Jämförelse - IPad eller Mac som digitala transporter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

1. Det går inte att höra nån skillnad
6
75%
2. Det går att höra skillnad - Mac låter bättre
2
25%
3. Det går att höra skillnad - IPad är bättre
0
Inga röster

Antal röster : 8

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 09:46

Beslöt mig för att påbörja en jämförelse med digital signal ut från iPad till min USB bridge med 0,1 PPM klockor, kopplad direkt till digitalingången på Genelec , vs Mac via Thunderbolt USB till USB bridgen .

Källa är uteslutande Apple Music lossless och high resolution .

En iakttagelse är att IPad:en utan problem driver USB bridgen . Det behövs ingen extern strömförsörjning av denna utan allt kan gå på Ipadens inbyggda batteri :)
Denna USB bridge stöder även Apples volymreglering så det behövs inget försteg om enda källan är ipaden.

Naturligtvis gäller detsamma Macen, som även denna körts på batteri.

Går det att höra nån skillnad ?

Mer info angående iPad som digital transport till en dac :
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... hmark-dac1

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Jämförelse - IPad eller Mac som digitala transporter

Inläggav hifikg » 2021-06-16 10:02

Har väldigt svårt att tro att du kommer höra någon skillnad, men schyst att du tar dig tid att undersöka saken!

Ni som har hängt med bättre än jag, fast jag streamat med Apple i ett år snart, he he, om jag köper ett album på iTunes Store (det heter tydligen så fortfarande o var inte helt lätt att hitta, då de dolt knappen i senare versioner av Music), får jag då ett album i lossless eller AAC?
Senast redigerad av hifikg 2021-06-16 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 10:05

Jag kan direkt säga att Yamaha wxc50 digitalt ut med preamp funktionen, med Flac-musik från NAS ligger en smula bakom iPad och Macen med samma musik lossless från Apple Music .

Musiken släpper bättre från högtalarna med iPad/Mac .
För en mindre intresserad person är skillnaden nog marginell. Vi som har ljudåtergivning som intresse är det däremot skillnad :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-16 10:31

Du får sluta med att hälla lim i Yamahan. Så släpper ljudet bättre där också. 8) s
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 10:42

Thomas_A skrev:Du får sluta med att hälla lim i Yamahan. Så släpper ljudet bättre där också. 8) s

Jag förstår ingenting av dina inlägg, men det är ok :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 10:46

hifikg skrev:Har väldigt svårt att tro att du kommer höra någon skillnad, men schyst att du tar dig tid att undersöka saken!

Ni som har hängt med bättre än jag, fast jag streamat med Apple i ett år snart, he he, om jag köper ett album på iTunes Store (det heter tydligen så fortfarande o var inte helt lätt att hitta, då de dolt knappen i senare versioner av Music), får jag då ett album i lossless eller AAC?

Kul att du uppskattar att jag testar . Första intrycken är att skillnaden mellan Apple grejorna är väldigt liten.
Ipaden ändrar samplingsfrekvens automatiskt med Apple musik, även med high resolution material, vilket jag kan se då lysdioden som markerar samplingfrekvens i USB bridgen snällt ändrar färg.

Med Macen måste jag manuellt gå in i midiinställningarna och ändra , vilket är lite bökigt .

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-16 10:50

Jag har testat iPhone 6, MacBook Pro 2010 och MacMini 2012 som endpoints till Roon, dvs snarlikt din set-up. Det är stor skillnad mätmässigt på hur ren signalen ur DAC blir. Iphone var bäst. MackBook med nätström sämst. Med batteri mycket bättre, men fortfarande 8kHz PHY-störningar på USB. MacMini halvbra.
Numera har jag en Allo USBridge och den är lika bra som Iphone men med mindre meck. Den bara finns där och gör sitt jobb.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-16 10:53

Att mixtra med klockor när man har en dator inkopplad känns som en suboptimering. Lite sila mygg och svälja kamel. Satsa på att ta bort nätstörningar och USB PHY först!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-16 10:57

Tangband skrev:Jag kan direkt säga att Yamaha wxc50 digitalt ut med preamp funktionen, med Flac-musik från NAS ligger en smula bakom iPad och Macen med samma musik lossless från Apple Music .

För en mindre intresserad person är skillnaden nog marginell. Vi som har ljudåtergivning som intresse är det däremot skillnad :)

Har du några THD-data att redovisa?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-16 11:02

Det luriga i din set-up tror jag kan vara USB bridge med 0,1 PPM. Är inte det en pryttel du beställt från Kina? Är det något att lita på eller är det som Morello skulle säga något mög från Kina?. I det har han , ibland, rätt. Angående pryttlar från Kina dvs. Hur vet du att den där USB bridge med 0,1 PPM håller vad den lovar? Ja , vad lovar den? Har du någon teknisk spec på den?

Här för att exemplifiera detta med Kina. Texas Instruments TPA 3255. Som du vet Aiyima a07 TPA 3255, men det finns ju en uppsjö förstärkare från Kina baserade på TI TPA3255. De flesta av dessa specad utifrån de data som TI själva har publicerat MEN innebär det att dessa , för den skull, är bra? Något att ha?
shot_2021-06-16_11-04-12.png
shot_2021-06-16_11-04-12.png (742.25 KiB) Visad 2898 gånger

Googla på eBay. Sök tpa3255. Sida upp och sida ner med förstärkare baserade på TPA 3255. Från olika tillverkare. Finns hur många som helst. Känns det som. Hur många företag i Kina finns det egentligen som tillverkar Hifi? Eller kanske jag ska skriva "Hifi"? ... Poängen , vilka kan man lita på vad det gäller Hifi från Kina? Det gäller all typ av Hifi från Kina.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-16 11:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-16 11:15

Belker skrev:Jag har testat iPhone 6, MacBook Pro 2010 och MacMini 2012 som endpoints till Roon, dvs snarlikt din set-up. Det är stor skillnad mätmässigt på hur ren signalen ur DAC blir. Iphone var bäst. MackBook med nätström sämst. Med batteri mycket bättre, men fortfarande 8kHz PHY-störningar på USB. MacMini halvbra.
Numera har jag en Allo USBridge och den är lika bra som Iphone men med mindre meck. Den bara finns där och gör sitt jobb.

Jag blir lite förvånad över det här inlägget från dig, i andra trådar har jag fått känslan av att du är rätt säker på att inget innan DAC förändrar ljudet så länge det är bit-perfekt. Ändras detta mellan de enheter du testat här ovan förutsatt att enheterna skickar filerna i sina ursprungliga upplösningar?

Minns jag fel?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-16 11:46

Tangband skrev:Beslöt mig för att påbörja en jämförelse med digital signal ut från iPad till min USB bridge med 0,1 PPM klockor, kopplad direkt till digitalingången på Genelec , vs Mac via Thunderbolt USB till USB bridgen .

En iakttagelse är att IPad:en utan problem driver USB bridgen . Det behövs ingen extern strömförsörjning av denna utan allt kan gå på Ipadens inbyggda batteri :)
Denna USB bridge stöder även Apples volymreglering så det behövs inget försteg om enda källan är ipaden.

Mer aktivitet i verkstan! Gött! :D

Har en Ipad Air gen 4. Menar du att jag bara genom att köpa en kabel kan streama direkt till dac/usb?

Skulle det funka med Qobus app alltså?
Senast redigerad av sprudel 2021-06-16 12:11, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-16 11:51

hifikg skrev:Har väldigt svårt att tro att du kommer höra någon skillnad, men schyst att du tar dig tid att undersöka saken!

Står det inte vad det är för format i iTunes, du måste väl kunna se vad du köper?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-16 11:53

goat76 skrev:
Belker skrev:Jag har testat iPhone 6, MacBook Pro 2010 och MacMini 2012 som endpoints till Roon, dvs snarlikt din set-up. Det är stor skillnad mätmässigt på hur ren signalen ur DAC blir. Iphone var bäst. MackBook med nätström sämst. Med batteri mycket bättre, men fortfarande 8kHz PHY-störningar på USB. MacMini halvbra.

Jag blir lite förvånad över det här inlägget från dig, i andra trådar har jag fått känslan av att du är rätt säker på att inget innan DAC förändrar ljudet så länge det är bit-perfekt. Ändras detta mellan de enheter du testat här ovan förutsatt att enheterna skickar filerna i sina ursprungliga upplösningar?

Minns jag fel?

Du minns fel! Du kanske tänker på mina tester av streamingtjänster? Där testar jag ju med samma streamer och samma dac, och ja, då påstår jag att bitidentiskt låter lika. Samma fil, samma uppspelningskedja.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-06-16 13:21

goat76 skrev:
Står det inte vad det är för format i iTunes, du måste väl kunna se vad du köper?

Är inte lite av grejen med Apple att man inte vet vad man köper?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-16 14:43

Då får man.... :mrgreen:

P.s Gillar att du håller på Tangband. Intressant måste jag säga, dina test och experiment. Du är något på spåret. Vill bara få det fört till protokollet.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-16 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 14:44

Det var intressant info :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 14:50

sprudel skrev:
Tangband skrev:Beslöt mig för att påbörja en jämförelse med digital signal ut från iPad till min USB bridge med 0,1 PPM klockor, kopplad direkt till digitalingången på Genelec , vs Mac via Thunderbolt USB till USB bridgen .

Mer aktivitet i verkstan! Gött! :D

Har en Ipad Air gen 4. Menar du att jag bara genom att köpa en kabel kan streama direkt till dac/usb?

Skulle det funka med Qobus app alltså?

Vet tyvärr inte något om Quobus, men det borde ju definitivt fungera med Apple musik.

Brasklapp: Om din dac behöver strömförsörjning från själva källan, i detta fall din iPad 4 , så kan iPad bara ge begränsad mängd ström. Med USB camera connection kitet så kan däremot dacen försörjas med extern 5 volt med en av ingångarna på själva kontakten. Min USB bridge verkar dra väldigt lite ström och det fungerar bra utan extern strömförsörjning, vilket inte är säkert med en dac som även har analogdel.

Topping D10s som inte har extern strömförsörjning utan tar strömmen från USB ingången är ett exempel på där iPaden ensam kanske inte klarar strömförsörjningen via lightningutgången. Men det fixar alltså camera connection USB kabeln tillsammans med en vanlig iPhone laddare.

Har din USB-dac däremot extern strömförsörjning borde det inte vara nåt problem alls. :)
Senast redigerad av Tangband 2021-06-16 15:01, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-16 14:53

Morello skrev:
Tangband skrev:Jag kan direkt säga att Yamaha wxc50 digitalt ut med preamp funktionen, med Flac-musik från NAS ligger en smula bakom iPad och Macen med samma musik lossless från Apple Music .

Har du några THD-data att redovisa?

Nix.
Lyssna-och-tyck test under ett antar dagar. Långtidsåtergivning och själva upplevelsen av musikåtergivningen avgör om det är bättre eller sämre.

Jag hoppas att senare testa vinnaren i denna test mot en Linn Akurate dsm Hub, för att avgöra absolut kvalitet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 08:06

Här är intressant information om Apple Music high resolution då den spelas upp från Apple TV, iPhone/iPad och Mac .
På Mac måste man tyvärr ställa in samplingfrekvensen manuellt i midiinställningarna. IOS switchar automatiskt. Precis som jag upptäckt.
Inget problem kanske om man endast lyssnar på 16 bit 44,1 kHz material och har allt inställt på samma, men ska man lyssna på 24 bit 192 kHz material på Mac:en så måste man ändra detta manuellt. IPaden klarar detta automagiskt.

https://darko.audio/2021/06/the-best-wa ... ple-music/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-17 08:10

Jag använder den lilla appen "BitPerfect" för att få automatisk omställning av samplingsfrekvens. Nu när Apple själva levererar högupplöst material kommer den funktionen säkert att ingå framöver. Kunden måste se att hen verkligen lyssnar på något högklassigt :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 08:20

hifikg skrev:Jag använder den lilla appen "BitPerfect" för att få automatisk omställning av samplingsfrekvens. Nu när Apple själva levererar högupplöst material kommer den funktionen säkert att ingå framöver. Kunden måste se att hen verkligen lyssnar på något högklassigt :)

Intressant :) .
Jag laddar ned appen bitperfect och sedan ? Jag spelar ju musiken redan i Apple Music , påverkar bitperfect i bakgrunden ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-17 08:22

Tangband skrev:
hifikg skrev:Jag använder den lilla appen "BitPerfect" för att få automatisk omställning av samplingsfrekvens. Nu när Apple själva levererar högupplöst material kommer den funktionen säkert att ingå framöver. Kunden måste se att hen verkligen lyssnar på något högklassigt :)

Intressant :) .
Jag laddar ned appen bitperfect och sedan ? Jag spelar ju musiken redan i Apple Music , påverkar bitperfect i bakgrunden ?

Mittåt, vet inte hur den fungerar med strömning, har inte kunnat testa högupplöst streaming, när jag kör egna rippar fungerar den i bakgrunden.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-17 08:26

STOPP! BitPerfect fungerar inte med streaming.

BitPerfect cannot support Streaming Music Sources such as TIDAL, Spotify, Home Sharing, or Apple Music. This is because BitPerfect needs to receive from iTunes the full path and name of the music file in order to be able to load it into memory. With a Home Sharing network, iTunes does not supply BitPerfect with an accessible file path - BitPerfect cannot therefore load the file, and so it returns playback responsibility to iTunes. With TIDAL, Spotify and Apple Music, music is streamed from the Cloud – so there is no file anywhere for BitPerfect to load. When using any of those services, even if BitPerfect is running, it will be iTunes that is playing the file (the BitPerfect Menu Bar Icon will be black).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 08:32

goat76 skrev:STOPP! BitPerfect fungerar inte med streaming.

BitPerfect cannot support Streaming Music Sources such as TIDAL, Spotify, Home Sharing, or Apple Music. This is because BitPerfect needs to receive from iTunes the full path and name of the music file in order to be able to load it into memory. With a Home Sharing network, iTunes does not supply BitPerfect with an accessible file path - BitPerfect cannot therefore load the file, and so it returns playback responsibility to iTunes. With TIDAL, Spotify and Apple Music, music is streamed from the Cloud – so there is no file anywhere for BitPerfect to load. When using any of those services, even if BitPerfect is running, it will be iTunes that is playing the file (the BitPerfect Menu Bar Icon will be black).

Aha :) .
Detta innebär att iOS apparaterna ( iPad/iPhone ) har en fördel rent handhavandemässigt jämfört med Mac på denna punkt, med automatisk ändring av sampling-frekvens då man lyssnar i Apple Music.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 17:45

And the verdict is….

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-17 17:51

Du tänkte utanför boxen så det blev faktiskt....
Spoiler:
Visa
Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-18 01:23

Tangband skrev:
goat76 skrev:STOPP! BitPerfect fungerar inte med streaming.

Aha :) .
Detta innebär att iOS apparaterna ( iPad/iPhone ) har en fördel rent handhavandemässigt jämfört med Mac på denna punkt, med automatisk ändring av sampling-frekvens då man lyssnar i Apple Music.

Det är väldigt enkelt att streama från min Mac, men huruvida det är högupplösta filer eller AAC-stympad musik jag lyssnar till kan jag inte se på min DAC, men om jag kan höra det så är jag nöjd... o hör jag ingen skillnad kan jag alltid låtsas att jag har tillgång till de högupplösta filerna :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-06-18 01:31

Magnuz skrev:
goat76 skrev:

Är inte lite av grejen med Apple att man inte vet vad man köper?

Det beror väl mest på köparen. Själv har jag valt på grundval av erfarenheter från alla relevanta "läger" sedan sena 60-talet.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-18 01:50

goat76 skrev:

Ser ingen sådan uppgift, men när jag väl köpt alstret kan jag förstås se vad det är. Ett äpple i påsen m a o. Troligen ett gott sådant!
Bilagor
0917b_jazzapple.jpg
0917b_jazzapple.jpg (71.58 KiB) Visad 2633 gånger

Nästa

Återgå till Generellt om hifi