Belker skrev:goat76 skrev:Vad är det som gör att olika högtalare uppfattas väldigt olika bra när det kommer till dynamik?
Det känns som en bortglömd parameter.
Tonkurvan!
När inte myterna.
Moderator: Redaktörer
Belker skrev:goat76 skrev:Vad är det som gör att olika högtalare uppfattas väldigt olika bra när det kommer till dynamik?
Det känns som en bortglömd parameter.
Tonkurvan!
Belker skrev:goat76 skrev:Vad är det som gör att olika högtalare uppfattas väldigt olika bra när det kommer till dynamik?
Det känns som en bortglömd parameter.
Tonkurvan!
Strmbrg skrev:Hm, jag har laborerat med tonkurvan men de aspekter jag har i åtanke såsom djup, "luft", klarhet exempelvis är tämligen oförändrade oavsett, förutsatt att anläggning/rum/fonogram förmår förmedla det vill säga.
Så, ja, kanske vi lyssnar på/efter ganska så olika saker, och vårt lyssnade kanske påverkas av skilda övertygelser - eller brist på övertygelser - om hur saker och ting ligger till.
goat76 skrev:
Men allvarligt, vissa högtalare låter fint, rent och neutrala, men de förmår inte att spela musik på ett övertygande sätt. Det låter platt, tillbakadraget och livlöst vilket förtar en stor del av hur musik i sitt verkliga ursprung är.
I-or skrev:Att vissa högtalare kan "komma till liv" vid högre ljudtrycksnivåer är ett utslag dels av hörselns varierande nivåkänslighet som gör att variationer i frekvensgången viktas olika vid olika ljudtrycksnivåer, dels av egenskaper vad gäller distorsion. En välkonstruerad högtalare med någorlunda konstant frekvensgång, kontrollerad spridning och låg distorsion, låter självklart bra vid alla ljudtrycksnivåer.
För övrigt har Morello helt korrekt beskrivit den fysikaliska bakgrunden till samtliga ljudande intryck, vilka naturligtvis inte enbart handlar om klangbalans.
Morello skrev:Kanske bör tilläggas att eventuella "stereosystemfelskompensationer" faller inom ramen för frekvensgång på och utanför referensaxeln.
Tangband skrev:I-or skrev:Att vissa högtalare kan "komma till liv" vid högre ljudtrycksnivåer är ett utslag dels av hörselns varierande nivåkänslighet som gör att variationer i frekvensgången viktas olika vid olika ljudtrycksnivåer, dels av egenskaper vad gäller distorsion. En välkonstruerad högtalare med någorlunda konstant frekvensgång, kontrollerad spridning och låg distorsion, låter självklart bra vid alla ljudtrycksnivåer.
För övrigt har Morello helt korrekt beskrivit den fysikaliska bakgrunden till samtliga ljudande intryck, vilka naturligtvis inte enbart handlar om klangbalans.
Ja, är konstruktionen lågdistorderande kommer högtalaren låta bra både då man spelar svagt och starkt. Detta är även min erfarenhet.
I-or skrev:Nja, förekomsten av striktionsproblem hör nog mest hemma i den hög av hypoteser som inte har något vetenskapligt stöd.
Om striktion (d.v.s. någon sorts kraftigt olinjär inre friktion, kanske stick-slip på molekylnivå om man så vill) var en avgörande faktor, så skulle den lätt synas i distorsionsmätningar vid låga nivåer, vilket den inte gör.
Att vissa system låter "tröga" vid lägre nivåer kan sannolikt förklaras av mer erkända faktorer som termiska dito (upphängningens egenskaper eller resistansen har ett tydligt temperaturberoende) eller en frekvensgång som passar illa med hörselns varierande känslighet och gynnas av högre ljudtrycksnivåer.
I-or skrev:… eller en frekvensgång som passar illa med hörselns varierande känslighet och gynnas av högre ljudtrycksnivåer.
Morello skrev:Det kan diskuteras, men det har ingenting med högtalare att göra. En sådan funktion har funnits sedan hedenhös tider och brukar benämnas "loudness". Man tryckte in en knapp och sedan fanns en andra uppsättning banor i volympotentiometern som med tilltagande volympådrag minskade bas- och diskantlyft.
Magnuz skrev:I-or skrev:… eller en frekvensgång som passar illa med hörselns varierande känslighet och gynnas av högre ljudtrycksnivåer.
Givet att hörselns känslighet varierar med nivån borde ju inte en och samma frekvensgång kunna vara optimal vid såväl höga som låga nivåer, eller?
Morello skrev:Jag ser inte riktigt behovet; det är ju bara att extrapolera resultatet från ekofri mätning om man är intresserad av vad som händer när högtalaren placeras nära vägg.
Maarten skrev:Vadå? Det har de väl i någon form (rätt så väl utvecklad ser det ut som),
viewtopic.php?f=9&t=72216#p2186596
Men vem stora frågan är väl (som Thomas var inne på) hur spridning ska se ut med hänsyn till rum, hörsel och mikrofoner?
Thomas_A skrev:Morello skrev:Jag ser inte riktigt behovet; det är ju bara att extrapolera resultatet från ekofri mätning om man är intresserad av vad som händer när högtalaren placeras nära vägg.
Håller med, men om det vore så enkelt så skulle ex Klippel lätt kunna införliva detta i mjukvaran för att simulera direktljud och spridning givet valbara avstånd till olika begränsningsytor i ett rum.
Maarten skrev:Vadå? Det har de väl i någon form (rätt så väl utvecklad ser det ut som),
viewtopic.php?f=9&t=72216#p2186596
Men vem stora frågan är väl (som Thomas var inne på) hur spridning ska se ut med hänsyn till rum, hörsel och mikrofoner?
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Jag lyssnade på den över Tidal. Kanske inte så lyckat eftersom mycken popmusik påstås vara saboterad på strömningstjänsterna. Är själv inte alls bevandrad i det problemets omfattning förvisso.
Cd- överföringar från den här tiden lät ofta ganska illa. Tiden skivan gjordes ( -87 ) fanns det fortfarande många som köpte vinyl .
I-or skrev:Maarten skrev:Vadå? Det har de väl i någon form (rätt så väl utvecklad ser det ut som),
viewtopic.php?f=9&t=72216#p2186596
Men vem stora frågan är väl (som Thomas var inne på) hur spridning ska se ut med hänsyn till rum, hörsel och mikrofoner?
Spridningen ska vara jämn i frekvensled, men kan vara både i det närmaste konstant och avtagande. Mer livliga rum mår bäst av lägre spridning, medan dämpade rum fungerar väl med högre dito. Mikrofonkarakteristiken är huvudsakligen en fråga för ljudteknikerna på inspelningssidan.
the CEA standard 2034 [19] suggests for the evaluation of home consumer loudspeakers the calculation of 5 amplitude responses by averaging the sound pressure distribution on angular sections on a spherical surface in the far field to explain the generation of the direct sound and the interaction with the room.
http://www.klippel.de/fileadmin/klippel ... tivity.pdf
The objective of these measurements is to be able to anticipate how a loudspeaker might sound in a normally reflective room. No single curve can sufficiently describe how a loudspeaker might sound in a normally reflective room. To better predict its sound, many measurements shall be made at multiple positions surrounding the loudspeaker. These data shall then be processed to estimate the direct, early-reflected and late-reflected sound in a typical small listening room.
...
Kap 13 Estimating In-Room Response from Anechoic Data:
The Estimated In-Room Response shall be calculated using the directivity data acquired in Section 5 or Section 6. It shall be comprised of a weighted average of 12 % Listening Window, 44 %, Early Reflections, and 44 % Sound Power.
...
Research has led to an understanding of how important the direct, early and late reflected sounds are to listeners in small rooms. Consequently, these are the factors to examine in post processing of the raw data.
...
The on-axis frequency response is the universal starting point and in many situations it is a fair representation of the first sound to arrive at a listener’s ears. However, as shown in the Devantier (2002) survey, over half of those investigated had the prime listening position 10º to 20º off axis. A further reason to question the value of this single on-axis curve is that, in some (mostly horizontally symmetrical) loudspeakers, it is contaminated by acoustical interference irregularities that do not exist at other angles. This has special consequences when this curve is used as a reference for normalization or for the calculation of Directivity Index – these single-axis irregularities which are very likely inaudible in a room, cause derived metrics to be distorted in an unrealistic way. For all of these reasons it was decided to consider the following measure as a more realistic indicator of “direct sound” in a normal listening situation.
The listening window is a spatial average of the nine amplitude responses in the ±10º vertical and ±30º horizontal angular range. This encompasses those listeners who sit within a typical home theater audience, as well as those who disregard the normal rules when listening alone. Because it is a spatial average, this curve attenuates small fluctuations caused by acoustical interference, something far more offensive to the eye than to the ear, and reveals evidence of resonances, something to which the ear is very sensitive. Interference effects change with microphone position and are attenuated by the spatial averaging, while resonances tend to radiate similarly over large angular ranges, and remain after averaging. Bumps in spatially-averaged curves tend to be caused by resonances
The early reflections curve is an estimate of all single-bounce, first-reflections, in a typical listening room. Measurements were made of early reflection “rays” in 15 domestic listening rooms. From these data a formula was developed for combining selected data from the 70 measurements in order to develop an estimate of the first-reflections arriving at the listening location in an “average” room (Devantier, 2002). It is the average of the following:oFloor bounce: average of 20º, 30º, 40º downoCeiling bounce: average of 40º, 50º, 60º upoFront wall bounce: average of 0º, ± 10º, ± 20º, ± 30º horizontaloSide wall bounces: average of ± 40º, ± 50º, ± 60º, ± 70º, ± 80º horizontaloRear wall bounces: average of 180º, ± 90º horizontal
Vertical reflections. The “floor reflection” is defined as the spatial average of three measurements at 30 degrees below the main-axis ± 10 degrees. The “ceiling reflection” is defined as the spatial average of three measurements at 50 degrees above the main-axis ± 10 degrees.•Horizontal reflections. The following three spatial averages are defined:1. “Front” is the average of seven measurements at 0 degrees ±30 degrees.2. “Side” is defined as the average of ten measurements at 60 degrees ± 20 degrees to either side. 3. “Rear” is defined as the average of 19 measurements at 180 degrees off the main-axis ±90 degrees (i.e.: the horizontal part of the rear hemisphere).
Sound power represents all of the sounds arriving at the listening position after any number of reflections from any direction. It is the weighted rms average of all 70 measurements, with individual measurements weighted according to the portion of the spherical surface that they represent.
Sound Power Directivity Index (SPDI) is normally defined as the difference between the on-axis curve and the sound-power curve, expressed in dB
Early Reflections Directivity index (ERDI) is defined as the difference between the listening window curve and the early reflections curve.
....
In theory, with complete 360-degree anechoic data on a loudspeaker and sufficient acoustical and geometrical data on the listening room and its layout it would be possible to estimate with good precision what would be measured by an omnidirectional microphone located in the listening area of that room
..
For these limited circumstances it has been found that a usefully accurate Predicted In-Room (PIR) amplitude response, also known as a “room curve” is obtained by a weighted average consisting of 12 % listening window, 44 % early reflections and 44 % sound power. At very high frequencies errors can creep in because of excessive absorption, microphone directivity, and room geometry. These discrepancies are not considered to be of great importance. Free-field data of the kind shown in Figure 4 are generally trustworthy indicators of performance at very high frequencies.
..
Figure 11 shows a comparison in which the agreement is impressive above the transition/Schroeder frequency for the room (300 Hz to 400 Hz). At lower frequencies it is clear that the PIR cannot anticipate the effects of room modes and standing waves, although an underlying trend seems to be evident.
Från: https://www.audiosciencereview.com/foru ... pdf.45978/
I-or skrev:Nej, det han skriver är att det inte finns några vetenskapliga bevis för att detta påverkar stereobilden. Han argumenterar för att hörseln integrerar de diffrakterade ljudvågorna med direktljudet och detta är helt korrekt. Vi får alltså rena frekvengångsavvikelser, vilka kommer att variera med mottagarpositionen.
viewtopic.php?f=3&t=71518&p=2155173&#p2155173
...
Du bör ekvalisera allt inom ca 5 ms till att ha konstant frekvensgång eftersom hörseln integrerar all information här. Något beroende på mjukvaran kan man välja längden på tidsfönstret och därmed mäta "lagom länge".
viewtopic.php?f=9&t=71462&p=2154240&#p2154240
goat76 skrev:Men allvarligt, vissa högtalare låter fint, rent och neutrala, men de förmår inte att spela musik på ett övertygande sätt. Det låter platt, tillbakadraget och livlöst vilket förtar en stor del av hur musik i sitt verkliga ursprung är.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Hm, jag har laborerat med tonkurvan men de aspekter jag har i åtanke såsom djup, "luft", klarhet exempelvis är tämligen oförändrade oavsett, förutsatt att anläggning/rum/fonogram förmår förmedla det vill säga.
Så, ja, kanske vi lyssnar på/efter ganska så olika saker, och vårt lyssnade kanske påverkas av skilda övertygelser - eller brist på övertygelser - om hur saker och ting ligger till.
Har du bytt högtalare eller byggt högtalare, eller vad menar du? Du kan inte påverka allt genom att ändra frekvensgången in i högtalarna - en hel del saker är fixerade när de är byggda och det kan du inte påverka utan att fysiskt ändra dem.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:[– – –]
Ganska så felaktigt. Men vi är väl medvetna om hur pass många olika, vissa mer mysko än andra, effekter på till höres olika saker som kan ledas tillbaka till tonkurvefel. Så oftast är det inte lönt att börja kika på andra aspekter innan den delen är hyffsat rätt.
Gravt felaktigt att tro det pratas "basådiskant" - de kan vara en några tiondels dB för mycket eller för lite nästan var som helst i registret som skiljer mellan bra och gåshud.
Skulle tro att fler av de aspekter du tänker kan bottna i tonkurvan än du tror om det utreddes fullt ut.
E skrev:goat76 skrev:Men allvarligt, vissa högtalare låter fint, rent och neutrala, men de förmår inte att spela musik på ett övertygande sätt. Det låter platt, tillbakadraget och livlöst vilket förtar en stor del av hur musik i sitt verkliga ursprung är.
Du kanske har provat högtalare som är tänkta att placeras avsevärt smalare än dina ±30°.![]()
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 33 gäster