IngOehman skrev:hifi-skeptikern skrev:2. Den energi som genereras i form av reaktionskrafter då högtalarmembranen bringas i rörelse respektive bromsas upp bör hindras från att sätta luften i rummet i rörelse.
Vid låga frekvenser är lådrörelsen en spegelbild av membranrörelsen om högtalaren står oändligt mjukt, och uppfattningen att lådrörelsen är en "förlorad energi" är helt felaktig.
I mina båda inlägg åsyftar jag främst frekvenser över det område där högtalaren kan betraktas som en stel kropp.
IngOehman skrev:Lådrörelsen sedd i LF-området (frekvenser under lådresonanserna) är i ständig status quo! I samma ögonblick som membranet stannar så gör ock lådan det! Påståendet om att det finns lagrad energi är felaktigt, för andra fall än då fjädring mot underlaget kan ställa till med dyligt. Och det kan den, om det består av spikar!
Varför denna fokusering på LF-området? Lämnar man detta område är det är klart att lådan har ändlig bandbredd och däremed ett inte ett oändligt kort impulssvar <=> lådan svänger även efter att en exiterande signal har försunnit.
IngOehman skrev:Nu är du väldigt ute i gungflyt... Menar du på allvar att lådrörelsernas ljudutstrålning är intressanta att diskutera främst på grund av sin återverkan på membranet???
Jag menar att denna återverkan inte bör ignoreras.
IngOehman skrev:Jag kan försäkra hifi-skeptikern (som borde försöka analysera mera och vara mindre osubstansiellt skeptisk) att problemet med rörliga väggar i en högtalarlåda och den därav följande ljudutsttrålningen domineras fullstädigt av de ljud som strålar från lådan!
Om baffeln rör sig och elementen sitter i baffeln torde elementen röra sig minst lika mycket som baffeln. Dessutom kommer högtalarmembranen p.g.a. sina resonanta och olinjära egenskaper distordera den signal som är under alstrande vid återkopplingstillfället.
IngOehman skrev:Ordet membran betyder inte att det något som ger den ytan speciell förmåga att sätta luften i rörelse. Alla hårda ytor kan utstråla ljud om de rör sig, oavsett om de heter sidovägg eller membran...
Man kan både förmoda och hoppas att dämpningen i lådväggen är högre än dämpningen i högtalarelementen.
IngOehman skrev:hifi-skeptikern skrev:4. Kopplingen mellan högtalare och golv och högtalaren i övrigt bör utformas så att den energi som når högtalarens botten eller kontaktpunkter med underlaget inte reflekteras tillbaka upp i högtalaren för att stråla ut från högtalarens sidor eller från membranen.
Det är en väldig förenkling, men om vi hypotetiskt tar spjärn i påståendet så, kan jag försäkra dig att spikfötter tar alla rekord när det gäller förmåga att reflektera tilbaka energi! Det är ju
just därför som högtalare på spikfötter kommer i resonans så illa i basområdet! Inte sällan handlar det om 20 dB mera rörelse än om högtalarens står mjukt. Den som inte tror det bör undersöka det själv.
I det här fallet är nog din approximation att en högtalare kan betraktas som en stel kropp en betydligt grövre förenkling!
IngOehman skrev: ... De lågfrekventa tröghetskraftsskapade kontrarörelserna behöver inte absorberas överhuvudtaget - eftersom de är en perfekt resonansfri musikavbild - det råder impulsbalans i varje ögonblick! Givetivs förutsatt att högtalaren står oändligt mjukt. Det finns INGEN lagrad rörelseenergi (annat än resonanser i membranet själv, och de i högtalarväggar) när membranet är stillastående i mittläget i fekvensområdet under högtalarlådans egenresonanser.
Detta är ett mycket förvirrat påstående! Du påstår att det inte finns någon lagrad energi och i samma mening inom parentes att det finns sådan energi. Den energi jag avsåg var givetvis de som lagras i form av “...(resonanser i membranet själv, och de i högtalarväggar)...”.
IngOehman skrev:Sen - självklart är jag mer än medveten om att det finns en mängd resonansmoder i många dimensioner, varav vissa är intrinsiska för lådan själv, och som alltså inte är beroende av en extern fjäder för att uppstå. Jag har skrivit åtskilliga artiklar i det ämnet, så att du påstår att jag betraktar högtalarlådor som en stelkropp och att jag inte reflekterat över något annat är direkt förskämt, tillika skrämmande okunnigt.
Att inte veta är ju lätt hänt, men då behöver man inte göra anspråk på att veta.
Jag tror väl knappast att även en person som kan göra anspråk på att vara kunnig inom området akustik och elektroakustik och högtalarkonstruktion inte generellt kan betraktas som “skrämmande okunnig” bara för att vederbörande inte känner till herr I Ö:s allster. Jag vill inte alls göra anspråk på att besitta mer än grundläggande tekniska och igenjörsmässiga kunskaper på området. Min hela poäng är endast att det generella uttalandet att en mjuk fot är mycket bättre än spikfötter i bästa fall bottnar i en icke uttömmande vetenskaplig studie av skillnaden dom emellan samt att det bästa man kan göra är att för en given kombination av högtalare/golv/rum gör bäst i att prova vilken lösning som fungerar bäst och inte blint lita till generella uttalanden som görs i tid och otid från olika håll. Att jag i första hand påtalar bristerna med mjuka fötter beror på att det tycks vara den förhärskande åsikten på detta forum att mjuka fötter generellt är bättre.
IngOehman skrev:hifi-skeptikern skrev:Stel kropps approximationen gäller enbart för de våglängder där högtalarens dimensioner är mycket större än den hastighets-frekvensrelation som vibrationer i högtalaren förmedlas med.
Jag skulle kunna tänka mig att förtydliga ditt påstående genom att säga:
Stelkroppsapproximationen (ett ord, inte tre) gäller för
alla beteenden som är beräkningsbara i sådan grad att de är intressanta att fördjupa sig i, för ett
generellt resonemang.
I ett högfrekvensigare område gäller den approximatione självklart inte längre (ingen nyhet för någon som har ett hum om desa saker), men i lådans resonansområde går det å andra sidan heller inte att säga någonting vettigt alls, som gör anspråk på att vara "generellt applicerbara regler" för hur högtalare beter sig om olika skodon!
Frågan om högtalarfötternas beteendes inverkan på ackuratessen i musikåtergivningen är därför bara besvarbar för det frekvensområde där högtalarlådan beter sig som en stel kropp!
Vill man börja diskutera högre frekvensområdens fotpåverkan, så blir det antingen statistiskt, rent spekulativt eller sant bara för specifika enskida fall som man tittar på.
I dessa meningar belyser du själv en del av kärnpunkten i min hifi-skepticism. Problematiken kan således alltså delas upp i en del som vi kan räkna på med enkla metoder samt mäta på med enkel utrustning. Förutom detta har vi en del som vi (som du själv påpekar) inte kan hantera (på ett vettigt sätt) varken beräkningsmässigt, mätmässigt eller för den delen bara ytligt begreppsmässigt. Att i detta läget inte erkänna möjligheten att den del av problemet vi inte tillfullo förstår kan utgöra en till och med överskuggande begränsning är enlgt min mening inget annat än enfaldigt! En bra metod som jag skulle vilja föreslå är här att jämföra oilka högtalarfötter genom att musik spela musik på anläggningen och avgöra när musiken är bäst. Bra musik brukar bl.a. kännetecknas av:
* att musikerna spelar på stämda instrument
* att musikerna spelar tillsammans (d.v.s. i takt)
Den fot som gör att musiken bäst uppfyller ovanstående kriterier kan man med god säkerhet anta är bäst. Sen finns det säkert någon mätmetod som visar samma sak, men istället för att söka efter denna mätmetod kan man ju ta genvägen vi ovan (kort) beskrivna metod.
IngOehman skrev:hifi-skeptikern skrev:Ovanför dessa frekvenser får man stående vågor och reflektioner i högtalarens strukturer. Dämpning i högtalarens strukturer sänker grupphastigheten vilket gör att högtalaren blir en mindre ideal stel kropp, å andra sidan behövs dämpningen för att minska oönskad utstrålning av energi enligt punkt 1 ovan. Därmed behöver mängd och placering av dämpning väljas omsorgsfullt.
Det stämmer i princip, men det har ingenting med fötterna att göra.
Anta en högtalare med spikfötter konstruerad på ett sådant sätt att energiöverföringsfunktionen från högtalarens botten ned i ett oändligt homogent golv är helt reflektionsfri. Golvet vibreras inte heller av någon annan närliggande källa. Vi har således en perfekt upptagning av högtalarens vibrationer i golvet och ingen återföring av vibrationer från golvet till högtalaren. Är det då inte så att om man kan utforma högtalaren så att all potentiell energi som allstras p.g.a. reaktionskrafter i högtalarelementen leds till spikfötterna inte behöver hanteras/dämpas på annat sätt i lådan? Om man i detta scenario endast byter spikfötterna mot mjuka fötter så krävs istället en oändligt stor högtalare för att åstadkomma samma prestanda som vi kunde göra med en ideal högtalare på ett idealt golv. Nu finns det ju inga ideala golv eller ideala högtalare, men inte heller några oändligt stora högtalare. Man kan i detta läge ställa frågan om ett tyiskt golv är mer eller mindre likt vårt oändligt stora golv än om en typisk högtalare kan anses vara en närmare approximation av en oändligt stor högtalare.
IngOehman skrev:hifi-skeptikern skrev:Tills hela sanningen uppdagats tvingas varje agnostiskt synsätt falla tillbaka på ett antagande om att de delar av ett systems uppträdande som man ännu inte kartlaggt är försumbara.
Själva fysiken som sty de här beteendena har nog varit känd i minst 100 år... Så du behöver inte vänta på att sanningen skall uppagas, du behöver bara söka den.
Lustigt, men skrev du inte följande ovan:
IngOehman skrev:I ett högfrekvensigare område gäller den approximatione självklart inte längre (ingen nyhet för någon som har ett hum om desa saker), men i lådans resonansområde går det å andra sidan heller inte att säga någonting vettigt alls, som gör anspråk på att vara "generellt applicerbara regler" för hur högtalare beter sig om olika skodon!
IngOehman skrev:... av din text att döma har du inte undersökt fenomenen ens 1/100 del av den tid jag har lagt på att titta på dem...
Jag har kanske ägnat min tid åt att lyssna på musik istället.
IngOehman skrev:... Jag hävdar att jag har studerat ämnet så noga att jag påstår att frågan med stor marginal passerar den komplexitet som gör entydiga svar giltiga i frekvensområdet över 200 Hz.
Eller sagt med andra ord - att förutsäga vilken inverkan olika fötter har på lådresonansbeteenden är nära nog omöjligt, eftersom processerna är tämligen stokastiska. Att flytta en spikfot bara några cm kan dramatiskt ändra beteendet.
Nu är det väl knappast så att man för en given konstruktion plötsligt flyttar en spikfot hit eller dit. Man kan väl anta att om konstruktionen är välgjord så sitter spikfoten infäst på lämpligt sätt på rätt ställe. Att det inte spelar speciellt stor roll om man flyttar en mjuk fot lite hit eller dit borde väl också innebära att den mjuka foten inte förmår påverka lådans beteende varken till det bättre eller till det sämre!?
IngOehman skrev:Jag hävdar också att de studier jag har gjort på olika fötters inverkan på lådresonanser, har visat att de statistiskt förvärras av spikfötter och andra hårda uppställningar, medan de inte påverkas nämnvärt av mjuka fötter, och därför påverkas de inte heller nämnvärt av små förändringar i mjukfötter. Det blir en mindre kritisk uställning helt enkelt.
Det är alldesles säkert rätt. Eftersom spikfotskonceptet inbegriper golvet i ekvationen så blir ju också samspelet mer känsligt. Min poäng är då att när samspelet utnyttjas till att förbättra högtalarelementens betingelser så kan man också uppnå bättre resultat.
IngOehman skrev:Däremot är det givet att man om man studerar ett hundratal olika högtalarlådor, ställda på spikfötter, kommer att stöta på åtskilliga fall av enstaka resonanser som minskar (och andra som förvärras).
Men just denna okontrollerbarhet är väl snarast ett argument för att intrinsiska lådresonanser bör omhändertas I SJÄLVA HÖGTALARLÅDAN, av högtalarkonstruktören!? Och inte genom att mer eller mindre slumpmässigt introducera ännu en mycket styv fjäder i systemet (spikfötter) som flyttar, förvärrar och i vissa fall minskar enstaka resonanser?
Om man kan bli av med de ur musikåtergivningshänsenede
allvarliga resonanserna så är väl det mödan värt!?
IngOehman skrev:Har du några handfasta frågor istället för spekulationer och antydningar, så svarar jag gärna på dem. Men om du hellre redogör för att du "inte tror", än ställer vettiga frågor för att få svar, så får du nog sväva vidare...
Nu är väl detta knappast tjugo frågor till oraklet(!?) även om många på forumet (inte helt oförtjänt vill jag nog tillägga) betraktar dig som allvetande på området. Allvetande är säkert att ta i och jag betvivlar att du någonsin skulle varken mena eller uttala dylika anspråk.
Ang. skeptiken så finns det onekligen mycket att vara skeptisk till inom hifi, bl.a.:
* Jag är skeptisk till att höjden av CD-återgivning kan fås för under 10tkr.
* Jag är skeptisk till att 100kg slutsteg för 100tkr och med rektangulär effektkub med nödvändighet är bra på att driva högtalare med gott musikaliskt resultat.
* Jag är skeptisk till att det skulle vara vettigt fördelade pengar att lägga >10% av hifi-budgeten på kablaget.
* Jag är skeptisk till det mesta som skrivs i hifi-pressen.
* Jag är skeptisk till att en anläggning är bra på att återge musik bara för att den presenterar en ljudbild som om musikerna spelade i vardagsummet.
...
Kort sagt; -Jag är skeptisk!