pLudio skrev:Apple Music låter bättre om man är sektmedlem.
Aha, har du stor erfarenhet av sekter?
Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:Apple Music låter bättre om man är sektmedlem.
hifikg skrev:pLudio skrev:Apple Music låter bättre om man är sektmedlem.
hifikg skrev:pLudio skrev:Apple Music låter bättre om man är sektmedlem.
goat76 skrev:Magnuz skrev:goat76 skrev:Vad exakt är det för musik du lyssnar på som är söndermastrad hos streamingtjänsterna men som inte är det i din CD-hylla?
Det är väl en hel del? Nu känner jag bara till Spotify men där brukar det vara så att om det finns en remastrad utgåva så är det den som finns på Spotify. Och i regel låter den räv jämfört med originalutgåvan.E skrev:Ibland lyssnar jag på sån där pop som PekkaJohansson brukar skriva om. Du har säkert hört att han gillar tidiga utgåvor på CD.
Om man bara vill använda en streamingtjänst för att lyssna på de största artisternas album som givits ut i otaliga utgåvor och som man uppenbarligen redan har i sin egen skivsamling, då är det antagligen inte någon större ide att ha någon streamingtjänst alls. Om man däremot intresserar sig för att upptäcka andra artister än de inom mainstream-segmentet, då inser man att det mesta faktiskt bara har släppts i en enda utgåva.
pLudio skrev:hifikg skrev:pLudio skrev:Apple Music låter bättre om man är sektmedlem.
Ja, medlemmarna är väldigt aktiva på forumet och sprider sin övertygelse.
Baffel skrev:Blindtest. Blindtest. Blindtest. Blin...
När kommer det?
Baffel skrev:Men jag fattar inte detta. Belker visar ju på att det inte finns några skillnader mellan de olika streamingtjänsterna.Belker har visat det via div mätningar. Vad i tusan är det då för skillnad i ljud mellan dem som gör att det finns de som säger att det låter olika?
Eller har det med annat än själva streamingleverantör och dess kvalité på ljudet att göra? Rör det sig om hur signalen tankas ned, vilken dator och hur inställningar i den kan ställa till det? Eller hur sedan signalen förs vidare ut kedjan ut till högtalarna? Dvs att det skiljer sig åt, mellan leverantörernas på något mysko
sätt? Begränsningar i...? Nä, detta är helt obegripligt.
hcl skrev:Denna ständiga tramsdiskussion. Varför stör ni er på folk som vill ha distributionsformer med marginal så att distributionsformatet i sig inte utgör någon begränsning? Detta eviga mantra. Vi har fattat att ni inte tycker det är värt vad det ”kostar”. Låt övriga världen gå vidare så får ni veva på er digitala trattgrammofon!
Tangband skrev:Största felet med den där testen är att de lyssnar med lurar.
Det krävs ibland långtidslyssning för att upptäcka lyssningströttheten pga snålkodningen. Den skillnad som gör att du lyssnar igenom ett helt album trollbunden av musiken ( lossless ) , eller bara står ut med en låt i taget då man lyssnar aktivt ( snålkodat ) .
hifikg skrev:Var glad o nöjd då, du klarar dig med ett billigare abonnemang än Apple Music (om du kan hitta något) och du kan streama med 0,25 Mbit, troligen gratis, din lycka bör vara total. Var inte ledsen för att andras lycka kan kräva liiiite mer av både det ena och det andra.
music4ever skrev:Tror ingen är EMOT högupplöst streaming. Men tron att detta ger bättre ljudkvalite är ganska lustigt. Med tanke på att alla streamingtjänster är stort sett obrukbara för allt som är ca 30 år gammal och äldre, då nästan alla har bara de remasterade versionerna. DR7 blir så mycket bättre i 24/192.
Baffel skrev:Blindtest. Blindtest. Blindtest. Blin...
När kommer det? Hur vore det att träffas till hösten och utröna både det ena och andra? Obs om man inte kan komma på någon lösning hur olika streamingtjänster kan jämföras så finns det därmed ingen möjlighet att påstå att den ena är bättre /sämre än den andra vad det gäller kvalitén på ljudet.
Tell skrev:music4ever skrev:Tror ingen är EMOT högupplöst streaming. Men tron att detta ger bättre ljudkvalite är ganska lustigt. Med tanke på att alla streamingtjänster är stort sett obrukbara för allt som är ca 30 år gammal och äldre, då nästan alla har bara de remasterade versionerna. DR7 blir så mycket bättre i 24/192.
Skulle nästan kunna säga att jag är emot det faktiskt, för det finns verkligen ingen poäng o drar onödig bandbredd och slösar med diskutrymme, o då även på serversidan där Apple måste öka sin diskkapacitet med 36 gånger om dom vill att allt ska gå från deras gamla 256kbps AAC till att vara überhögupplöst. Ljudkvalitetsförbättringen är däremot garanterat inte alls 36 gånger bättre, men som alltid så vet ju företagen att dom kan snärja folk som ger dom klirr i kassan med höga flashiga siffror om saker dom inte riktigt förstår sig på, vilket även är ganska tydligt här.
Men pja, människan är verkligen expert på ineffektivtet, slöseri o mycket-vill-ha-mer, så varför skulle det här vara annorlunda?
goat76 skrev:Baffel skrev:Blindtest. Blindtest. Blindtest. Blin...
När kommer det? Hur vore det att träffas till hösten och utröna både det ena och andra? Obs om man inte kan komma på någon lösning hur olika streamingtjänster kan jämföras så finns det därmed ingen möjlighet att påstå att den ena är bättre /sämre än den andra vad det gäller kvalitén på ljudet.
Men gör ett eget blindtest om du är intresserad att veta om just du hör skillnad på snålkodat material i 320kbps och CD-kvalitet i 16/44.1 1411kbps. Jag kan inte riktigt förstå varför det är så viktigt för dig att veta exakt vilka andra personer som eventuellt kan höra en skillnad eller ej, det enda som för dig borde spela någon roll för ditt val av streamingtjänst är vad just du kan höra.
.[/i]
Baffel skrev:Hur fan skulle jag kunna göra ett blindtest själv?Dessutom saknar jag kunskapen att inom ljud/Hifi utföra ett vettigt blindtest.
hifikg skrev:Tell skrev:music4ever skrev:Tror ingen är EMOT högupplöst streaming. Men tron att detta ger bättre ljudkvalite är ganska lustigt. Med tanke på att alla streamingtjänster är stort sett obrukbara för allt som är ca 30 år gammal och äldre, då nästan alla har bara de remasterade versionerna. DR7 blir så mycket bättre i 24/192.
Skulle nästan kunna säga att jag är emot det faktiskt, för det finns verkligen ingen poäng o drar onödig bandbredd och slösar med diskutrymme, o då även på serversidan där Apple måste öka sin diskkapacitet med 36 gånger om dom vill att allt ska gå från deras gamla 256kbps AAC till att vara überhögupplöst. Ljudkvalitetsförbättringen är däremot garanterat inte alls 36 gånger bättre, men som alltid så vet ju företagen att dom kan snärja folk som ger dom klirr i kassan med höga flashiga siffror om saker dom inte riktigt förstår sig på, vilket även är ganska tydligt här.
Men pja, människan är verkligen expert på ineffektivtet, slöseri o mycket-vill-ha-mer, så varför skulle det här vara annorlunda?
Konspirationsteori: Streamarna levererar även fortsatt 256-filer, men märker om dem till 16/44 eller högre
Genom en listig algoritm tar de inte mer plats förrän de landar i din dator.
Nu blev jag så paranoid att jag måste fortsätta köpa fysiska CD-skivor, men tänk om de är, som den Bill50x berättade om, lågupplösta i grunden!
Huvva, var köper man egen inspelningsutrustning och hur återupplivar jag Elvis & Cohen?
Baffel skrev:goat76 skrev:Baffel skrev:Blindtest. Blindtest. Blindtest. Blin...
Men gör ett eget blindtest om du är intresserad att veta om just du hör skillnad på snålkodat material i 320kbps och CD-kvalitet i 16/44.1 1411kbps. Jag kan inte riktigt förstå varför det är så viktigt för dig att veta exakt vilka andra personer som eventuellt kan höra en skillnad eller ej, det enda som för dig borde spela någon roll för ditt val av streamingtjänst är vad just du kan höra.
.[/i]
Hur fan skulle jag kunna göra ett blindtest själv?Dessutom saknar jag kunskapen att inom ljud/Hifi utföra ett vettigt blindtest.
varför det är så viktigt Jag är nyfiken, såklart.
Baffel skrev:Hur fan skulle jag kunna göra ett blindtest själv?Dessutom saknar jag kunskapen att inom ljud/Hifi utföra ett vettigt blindtest.
goat76 skrev:Baffel skrev:goat76 skrev:
.[/i]
Hur fan skulle jag kunna göra ett blindtest själv?Dessutom saknar jag kunskapen att inom ljud/Hifi utföra ett vettigt blindtest.
Men vad spelar det för roll för dig om Bosse i Kalmar och Sigvard i Huddiksvall inte kan höra skillnad mellan lossless och lossy? Det finns bevisligen folk som gång på gång kan höra skillnaden i blindtester så ljudskillnaden finns ju uppenbarligen där, det enda som kvarstår är om just du kan höra det och om skillnaden är tillräckligt väsentlig för just dig.
hifikg skrev:På samma sätt är jag också nyfiken på om det verkligen, verkligen, går att höra skillnad på 16/44 o 24/192. Jag tror mig höra skillnad och VILL höra skillnad, f-n vad dum jag skulle känna mig annars efter flera års inköp på HD Tracks o andra källor. Men hör jag verkligen skillnad, törs jag utsätta mig för ett blindtest, om än bara för mig själv, törs någon annan? Jo, jag vågar om jag kommer på en metod, men kommer jag delge er resultatet om jag hör noll skillnad?
goat76 skrev:Baffel skrev:goat76 skrev:
.[/i]
Men vad spelar det för roll för dig om Bosse i Kalmar och Sigvard i Huddiksvall inte kan höra skillnad mellan lossless och lossy? Det finns bevisligen folk som gång på gång kan höra skillnaden i blindtester så ljudskillnaden finns ju uppenbarligen där, det enda som kvarstår är om just du kan höra det och om skillnaden är tillräckligt väsentlig för just dig.
pLudio skrev:Baffel skrev:Hur fan skulle jag kunna göra ett blindtest själv?Dessutom saknar jag kunskapen att inom ljud/Hifi utföra ett vettigt blindtest.
https://wiki.hydrogenaud.io/index.php?t ... ning_Tests
Men för att testa hi-res kan du börja med att spela upp ultraljud i en signalgenerator.
Almen skrev:Baffel skrev:Hur fan skulle jag kunna göra ett blindtest själv?Dessutom saknar jag kunskapen att inom ljud/Hifi utföra ett vettigt blindtest.
foobar
hifikg skrev:
På samma sätt är jag också nyfiken på om det verkligen, verkligen, går att höra skillnad på 16/44 o 24/192. Jag tror mig höra skillnad och VILL höra skillnad, f-n vad dum jag skulle känna mig annars efter flera års inköp på HD Tracks o andra källor. Men hör jag verkligen skillnad, törs jag utsätta mig för ett blindtest, om än bara för mig själv, törs någon annan? Jo, jag vågar om jag kommer på en metod, men kommer jag delge er resultatet om jag hör noll skillnad?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], OscarE och 12 gäster