“Dac för högsta anspråk”
viewtopic.php?f=4&t=69745
Tyckte att DAC’en rajapruk såg intressant ut
rajapruk
viewtopic.php?p=2077949#p2077949
Var sånär att trycka på köpknappen på en sådan, (testsugen av annan DAC, då några forummedlemmar hade fräckheten att såga min nuvarande). Men avvaktar ändå lite efter att jag läste ett fåtal som hade problem med DAC’en efter köp, och då de hade skickat efter från Kina, så kändes det inte längre lika aktuellt. Noterade dock att någon sålde från Tyskland, så det skulle väl fungera. Men det var inte detta jag tänkte ta upp här utan istället följande: noterade att DAC’en hade även denna flera filter, vilket jag noterat även på flera andra, även inkluderat en tidigare streamer med inbyggd DAC jag hade tidigare.
Hur ligger det egentligen till med funktionen av dessa filter? Se bild nedan från amirm’s mätningar.
“
Topping D90 Balanced USB DAC Review”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10519/

amirm skrev följande kommentar till bilden.
“I was disappointed to not see a very sharp filter. I wonder if there is a firmware bug that is causing two of the settings to be the same? Or AKM doesn't provide it. Back to our previous issue, we see that the two sharpest filters only attenuate 95 dB or so. This means that aliasing components will exist below that level and that is what we saw in the THD+N vs frequency. Fortunately we don't hear 44 kHz and higher and levels are too small to cause issues for speakers/amplifiers. So not an audible issue.”
Vad kan man t.ex. förvänta sig med de flacka filtren.
Varför väljer man överhuvudtaget att införa val av dessa? Borde inte en seriös tillverkare utesluta dessa och bara erbjuda bästa möjliga utförande? Varför överhuvudtaget införa färgning av ljudet, för det är väl vad dessa filter inför?
Tror t.ex. inte att Peter Steindl kommer att införa detta på sin nya DAC, men därom vet jag förståss inget.