare, mörkare klang).

Krallen går det inte att veta säkert men den mörkare klangen är sannolikt den korrekta.

Tror det blir lättare att hinna bilda sig en uppfattning om hur det låter ifall du gör ett längre ljudklipp med 5 sekunder i fas, sen 5 sekunder ur fas, och sen i fas igen 5 sekunder, och sen ur fas i 5 sekunder.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-15 08:25

Det är svårare att detektera vid längre klipp skulle jag vilja påstå. Det är enligt mig betydligt större skillnader i dessa klipp än snålkodning vs förlustsfritt exempelvis.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2021-06-15 20:47

Sentec DiAna har en knapp för fasvändning. Jag minns att IÖ konstruerade en sågtandssignal för att testa hörbarheten på absolut fas. Jag körde den genom DiAnan och hörde skillnad (eller inbillade jag mig? Testade inte blint).
Kan det ha varit här på Faktiskt som han la upp signalen?

Edit:
Här är tråden viewtopic.php?f=9&t=15821&hilit=h%C3%B6rbarhet+absolut+fas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-15 22:06

lemmts skrev:Sentec DiAna har en knapp för fasvändning. Jag minns att IÖ konstruerade en sågtandssignal för att testa hörbarheten på absolut fas. Jag körde den genom DiAnan och hörde skillnad (eller inbillade jag mig? Testade inte blint).
Kan det ha varit här på Faktiskt som han la upp signalen?

Edit:
Här är tråden viewtopic.php?f=9&t=15821&hilit=h%C3%B6rbarhet+absolut+fas

Jo sågtanden har varit uppe förut men dock inte vanliga musiksignaler. Det har sagts från vissa håll att en det krävs ganska ovanliga signaler för att höra detta, men det går att höra med musik också.

DiAnan kanske skulle vara kul att testa. Visste inte att den hade fasvändning. Har för mig att Pekka J hade en över till salu men den kanske är såld.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi