Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Eftersom ni alla här på Forumet, utom jag, är audiofiler så är det dags att helt enkelt definiera vad en audiofil är så kommer härmed den uppenbara och entydiga definitionen och den gäller er alla, helt undantagslöst.
På tuben finns definitionen:[ YouTube ][ YouTube ]
Då ni tittar på denna definition så kommer ni känna igen er. Det behöver inte ens diskuteras. Det är grundläggande Axiom som inte behöver bevisas. Det är som termodynamikens 2a huvudsats.
Så, nu vet ni det.
MvH
Ickeaudiofil
Stranne skrev:petersteindl skrev:Eftersom ni alla här på Forumet, utom jag, är audiofiler så är det dags att helt enkelt definiera vad en audiofil är så kommer härmed den uppenbara och entydiga definitionen och den gäller er alla, helt undantagslöst.
På tuben finns definitionen:[ YouTube ][ YouTube ]
Då ni tittar på denna definition så kommer ni känna igen er. Det behöver inte ens diskuteras. Det är grundläggande Axiom som inte behöver bevisas. Det är som termodynamikens 2a huvudsats.
Så, nu vet ni det.
MvH
Ickeaudiofil
Haha - ja men visst känner man igen sig. Sådär höll jag också på för 20 år sen. Bytte grejer och drömde om nytt. Klockrent att de avslutar hela skiten med Dire Straits också!
Tur att snubben har en hemlig låda i källaren med lite magneter och kanske nån spole i som fixar nåt med jordningen, och viktigt att den är inkopplad på rätt håll. Annars skulle det nog låta bakvänt.
Kul!
E skrev:Grattis, Peter! Det måste väl firas med något gott?![]()
Mvh E*
sammel skrev:Tack det samma Peter.
petersteindl skrev:Än är jag inte grounded.![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Eftersom ni alla här på Forumet, utom jag, är audiofiler så är det dags att helt enkelt definiera vad en audiofil är så kommer härmed den uppenbara och entydiga definitionen och den gäller er alla, helt undantagslöst.
På tuben finns definitionen:[ YouTube ][ YouTube ]
Då ni tittar på denna definition så kommer ni känna igen er. Det behöver inte ens diskuteras. Det är grundläggande Axiom som inte behöver bevisas. Det är som termodynamikens 2a huvudsats.
Så, nu vet ni det.
MvH
Ickeaudiofil
Tangband skrev:Den skivan är ju väldigt speciell. Jan spelar med ett fantastiskt anslag, men även basisten och Jan är oerhört lyhörda i samspelet .
Kort sagt - en fantastisk skiva och jag håller med dig helt, Peter.
Som ett kuriosa blev Jans son, Jens Johansson en av världens i särklass bästa keyboardister inom metal, och han började sin karriär med att spela på de fyra första Yngwie Malmsteen skivorna, där han även hjälpte till med låtskrivandet.
Jag kan rekommendera låten ”Rising force” från skivan ”Odysseus” med Joey Lynn Turner på sång ( ex rainbow) - där kan man höra extrema keyboard-solon som aldrig senare hörts i Metal-genren.
För både Jan och Jens vilar pappa Bach som en tydligt och viktig influens vilket kan höras på nästan alla låtar .
Tangband skrev:
Som ett kuriosa blev Jans son, Jens Johansson en av världens i särklass bästa keyboardister inom metal, och han började sin karriär med att spela på de fyra första Yngwie Malmsteen skivorna, där han även hjälpte till med låtskrivandet. Han har nu medverkat på 64 olika skivor, inklusive Dio, Tony mcalpine, samt även tillsammans med jazz-fusion musiker inom jazz-genren, som tex Allan Holdsworth.
petersteindl skrev:Nu finns ett program på SR.se som jag lyssnade på i morse.
https://sverigesradio.se/avsnitt/jazz-pa-svenska-jan-johanssons-ododliga-succe
En odödlig skiva som aldrig blir mossig. Skulle lika gärna kunnat spelats in idag. Det är inte mycken musik som stått tidens tand.
Det har diskuterats mycket gällande denna skiva om vad det är som gör den så speciell.
Jag har min teori som ännu inte tagits upp och det är just att den musikaliskt sett fortfarande står sig och är nutida, framtida och dåtida.
Det finns många bra skivor som är musikaliska höjdpunkter, men som var ett frimärke för sin tid. Det absolut mesta inom pop och rock är så, men även jazz.
Miles Davis tillhör undantagen och det finns några till. Den klassiska musiken är heller inget undantag. Det mesta är från en svunnen tid och låter så, även fast man spelar det idag med behållning.
Då kan man fråga sig vad det är som gör Jazz på Svenska till ett tidsdokument som alltid är aktuellt. Är det Jan Johanssons anslag på pianot? Är det Jan Johanssons spel? Är det klangen i pianot? Är det kombinationen bas och piano? Är det låtarna i sig d v s folkmusik?
Personligen tror jag att det är en kombination av flera saker men den absolut nödvändiga ingrediensen är att musiken framförs på ett episkt sätt. Varje låt blir ett epos, hela skivan är som ett epos. Det blir som en berättelse där verklighet och myt sammanflätas, precis som dur och moll ständigt cirkulerar runt varandra i musiken, där glädje och vemod alterneras. Som att rulla upp ett DNA i folksjälen. Berättelsen har inget slut. Därför funkar den igår, idag och imorgon. För att bli ett epos så måste musiken spelas episkt. Det var Jan Johansson mästare på. Miles Davis kunde få till detta, men varje Miles skiva hade sin storhetstid även fast de fortfarande kan spelas med stor behållning. Jazz på Svenska har fortfarande alltigenom sin storhetstid. Det går igenom på varje ton. En svävande vibration över skog och vidder. Jag rekommenderar, lyssna själva på programmet.
Här är en ganska okänd live-spelning. Visste själv inte att den fanns innan idag. En helt okänd skiva för mig och troligtvis för de absolut flesta på forumet.
https://www.youtube.com/watch?v=GuGqb3GzClY&list=OLAK5uy_mitw0DAznenkF5ynAHwCzqb6QA5gq57wE&index=11
Jag önskar er alla en fin sommar!
MvH
Peter
petersteindl skrev:...Här är en ganska okänd live-spelning. Visste själv inte att den fanns innan idag. En helt okänd skiva för mig och troligtvis för de absolut flesta på forumet.
https://www.youtube.com/watch?v=GuGqb3GzClY&list=OLAK5uy_mitw0DAznenkF5ynAHwCzqb6QA5gq57wE&index=11
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster