Apple Music lossless och high resolution

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Re: Apple Music lossless och high resolution

Inläggav Conan » 2021-06-19 22:08

Tangband skrev:Stor test i what hifi :) .
https://www.whathifi.com/apple/music/review
Fem stjärnor . :)

Nu finns Apple Music även för android .
ljudet är klart bättre än Spotify premium ;

” Even Apple Music’s CD-quality songs (which, as of June 2021, is all of them) sound clean, snappy and detailed. Compared with tracks on Spotify Premium (which are 320kbps Ogg Vorbis streams), Apple’s have greater subtlety and more space around instruments.

Dynamically, the sound is more fluid and exciting. Notes stop and start with punch, timing is good, and subtle shifts from quiet to loud are admirably handled.”

Betyder ingenting vad What Hifi skriver. Så här skriver dom om en liten usb-sladd:

What HiFi skrev:The Vertere Pulse D-Fi is one of the best-sounding USB cables we’ve heard

The Supra USB 2.0 won 2012's Award for best USB cable because it represents great value for money — but if you have cash to spare, the Vertere Pulse D-Fi would win on every level.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-19 22:19

Det är lite märkligt , stereophile , Hifi & musik, absolute sound har inte nämnt Apple Music lossless öht.
Kanske beroende på att de är köpta av hifibranchen med dess annonsörer som inte kan tänka sig kränga iPads som high end streamers .
Nåväl, jag borde inte vara förvånad .
Senast redigerad av Tangband 2021-06-19 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-19 22:23

Va?!? Android? Kommer undersökas närmare, när tid ges för det.... :mrgreen: Tänk om det kan vara något vettigt..

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-19 22:35

https://www.google.se/amp/s/www.busines ... 18-3%3famp

” Apple is returning to its roots when it comes to music products and is starting to embrace the world of audiophiles who are prepared to pay more for premium, higher-quality speakers and music devices.”

” These products will help position Apple as a high-end audio company, which appeals to a niche market of consumers.”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 22:43

Köpte just ett album från Apple, iTunes Store (jo, med litet i) o jag fick ner det i 256 kbps AAC, bläää... försöker kontakta Apples support, men det e ju som att försöka ringa Facebook, j-vla förbannade sk-t även om de påstår att jag inte har järn nog att streama högupplöst så bör jag väl för helv... kunna ladda ner det jag köper i ett vettigt format.

Nu tror jag iofs inte att jag kommer att höra någon skillnad då inspelningen är gjord 1954, men vaf-n, rätt ska väl vara rätt!?
Bilagor
Birdland_vol_1.jpg
Birdland_vol_1.jpg (24.35 KiB) Visad 8002 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-19 22:56

hifikg skrev:bläää... försöker kontakta Apples support, men det e ju som att försöka ringa Facebook, j-vla förbannade sk-t

Apple gör aldrig fel.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 23:03

Ha, jag begärde en återbetalning pga kvalitetsproblem och beskrev min besvikelse, får se vad som händer härnäst. Grannen sitter förstås på både Volym 1 & 2 i högsta tänkbara upplösning, så musiken kanske jag snart har ändå. Shame on Apple!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 23:04

pLudio skrev:
hifikg skrev:bläää... försöker kontakta Apples support, men det e ju som att försöka ringa Facebook, j-vla förbannade sk-t

Apple gör aldrig fel.

Det kan du hoppa upp o klappa dig på att de gör, men säg något företag som inte gör det!
Apple har vållat mig blodstörtning ett icke föraktligt antal gånger, men hittills har jag alltid fått rätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-19 23:07

hifikg skrev:Apple har vållat mig blodstörtning ett icke föraktligt antal gånger, men hittills har jag alltid fått rätt.

Att ge dig rätt alltid måste ju också vara fel av Apple kan jag tänka mig.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-19 23:10

hifikg skrev:Köpte just ett album från Apple, iTunes Store (jo, med litet i) o jag fick ner det i 256 kbps AAC, bläää... försöker kontakta Apples support, men det e ju som att försöka ringa Facebook, j-vla förbannade sk-t även om de påstår att jag inte har järn nog att streama högupplöst så bör jag väl för helv... kunna ladda ner det jag köper i ett vettigt format.

Nu tror jag iofs inte att jag kommer att höra någon skillnad då inspelningen är gjord 1954, men vaf-n, rätt ska väl vara rätt!?

Jag kan faktiskt tänka mig att Apple av omtänksamhet inte låter dig välja varianten som du inte kan spela upp. I vart fall inte ifrån den apparat som du försöker ladda ner den ifrån. Om du nu har en iPhone och ifrån den kan spela högre upplösning så kommer du nog kunna ladda ner den versionen ifrån "rätt" apparat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 23:49

Harryup skrev:
hifikg skrev:Köpte just ett album från Apple, iTunes Store (jo, med litet i) o jag fick ner det i 256 kbps AAC, bläää... försöker kontakta Apples support, men det e ju som att försöka ringa Facebook, j-vla förbannade sk-t även om de påstår att jag inte har järn nog att streama högupplöst så bör jag väl för helv... kunna ladda ner det jag köper i ett vettigt format.

Jag kan faktiskt tänka mig att Apple av omtänksamhet inte låter dig välja varianten som du inte kan spela upp. I vart fall inte ifrån den apparat som du försöker ladda ner den ifrån. Om du nu har en iPhone och ifrån den kan spela högre upplösning så kommer du nog kunna ladda ner den versionen ifrån "rätt" apparat.

Klart jag kan spela upp den, jag spelar 24/192 hela nätterna från en sådan maskin.
Medan jag tömde dotterns hund skickade grannen över båda sessionerna i just 24/192. Tack och bock.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-20 00:29

hifikg skrev:
Harryup skrev:

Klart jag kan spela upp den, jag spelar 24/192 hela nätterna från en sådan maskin.
Medan jag tömde dotterns hund skickade grannen över båda sessionerna i just 24/192. Tack och bock.

Fast gör du det och använder samma process som Apple säger är minimi-kravet för att kunna spela den fil som Apple tillhandahåller.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-20 00:36

Harryup skrev:
hifikg skrev:
Harryup skrev:

Fast gör du det och använder samma process som Apple säger är minimi-kravet för att kunna spela den fil som Apple tillhandahåller.

De säger inget om minimikrav (men de informerar om att det kan krävas en DAC osv o det har jag förstås) för att spela upp nedladdade/köpta filer, det är streaming som de hindrar mig från genom att krysset för högupplöst är placerat i en version av Musik som kräver senaste operativ som min musikdator inte kan härbärgera. Jag skaffar 24/192 hela tiden och lirar. Lyssnar t ex just nu på en sådan fil, men eftersom ljudet silas genom bluetooth får jag inte ut full kvalitet förrän jag dyker ner i lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-06-20 01:42

Det är fascinerande att se.
Folk som inte vet eller spelar dumma när de framför MP3 såsom det skulle vara EN kodning. En MP3 kodning 1997 är inte samma som de bästa kodningarna idag.
Man har inga problem att dra fram alla möjliga sorters tvivelaktiga tester som "styrker" ens tes, men samtidigt kan inte leverera seriösa kontrollerade test eller att man själv ställer upp på test.

Vet inte vad det är med hifi att så många har svårt för att vara lite självkritiska istället för tro på all möjliga förbättringar.

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-20 02:47

Conan skrev:
Tell skrev:Skillnaden är att den extra bandbredden för video gör enorm skillnad i upplevd kvalitet, medans 36 gånger mer bandbredd för ljud gör en extremt liten skillnad. Dminishing return, elda för kråkor, jadda jadda jadda.

Ja vänta till videonördarna börjar kräva icke-snålkodad 8k RAW video, 16 bitar, 120 fps med lika icke-snålkodad PCM 7-4-4 i ljudet. Med text och metadata, kommer man undan med mindre än 10 Gbps i linan? Kostar att ligga på topp... :wink:

Grejen är ju att gå upp från vanlig 4K, 10bit o 24fps som är standard idag till det du nämde skulle göra ENOORMT mycket större märkbar skillnad mot att ljud går från 16/44.1 till 24/192. En lite mer korrekt jämförelse skulle vara att gå från kanske 16k, 16bit, 360 fps upp till 64k, 32bit float, 1024 fps. Runt 16k osv skulle jag alltså säga att bild behöver gå innan det är typ lika tekniskt transparent som ljud är idag. O 64k etc är alltså ungefär lika overkill som 24/192.

music4ever skrev:Det är fascinerande att se.
Folk som inte vet eller spelar dumma när de framför MP3 såsom det skulle vara EN kodning. En MP3 kodning 1997 är inte samma som de bästa kodningarna idag.
Man har inga problem att dra fram alla möjliga sorters tvivelaktiga tester som "styrker" ens tes, men samtidigt kan inte leverera seriösa kontrollerade test eller att man själv ställer upp på test.

Vet inte vad det är med hifi att så många har svårt för att vara lite självkritiska istället för tro på all möjliga förbättringar.

Jamen precis, o dessutom så är en 128kbps mp3 idag bättre än en 128kbps mp3 från 1997. Det har förbättrats, men många lever lääänge kvar i gamla myter.
(O nej jag säger inte att 128kbps är tillräckligt, utan att mp3 har onödigt dåligt rykte pga hur det ofta lät för 20 år sen)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-20 06:25

music4ever skrev:Det är fascinerande att se.

Du kan väl börja med att visa alla de seriösa kontrollerade tester som du själv gjort? :)

Finns det någon slags testkommitté som åker runt i landet och utför dessa tester som du efterlyser, för även om Tangband skulle visa dig ett utfört test så är jag ganska säker på att du aldrig hade godkänt resultatet, iallafall inte om det inte visar ett resultat som just du önskar.

Vem är det egentligen du bett göra ett test men som vägrat ställa upp, och hur ska detta test gå till för att du ska godkänna resultatet?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-20 08:39

Steve Jobs tänkte släppa high resolution redan 2012 . :)

https://www.google.se/amp/s/amp.theguar ... steve-jobs

” "Steve Jobs was a pioneer of digital music, but when he went home he listened to vinyl," Young said during an interview at the D: Dive Into Media technology conference. He and Jobs were apparently both concerned with the dearth of high-quality listening formats for audiophiles, and the two men met to work on new hardware that could store the large music files Young prefers. Since Jobs's death in October, Young complained, there is "not much going on".

https://www.kcrw.com/music/articles/ste ... -fi-system

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-20 08:59

Vi får väl se om Apple Music verkligen kan spelas upp via Android, som du nämner Tangband. Det utan några begränsningar , eller extrema extra kostnader som Apple lägger på för att få det att fungera. Så det inte rör sig om någon värdelös app/plugg som måste till och så vet man , som vanligt, inte om man verkligen får ut någon vettig signal ur datorn. Återstår att se. Avvaktar tills någon testat och mätt upp hur det ligger till.

Om det verkligen går att få till på ett vettigt smidigt sätt , tja där ligger ju helt plötsligt för många en intressant lösning. Fixa en Androidmobil, de är inte dyra, plugga in och kör.
Senast redigerad av Baffel 2021-06-20 09:02, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-20 09:02

Baffel skrev:Vi får väl se om Apple Music verkligen kan spelas upp via Android, som du nämner Tangband. Det utan några begränsningar , eller extrema extra kostnader som Apple lägger på för att få det att fungera. Så det inte rör sig om någon värdelös app/plugg som måste till och så vet man , som vanligt, inte om man verkligen får ut någon vettig signal ur datorn. Återstår att se. Avvaktar tills någon testat och mätt upp hur det ligger till.

https://support.apple.com/sv-se/HT205365

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-20 09:14

Tack Tangband. Jo jag såg det. Ljud verkar ju, via en app, i alla kunna gå att få. Ett första steg på vägen i alla fall. Sedan återstår att undersöka om det verkligen är hela Apple Music lossless -katalogen man kan få via Android , funktioner i den appen, samt att att det inte är några begränsningar så man verkligen få ut signalen i lossless . Det kommer säkert utföras utvärderingar och tester kring det framöver. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-20 09:21

Baffel, du vet redan om de begränsningar som finns med Android och att din telefon samplar om. Redan där går du bet om att ta del av Apple Lossless om inte den där appen du har stödjer Apple Music.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-20 10:02

” Even Apple Music’s CD-quality songs (which, as of June 2021, is all of them) sound clean, snappy and detailed. Compared with tracks on Spotify Premium (which are 320kbps Ogg Vorbis streams), Apple’s have greater subtlety and more space around instruments.

Dynamically, the sound is more fluid and exciting. Notes stop and start with punch, timing is good, and subtle shifts from quiet to loud are admirably handled.”

Var det den tidskriften som höjde MQA till skyarna?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-20 10:10

goat76 skrev:Baffel, du vet redan om de begränsningar som finns med Android och att din telefon samplar om. Redan där går du bet om att ta del av Apple Lossless om inte den där appen du har stödjer Apple Music.

Får väl se vad som händer framöver. Om det kommer komma någon vettig lösning kring det där :D

Det vore väl smidigt , via en billig mobil få tillgång till Apple Music lossless, på bäst sätt/signal. Det verkar ju hända så mycket nu så jag har förhoppningar. Eller via en Andriod-padda. Snacka prisvärd streamer då. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-20 10:13

RogerGustavsson skrev:

De är i alla fall duktiga på att höra skillnader i ljud på både det ena och det andra. Här testas det ljud , RCA-kablar.

viewtopic.php?f=9&t=7126

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-20 11:11

Det blir inte så himla dyrbart med riktiga grejor heller. En iPhone SE av första generationen duger. Kostar runt 500 spänn på Blocket.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/iphone_se__6__7__8/96214306

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-20 11:13

RogerGustavsson skrev:

De gör väl alla de ”köpta” aktörerna , ? Stereophile, absolute sound, mfl, mfl….

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-20 11:15

hifikg skrev:Det blir inte så himla dyrbart med riktiga grejor heller. En iPhone SE av första generationen duger. Kostar runt 500 spänn på Blocket.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/iphone_se__6__7__8/96214306

Apparaten måste klara ios 14.6 bara , det gäller såväl iPad som iPhone. En begagnad iPad som är från 2016 i mint kondition kostar väl mindre än en billig android ?

På köpet får man riktiga hifi-grejor som inte samplar om och håller på med djävulskap, och som kan köra lossless och high resolution. :)
—————
Man bör även betänka att en iPhone i snitt nog överlever 100% längre än en android. Kvaliteten på hårdvaran är mycket högre, eftersom allt är ihopsatt för att fungera och optimerats i en enda apparat.

Så en ny iPhone SE mkII för 4500:- är inget dåligt köp. Det motsvarar väl att man köper två billigare Androidtelefoner kvalitetsmässigt under en tidsperiod på 5-6 år .

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-20 14:42

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:

De gör väl alla de ”köpta” aktörerna , ? Stereophile, absolute sound, mfl, mfl….

.. o därför litar du på dom i fallet med Apples lossless? Iofs verkar du svälja allt som säger nåt positivt om det då du verkar ignorera dom flesta argument som säger emot dig ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-20 14:43

iPhone SE första generationen klarar 14.6 o även 15 i höst, 500 kronor för en kompetent streamer lär vara svårslaget, jag råkar ha en liggande, ska se om jag får snurr på den för streaming. Fast jag tror att jag även fortsatt kommer använda streaming för urval i tveksamma fall och införskaffa "egna" fonogram för övrigt. Dumt? Kanske, men när jag var in på Apple Music igår såg jag 30-40 kanske 50 nya låtar och annat som jag kände att jag MÅSTE höra, det stressade mig och musiklyssning under stress avstår jag gärna från. Jag får leva med att kanske inte vara den första i världen som får höra Bruce Springsteens senaste singel o upptäcka den ett halvår eller ett år efter utgivningen. Fast helt säker är jag inte. Än.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2021-06-21 01:44

goat76 skrev:Du kan väl börja med att visa alla de seriösa kontrollerade tester som du själv gjort? :)

Påstår jag en massa hörbara skillnader på konstiga saker? Nej, så vad är det som jag ska testa då?
Förstår du inte ens varför man gör blindtester?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi