Dåliga högtalare som låter bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Dåliga högtalare som låter bra?

Inläggav Magnuz » 2021-06-23 09:23

Bill50x skrev:Om nu en dålig högtalare låter bra, då är den väl inte så dålig?

Det finns väl annat än frekvensgång som har betydelse, även om vissa inte tror det...

Det här har också diskuterats sedan urminnes tider på forumet. Att någon tycker att något ”låter bra” betyder ingenting mer än just det. Vem som helst kan tycka vad som helst om vilken högtalare som helst. Sedan finns det några egenskaper som i tester visar sig göra att fler föredrar vissa högtalare, bl.a. en rimligt rak frekvensgång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-06-23 10:38

Floyd Toole om hur en högtalare bör mäta/mätas, bara 30 sidor så det orkar ni läsa :)

https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20210623/17839.pdf

Rimligt rak? Ja kanske men lite slagsida mot styrbord verkar uppskattas av de flesta, precis som kurvan som Maarten visade med Volt-8 & rumsresponsen
1611883562500.png
1611883562500.png (101.96 KiB) Visad 3582 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 12:44

Calleberg skrev:Floyd Toole om hur en högtalare bör mäta/mätas, bara 30 sidor så det orkar ni läsa :)

https://www.aes.org/tmpFiles/elib/20210623/17839.pdf

Rimligt rak? Ja kanske men lite slagsida mot styrbord verkar uppskattas av de flesta, precis som kurvan som Maarten visade med Volt-8 & rumsresponsen
1611883562500.png

Det är en ganska märklig presentation av mätkurvor, blandat med förutsättningar som inte är helt korrekta eller adekvata.

Exempelvis: I frekvensområdet från 1 kHz till 20 kHz är rummet satt som rakt. Den otränade lyssnaren vill där ha rak tonkurva. Den tränade lyssnaren vill ha en frekvensgång som faller hela det området från +1 dB vid 1 kHz till att nå -6 dB vid 20 kHz. Tillsammans -7 dB fall.

Varför har man höjt hela området för den otränade lyssnaren? Den otränade lyssnaren verkar vilja föredra rak tonkurva genom hela diskantområdet. De föredrar alltså omanipulerad diskant, medans de så kallade tränade lyssnarna vill ha kraftigt manipulerad diskant.

En annan sak gäller direktljudet: De skriver ”rak tonkurva på direktljudet”. Om direktljudet är uppmätt ekofritt och rakt, så blir det allt annat än rak tonkurva på direktljudet vid lyssnaren då högtalaren ställs i rum d v s med närliggande begränsningsytor. De närliggande begränsningsytorna påverkar direktljudet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:15

Det här är min uppmätta rumskurva (Röd, MMM-RTA-mätning, Psychoacoustic smoothing) mot Toole Trained Listeners (grön). Jag tycker det låter fantastiskt och bättre än nånsin!
Bilagor
Screenshot 2021-06-23 131200.png
Screenshot 2021-06-23 131200.png (50.06 KiB) Visad 3549 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-23 13:24

Hur är kurvan glättad?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 13:31

Belker skrev:Det här är min uppmätta rumskurva (Röd, MMM-RTA-mätning, Psychoacoustic smoothing) mot Toole Trained Listeners (grön). Jag tycker det låter fantastiskt och bättre än nånsin!

Bra där. Det finns en dip mellan 200 Hz och 500 Hz samt runt 1 kHz. Båda dessa områden är värmeområden. 600 Hz är där det låter burk och låda och resonansigt, enligt min erfarenhet. Vet inte vad det beror på att du får dip just i dessa områden, men om dessa områden skulle kunna rätas ut vilket skulle ge betydligt mer värme och kraft hos vissa instrument och röster, så skulle jag kunna tänka mig att du då skulle haka på och öka tonkurvan från 8 kHz och uppåt. Men jag vill påpeka att det måste ske med rak direktljudstonkurva, så det är inte så enkelt.

Dessutom finns det en parameter med ljudbild och djupperspektiv som inte är helt opåverkat med frekvensgång. Just detta ljudfenomen kan påverka föredragen tonkurva.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 13:32

Morello skrev:Hur är kurvan glättad?

Jag funderade på det också.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:35

petersteindl skrev:

Psychoacoustic, som sagt. En funktion i REW som är snarlik ERB.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:40

petersteindl skrev:
Belker skrev:Det här är min uppmätta rumskurva (Röd, MMM-RTA-mätning, Psychoacoustic smoothing) mot Toole Trained Listeners (grön). Jag tycker det låter fantastiskt och bättre än nånsin!

Bra där. Det finns en dip mellan 200 Hz och 500 Hz samt runt 1 kHz. Båda dessa områden är värmeområden. 600 Hz är där det låter burk och låda och resonansigt, enligt min erfarenhet. Vet inte vad det beror på att du får dip just i dessa områden, men om dessa områden skulle kunna rätas ut vilket skulle ge betydligt mer värme och kraft hos vissa instrument och röster, så skulle jag kunna tänka mig att du då skulle haka på och öka tonkurvan från 8 kHz och uppåt. Men jag vill påpeka att det måste ske med rak direktljudstonkurva, så det är inte så enkelt.

Dessutom finns det en parameter med ljudbild och djupperspektiv som inte är helt opåverkat med frekvensgång. Just detta ljudfenomen kan påverka föredragen tonkurva.

MvH
Peter

Dipparna mellan 200 och 500 är mitt rums störta problem (förutom att det är för litet) och jag har positiv gain där (och negativ över och under), men vill inte gå högre. Vid 600 och 1000 är jag mer försiktig med EQ, för det är svårt att veta om det är rum eller direkt. 600 är sänkt något, men jag vågar inte gå på mer där. Tycker inte det låter burk.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-23 13:40

Variabel glättning från 1/48-oktavband till tersband.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 13:44

Belker skrev:
petersteindl skrev:

Då jag undrade så undrade jag över vilken fysikalisk smoothing som använts. 1/3 oktav eller ½ oktav eller 1/6 oktav eller något annat?

Aha, variabel glättning.

Då skulle det vara intressant att se 3 kurvor ovanpå varandra i olika färger, om du har möjlighet.
1/3 oktav
1/6 oktav
REW

Då framstår skillnaderna dem emellan.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:46

Det blir med MMM-mätning väldigt lite skillnad mellan Variabel och ERB. För att ställa EQ är Variabel annars bra, men för att utvärdera föredrar jag att titta på ERB/Psycho, annars fokuserar man på för små detaljer.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:52

petersteindl skrev:
Belker skrev:
petersteindl skrev:

Då jag undrade så undrade jag över vilken fysikalisk smoothing som använts. 1/3 oktav eller ½ oktav eller 1/6 oktav eller något annat?

Aha, variabel glättning.

Då skulle det vara intressant att se 3 kurvor ovanpå varandra i olika färger, om du har möjlighet.
1/3 oktav
1/6 oktav
REW

Som sagt, inte så stor skillnad på en MMM-mätning. Svep hade givit ett helt annat resultat, men jag ställer inte EQ på svep längre.
1/3(grön), 1/6(blå) och Variabel:
Bilagor
Screenshot 2021-06-23 134927.png
Screenshot 2021-06-23 134927.png (53.91 KiB) Visad 3526 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-23 13:53

Morello skrev:Variabel glättning från 1/48-oktavband till tersband.

Nja:
"Psychoacoustic smoothing uses 1/3 octave below 100Hz, 1/6 octave above 1 kHz and varies from 1/3 octave to 1/6 octave between 100 Hz and 1 kHz. It also applies more weighting to peaks by using a cubic mean (cube root of the average of the cubed values) to produce a plot that more closely corresponds to the perceived frequency response."

Det hela liknar hörselns kritiska band, som har mycket låg frekvensupplösning i basen och ca 1/6 oktav för högre frekvenser, dock med en extra uppvägning av toppar.

Man kan även välja ERB smoothing som är en mer direkt implementering av kritiska band:
"ERB smoothing uses a variable smoothing bandwidth that corresponds to the ear's Equivalent Rectangular Bandwidth, which is (107.77f + 24.673) Hz, where f is in kHz. At low frequencies this gives heavy smoothing, about 1 octave at 50Hz, 1/2 octave at 100 Hz, 1/3 octave at 200 Hz then levelling out to approximately 1/6 octave above 1 kHz."
Senast redigerad av I-or 2021-06-23 13:54, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 13:54

Belker skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Dipparna mellan 200 och 500 är mitt rums störta problem (förutom att det är för litet) och jag har positiv gain där (och negativ över och under), men vill inte gå högre. Vid 600 och 1000 är jag mer försiktig med EQ, för det är svårt att veta om det är rum eller direkt. 600 är sänkt något, men jag vågar inte gå på mer där. Tycker inte det låter burk.

Ok. Bra att du skiljer mellan direktljud och rumsljud. Jag skulle kunna skriva mer angående detta, men jag avvaktar till senare och gör det i petersteindl-tråden

Jag vill också förtydliga att då jag skriver burkområde så betyder inte det att det automatiskt låter burk om 600 Hz, men om det är för mycket, så låter det resonansigt och liknar det man kan kalla burkighet. Är det för lite så låter det istället ihåligt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 13:56

Belker skrev:
petersteindl skrev:
Belker skrev:Psychoacoustic, som sagt. En funktion i REW som är snarlik ERB.

Aha, variabel glättning.

1/3 oktav
1/6 oktav
REW

Som sagt, inte så stor skillnad på en MMM-mätning. Svep hade givit ett helt annat resultat, men jag ställer inte EQ på svep längre.

Tack, då ser jag att variabel är väldigt nära 1/6 oktav, i stort sett lika, faktiskt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:57

Rättelse: Det här är inte senaste filtret, med mer dämpning vid 600 Hz. Det är såklart inte heller rådata från mätning. Den röda kurvan är Average av Höger-Vänster med smoothing (minns ej vilken). Jag får göra nya mätningar vid tillfälle!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 13:59

petersteindl skrev:
Belker skrev:
petersteindl skrev:

Aha, variabel glättning.

1/3 oktav
1/6 oktav
REW

Tack, då ser jag att variabel är väldigt nära 1/6 oktav, i stort sett lika, faktiskt.

Ja, över 300 Hz är Variabel väldigt lik 1/6.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-06-23 14:01

I-or skrev:
Morello skrev:Variabel glättning från 1/48-oktavband till tersband.

Nja:
"Psychoacoustic smoothing uses 1/3 octave below 100Hz, 1/6 octave above 1 kHz and varies from 1/3 octave to 1/6 octave between 100 Hz and 1 kHz. It also applies more weighting to peaks by using a cubic mean (cube root of the average of the cubed values) to produce a plot that more closely corresponds to the perceived frequency response."

Det hela liknar hörselns kritiska band, som har mycket låg frekvensupplösning i basen och ca 1/6 oktav för högre frekvenser, dock med en extra uppvägning av toppar.

Man kan även välja ERB smoothing som är en mer direkt implementering av kritiska band:
"ERB smoothing uses a variable smoothing bandwidth that corresponds to the ear's Equivalent Rectangular Bandwidth, which is (107.77f + 24.673) Hz, where f is in kHz. At low frequencies this gives heavy smoothing, about 1 octave at 50Hz, 1/2 octave at 100 Hz, 1/3 octave at 200 Hz then levelling out to approximately 1/6 octave above 1 kHz."

Exakt. Jag använder själv både 1/3 och 1/6 oktav, beroende på vilket frekvensband jag vill studera. Jag utgår oftast/alltid från hörselns kritiska band. I absolut djupaste basen vill jag även se 1 oktav. ERB verkar således bra.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2021-06-23 14:49

petersteindl skrev:
Det är en ganska märklig presentation av mätkurvor, blandat med förutsättningar som inte är helt korrekta eller adekvata.

Jo, jag har ju taskigt nog ryckt den där bilden lite ur sitt sammanhang, men Floyd använder den ju mest för att driva hem en poäng. Det är ju t.ex inte han som gjort testet och man kan ju tycka att 11 personer är ett helt underkänt statistiskt underlag.

Jag är däremot helt övertygat om att han har rätt och det baserar jag inte så mycket på kurvan som av denna textsnutt:

—more research is needed. However, most of us have seen evidence
of such more-bass, more-treble listener preferences in the
“as found” tone control settings in numerous rental and
loaner cars.

Åker väldigt mycket hyrbil, och detta stämmer till 100% med vad jag upplever.
Varje gång man hamnar i en ny hyrbil får man brotta sig fram i menyerna till Tonkontrollerna som allt som oftast står på eller nära max bas och åtminståne halvvägs till max diskant.

Jag brukar hamna på lite plus i pappa basen och ett eller två snäpp under noll i diskanten.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-06-23 18:56

rajapruk skrev:Många surroundhögtalare som spelar samma signal som varandra borde ge en massa negativa kamfiltereffekter, eller?

Det här kan andra svara bättre på men min gissning är både avstånd och antal avgör om detta får negativa effekter eller inte. Det finns väl ett antal tidsfönster som avgör hur interferenser och reflexer uppfattas? Jämför med Calzone högtalarna som nyttjar tidiga reflexer.

Det här skulle möjligen då tala för att många surroundhögtalare är bra. (Utöver argumentet är de ska täcka 270 grader).

Edit, artikeln av Flöjt Tool som Calleberg länkade till har några enkla sammanfattningar i början (vet ej hur relevanta de är för hemmalyssnare?), tex
Flat on-axis frequency response is clearly the engineering objective for most of these systems. Those that deviate significantly earn lower ratings in double-blind subjective evaluations. Although there is more to be considered, a flat direct sound delivered to listeners is the basis for most reproduced sound.

The on-axis curve by itself is insufficient data. Full 360◦ data, appropriately processed, is important information.

With sufficient anechoic data on a loudspeaker it is possible to predict withreasonableprecisionmiddleand high-frequency acoustical events in a listening space with known properties.

In normal rooms the on-axis frequency response is not the dominant physical factor. However, the direct sound has a high priority in perception, establishing a reference to which later arrivals are com516 pared in determining such important perceptions as precedence effect (localization), spatial effects, and timbre. In this example, the poor off-axis performance dominated the in-room measurements and in listening tests caused audible timbral degradation. Equalization of the room curve will destroy the only good performance in the loudspeaker—the on-axis/direct sound response. Equalization cannot change loudspeaker directivity; the remedy is a better loudspeaker. Adequateanechoicdataontheloudspeaker would have revealed the problem in advance of measurements or listening. • Below the transition/Schroeder frequency the room resonances and the associated standing waves are the dominant factors in what is measured and heard. These are unique to each room and are strongly location-dependent.

Equalization is very limited in what it can “correct,” yet the notion that changing the signal supplied to a sound system consisting of an unknown loudspeaker in an unknown room can “equalize” or “calibrate” a system is widespread. In the context of a practical application where there is an audienceofseverallisteners conventional equalization cannot:
• Addorremove reflections
• Change reverberation time
• Reduce seat-to-seat variations in bass
• Correct frequency dependent directivity in loudspeakers
• Compensate for frequency dependent absorption in acoustical materials and furnishings. The exception is in the highly reflective sound field at very low frequencies.

In conclusion, there are reasons to exercise great caution in the application of equalization based on conventional inroommeasurements.However,itisdefinitelyadvantageous at lower frequencies, and later discussions will show that equalization based on anechoic data is also useful in the creation of superior loudspeakers

Kanske hittar fler citat om jag orkar läsa vidare.

Edith 2:
Peter, kurvan som Calleberg klippte in är vad de kallar steady-stste, vilket jag antar är någon form av tidsintegrering. Då kanske fallet på 7 db blir lite mindre förvånande?
Fig. 14. Subjectively preferred steady-state room curve targets in a typical domestic listening room
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-23 21:09

Tycker det är bra att redovisa rumsmätningar enligt nedan. Högtalare på plats där den ska stå samt mätning på olika avstånd (nedan är 50 cm, 160 cm och lyssningsplats).

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-06-24 00:29

Vilken slutsats drar forumiterna? Är det dags att byta surrounder?

Mitt svar blir, verkligen inte då du gillar det som kommer ur dem. Ska man byta bara pga. mätningar, det är helt snurrigt i min värld. 8O Det viktigaste måste vara det man hör.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-24 07:40

Thomas_A skrev:Tycker det är bra att redovisa rumsmätningar enligt nedan. Högtalare på plats där den ska stå samt mätning på olika avstånd (nedan är 50 cm, 160 cm och lyssningsplats).

[ Bild ]

Är mätningen från 50 cm den översta ?

Låter dina högtalare lite mörkt, eller är du nöjd med klangbalansen ?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-06-24 08:52

FBK skrev:
Vilken slutsats drar forumiterna? Är det dags att byta surrounder?

Mitt svar blir, verkligen inte då du gillar det som kommer ur dem. Ska man byta bara pga. mätningar, det är helt snurrigt i min värld. 8O Det viktigaste måste vara det man hör.

Klart man inte byter högtalare bara för att de mäter dåligt. Jag försöker i tråden delge lite tankar.
1. Tolkar forumiterna mätningarna som dåliga? Är mätningarna dåligt genomförda eller mäter de irrelevanta egenskaper, eller är mätobjektet objektivt faktiskt dåligt i ett eller flera avseende?
2. Är det troligt att det finns bättre surroundhögtalare som är värt att byta till? Naturligtvis leder det till steg 2: Var kan jag provlyssna dessa? Och kanske tom till steg 2b: Hur mäter dessa "bättre" surrounder?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-06-24 08:53

rajapruk skrev:Många surroundhögtalare som spelar samma signal som varandra borde ge en massa negativa kamfiltereffekter, eller?

Säkert. Men, jag kör en högtalare per kanal.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-06-24 08:54

I-or skrev:Behåll surrounderna. Rikta dem inte direkt mot lyssningspositionen, utan lyssna gärna med rejäl vinkel off-axis. Ekvalisera fram en vettig rumsfrekvensgång.

Med många surrounder blir kraven på varje högtalare lägre, vilket gör att distorsionen inte blir alltför påtaglig och dessutom är distorsionen mindre hörbar för ljudeffekter, där nivåerna kommer att vara högst.

Ålrajty. Det är ett bud. Jag kommer att testa att kalibrera med Audessey XT32 och köra den på surrounderna...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2021-06-24 08:55

Nattlorden skrev:volt-8 är väl ingen dålig högtalare? på amerikanska hemmabioforum räknas de väl i topp och likvärdiga mot de flesta topp-system? minns jag rätt har de rätt hög känslighet, vilket brukar gynna högtalare att uppfattas bra ( som jag uppfattar folk, dvs).

Mm, volt-8 används ofta i USA som surrounder och takhögtalare till icke-premiumprissatta system. De har relativt hög känslighet, samt en del andra trevliga egenskaper. Men, man är ju alltid nyfiken på om det finns förbättringar....

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2021-06-24 09:10

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Tycker det är bra att redovisa rumsmätningar enligt nedan. Högtalare på plats där den ska stå samt mätning på olika avstånd (nedan är 50 cm, 160 cm och lyssningsplats).

[ Bild ]

Är mätningen från 50 cm den översta ?

Låter dina högtalare lite mörkt, eller är du nöjd med klangbalansen ?

Jag är nöjd personligen men man skulle nog säga att jag inte gillar när det klingar ljust och tunt. Jag lyssnar inte heller på särskilt höga ljudvolymer normalt sett. Justering sker medelst ett motstånd på diskanten som jag kan variera efter behag.

Den region som är mest problematisk är lite för dålig energi runt 80-150 Hz. Men kanske jag ordnar det med Inom-filtret om Q kan ge något. Vi får se.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-06-24 09:48

Vad sägs om 8-12 st oa52-varianter upp- och nervända i taket? :)

Lite vild chansning men de är ju gjorda för nära vägg och golv/tak, samt har väl mer reflekterat ljud och med en mindre sluten låda kanske det skulle funka!

@Thomas och Belker, intressant att se mätningarna, som väl (?) båda verkar följa kurvorna i Floydens artikel någorlunda, (grafen också inklippt av Calleberg)?
Senast redigerad av Maarten 2021-06-24 10:21, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi