Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:music4ever skrev:Vad poängen med allt detta snack om meningslösa "ljudförbättringar" med 24-bitar, 192Khz etc när 99,999% av all musik de levererar låter skräp och inte behöver mer än kanske 10-bitar?
Visst kan tok-kompression förstöra mycket, men det låter som du bör byta musik-genre och börja lyssna på lite seriös musik![]()
Efter ovanstående skämt till dig , så kan jag inte hålla med om att det varit nånting bra öht med snålkodning à la MP3 eller liknande.
Vi har varit tvungna att leva med den dyngan i alltför många år, nästan 20 år rättare sagt. Tekniken har för det stora flertalet gått bakåt sedan i början av 2000- talet, jämfört med då cd-skivan kom. En hel generation har blivit van att leva med musik som saknar dynamik låter digitalt färgat pga 128 Kbit kompression , och som tror att all producering låter illa. Då felet till stora delar egentligen berodde på snålkodning i kombination med tok-kompression.
Jag tror du håller med mig i detta.
Därför borde vi väl alla vara glada att en av de stora streamingsjättarna, Apple, som förut själva ligger bakom 20 års ökenvandring med snålkodning, nu ger oss 24 bit 192 kHz material nästan gratis ?
Eftersom jag lyssnar mycket på jazz och klassiskt så är detta med high resolution en fin present under sommaren - jag använder inte längre min NAS eftersom ljudet inte längre är bättre från den![]()
Lossless via Apple musik får min iPhone vid promenad med Eric Clapton i lurarna att låta ännu bättre med mina Sony wh1000 wm3 , det är bättre än Spotify premium helt klart.
RogerGustavsson skrev:Det är väldigt irriterande med avbrott på musik som ska hänga ihop. Hos mig blir det avbrott om jag kör trådlöst till DAC men via USB till DAC fungerar det utan avbrott.
Baffel skrev:Är Apple Music användarvänligt? Hur är det med sökbarheten? Lägga upp listor? Info om musik/artister? Någon som testat eller har Apple Music och kan berätta hur det står sig utifrån de aspekterna jämfört med Spotify, Tidal och/ eller Qobuz?
shifts skrev:Baffel skrev:Är Apple Music användarvänligt? Hur är det med sökbarheten? Lägga upp listor? Info om musik/artister? Någon som testat eller har Apple Music och kan berätta hur det står sig utifrån de aspekterna jämfört med Spotify, Tidal och/ eller Qobuz?
Hej Baffel. Ser inte om någon svarade på det här. Har varit användare av Spotify från starten, men för ungefär ett år sedan bestämt jag mig för att testa Apple Music och sa upp mitt Spotifyabonnemang. Det har fungerat hyfsat. Sökning gick rätt bra, men levde alltid med känslan av ett oöverskådligt musikbibliotek där. Spellistor uppdateras sällan och algoritmer fungerar sanslöst mycket bättre på Spotify. Apple Music ville konstant ge mig det senaste inom amerikansk R&B. Jämt.
Har nu lagt ner Apple Music (helgen innan de annonserade ut de nyheter de nu är i ropet för) och kunde inte bry mig mindre om deras nya tjosan. Jag använder strömningsplatformar för användarvänligheten och hur enkelt de låter mig upptäcka ny musik och där vinner Spotify alla dagar i veckan. Att Spotify dessutom har en väl integrerad tjänst i Spotify Connect är verkligen ingen nackdel. Petitesser om möjliga nyanser av skillnad i ljudet orkar jag inte hetsa upp mig över. Ska det finlyssnas köper jag musiken och lyssnar via Roon eller på en silverdisk.
shifts skrev:Jag använder strömningsplatformar för användarvänligheten och hur enkelt de låter mig upptäcka ny musik och där vinner Spotify alla dagar i veckan.
Magnuz skrev:shifts skrev:Jag använder strömningsplatformar för användarvänligheten och hur enkelt de låter mig upptäcka ny musik och där vinner Spotify alla dagar i veckan.
Tyvärr har Spotifys gränssnitt försämrats betydligt på slutet. För att läsa artistbiografier måste man scrolla ner och klicka på texten. Vad blev bättre av det? Vad värre är ”rullar” inte titlarna längre heller vilket gör det hart när omöjligt att hitta rätt version av t.ex. klassiska verk. Varför måste man överhuvudtaget stuva om i gränssnitt hela tiden? Det är väl inget självändamål?
Magnuz skrev:Varför måste man överhuvudtaget stuva om i gränssnitt hela tiden? Det är väl inget självändamål?
Tell skrev:Magnuz skrev:shifts skrev:Jag använder strömningsplatformar för användarvänligheten och hur enkelt de låter mig upptäcka ny musik och där vinner Spotify alla dagar i veckan.
Tyvärr har Spotifys gränssnitt försämrats betydligt på slutet. För att läsa artistbiografier måste man scrolla ner och klicka på texten. Vad blev bättre av det? Vad värre är ”rullar” inte titlarna längre heller vilket gör det hart när omöjligt att hitta rätt version av t.ex. klassiska verk. Varför måste man överhuvudtaget stuva om i gränssnitt hela tiden? Det är väl inget självändamål?
Dom har fått ganska mycket kritik för deras senaste uppdatering, o jag har sett nåt svar ifrån dom att dom kanske ska ändra tillbaks snart. När nu "snart" är. Jag har iaf nergraderat mitt Spotify på datorn och fifflat lite för att stänga av autouppdateringar. Krävs tyvärr lite meck men är så värt det att få tillbaks gamla Spotify.
Tangband skrev:Efter ovanstående skämt till dig , så kan jag inte hålla med om att det varit nånting bra öht med snålkodning à la MP3 eller liknande.
Vi har varit tvungna att leva med den dyngan i alltför många år, nästan 20 år rättare sagt. Tekniken har för det stora flertalet gått bakåt sedan i början av 2000- talet, jämfört med då cd-skivan kom. En hel generation har blivit van att leva med musik som saknar dynamik låter digitalt färgat pga 128 Kbit kompression , och som tror att all producering låter illa. Då felet till stora delar egentligen berodde på snålkodning i kombination med tok-kompression.
Tangband skrev:Därför borde vi väl alla vara glada att en av de stora streamingsjättarna, Apple, som förut själva ligger bakom 20 års ökenvandring med snålkodning, nu ger oss 24 bit 192 kHz material nästan gratis ?
Tangband skrev:Eftersom jag lyssnar mycket på jazz och klassiskt så är detta med high resolution en fin present under sommaren - jag använder inte längre min NAS eftersom ljudet inte längre är bättre från den![]()
Lossless via Apple musik får min iPhone vid promenad med Eric Clapton i lurarna att låta ännu bättre med mina Sony wh1000 wm3 , det är bättre än Spotify premium helt klart.
music4ever skrev:Tangband skrev:Efter ovanstående skämt till dig , så kan jag inte hålla med om att det varit nånting bra öht med snålkodning à la MP3 eller liknande.
Vem har levt med "128 Kbit kompression"? Redan 10-15 år sedan så var det vanligt med 320 Kbits kodning.
Och vad har dynamisk kompression med data kompression att göra? Reduceringen av dynamiken har funnits mycket längre än MP3 kompressionen.
Det stora felet är snarare värdelösa producenter och masterare.Tangband skrev:Därför borde vi väl alla vara glada att en av de stora streamingsjättarna, Apple, som förut själva ligger bakom 20 års ökenvandring med snålkodning, nu ger oss 24 bit 192 kHz material nästan gratis ?
Exakt hur förändrar det usla inspelningar? Att folk tror att 16/44.1 är otillräckligt för de tror på fria fantasier att bara man får 24/192 så blir allt bra.Tangband skrev:Eftersom jag lyssnar mycket på jazz och klassiskt så är detta med high resolution en fin present under sommaren - jag använder inte längre min NAS eftersom ljudet inte längre är bättre från den![]()
Och denna musiken kräver inte mer än 16/44.1. Nonsens att påstå annat.
Tangband skrev:Sistnämnda du skriver innebär ju i princip att på promenader med iPhone så får jag 16 bit 44,1 KHz lossless med Apple Music , likadant skulle jag tex även kunna få med TIDAL.
En förbättring mot Spotify premium tycker jag.
music4ever skrev:Tangband skrev:Sistnämnda du skriver innebär ju i princip att på promenader med iPhone så får jag 16 bit 44,1 KHz lossless med Apple Music , likadant skulle jag tex även kunna få med TIDAL.
Jag sätter 10 000 kr att du inte kan skilja dem åt i ett blindtest. (dvs, samma källmatrial som kodas korrekt för båda).
hcl skrev:music4ever skrev:Tangband skrev:Sistnämnda du skriver innebär ju i princip att på promenader med iPhone så får jag 16 bit 44,1 KHz lossless med Apple Music , likadant skulle jag tex även kunna få med TIDAL.
Jag sätter 10 000 kr att du inte kan skilja dem åt i ett blindtest. (dvs, samma källmatrial som kodas korrekt för båda).
Denna ständiga tramsdiskussion. Varför stör ni er på folk som vill ha distributionsformer med marginal så att distributionsformatet i sig inte utgör någon begränsning? Detta eviga mantra. Vi har fattat att ni inte tycker det är värt vad det ”kostar”. Låt övriga världen gå vidare så får ni veva på er digitala trattgrammofon!
hcl skrev:music4ever skrev:Tangband skrev:Sistnämnda du skriver innebär ju i princip att på promenader med iPhone så får jag 16 bit 44,1 KHz lossless med Apple Music , likadant skulle jag tex även kunna få med TIDAL.
Denna ständiga tramsdiskussion. Varför stör ni er på folk som vill ha distributionsformer med marginal så att distributionsformatet i sig inte utgör någon begränsning? Detta eviga mantra. Vi har fattat att ni inte tycker det är värt vad det ”kostar”. Låt övriga världen gå vidare så får ni veva på er digitala trattgrammofon!
Baffel skrev:hcl skrev:music4ever skrev:
De är nog mer eller mindre lika , ljudkvalitemässigt, streamingleverantörerna. Eller blir mer lika ljudkvalitemässigt. Det är väl väl bra så slipper man bry dig om den faktorn i valet av just streamingleverantör. Då blir det istället full fokus på funktionalitet/användarvänlighet , pris samt hur lätt/svårt det är att få tjänsten att lira ihop med övrig utrustning , mjuk såväl som hårdvara.
Baffel skrev:Dessa peroner fixar inte att höra skillnader, eller det lyckas de väl med tycker de, men det blir inget konsenus om vilken tjänst som har bäst ljud. Obs detta är utfört INNAN Apple Music körde lossless.
Kruxet är såklart att man inte vet om det är samma ursprungskälla, version låt som används mellan de olika alternativen. Om det är det music4ever lägger in som brasklapp ihop med sina 10 00 kr dvs samma källmatrial som kodas korrekt.... Det redovisas tyvärr inte så man ska nog ta testet nedan med en nypa salt.
[ YouTube ]
Tangband skrev:Baffel skrev:Dessa peroner fixar inte att höra skillnader, eller det lyckas de väl med tycker de, men det blir inget konsenus om vilken tjänst som har bäst ljud. Obs detta är utfört INNAN Apple Music körde lossless.
Kruxet är såklart att man inte vet om det är samma ursprungskälla, version låt som används mellan de olika alternativen. Om det är det music4ever lägger in som brasklapp ihop med sina 10 00 kr dvs samma källmatrial som kodas korrekt.... Det redovisas tyvärr inte så man ska nog ta testet nedan med en nypa salt.
[ YouTube ]
Största felet med den där testen är att de lyssnar med lurar.
Det krävs ibland långtidslyssning för att upptäcka lyssningströttheten pga snålkodningen. Den skillnad som gör att du lyssnar igenom ett helt album trollbunden av musiken ( lossless ) , eller bara står ut med en låt i taget då man lyssnar aktivt ( snålkodat ) .
ottovonkopp skrev:Men alltså! Spelar ingen roll om man hör skillnad eller ej, det är feelgood som gäller och vet man att lossless är trevligare än lossy så lyssnar man bara på lossless. Punkt!
ottovonkopp skrev:Men alltså! Spelar ingen roll om man hör skillnad eller ej, det är feelgood som gäller och vet man att lossless är trevligare än lossy så lyssnar man bara på lossless. Punkt!
Tangband skrev:ottovonkopp skrev:Men alltså! Spelar ingen roll om man hör skillnad eller ej, det är feelgood som gäller och vet man att lossless är trevligare än lossy så lyssnar man bara på lossless. Punkt!
Visst är det så![]()
För en ljudentusiast ( som mig ) känns det även fel att betala för snålkodning om alternativ finns för samma pris som är high resolution.
Hoppas Spotify får ändan ur vagnen snart.![]()
IOS enheter med Apple Music stöder gapeless föresten.
https://darko.audio/2021/06/the-best-wa ... ple-music/
” Back with the hifi at home, connecting the iPad + CCK to another USB DAC – one with 24bit/192kHz support – would put a second prong on any Apple Music-aimed hi-res fork.
Cutting over to Harvest Moon turns the DragonFly Black’s LED green to indicate a) a CD-quality stream but also b) iOS’s automatic sample rate switching (which we don’t get from macOS). Live Rust‘s crowd noise isn’t audibly interrupted by track transitions to remind us that playback is gapless too.”
Baffel skrev:Dessutom så är ju äpplets pris vettigt. Det vettigaste i dagsläget ? Det enda att fundera på då är ju användarvänlighet och hur svårt/lätt det är att få Apple Music att lira väl ihop med övriga Hifi-pryttlar.
goat76 skrev:Baffel skrev:Dessutom så är ju äpplets pris vettigt. Det vettigaste i dagsläget ? Det enda att fundera på då är ju användarvänlighet och hur svårt/lätt det är att få Apple Music att lira väl ihop med övriga Hifi-pryttlar.
Vettigt pris, lämnar deras aggresivt låga prissättning för deras streamingtjänst något utrymme alls för en önskad framtida ökning av ersättning till artisterna, eller försöker de endast "svältföda" bort konkurensen från marknaden för egen dominans och ekonomisk vinning?
-------------------------------------
Jag förutspår dock en ljusare framtid för artisterna tack vare att mellanhänderna/musikindustrin allt eftersom tiden går tappar sin betydelse och makt. I dagens läge behöver inte längre artisterna något skivkontrakt, de kan med enkelhet finansiera inspelningen av sin musik själva och distribuera den genom egna hemsidor eller genom sidor som exempelvis Bandcamp som endast tar 12-15% av intäckterna (i jämförelse med skivbolagen som rånar artisterna på 99.9% av skivförsäljningen).
Mellanhänderna (skivbolagen, disributionsbolagen, managers, promoters m.fl) sitter inte längre på nycklarna för att styra (strypa) marknaden. Skivkontrakt behövs inte längre, begränsningar vad gäller distribution är inte längre ett problem då fysiska format i stort sett har dött ut. Banden kan med enkla medel promota sig själva på nätet och tack vare den globala spridningen som internet medför gör samtidigt att någon manager egentligen inte längre behövs, spridningen har gjort att hela världen numera är marknaden vilket förr var svårt då de fysiska distributionskanalerna inte var intresserade av vissa världsdelar p.g.a ekonomiska intressen. Efterfrågan att se banden live har dock blivit fullskaligt global och sträcker sig numera även till regioner där man tidigare inte ens kände till banden.
Jag undrar om inte marknaden med streamingaktörer som i dagsläget är den rådande formen för musikkonsumtion också kommer få sitt slut, artisterna behöver egentligen inte dessa heller utan kan gå ihop och göra sin egna gemensamma plattform för streaming där de får ta del av en större andel av inkomsterna utan mellanhänder, alternativt en mellanhand som mer liknar Bandcamp som tar en mer realistisk andel av intäckterna.
Det var det jag hade att säga om detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster