Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav hifikg » 2021-06-18 11:43

pLudio skrev:
hifikg skrev:På samma sätt är jag också nyfiken på om det verkligen, verkligen, går att höra skillnad på 16/44 o 24/192. Jag tror mig höra skillnad och VILL höra skillnad, f-n vad dum jag skulle känna mig annars efter flera års inköp på HD Tracks o andra källor. Men hör jag verkligen skillnad, törs jag utsätta mig för ett blindtest, om än bara för mig själv, törs någon annan? Jo, jag vågar om jag kommer på en metod, men kommer jag delge er resultatet om jag hör noll skillnad?

Jag kan sampla ned en hi-res låt åt dig till 16/44 och sedan upp till 24/192 igen. Om du låter bli att analysera filerna så ser du inte vilken WAV-fil som är vilken.

Sådana tester har jag tankat hem, det finns flera som lagt ut luringar på forat. Ibland hör jag skillnad ibland inte. Lyssnade, bara för sakens skull, på en inspelning av Kjell Höglund mp3 128... o den lät inte bra, men jag har inte lyckats få tag i musiken på annat sätt, det är överfört från ett kassettband som i sin tur var inspelat på ett enkelt kassettdäck med en halvtafflig skivspelare osv, men skivan är mycket sällsynt så jag lär inte få tag i något bättre. Nu blev jag hookad på Höglund, he he. Tänk om de sällsynta skivorna går att streama? Måste kolla.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-18 13:01

hifikg skrev:Sådana tester har jag tankat hem, det finns flera som lagt ut luringar på forat. Ibland hör jag skillnad ibland inte.

Jag tänkte att du får välja låt. Inga codecs inblandade. Eller konvertera själv!

Kod: Markera allt
#!/bin/sh

rate=192k
bits=24

sox -SV $1 --bits 16 44k16.flac rate -vL 44100 dither -s
sox -SV $1 --bits 16 192k16.flac rate -vL 192k dither -s
sox -SV $1 --bits 24 44k24.flac rate -vL 44100 dither -s

sox -SV 44k16.flac --bits $bits 44k16.wav rate -vL $rate dither -s
sox -SV 192k16.flac --bits $bits 192k16.wav rate -vL $rate dither -s
sox -SV 44k24.flac --bits $bits 44k24.wav rate -vL $rate dither -s

# MQA-aktig uppsampling
sox -SV 44k16.flac --bits $bits 44k16-mqaish.wav rate -vMsa $rate dither -s

rm 44k16.flac 192k16.flac 44k24.flac
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-18 13:25

Tangband skrev:
hifikg skrev:
Tell skrev:
Skulle nästan kunna säga att jag är emot det faktiskt, för det finns verkligen ingen poäng o drar onödig bandbredd och slösar med diskutrymme, o då även på serversidan där Apple måste öka sin diskkapacitet med 36 gånger om dom vill att allt ska gå från deras gamla 256kbps AAC till att vara überhögupplöst. Ljudkvalitetsförbättringen är däremot garanterat inte alls 36 gånger bättre, men som alltid så vet ju företagen att dom kan snärja folk som ger dom klirr i kassan med höga flashiga siffror om saker dom inte riktigt förstår sig på, vilket även är ganska tydligt här.
Men pja, människan är verkligen expert på ineffektivtet, slöseri o mycket-vill-ha-mer, så varför skulle det här vara annorlunda?

Konspirationsteori: Streamarna levererar även fortsatt 256-filer, men märker om dem till 16/44 eller högre :)
Genom en listig algoritm tar de inte mer plats förrän de landar i din dator.
Nu blev jag så paranoid att jag måste fortsätta köpa fysiska CD-skivor, men tänk om de är, som den Bill50x berättade om, lågupplösta i grunden!
Huvva, var köper man egen inspelningsutrustning och hur återupplivar jag Elvis & Cohen?

Det är kul att de nu börjar jämföra mellan TIDAL och Apple Music lossless. Här en kille som använt programmet blackhole och spelat in jämförande filer i Logic Pro X.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 74/page-50

” I took few minutes of my time to do a little bit of testing last night to compare Apple music and Tidal. Note that I am not an audio engineer whatsoever I am just a musician / producer hobbyist so I don't even know if my testing is really relevant.

To do my testing I reaped the sound out of my mac with the software blackhole. Then I recorded directly into logic pro X. There's no A/D and D/A conversions here, I recorded the digital data directly.
1. I Chose a song that is only available in 16/44.1 both on Apple Music and Tidal
2. I recorded the output of apple music with a the audio output setting set on the blackhole software
3. I I recorded the audio output of Tidal with the audio output of Tidal set on the blackhole software (exclusive mode was not available)
4. I download the original lossless, uncompressed file from the artist's bandcamp.
5. I zoomed in the three tracks on logic pro as far as I could go (You can actually see the digital steps of the sine wave) to time-align the three track as much as possible. It was not perfect but I feel like I did a good job with that.

Then:
1. I did a visual comparison of the sine waves
2. I did a audio comparison of the original track with Apple music and then Tidal phase reversed to be able to hear the differences between each streaming reaped files vs. the original audio file.
3. I did a audio comparison between the three with my focal shapes and hd600 & 7506

Results:
The first thing that suprised me the most is that even though the three files are 4:04 long the they couldn't stay time aligned for very long... Apple music one was shorter than the orignal file and the TIdal one was longer. I repeated the process multiple times with always the same result: the space time continuum seems to happen faster on Apple music and slower on tidal... Maybe I did something wrong here because I've got no idea why. Differences were really short though maybe 2/10th of a second shorter with Apple and 4/10th longer with Tidal.

1. Visually, the apple music sine waves was looking more alike the original file by a good margin. I kept scroling around going back and forth one to the other with the arrow keys and no doubt that for this comparison the Apple music reaped file was more true to the source and looking very similar. All my meters, loudness, peaks, etc. were identical for all of them.

2. The phase reverted comparison result was not a surprise after the visual one. Apple music was way more true to the source with differences audible only in the upper midrange and treble and raisonably quiet. Differences with the Tidal one were louder and down to the midrange area.

3. For the listening test, I could not dicern any significant differences between the files and if I did find some, maybe it was a placebo effect. I could not tell which one I like the most and the human auditory memory being very poor, I can't imagine anyone being able to succeed in a blind test. Please note that I was not in the best condition for critical listening though. It was still day time with (low but still..) ambiant noises in a partly treated home studio.

Anyway. This is worth what's it's worth (maybe peanuts) but it seems like, for this track, Apple music offers a better streaming quality than Tidal. However this will not affect the enjoyment you'll have listening music with one or the other by any means in my opinion.

It'd be interesting someone with actual skills I don't have do a proper comparison thought.”

Ingen som reagerade på att Apple Music filen var mer lik originalet, jämfört med TIDAL ?

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-18 13:31

https://archimago.blogspot.com/2014/06/ ... rt-ii.html
Nu testar dom tyvärr bara 24/96 mot 16/96, men där är det iaf helt uppenbart att det inte går att höra nån som helst skillnad. Men inte så konstigt eftersom det enbart handlar om brus låååångt där nere. 44.1khz mot 192khz handlar ju däremot om bandbredd där AA-filtret kaanske möjligtvis påverkar liiiite i toppen där runt 20khz, där ni gubbar ändå inte har hörseln kvar ;)

Såg för övrigt nåt klipp på tuben om en snubbe som pratade om Apple Lossless o att han tyckte det lät bättre än gamla AAC, o han nämde flera gånger att det lät högre o mer detaljerat med lossless. O som vi alla vet så är just det där "högre" en varningsklocka. Är det mer komprimerade masters? Har Apple slagit på annan gain för dom olika? Är det han som gjort nå fel i sina jämförelser?
Nån som har tillgång till Apples Lossless som kan kolla lite snabbt o höra om det faktiskt spelas högre o därmed får en orättvis fördel mot AAC?

Tangband skrev:Det är kul att de nu börjar jämföra mellan TIDAL och Apple Music lossless. Här en kille som använt programmet blackhole och spelat in jämförande filer i Logic Pro X.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 74/page-50

” I took few minutes of my time to do a little bit of testing last night to compare Apple music and Tidal. Note that I am not an audio engineer whatsoever I am just a musician / producer hobbyist so I don't even know if my testing is really relevant.

To do my testing I reaped the sound out of my mac with the software blackhole. Then I recorded directly into logic pro X. There's no A/D and D/A conversions here, I recorded the digital data directly.
1. I Chose a song that is only available in 16/44.1 both on Apple Music and Tidal
2. I recorded the output of apple music with a the audio output setting set on the blackhole software
3. I I recorded the audio output of Tidal with the audio output of Tidal set on the blackhole software (exclusive mode was not available)
4. I download the original lossless, uncompressed file from the artist's bandcamp.
5. I zoomed in the three tracks on logic pro as far as I could go (You can actually see the digital steps of the sine wave) to time-align the three track as much as possible. It was not perfect but I feel like I did a good job with that.

Then:
1. I did a visual comparison of the sine waves
2. I did a audio comparison of the original track with Apple music and then Tidal phase reversed to be able to hear the differences between each streaming reaped files vs. the original audio file.
3. I did a audio comparison between the three with my focal shapes and hd600 & 7506

Results:
The first thing that suprised me the most is that even though the three files are 4:04 long the they couldn't stay time aligned for very long... Apple music one was shorter than the orignal file and the TIdal one was longer. I repeated the process multiple times with always the same result: the space time continuum seems to happen faster on Apple music and slower on tidal... Maybe I did something wrong here because I've got no idea why. Differences were really short though maybe 2/10th of a second shorter with Apple and 4/10th longer with Tidal.

1. Visually, the apple music sine waves was looking more alike the original file by a good margin. I kept scroling around going back and forth one to the other with the arrow keys and no doubt that for this comparison the Apple music reaped file was more true to the source and looking very similar. All my meters, loudness, peaks, etc. were identical for all of them.

2. The phase reverted comparison result was not a surprise after the visual one. Apple music was way more true to the source with differences audible only in the upper midrange and treble and raisonably quiet. Differences with the Tidal one were louder and down to the midrange area.

3. For the listening test, I could not dicern any significant differences between the files and if I did find some, maybe it was a placebo effect. I could not tell which one I like the most and the human auditory memory being very poor, I can't imagine anyone being able to succeed in a blind test. Please note that I was not in the best condition for critical listening though. It was still day time with (low but still..) ambiant noises in a partly treated home studio.

Anyway. This is worth what's it's worth (maybe peanuts) but it seems like, for this track, Apple music offers a better streaming quality than Tidal. However this will not affect the enjoyment you'll have listening music with one or the other by any means in my opinion.

It'd be interesting someone with actual skills I don't have do a proper comparison thought.”

Driftar dom något mot varandra så har dom väl antagligen gått genom olika ADC eller att det har skett nån olika postprocessing mellan dom.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-06-18 13:52

Under några års tid prenumererade jag på nedladdningsbar musik från ett bolag. Det var mest klassiskt och jazz men också world-musik och litet singer- songwriter, typ. Mycket, om än inte allt, är välproducerat och välinspelat. Musiken fanns i CD-kvalitet, men en helt del fanns att välja som Hi-res-filer. Och när denna möjlighet fanns, valde jag alltid den högre upplösningen. Mest för att jag kunde. Jag har dryga hundratalet album från detta bolag och jag har noterat att när jag stänger av, eller sänker volymen, för att det inte låter tillräckligt bra, så är det i princip alltid dynamikkomprimerat. Någon klåpare vid mixerbordet (eller var de nu befinner sig) har fått för sig att man inte ska få njuta fullt ut av musiken. :evil: Men jag också noterat att när det låter RIKTIGT bra - alltså när jag reagerar som "fy fasen vilken fin inspelning" - så kan det lika gärna vara CD-kvalitet som Hi-res på filen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-18 14:03

Påminner bara om att sätta på:
sovmask-oegonbindel---sh-137-[fullsize]_copy_300x400 (1).jpg
sovmask-oegonbindel---sh-137-[fullsize]_copy_300x400 (1).jpg (114.91 KiB) Visad 7404 gånger

...och genomföra blindtest. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-18 14:10

Här säger Amir att han gjort många tester och att man VISST kan höra skillnad på 320 Kbit vs lossless.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 077/page-2

” Do you really want to know? Because once you do and you practice some, it will become more obvious and will bug you forever. :)

Mind you, the differences at 320 kbps with MP3 are very subtle and very hard to hear with many songs but they can be found.”
———————————-
Det räcker för mig, förutom att jag själv hör skillnaden :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-18 14:52

Tangband skrev:Ingen som reagerade på att Apple Music filen var mer lik originalet, jämfört med TIDAL ?

Jodå men med tanke på att filerna inte hade samma längd är det väl fråga om olika original?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-18 15:35

Baffel skrev:Påminner bara om att sätta på:
sovmask-oegonbindel---sh-137-[fullsize]_copy_300x400 (1).jpg

...och genomföra blindtest. :)

Och det tipsar du om precis när jag kolla fotbollen... nu ser jag ju inget!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-18 17:46

Tangband skrev:Här säger Amir att han gjort många tester och att man VISST kan höra skillnad på 320 Kbit vs lossless.

” Do you really want to know? Because once you do and you practice some, it will become more obvious and will bug you forever. :)

Mind you, the differences at 320 kbps with MP3 are very subtle and very hard to hear with many songs but they can be found.”
———————————-

Som sagt Apple kör med AAC och inte MP3. Det är skillnad på codecs.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-18 18:06

Tangband skrev:Här säger Amir att han gjort många tester och att man VISST kan höra skillnad på 320 Kbit vs lossless.

———————————-

Jo vissa guldöron kan, på vissa låtar, o det är väldigt subtilt. Tänk dig då också att 320kbps OGG Vorbis är ändå lite bättre än samma bitrate på en MP3.

O sen dom om det är vissa guldöron som kan höra en väldigt subtil skillnad på vissa 320kbps mp3or o lossless, hur funkar det då att du o många andra säger sig ganska lätt kunna höra skillnad mellan 16/44.1 och 24/192? Does not compute!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-18 18:34

Tell skrev:

———————————-

Jo vissa guldöron kan, på vissa låtar, o det är väldigt subtilt. Tänk dig då också att 320kbps OGG Vorbis är ändå lite bättre än samma bitrate på en MP3.

O sen dom om det är vissa guldöron som kan höra en väldigt subtil skillnad på vissa 320kbps mp3or o lossless, hur funkar det då att du o många andra säger sig ganska lätt kunna höra skillnad mellan 16/44.1 och 24/192? Does not compute!

Det är väl inte vårat fel att du har ett uruselt ljudsystem och att just du inte kan höra skillnaden. Du har även en musiksmak som är av dator-alstrad karaktär, helt avskalad från naturligt avklingande reverbsvansar och mikrodetaljer vilket är de ljud som snålkodningen främst sållar bort.
Personer som saknar förmågan att själva höra det som de flesta andra kan har alltid försökt hitta andra förklaringar än sina egna tillkortakommanden, eller sitt egna bristfälliga ljudsystem eller dåliga lyssningsförhållanden. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-18 18:45

Att man kan höra skillnad betyder inte att man alltid gör det. Hörbarheten av diverse avvikelser för 320 kb/s är mycket signalberoende och i många fall kan kodningen vara transparent även för någon med superhörsel och tillgång till superåtergivning som Geten. 8)

Sedan är det en annan sak att man med dagens dataöverföringskapacitet inte har någon anledning att snålkoda.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-19 02:16

goat76 skrev:
Tell skrev:

———————————-

Det är väl inte vårat fel att du har ett uruselt ljudsystem och att just du inte kan höra skillnaden. Du har även en musiksmak som är av dator-alstrad karaktär, helt avskalad från naturligt avklingande reverbsvansar och mikrodetaljer vilket är de ljud som snålkodningen främst sållar bort.
Personer som saknar förmågan att själva höra det som de flesta andra kan har alltid försökt hitta andra förklaringar än sina egna tillkortakommanden, eller sitt egna bristfälliga ljudsystem eller dåliga lyssningsförhållanden. :D

Javisst, ni alla med eran superhörsel o era så otroligt mycket bättre anläggningar än mina stackars piP, 2000 kronors DAC o klass D-steg, o att ni dessutom lyssnar på RIKTIG musik medans jag bara lyssnar blippblop där ljudkvaliten inte spelar någon som helst roll över huvud taget. Klart ni hör STOR skillnad på saker som jag ens skulle kunna drömma om!
Eller så är det bara så att ni inte vet hur ni ska uppgradera eran stereo mer o har tröttnat på den musik ni har att rent desperat jagar nya sätt att få det att låta sådär bättre o magiskt hemma igen så att ni utan problem lyckas bli lurade av företagen, varandra och er själva till att skaffa o uppgradera till tjänster o prylar ni egentligen inte behöver ;)

Men helt ärligt, om nu Tangband tyckte det där var bevis nog för att man faktiskt kan höra skillnad på 320kbps o lossless o det han citerar säger att det bara gäller vissa låtar o att det är väldigt subtilt och väldigt svårt att höra, hur kan han då gå med på att det ska finnas betydelsevärda skillnader ännu högre upp på diminishing returns-kurvan? Kurvan där uppe har ju planat ut så mycket att dom nu ännu mindre o extremt subtilare skillnaderna helt omöjligt nånsin skulle kunna höras av en människa, utan det är bara mätinstrument som lyckas snappa upp det.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-19 06:08

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:

Javisst, ni alla med eran superhörsel o era så otroligt mycket bättre anläggningar än mina stackars piP, 2000 kronors DAC o klass D-steg, o att ni dessutom lyssnar på RIKTIG musik medans jag bara lyssnar blippblop där ljudkvaliten inte spelar någon som helst roll över huvud taget. Klart ni hör STOR skillnad på saker som jag ens skulle kunna drömma om!

Bra sammanfattning!

Tell skrev: Men helt ärligt, om nu Tangband tyckte det där var bevis nog för att man faktiskt kan höra skillnad på 320kbps o lossless o det han citerar säger att det bara gäller vissa låtar o att det är väldigt subtilt och väldigt svårt att höra, hur kan han då gå med på att det ska finnas betydelsevärda skillnader ännu högre upp på diminishing returns-kurvan? Kurvan där uppe har ju planat ut så mycket att dom nu ännu mindre o extremt subtilare skillnaderna helt omöjligt nånsin skulle kunna höras av en människa, utan det är bara mätinstrument som lyckas snappa upp det.

Säger han som påstår att han ser de individuella pixlarna på en 4k-skärm på avstånd som ingen annan människa kan se. Placebo!!! :)

”Do you really want to know? Because once you do and you practice some, it will become more obvious and will bug you forever.” - Amir, ASR

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 08:29

Men om det KAN vara så att högupplöst låter bättre än komprimerat och inte kostar mer, särskilt inte om man streamar utan att lagra, varför ens fundera på komprimerat?
Om dyra "superkablar" hade kostat som lampsladd så hade det väl inte gjort någon skada att nyttja dem, möjligen slöseri med naturresurser då.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-19 09:30

hifikg skrev:Men om det KAN vara så att högupplöst låter bättre än komprimerat och inte kostar mer, särskilt inte om man streamar utan att lagra, varför ens fundera på komprimerat?
Om dyra "superkablar" hade kostat som lampsladd så hade det väl inte gjort någon skada att nyttja dem, möjligen slöseri med naturresurser då.

Relevant synpunkt :)
Det finns ingen anledning att dissa lossless , definitivt inte på ett hifi - forum .

En av fördelarna ur konsumentperpektivet med lossless och high-resolution via streaming är att anledningen att köpa CD skivor eller andra fysiska format nu är helt borta . De behövs inte. Tillgängligheten på bra musik i hög upplösning är också plötsligt mycket bättre .

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-06-19 09:46

hifikg skrev:Om dyra "superkablar" hade kostat som lampsladd så hade det väl inte gjort någon skada att nyttja dem, möjligen slöseri med naturresurser då.

Tja, de kan ju faktiskt vara sämre också…

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-19 10:45

hifikg skrev:Men om det KAN vara så att högupplöst låter bättre än komprimerat och inte kostar mer, särskilt inte om man streamar utan att lagra, varför ens fundera på komprimerat?

Ja, hur är det egentligen med miljöpåverkan och IT?

I utkanten av Luleå ligger Facebooks två gigantiska datorhallar. På en yta motsvarande åtta fotbollsplaner står tiotusentals servrar som har hand om trafiken när användarna i Europa kollar de senaste uppdateringarna och lägger ut bilder och filmer på det sociala nätverket.

Enligt Facebooks egna uppgifter förbrukade hallarna 187000 megawattimmar under 2015, lika mycket som 7 500 eluppvärmda villor.

Den här typen av gigantiska datorhallar ökar i antal runt om i världen med it-jättar som Google, Microsoft och Amazon i spetsen. Utbyggnaden drivs av att allt fler företag lägger sina tjänster på internet i det så kallade molnet.

https://fof.se/tidning/2017/1/artikel/h ... dina-likes

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-19 12:04

Precis. Onödigt stora datamängder har ett pris. Var gränsen går för onödigt kan diskuteras.

Tangband skrev:En av fördelarna ur konsumentperpektivet med lossless och high-resolution via streaming är att anledningen att köpa CD skivor eller andra fysiska format nu är helt borta . De behövs inte. Tillgängligheten på bra musik i hög upplösning är också plötsligt mycket bättre .

Jag saknar ibland texthäftet och det övriga fysiska när jag strömmar från nätet. Dessutom har man inte överallt tillgång till nätet. Det är ganska trevligt att lägga en skiva i en spelare och veta att man får precis den icke-söndermastrade utgåva man har valt (och att skivan t ex tar slut där den skall och inte fortsätter med en massa bonusspår), inte behöva oroa sig över huruvida det blir "gapless" eller inte, osv. Sitter och pillar på pekskärmar gör man ju så mycket ändå, så en paus från detta skadar inte.

CD-spelaren behöver inte uppdateras och gränssnittet ändras inte plötsligt. En bra spelare kan med en knapptryckning närsomhelst ställas in på att "pausa/stoppa efter nuvarande spår".

Vinyl är också trevligt även om jag i nuläget saknar detta.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-19 12:20

goat76 skrev:Säger han som påstår att han ser de individuella pixlarna på en 4k-skärm på avstånd som ingen annan människa kan se. Placebo!!! :)

Du har varit otroligt duktig på att ignorera det jag skriver o förklaringar till dina tabeller o alla andra argument du haft i den tråden. Gör om gör rätt.

Baffel skrev:

I utkanten av Luleå ligger Facebooks två gigantiska datorhallar. På en yta motsvarande åtta fotbollsplaner står tiotusentals servrar som har hand om trafiken när användarna i Europa kollar de senaste uppdateringarna och lägger ut bilder och filmer på det sociala nätverket.

Enligt Facebooks egna uppgifter förbrukade hallarna 187000 megawattimmar under 2015, lika mycket som 7 500 eluppvärmda villor.

Den här typen av gigantiska datorhallar ökar i antal runt om i världen med it-jättar som Google, Microsoft och Amazon i spetsen. Utbyggnaden drivs av att allt fler företag lägger sina tjänster på internet i det så kallade molnet.

Jamen precis, som jag skriv tidigare i den här tråden så tar Apples lossless upp 36 mer diskutrymme o bandbredd än deras tidigare AAC. Det är verkligen inte nåt man bara viftar bort med "men diskutrymme o bandbredd är så billigt nuförtiden!".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-19 12:23

E:

Mycket av det där kan du få med Roon som har som en redaktion inbyggt i din server och kikar på din samling och tar fram mera information om den och presenterar den ibland för dig när du startar. Kan ge tips på skivor som du har på servern som du inte spelat på ett tag. Och du kan läsa information om vilka artister varit med på en inspelning och sedan kan du t.ex. följa trummisen och se vilka andra skivor du har som han deltar på. Vill man grotta ner sig i mera info runt skivorna så tror jag inte att du kommer sakna omslagen och texthäften. Texten kan du få till låtarna också även i ett kareoke-läge.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-19 12:53

Tell skrev:
goat76 skrev:Säger han som påstår att han ser de individuella pixlarna på en 4k-skärm på avstånd som ingen annan människa kan se. Placebo!!! :)

Du har varit otroligt duktig på att ignorera det jag skriver o förklaringar till dina tabeller o alla andra argument du haft i den tråden. Gör om gör rätt.

Baffel skrev:

Jamen precis, som jag skriv tidigare i den här tråden så tar Apples lossless upp 36 mer diskutrymme o bandbredd än deras tidigare AAC. Det är verkligen inte nåt man bara viftar bort med "men diskutrymme o bandbredd är så billigt nuförtiden!".

Hur mycket mer bandbredd tar inte streaming eller nedladdning av video i 4k jämfört med 1080, och hur många fler hushåll tror du inte det är som sitter med abonnemanget Netflix Ultra HD än det är folk med högupplöst musikstreaming?
Tänk även på all den övriga streaming av video i HD som dagligen sker på Youtube m.fl som har överlägset fler användare än streamingtjänsterna dör musik.

Du uppvisar en rejäl dubbelmoral bara för att ditt intresse för video är så mycket större än vad det uppenbarligen är för musik. :)

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-19 13:09

goat76 skrev:
Tell skrev:

Baffel skrev:

Hur mycket mer bandbredd tar inte streaming eller nedladdning av video i 4k jämfört med 1080, och hur många fler hushåll tror du inte det är som sitter med abonnemanget Netflix Ultra HD än det är folk med högupplöst musikstreaming?
Tänk även på all den övriga streaming av video i HD som dagligen sker på Youtube m.fl som har överlägset fler användare än streamingtjänsterna dör musik.

Du uppvisar en rejäl dubbelmoral bara för att ditt intresse för video är så mycket större än vad det uppenbarligen är för musik. :)

Skillnaden är att den extra bandbredden för video gör enorm skillnad i upplevd kvalitet, medans 36 gånger mer bandbredd för ljud gör en extremt liten skillnad. Dminishing return, elda för kråkor, jadda jadda jadda.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-19 13:14

goat76 skrev:
Tell skrev:

Baffel skrev:

Dubbelt så bra moral då. Fasen vilken fin person man ändå är. :twisted:

Idag är intresset större för att bada. Även kul att skriva det med och få dig att kommentera: men bada då... He he. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 17:39

Magnuz skrev:
hifikg skrev:Om dyra "superkablar" hade kostat som lampsladd så hade det väl inte gjort någon skada att nyttja dem, möjligen slöseri med naturresurser då.

Tja, de kan ju faktiskt vara sämre också…

Så illa är det nog aldrig ändå, eller kan det vara så galet? Måste väl vara en konst att bygga en kabel (vaddå bygga??) som förstör ljudet. Fast de där med lådor på magen är jag särskilt skeptisk till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 17:41

Baffel skrev:

Dags att strypa elen till villorna alltså!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-19 18:20

Är ju faktiskt regering som lockat hit dessa företag eftersom man tror att det ger 1000-tals jobb och sen subventionerar man elen tills nästan gratis. Och så förstås så behövs det knappt några anställda i Sverige så det är ju inte musiklyssnarna som säljer billig el och tappar smöret.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-19 21:34

Stor test i what hifi :) .
https://www.whathifi.com/apple/music/review
Fem stjärnor . :)

Nu finns Apple Music även för android .
ljudet är klart bättre än Spotify premium ;

” Even Apple Music’s CD-quality songs (which, as of June 2021, is all of them) sound clean, snappy and detailed. Compared with tracks on Spotify Premium (which are 320kbps Ogg Vorbis streams), Apple’s have greater subtlety and more space around instruments.

Dynamically, the sound is more fluid and exciting. Notes stop and start with punch, timing is good, and subtle shifts from quiet to loud are admirably handled.”

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-06-19 22:01

Tell skrev:Skillnaden är att den extra bandbredden för video gör enorm skillnad i upplevd kvalitet, medans 36 gånger mer bandbredd för ljud gör en extremt liten skillnad. Dminishing return, elda för kråkor, jadda jadda jadda.

Ja vänta till videonördarna börjar kräva icke-snålkodad 8k RAW video, 16 bitar, 120 fps med lika icke-snålkodad PCM 7-4-4 i ljudet. Med text och metadata, kommer man undan med mindre än 10 Gbps i linan? Kostar att ligga på topp... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi