Varför bryr sig folk om MP3 och Ogg osv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Varför bryr sig folk om MP3 och Ogg osv?

Inläggav hcl » 2021-06-28 19:48

Ogjort skrev:
Tell skrev:
Det jag argumenterar emot är att ni generaliserar o säger att det som är naturligt är det som är svårast att encodea vilket jag fortfarande är emot.

Jepp. Instämmer.
Det är väl snarare tvärtom.
Specifika konstgjorda signaler som kodarna har extra svårt att fixa, ger tydligast hörbara fel.

Jag vet inte om jag är med på någon sida här, men ur mitt perspektiv är det väsentliga hur mycket information som finns i signalen som är viktigt. Information är nyckeln och genom kodningen förloras information. Ju bättre framförande ju större informationsinnehåll kan gå in i inspelningen, men produktionen har också en avgörande inverkan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-28 20:44

hcl skrev:
Ogjort skrev:
Tell skrev:
Det jag argumenterar emot är att ni generaliserar o säger att det som är naturligt är det som är svårast att encodea vilket jag fortfarande är emot.

Jepp. Instämmer.
Det är väl snarare tvärtom.
Specifika konstgjorda signaler som kodarna har extra svårt att fixa, ger tydligast hörbara fel.

Jag vet inte om jag är med på någon sida här, men ur mitt perspektiv är det väsentliga hur mycket information som finns i signalen som är viktigt. Information är nyckeln och genom kodningen förloras information. Ju bättre framförande ju större informationsinnehåll kan gå in i inspelningen, men produktionen har också en avgörande inverkan.

Jag står inte direkt på någon "sida". :)

Det är mycket möjligt att man kan hitta elektronisk musik som med stor tydlighet visar problemen med snålkodning, men om jag får välja mellan en slumpvald jazzlåt och en slumpvald låt med elektronisk musik för testet så väljer jag jazzlåten alla dar i veckan, för den innehåller med större sannolikhet de typer av ljud som iallafall jag lättare hör om de tagit skada.

MEN, testet känns egentligen helt meningslöst för mig då det inte finns några orsaker alls sedan ungefär 10 år tillbaka att snålkoda musik. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-28 21:57

Att höra när en elektronisk låt påverkats av en codec kräver ju i princip att man har tillgång till originalet. Om jag hör något helt okänt kan jag med största säkerhet inte känna igen problem som inte låter apa utan bara en nyans fel. Om det är akustiska instrument så kan det vara nog svårt men om det låter "onaturligt" så kan det gå att identifiera. Fast det säger som sagt inget om hur stora eller små problemen är då man inte har originalen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-28 23:04

Det folk ofta glömmer bort ….

Snålkodning gör att ljudet försämras en aning och algoritmerna som används använder hörselns maskeringseffekt så att resultatet nästan blir transparent vid 320 Kbit /s.

Avlyssnas detta med bluetooth till ett par hörlurar har du en ytterligare signalförstörande codec. Som även denna använder sig av örats maskeringseffekt .

Resultatet 320 Kbit/s + bluetooth blir sämre tillsammans och försämringen är större än många tror.
Det låter helt enkelt väldigt illa :?

Båda dessa komprimeringsfel är dessutom år 2021 så onödiga att de inte behövs. Annat var det för 20 år sedan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-28 23:15

Tangband skrev:Det låter helt enkelt väldigt illa :?

Det håller jag inte med om, jag kan ofta njuta av god musik i mina blåtandslurar, ibland alldeles väldigt mycket t o m, så inte låter det "väldigt illa" som regel. Minns ännu hur jag häpnade över ljudupplevelsen med den första Sony Walkman, kassettbandspelare. Gyllene Tider har nog aldrig låtit bättre än den gången :) Fick tyvärr bara höra några få takter då batterierna gick åt i rask takt och ägaren hade ett begränsat antal med sig i stridspackningen som var med på tremilamarschen :)
Sitter nöjd :)

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-29 00:03

hcl skrev:Jag vet inte om jag är med på någon sida här, men ur mitt perspektiv är det väsentliga hur mycket information som finns i signalen som är viktigt. Information är nyckeln och genom kodningen förloras information. Ju bättre framförande ju större informationsinnehåll kan gå in i inspelningen, men produktionen har också en avgörande inverkan.

Fast vad du tycker är större o därmed mer svårkodat informationsinnehåll o vad som är rent tekniskt svårkodat är nödvändigtvis inte alls samma sak.

goat76 skrev:...men om jag får välja mellan en slumpvald jazzlåt och en slumpvald låt med elektronisk musik för testet så väljer jag jazzlåten alla dar i veckan, för den innehåller med större sannolikhet de typer av ljud som iallafall jag lättare hör om de tagit skada.

Ja den kan jag gå med på :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-29 01:55

Tangband skrev:Båda dessa komprimeringsfel är dessutom år 2021 så onödiga att de inte behövs. Annat var det för 20 år sedan.

Vad använder de trådlösa lurarna för nåt i dag om inte blåtand?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-29 08:05

E skrev:
Tangband skrev:Båda dessa komprimeringsfel är dessutom år 2021 så onödiga att de inte behövs. Annat var det för 20 år sedan.

Vad använder de trådlösa lurarna för nåt i dag om inte blåtand?

Mvh E*

Man använder förstås trådad anslutning vid seriös lyssning 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-06-29 08:06

hifikg skrev:

Det håller jag inte med om, jag kan ofta njuta av god musik i mina blåtandslurar, ibland alldeles väldigt mycket t o m, så inte låter det "väldigt illa" som regel. Minns ännu hur jag häpnade över ljudupplevelsen med den första Sony Walkman, kassettbandspelare. Gyllene Tider har nog aldrig låtit bättre än den gången :) Fick tyvärr bara höra några få takter då batterierna gick åt i rask takt och ägaren hade ett begränsat antal med sig i stridspackningen som var med på tremilamarschen :)

Ja precis! "Väldigt illa" kunde man kanske kalla spelning via en bärbar kassettspelare av okänd kvalitet med tillika okända lurar inhandlade från Hobbex nån gång på 80-talet. :)

Man kan ju vända på resonemanget också; varför strömma 24/192 när det ändå ska avlyssnas över snålkodad blåtand i lurar som säkert inte är hörlursvärldens creme d´la creme vad gäller högklassig återgivning.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-29 08:10

hifikg skrev:

Det är förstås individuellt vad som låter illa. Jag står ut med promenader med mina Sony wh1000xm3 om jag har trådad förbindelse. Jag kan nästan stå ut med bluetooth med lurarna om jag kör nedtankad Apple lossless. Spotify premium med blåtand låter verkligen avslaget och tråkigt i jämförelse. Men visst kan man stå ut - jag menar, man står ju ut med tandläkarbesök ibland ? :P

Jag tror din walkmanupplevelse hade bättre ljud 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-29 10:16

Min erfarenhet hittills är att 24/192 låter lite bättre än 16/44 i regel oavsett anledning och att båda låter klart bättre än Spotify om man spelar random 10 låtar.
Sen om det beror på master eller det tekniska tycker jag personligen är inget jag orkar kontrollera och också är helt ointressant.
Har man Qobuz och musiken finns där så "är man i hamn". Så även i blåtandslurar kommer highres förmodligen låta bättre än spotify. Så poängen med att kunna spela highres är att det i regel låter lika bra eller bättre. Hittills har jag aldrig hört någon låt där jag tyckt att spotify låter bättre även om det kanske också finns. spotify kan överraska och låta bra men inte över 10 random låtar är min erfarenhet.

/Harry Up

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-29 11:13

Conan skrev:...Man kan ju vända på resonemanget också; varför strömma 24/192 när det ändå ska avlyssnas över snålkodad blåtand i lurar som säkert inte är hörlursvärldens creme d´la creme vad gäller högklassig återgivning.

Har ställt in min streaming så att den går ner på AAC när jag streamar mobilt, så snart jag kommer till wifi går den upp på maxupplösning igen. Lurarna sägs ändå inte fixa mer så då är det extra onödigt att slita på surfpotten. Upptäckte att jag haft obegränsad surf några månader, tydligen en kampanj som jag missat, men fr o m 1 juli surfar jag på mina 30 GB igen.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2021-06-29 11:45

Jag får känslan av att man pratar om delvis olika saker i tråden. Det här med vilken musik/typ av ljud som är bäst för utvärdering, beror ju på syftet med utvärderingen.

- Om man ska lyssna på en anläggning/komponent och har en hög okända CD framför sig, så hade jag om möjligt valt någon akustisk inspelning - gärna klassiskt, eller jazz - för att öka sannolikheten att kunna avgöra anläggningens kvalitet.
- Om man ska testlyssna för att hitta graden av fel på en anläggning/komponent (exempelvis FE-lyssning) hade jag valt musik/ljud som var så avslöjande som möjligt för den aktuella komponenten. Här kommer fyrkantsvågor, etc in som starka kandidater. Brus av olika slag är också avslöjande.
- Om man i stället ska lyssna på om en anläggning/komponents fel är hörbara i praktiken (vid musiklyssning), så hade jag valt en blandning av för mig mycket känd akustisk och elektronisk musik för att kunna avgöra detta.

Så det beror väl helt enkelt på. Som sagt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-29 19:11

På en semester så råkade jag upptäcka att det fanns ett par Tannoy Westminster till salu i Ruhr-området. Då mina barn och tjej inte hade sett Ruhr-området så ville dom givetvis offra 30 mil extra i bilen för att få den upplevelsen. Nu råkade jag inte ha med några egna CD men något som jag känner igen har han ju tänkte jag. Mötte upp säljaren som kom i en Merca SL-600 cab. Vi går in hans familjs stuga, ja kanske lite större ställe än en stuga för att lyssna.
Han har typ 6000-8000 CD-skivor utmed väggarna och jag letar. Ser att allt är tyskt, frågar om han har något med röster. Röster? Nej. Något Akustiskt? Nej. Något icke elektroniskt? Nej. Något annat än tysk avant-garde musik? Nej.
Kände inte igen en enda skiva. Sen att högtalarna stod i ett rum med klinker på golvet och putsade väggar och förstås utan mattor gjorde det kanske inte lättare men heller inte svårare. Hade ingen som helst aning om hur hans musik skulle låta. Till mina barns och tjejs stora förtjusning så blev vi erbjudna att sova över.
Men på den punkten blev dom besvikna när jag påpekade att vi måste åka vidare. Eller kanske inte.
Och om musiken varit MP3 eller Ogg, fullständigt skitsamma.

Harry Up

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2021-06-29 21:10

Harryup skrev:Röster? Nej. Något Akustiskt? Nej. Något icke elektroniskt? Nej. Något annat än tysk avant-garde musik? Nej.
Kände inte igen en enda skiva.

Jag älskar’t! Hade gett en tumme och tå för att få vara där. :lol:

Fin historia, tack för att du delade.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-06-30 00:15

Köpte du högtalarna?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-30 19:18

Nej, det gick bara inte att veta om de var hela eller inte. Ekande avantgarde pop är svår att veta om det är helt naturligt eller om det kan finnas någon färgning t.ex. över 15kHz.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2021-07-09 13:08

Harryup skrev:Nej, det gick bara inte att veta om de var hela eller inte. Ekande avantgarde pop är svår att veta om det är helt naturligt eller om det kan finnas någon färgning t.ex. över 15kHz.

Fantastisk story! :D
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Föregående

Återgå till Generellt om hifi