Jämförelse - IPad eller Mac som digitala transporter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jämförelse - IPad eller Mac som digitala transporter

1. Det går inte att höra nån skillnad
6
75%
2. Det går att höra skillnad - Mac låter bättre
2
25%
3. Det går att höra skillnad - IPad är bättre
0
Inga röster

Antal röster : 8

Användarvisningsbild
goat76

Re: Jämförelse - IPad eller Mac som digitala transporter

Inläggav goat76 » 2021-06-18 09:36

hifikg skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:STOPP! BitPerfect fungerar inte med streaming.

BitPerfect cannot support Streaming Music Sources such as TIDAL, Spotify, Home Sharing, or Apple Music. This is because BitPerfect needs to receive from iTunes the full path and name of the music file in order to be able to load it into memory. With a Home Sharing network, iTunes does not supply BitPerfect with an accessible file path - BitPerfect cannot therefore load the file, and so it returns playback responsibility to iTunes. With TIDAL, Spotify and Apple Music, music is streamed from the Cloud – so there is no file anywhere for BitPerfect to load. When using any of those services, even if BitPerfect is running, it will be iTunes that is playing the file (the BitPerfect Menu Bar Icon will be black).

Aha :) .
Detta innebär att iOS apparaterna ( iPad/iPhone ) har en fördel rent handhavandemässigt jämfört med Mac på denna punkt, med automatisk ändring av sampling-frekvens då man lyssnar i Apple Music.

Det är väldigt enkelt att streama från min Mac, men huruvida det är högupplösta filer eller AAC-stympad musik jag lyssnar till kan jag inte se på min DAC, men om jag kan höra det så är jag nöjd... o hör jag ingen skillnad kan jag alltid låtsas att jag har tillgång till de högupplösta filerna :)

När du streamer från Apples streamingtjänst eller annan musik utanför det du har lokalt lagrat på din MacBook så omsamplas allt material till den upplösningen du har inställt i ljudinställningarna i din dator.

Vad har du valt för upplösning i din MacBook?
Det är ju onödigt om du redan där stryper kvaliten till något lägre än 24/192.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-19 16:08

Nu är jämförelsen klar mellan olika digitala drivverk :) .

Jag kan nu konstatera : helt omöjligt att höra nån skillnad med Apple lossless mellan Mac, iPad och nu till sist jämfört - även iPhone !

Däremot är det en skillnad mot Yamaha wxc50 via dess digitala utgång med ”preamp” aktiverad . Denna upplevs som lite sämre där toppen tappar lite i nivå i utklingning på cymbaler, ljudet upplevs även lite mera platt och bra akustiska inspelningar inte riktigt har samma djup som med Apple apparaterna. På vissa inspelningar känns det nästan som de mixat om i stereoperspektivet, om jag överdriver.

Klangligt låter det i princip likadant dock, så det är lätt att vid en snabb jämförelse tro att alla apparaterna låter likadant. Det är mer subtila saker som att allt känns ”mer korrekt” och mer naturligt med Apple grejorna. Efter några låtar är det klar skillnad i upplevelse där yamahan ger en aning mer sameness, - det blir alltså lite tråkigare att lyssna på musik.

Att man måste ställa om Macen manuellt med olika samplingfrekvensen beroende på high resolution materialet upplevs som lite störande. Samtidigt upplever jag att ställer jag macen på 24 bit 192 kHz på allt material så låter det väldigt bra, så kanske en mindre blemma…

IOS apparaterna iPad och iPhone fungerar däremot precis likadant via lightning utgången , samplingfrekvens ändras automatiskt på min USB bridge helt utan missljud vilket är bra . :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-19 17:36

Det låter bra, då kan jag avsätta en halvgammal iPhone som streamer, min musik-mac är för gammal för att hantera högupplöst streaming har Apple bestämt. Jag "streamar" bara egna rippar, från egna hårddiskar, o då ställer BitPerfect in rätt värden beroende på om det är 16/44 eller 24/192 t ex. Funkar smutt.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-22 15:14

Ikväll blir det jämförelse mellan :

1. Apple Music lossless - iPhone - USB bridge 0,1 ppm digitalt spdif till Akurate ds hub - Akudorik exakt

2. TIDAL -ROON -Akurate ds hub -Akudorik exakt

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-22 16:40

Blint och nivåkalibrerat, förstås! 8)

Förresten, varför inte göra iPhone till Roon endpiont, så har du i alla fall en variabel mindre att ta hänsyn till?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-22 16:48

"Coaxial Fiber" :-)

I guld dessutom.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-22 17:06

pLudio skrev:"Coaxial Fiber" :-)

I guld dessutom.

Jo, översättningen är ju lite rolig, 8) . Enligt uppgift femtosecond CCHD957 0,1 ppm klockor :D .
Kortet finns i tre versioner - det enda som skiljer är klockornas kvalitet och några hundralappar. Jag köpte det dyraste. Sky song finns på amazon.se mellan 680:- till 1500:- så det är stor prisvariation på vem som säljer i kina.

Det jag vet är att detta kort låter bra, bättre än yamaha wxc50 som digital drive. :)

Det jag inte vet ännu är absolut kvalitet- men det lär jag veta ikväll.

” Introduction:

1.SkySong XU208 using double-layer submerged PCB design (other with the paragraph is mostly spray tin design)

2.SkySong XU208 support IIS interface output DSD256 pcm384k SPDIF fiber coaxial output pcm 192khz dop64 (other with no fiber output)

3.SkySong XU208 ordinary crystal optional patch or line can also upgrade the gold-plated temperature compensation crystal and femtosecond CCHD957 (crystal and chip separate power supply and other models can be compared)

4.SkySong XU208 support sampling frequency display f0 f1 f2 f3 dsd-pcm can display different sampling frequency (and other with the same paragraph pcm dsd instructions compared with our with a sampling instruction)

5.SkySong XU208 use two ultra-low noise LDO lt1763 regulator power supply price is adp 150aujz-3.3v regulator several times

6.SkySong XU208 output port with DSD on

7.SkySong XU208 support external 5V dc power supply

8.PCB size: 100 * 60mm.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-23 10:54

Nu vet jag mera :) .

Volymkontrollen på Akurate DS hub användes i samtliga fall vid jämförelsen, Apple Music via iPhone - sky song var alltså ställd på max.

Efter 10 minuters lyssnande hos min vän så konstaterar vi att Apple Music låter betydligt sämre än TIDAL via ROON . Apple Music låter lite pressat, dynamikfattigt och nästan lite sprucket i jämförelse. Mindre tryck i basen och diskanten låter i jämförelse lite processat.

Efter detta nedslående resultat kommer det två gäster. Efter de gått efter en halvtimme, går jag fram till min iPhone och märker att jag strömmat via satellit på AAC 256 Kbit ! :oops:
Wi-Fi inställningen till mitt eget nätverk är inställd på high resolution. Men i detta fall har vi alltså streamat via mobilabonnemanget.

Jag förklarar för min vän att vi hela tiden lyssnat till AAC 256 Kbit och han säger att då var det inte konstigt att det kunde höras skillnad. :)
AAC 256 Kbit låter nämligen klart sämre. Ja, det var verkligen tydligt genom en bra anläggning. :P

Då ställer jag om så att satellit- streamingen blir ”high resolution ” i Apple Music och nu är det betydligt svårare att höra någon somhelst skillnad mellan TIDAL/ROON och Apple musik ! :) . Detta i en mycket påkostad anläggning.

Vi enas och konstaterar efter några låtar att själv-rippat via NAS/FLAC låter lite bättre på alla alternativen. Alltså bättre än TIDAL och Apple musik ställd på high resolution. Detta gäller samtliga ca 20 låtar vi lyssnade till. Mera tryck, mera livekänsla och mera sväng :)

Vi kunde även konstatera att MQA märkt musik via TIDAL/ROON ofta låter ganska bra.

Slutsats efter testet är att Apple Music med rätt inställningar via telefon låter ungefär lika bra som TIDAL via ROON.

Vi lyssnade bla. på denna skiva av Brian Bromberg, ” It is what it is” med låten ” Love shack ”.

Här finns allt - fantastiskt spel, djup bas och sväng samt fantastisk ljudkvalitet. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-06-23 11:26

Kul att du streamar med satellittelefon. Det måste bli väldigt dyrt! :wink:

Skämt åsido, gjorde du som jag föreslog -körde allt via iPhone? Lite väl mycket äpplen och päron, annars. Och, de rippade filerna, säker på att det var samma master? Nivåkalibrerade ni stream vs NAS?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-23 13:07

Det stora dilemmat är ju att reda ut om det är samma mastring, det vet man sällan när man streamar.
Om det är egen rip eller streamat via Qobus är ju oväsentligt, lyssna på den du tycker är bäst, och det är antagligen vettigaste mastern.
Tvivlar på att man kan dra generella slutsatser om bästa källan, har en rip av Bob Dylan ”Oh Mercy”från high res audio och den låter anskrämligt jämfört med både Tidal och Qobus.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-23 16:49

Jag har ingen aning om det var samma mastringar vi lyssnade till. Nöjer mig med att konstatera att man enkelt kan höra skillnad på AAC 256 kbit vs lossless, att Apple Music lossless och TIDAL är ungefär likvärdigt och att musik i form av Flac från en NAS lät en aning bättre än både Apple lossless och Tidal, i samtliga fall. :)

Testet gjordes förövrigt precis som det beskrivits, jag använde alltså inte iPhone som endpoint till ROON.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-23 17:09

sprudel skrev:Det stora dilemmat är ju att reda ut om det är samma mastring, det vet man sällan när man streamar.
Om det är egen rip eller streamat via Qobus är ju oväsentligt, lyssna på den du tycker är bäst, och det är antagligen vettigaste mastern.
Tvivlar på att man kan dra generella slutsatser om bästa källan, har en rip av Bob Dylan ”Oh Mercy”från high res audio och den låter anskrämligt jämfört med både Tidal och Qobus.

Jag ser inget som tyder på att det finns olika mastringar på det albumet. https://www.discogs.com/artist/298950-Brian-Bromberg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-23 17:30

goat76 skrev:
sprudel skrev:Det stora dilemmat är ju att reda ut om det är samma mastring, det vet man sällan när man streamar.

Jag ser inget som tyder på att det finns olika mastringar på det albumet. https://www.discogs.com/artist/298950-Brian-Bromberg

Fast vi vet väl inte vad streamingtjänsterna får?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-23 17:50

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:

Fast vi vet väl inte vad streamingtjänsterna får?

Vad finns det för tekniska skäl för skivbolagen att göra en specifik mastring för streamingtjänsterna, om mastringen fungerar på CD så fungerar den lika väl för streaming?

Någon kanske följer rådet att hålla låtarnas högsta peak på -1dB, men några skäl till förändring av frekvenskurvor och liknande finns inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-06-23 18:12

Det förekommer att skivbolagen efterfrågar olika masteringar för strömning respektive kompaktskiva. Den uppgiften har jag fått från en kamrat i branschen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-23 18:28

Även om de inte får en speciell version för streaming så finns det ofta många olika mastringar därute, vore kul om de redovisade skivnummer osv o varför inte tillhandahålla ALLA mastringar som finns :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-23 19:04

Morello skrev:Det förekommer att skivbolagen efterfrågar olika masteringar för strömning respektive kompaktskiva. Den uppgiften har jag fått från en kamrat i branschen.

Om det rör sig om olika mastringar så handlar det nog knappast om några ljudmässiga förändringar, bara en eventuell sänkning av de starkaste topparna till -1dB. Utöver det så kan vi väl hoppas att det börjar dyka upp specifika mastringar som åtminstone siktar på att möta upp de normaliseringsnivåer streamingtjänsterna har.
Det finns ingen annan anpassning som behöver göras.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-23 19:11

BARCODE och ISRC går att finna i metadatan från en del streamingtjänster i alla fall. Ofta väl dolt av klienten.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-24 08:46

goat76 skrev:

En felkälla: Ripen är ”fådd” som vi säger i Götet. Det kan vara fel på proceduren också. Har inte checkat den.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-24 09:01

Morello skrev:Det förekommer att skivbolagen efterfrågar olika masteringar för strömning respektive kompaktskiva. Den uppgiften har jag fått från en kamrat i branschen.

Ja, det stämmer. Och även olika för "Hi-Res". Man har alltså olika mastringar för att det skall gå att skilja ljudmässigt på de olika formaten, så att skivbolagen kan säga "Se, det låter bättre (annorlunda)! Köp igen, köp mer!"

Och så många, även de man tycker borde ha koll, går på det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-24 09:55

sprudel skrev:
goat76 skrev:

En felkälla: Ripen är ”fådd” som vi säger i Götet. Det kan vara fel på proceduren också. Har inte checkat den.

Det var en göteborgare för en massa år sedan som skulle ha mig att säga "E de BRAAAA! Eller?" på äkta göteborska. Själv tyckte jag att jag lyckades låta rätt varje gång men efter sisådär 58 gånger utropade han -Bra där satt den!!! :D

Den skivan Tangband testade med verkar bara finnas i en mastring. Bob Dylans skiva lär nog vara svår att utröna vilken version av master som Hi Res-versionen grundar sig på.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-28 18:37

Provade nyss Tracy Chapman med Spotify premium genom Yamaha wxc 50 till Genelec digitalt in.
Inte speciellt bra längre , att gå tillbaka till Apple lossless med sky song bridgen och samma skiva är en befrielse . Det låter mindre kantigt och mer naturligt och efterklangen kommer fram på ett bättre sätt .

Så definitivt ingen placebo .

Varken Spotify premium eller Yamaha wxc50 tillhör high end . Har man inte hört skillnaden så kan man tro att det låter så bra det kan bli. Vilket inte är fallet :? :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-06-28 19:37

Tangband skrev:Provade nyss Tracy Chapman med Spotify premium genom Yamaha wxc 50 till Genelec digitalt in.
Inte speciellt bra längre , att gå tillbaka till Apple lossless med sky song bridgen och samma skiva är en befrielse . Det låter mindre kantigt och mer naturligt och efterklangen kommer fram på ett bättre sätt .

Så definitivt ingen placebo .

Varken Spotify premium eller Yamaha wxc50 tillhör high end . Har man inte hört skillnaden så kan man tro att det låter så bra det kan bli. Vilket inte är fallet :? :)

Det är en bra skiva. Både på vinyl och CD. Jag har spelat vinylen otaliga gånger på riktigt bra spelare genom åren och nu åter igen på en riktigt bra digitalavspelare och jag kan inte säga att jag saknar vinylen. Det är möjligt att vinylen skulle kunna vara ytterligare ett snäpp bättre genom samma rigg, men jag är långt ifrån säker. Digitalt genom detta system (du vet vilket) är synnerligen bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Föregående

Återgå till Generellt om hifi