Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-17 13:41

Tell skrev:16/44,1 har marginal och utgör ingen begränsning. Varför vill ni elda för kråkor? Nästan sju gånger så mycket hårddiskutrymme o bandbredd för en 24/192 för ingen ljudlig skillnad alls utan bara för att ni ska få känna er lite finare o bättre?

Feelgood är inget man viftar bort. Varken lagring eller bandbredd är särskilt dyrt, så why not? Fast pinsamt blir det när man fetdiggar ett fonogram och kommer på att det är mp3/128... det har hänt en kompis till mig, jag upptäckte, eh hen upptäckte det av en slump när hen skulle dela musiken med en polare...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-17 13:42

Baffel skrev:För övrigt är Apple bättre på ersättning till musiker/ artister än Spotify. Hur var det nu. Var Qobuz bäst av Spotify, Tidal och Apple i det avseendet?

"How does Qobuz support artists?
Of all the streaming services out there, Qobuz pays artists the most/stream, though it still isn’t anything compared to directly supporting an artist through something like Bandcamp. Qobuz has a program that financially helps artists and it increased when all live music was suspended during the COVID-19 pandemic: in April to May of 2020, 100% of Qobuz revenues were forwarded to rights holders.
DIGITAL SERVICE PROVIDER $ PER STREAM
Qobuz $0.04390
Peloton $0.04036
iHeartRadio $0.01426
Amazon Unlimited $0.01175
Napster/Rhapsody $0.01110
24/7 Entertainment GmbH $0.01050
YouTube Red $0.00948
Tidal $0.00927
Deezer $0.00567
Google Play $0.00543
Apple $0.00495
KKBox $0.00435
Amazon Digital Services Inc. $0.00395
Spotify $0.00331
Loen $0.00205
Pandora $0.00155
Vevo $0.00109
Yandex LLC $0.00051
YouTube Content ID $0.00028
UMA $0.00013"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-17 13:45

Notera inledningen, inte mindre än 100% från Qobuz till rättighetsinnehavarna (behöver inte ha så mycket med artisterna att göra). Apple kanske kontrar med 200%? Råd har de i varje fall. Lite skoj att se att Apple blir påhoppade för att de är FÖR billiga, det hör inte till vanligheterna. Världens bästa hörlursdac, 99 spänn, eller hur var det? Och världens bästa streaming för 99 spänn. Jo, jo, bäst OCH billigast.

Tar fram hjortronsylt, vaniljglass o ett glas Sauternes för att fira, det e ju ändå torsdag!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-17 14:25

hifikg skrev:Notera inledningen, inte mindre än 100% från Qobuz till rättighetsinnehavarna (behöver inte ha så mycket med artisterna att göra). Apple kanske kontrar med 200%? Råd har de i varje fall. Lite skoj att se att Apple blir påhoppade för att de är FÖR billiga, det hör inte till vanligheterna. Världens bästa hörlursdac, 99 spänn, eller hur var det? Och världens bästa streaming för 99 spänn. Jo, jo, bäst OCH billigast.

Tar fram hjortronsylt, vaniljglass o ett glas Sauternes för att fira, det e ju ändå torsdag!

Är det mig du menar "hoppar på" Apple för deras låga ersättning till artisterna?
Jag tycker faktiskt inte någon av plattformarna ger artisten en skälig andel, men om Apples prisdumpning tvingar resten av aktörerna ner på samma nivå för att ens överleva så kommer de naturligtvis strypa ersättningsnivåerna. Tänk också på att många av artisterna är knutna till skivbolag som tar 99.9% av de där summorna streamingtjänsterna betalar ut, de kommer knappast "dela lika" på den mindre inkomsten utan istället dra det från artisterna.

Tycker du min syn på det hela är löjlig och obefogad? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-17 15:04

hifikg skrev:
Tell skrev:16/44,1 har marginal och utgör ingen begränsning. Varför vill ni elda för kråkor? Nästan sju gånger så mycket hårddiskutrymme o bandbredd för en 24/192 för ingen ljudlig skillnad alls utan bara för att ni ska få känna er lite finare o bättre?

Feelgood är inget man viftar bort. Varken lagring eller bandbredd är särskilt dyrt, så why not? Fast pinsamt blir det när man fetdiggar ett fonogram och kommer på att det är mp3/128... det har hänt en kompis till mig, jag upptäckte, eh hen upptäckte det av en slump när hen skulle dela musiken med en polare...

Lämnade en CD till en ljud-kompis (som även skrivit lite artiklar i MoLT) med Ava Cassidy "Live At Blues Alley". Eftersom han visste att jag var en ljudnörd så räknade han med att det var något extraordinärt. Så han och några kompisar hade suttit och njutit på OA-2212/5W rörsteg osv. När jag talade om att ursprunget var en 192kHz-fil jag tankat hem på internet gick han upp i limningen. Hela dagen blev förstörd. Det hela bevisar väl snarare att "source first" gäller, en bra mix/master i 192kHz utklassar en halvtaskig dito i 24/192.

Med det sagt, allt jag sparar görs i så hög upplösning som möjligt. Men vet aldrig vad framtiden bär i sitt sköte. Precis som med bilder, även om jag tittar på de flesta i mobilen skulle jag aldrig drömma om att spara i ett format optimerat för en sådan. Högsta upplösning/kvalitet gäller. Lagringsutrymme är billigt idag och man har ju inte ens framkallningskostnaden om 3-4 kronor per bild som det var förr.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-17 15:07

Det är ett trevligt fonogram. Litet ostämt på något spår dock.

Tangband skrev:Baffel - du borde testa att snålkoda material i två generationer , så du hör hur illa det låter. Detta är inget vi entusiaster kan stödja !

Men kaskadkoppling förekommer väl knappast vid musikåtergivning? Däremot i radio/teve, och värst är det ju när någon medverkar "på länk" eller via mobiltelefon.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 16:49

Tangband skrev:
Baffel - du borde testa att snålkoda material i två generationer , så du hör hur illa det låter. Detta är inget vi entusiaster kan stödja !

Nä, de tänker jag inte göra. :) Nöjer mig med att konstatera att nu har vi Apple lossless snart Spotify lossless och så Qobuz. Tills dess att det är bevisat, via ett seriös blindtest gjort enligt konstens alla regler, att det verkligen går att höra skillnad mellan dessa så utgår jag kallt ifrån att det inte går. Jag lär absolut inte klara av det i alla fall.Därmed flyttas fokus, för min del, från kvalitén på ljudsignalen, till det jag nämnde tidigare: funktionalitet och användarvänlighet. Smidigt att koppla in och få det att låta bra. Enkelt att få in den där fina signalen i förstärkaren på bästa sätt. Plus ersättning till artister!

För övrigt letar jag även vidare på nätet och loppisar efter gamla CD-skivor. Skivor/produktioner som förhoppningsvis inte är helt sönderproducerade och /eller överkomprimerade. Finns en annan finess med att köra med CD-spelare. In med sladden väggen , plugga in den i förstärkaren, lägg i en skiva och tryck på play. Tuta och kör. Det var inte många ord för att beskriva hur man får till bra ljud. Hur många ord är det sagt om det i denna tråden:

viewtopic.php?f=9&t=72163

Som sagt, smidigt och enkelt sa Bill till Bull.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-17 16:55

Bill50x skrev:Så han och några kompisar hade suttit och njutit på OA-2212/5W rörsteg osv. När jag talade om att ursprunget var en 192kHz-fil jag tankat hem på internet gick han upp i limningen. Hela dagen blev förstörd. Det hela bevisar väl snarare att "source first" gäller, en bra mix/master i 192kHz utklassar en halvtaskig dito i 24/192.

"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 16:57

:mrgreen: Ha ha. Den var bra! Riktigt kul.

På östgötska desstom som..bäst att inte säga något mer om det. :twisted:
. https://youtu.be/y71EI6WzHfU

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 17:04

goat76 skrev:
hifikg skrev:Notera inledningen, inte mindre än 100% från Qobuz till rättighetsinnehavarna (behöver inte ha så mycket med artisterna att göra). Apple kanske kontrar med 200%? Råd har de i varje fall. Lite skoj att se att Apple blir påhoppade för att de är FÖR billiga, det hör inte till vanligheterna. Världens bästa hörlursdac, 99 spänn, eller hur var det? Och världens bästa streaming för 99 spänn. Jo, jo, bäst OCH billigast.

Är det mig du menar "hoppar på" Apple för deras låga ersättning till artisterna?
Jag tycker faktiskt inte någon av plattformarna ger artisten en skälig andel, men om Apples prisdumpning tvingar resten av aktörerna ner på samma nivå för att ens överleva så kommer de naturligtvis strypa ersättningsnivåerna. Tänk också på att många av artisterna är knutna till skivbolag som tar 99.9% av de där summorna streamingtjänsterna betalar ut, de kommer knappast "dela lika" på den mindre inkomsten utan istället dra det från artisterna.

För att balansera lite, så ser man att Spotify och youtube är betydligt värre med lägre ersättning än TIDAL och Apple Music .
Spotify borde bojkottas - låg kvalitet och låg ersättning till artisterna samtidigt som de börsnoterats och går med jättevinst .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-17 17:05

Baffel skrev:
Tangband skrev:
Baffel - du borde testa att snålkoda material i två generationer , så du hör hur illa det låter. Detta är inget vi entusiaster kan stödja !

Nä, de tänker jag inte göra. :) Nöjer mig med att konstatera att nu har vi Apple lossless snart Spotify lossless och så Qobuz. Tills dess att det är bevisat, via ett seriös blindtest gjort enligt konstens alla regler, att det verkligen går att höra skillnad mellan dessa så utgår jag kallt ifrån att det inte går. Jag lär absolut inte klara av det i alla fall.Därmed flyttas fokus, för min del, från kvalitén på ljudsignalen, till det jag nämnde tidigare: funktionalitet och användarvänlighet. Smidigt att koppla in och få det att låta bra. Enkelt att få in den där fina signalen i förstärkaren på bästa sätt. Plus ersättning till artister!

För övrigt letar jag även vidare på nätet och loppisar efter gamla CD-skivor. Skivor/produktioner som förhoppningsvis inte är helt sönderproducerade och /eller överkomprimerade. Finns en annan finess med att köra med CD-spelare. In med sladden väggen , plugga in den i förstärkaren, lägg i en skiva och tryck på play. Tuta och kör. Det var inte många ord för att beskriva hur man får till bra ljud. Hur många ord är det sagt om det i denna tråden:

Det behöver inte vara krångligt alls med streaming, köp en bra streamer med inbyggd DAC och någon av streamingtjänsterna. Precis lika enkelt som en CD-spelare men med fördelen att du kan sitta kvar i soffan och välja det mesta av all världens musik. En streamer är nutidens ”CD-spelare”.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 17:06

Rätt talat :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 17:08

goat76 skrev:
Baffel skrev:
Tangband skrev:

Det behöver inte vara krångligt alls med streaming, köp en bra streamer med inbyggd DAC och någon av streamingtjänsterna. Precis lika enkelt som en CD-spelare men med fördelen att du kan sitta kvar i soffan och välja det mesta av all världens musik. En streamer är nutidens ”CD-spelare”.

Ja, CD spelare känns väldigt mycket 80- tal. Min senaste CD spelare hade jag 1997 . Den såldes 2005 till förmån för squeezebox .
Jag kan inte säga att jag saknar CD överhuvudtaget .
Senast redigerad av Tangband 2021-06-17 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-17 17:10

Tangband skrev:
goat76 skrev:

För att balansera lite, så ser man att Spotify och youtube är betydligt värre med lägre ersättning än TIDAL och Apple Music .
Spotify borde bojkottas - låg kvalitet och låg ersättning till artisterna samtidigt som de börsnoterats och går med jättevinst .

Jag tyckte jag balanserade det hela när jag sa att ingen av streamingtjänsterna ger artisterna en skälig andel. Det blir dock inte bättre på den fronten ifall alla tvingas sänka priserna som redan vid 199kr/månad är en struntsumma för det man får. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 17:12

goat76 skrev:
Baffel skrev:
Tangband skrev:

För övrigt letar jag även vidare på nätet och loppisar efter gamla CD-skivor. Skivor/produktioner som förhoppningsvis inte är helt sönderproducerade och /eller överkomprimerade. Finns en annan finess med att köra med CD-spelare. In med sladden väggen , plugga in den i förstärkaren, lägg i en skiva och tryck på play. Tuta och kör. Det var inte många ord för att beskriva hur man får till bra ljud. Hur många ord är det sagt om det i denna tråden:ringar och ....

Jo jag vet. De vettiga kostar ju en hyfsad slant men jag börjar alltmer förstå vilka värden de tillför. Dömde ut de där dyra lösningarna för ett tag sedan. Jag tar tillbaka det jag då skrev/ ansåg.

I och för sig en sådan där Allo Boss 2 DAC/Streamer med Raspberry Pi verkar ju inte vara för knepig att få igång. Kanske blir en sådan till hösten.Polare som kan Linux och data vara med , för säkerhets skull, när jag drar igång den. Men fan om en sådan sen börjar jävlas med div uppdateringar av Linux och så måste man hårdkoda eller vad tusan som nu kan hända. 8O
Senast redigerad av Baffel 2021-06-17 17:26, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-17 17:17

goat76 skrev:

Klart jag inte tycker att din syn är löjlig, min kommentar handlade väl mest om att Apple brukar få skit för att vara överdrivet dyra. Kanske kan Apple hålla det låga priset och 50% högre ersättning (än Spotify) genom att man räknar med att få kränga en hel del hårdvara utöver streamingen. Första silen är gratis... streaming är en inkörsport även för de som inte har en iPhone, iPad eller Mac (om det nu finns några sådana kvar därute) och för oss som har tvingas vi uppgradera. Hade Apple hållit samma pris som Qobuz kanske det hade varit ett bättre alternativ för att slippa uppgradera hela Mac-riggen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 17:24

hifikg skrev:
goat76 skrev:

Klart jag inte tycker att din syn är löjlig, min kommentar handlade väl mest om att Apple brukar få skit för att vara överdrivet dyra. Kanske kan Apple hålla det låga priset och 50% högre ersättning (än Spotify) genom att man räknar med att få kränga en hel del hårdvara utöver streamingen. Första silen är gratis... streaming är en inkörsport även för de som inte har en iPhone, iPad eller Mac (om det nu finns några sådana kvar därute) och för oss som har tvingas vi uppgradera. Hade Apple hållit samma pris som Qobuz kanske det hade varit ett bättre alternativ för att slippa uppgradera hela Mac-riggen.

Hm… samtidigt så BORDE vi entusiaster vara rätt få, kanske färre än 5 % ? . Det är otroligt sympatiskt att Apple tänker på oss hifi-entusiaster :) trots att de troligen inte tjänar så mycket på det .

De flesta Spotify användare verkar fullständigt strunta i kvaliteten, det ser man inte minst på detta forum .
Jag hade själv Spotify av ett enda skäl - att hitta ny musik. Jag finlyssnade alltid med FLAC filer , och hörde hela tiden kvalitetsskillnaden mellan NAS och Spotify premium .

Steve Jobs var hifi - entusiast och på nåt sätt finns hans själ kvar i företaget Apple 8)
Jag tar fram åkerbärssylten och glassen och tackar Apple för allt gott de gör för oss entusiaster. De gör grejer som låter bra, och som fungerar . :)
Och nu har de gett oss high resolution musik.
Senast redigerad av Tangband 2021-06-17 17:32, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-17 17:25

Almen skrev:
Bill50x skrev:Så han och några kompisar hade suttit och njutit på OA-2212/5W rörsteg osv. När jag talade om att ursprunget var en 192kHz-fil jag tankat hem på internet gick han upp i limningen. Hela dagen blev förstörd. Det hela bevisar väl snarare att "source first" gäller, en bra mix/master i 192kHz utklassar en halvtaskig dito i 24/192.

[ YouTube ]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 17:33

Tangband skrev:
De flesta Spotify användare verkar fullständigt strunta i kvaliteten, det ser man inte minst på detta forum .

Nja. Dessutom många har nog haft både Spotify och Tidal. Du vet ju mycket väl varför Spotify fortfarande nämns på forumet och inte åkt i papperskorgen. Det handlar ju om att Spotify kommer komma med lossless. Fast å andra sidan deras urusla ersättning till artister, så kanske blir det...
nedladdning (15).jpeg
nedladdning (15).jpeg (10.6 KiB) Visad 5778 gånger

För övrigt missa inte Almens roliga inklistrade klipp ovan:
https://youtu.be/8Nv1g1kLoHE
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-17 17:38

Baffel skrev:
Tangband skrev:De flesta Spotify användare verkar fullständigt strunta i kvaliteten, det ser man inte minst på detta forum .

Nja. Dessutom många har nog haft både Spotify och Tidal. Du vet ju mycket väl varför Spotify fortfarande nämns på forumet och inte åkt i papperskorgen. Det handlar ju om att Spotify kommer komma med lossless. Fast å andra sidan deras urusla ersättning till artister, så kanske blir det...
nedladdning (15).jpeg

För övrigt missa inte Almens roliga inklistrade klipp ovan:
https://youtu.be/8Nv1g1kLoHE
:mrgreen:

En anledning att länka till Spotify är väl tanken att de flesta har tillgång till tjänsten. Det har nog inte så mycket med en tanke på ljudkvaliteten, snarare att man kan illustrera sina tankar på ett sätt som de flesta kan följa.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-17 18:20

goat76 skrev:Det behöver inte vara krångligt alls med streaming, köp en bra streamer med inbyggd DAC och någon av streamingtjänsterna. Precis lika enkelt som en CD-spelare men med fördelen att du kan sitta kvar i soffan och välja det mesta av all världens musik. En streamer är nutidens ”CD-spelare”.

Du vet väl att man inte behöver vända på kompaktskivorna, va? :wink: Man kan alltså sitta kvar rätt länge i soffan. Onödigt länge. Och slippa strömningstjänsternas söndermastrade skit.

Mvh E*

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-17 18:32

hifikg skrev:

När man vet att feelgooden inte har nån förankring i verkligheten så viftar åtminstone jag bort den väldigt lätt.
O för att gå upp en nivå ifrån förra jämförelsen; skulle jag gå upp till Apples 24/192 från mitt Spotify så skulle jag behöva 28 gånger mer bandbredd för att lyssna och lika mycket mer diskutrymme för mina offline-listor, det blir ganska rejält mycket dyrare teleabb och en ny telefon med mycket mer utrymme. O det för ingen ljudlig skillnad all. Plus att jag skulle förlora Spotify Connect, vara tvungen att bygga upp mina listor igen jadda jadda. Så den eventuella "feelgooden" viftar jag bort extremt lätt.
För mig är det iaf en väldigt stor feelgood att ha nånting som funkar alldeles perfekt för en betydligt mindre budget än vad ni håller på med. Alltså 28 gånger mer data utan nån som helst ljudlig skillnad. Kråkornas eld har uppgraderats till ett rejält bål!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 18:38

E skrev:
goat76 skrev:Det behöver inte vara krångligt alls med streaming, köp en bra streamer med inbyggd DAC och någon av streamingtjänsterna. Precis lika enkelt som en CD-spelare men med fördelen att du kan sitta kvar i soffan och välja det mesta av all världens musik. En streamer är nutidens ”CD-spelare”.

Du vet väl att man inte behöver vända på kompaktskivorna, va? :wink: Man kan alltså sitta kvar rätt länge i soffan. Onödigt länge. Och slippa strömningstjänsternas söndermastrade skit.

Mvh E*

Slänger in kulhetsfaktorn. Är Apple Music kul att hålla på med? Är det inte kul och inpirerande att använda tjänsten så vad ska man då ha den till? En som verkligen verkar haft kul med Apple Music är ju i och för sig Tangband. HifiKG såklart men han är så djup fanatiskt äppeltroende så han kan vi räkna bort.

Angående kul och Hifi. Jag köpte för några dagar sedan till morsan en:

Technics SL-PD887
Compact Disc Changer (1995-98)
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... d887.shtml

Hon ska få den om någon vecka eller två.Pluggade in och kollade så den fungerade. Vad hände? Den fungerade och nu har jag kört CD-skivor , på Random, dagarna efter köpet. Därför att det är kul med, får man kanske numera nästan säga, gammal Vintage- Hifi med roliga funktioner. :mrgreen:

CD-växlare. Det känns Vintage i alla fall.

Edit. Än mer Vintage och apropå kul. Radiomottagningen i denna
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... /330.shtml
är riktigt bra. Bra ljud? Vettig Hifi? Feelgood? Vad vi väljer inom ljud och HiFi och varför så är fallet är nog inte det lättaste att röna ut. :D
Senast redigerad av Baffel 2021-06-17 19:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-17 18:59

E skrev:

Mvh E*

Jag minns faktiskt inte om man behövde vända på skivorna, det var så länge sen formatet dog. :D

Vad exakt är det för musik du lyssnar på som är söndermastrad hos streamingtjänsterna men som inte är det i din CD-hylla?
Jag kan nog redan nu säga att jag är rätt ointresserad av de radiodängorna. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-17 19:04

Ibland lyssnar jag på sån där pop som PekkaJohansson brukar skriva om. Du har säkert hört att han gillar tidiga utgåvor på CD.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-06-17 19:21

goat76 skrev:Vad exakt är det för musik du lyssnar på som är söndermastrad hos streamingtjänsterna men som inte är det i din CD-hylla?

Det är väl en hel del? Nu känner jag bara till Spotify men där brukar det vara så att om det finns en remastrad utgåva så är det den som finns på Spotify. Och i regel låter den räv jämfört med originalutgåvan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-17 21:56

Tell skrev:
hifikg skrev:

När man vet att feelgooden inte har nån förankring i verkligheten så viftar åtminstone jag bort den väldigt lätt.
O för att gå upp en nivå ifrån förra jämförelsen; skulle jag gå upp till Apples 24/192 från mitt Spotify så skulle jag behöva 28 gånger mer bandbredd för att lyssna och lika mycket mer diskutrymme för mina offline-listor, det blir ganska rejält mycket dyrare teleabb och en ny telefon med mycket mer utrymme. O det för ingen ljudlig skillnad all. Plus att jag skulle förlora Spotify Connect, vara tvungen att bygga upp mina listor igen jadda jadda. Så den eventuella "feelgooden" viftar jag bort extremt lätt.
För mig är det iaf en väldigt stor feelgood att ha nånting som funkar alldeles perfekt för en betydligt mindre budget än vad ni håller på med. Alltså 28 gånger mer data utan nån som helst ljudlig skillnad. Kråkornas eld har uppgraderats till ett rejält bål!

Absolut. Du får göra som du vill. Själv njuter jag av att se siffrorna 192 lysa från min DAC... nävisstnä, det ser jag inte för jag har släckt displayen, mörkt ska det vara. Men jag vet. Och då hör jag!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-17 22:22

Magnuz skrev:
goat76 skrev:Vad exakt är det för musik du lyssnar på som är söndermastrad hos streamingtjänsterna men som inte är det i din CD-hylla?

Det är väl en hel del? Nu känner jag bara till Spotify men där brukar det vara så att om det finns en remastrad utgåva så är det den som finns på Spotify. Och i regel låter den räv jämfört med originalutgåvan.

E skrev:Ibland lyssnar jag på sån där pop som PekkaJohansson brukar skriva om. Du har säkert hört att han gillar tidiga utgåvor på CD.

Mvh E*

Om man bara vill använda en streamingtjänst för att lyssna på de största artisternas album som givits ut i otaliga utgåvor och som man uppenbarligen redan har i sin egen skivsamling, då är det antagligen inte någon större ide att ha någon streamingtjänst alls. Om man däremot intresserar sig för att upptäcka andra artister än de inom mainstream-segmentet, då inser man att det mesta faktiskt bara har släppts i en enda utgåva.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 22:35

Men jag fattar inte detta. Belker visar ju på att det inte finns några skillnader mellan de olika streamingtjänsterna.Belker har visat det via div mätningar. Vad i tusan är det då för skillnad i ljud mellan dem som gör att det finns de som säger att det låter olika?

Eller har det med annat än själva streamingleverantör och dess kvalité på ljudet att göra? Rör det sig om hur signalen tankas ned, vilken dator och hur inställningar i den kan ställa till det? Eller hur sedan signalen förs vidare ut kedjan ut till högtalarna? Dvs att det skiljer sig åt, mellan leverantörernas på något mysko
sätt? Begränsningar i...? Nä, detta är helt obegripligt. 8O

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-17 22:43

Apple Music låter bättre om man är sektmedlem.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi