Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Jag både håller med, men också inte. Eller jag kan utveckla det hela lite grann.
Jag tycker att det blir lite mer illusoriskt genom att blunda.
MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.
Det som stör mig ganska eller väldigt mycket är att se själva högtalarna.
/.../
Jag uppmanar till egna experiment.Återkom gärna med intryck.
Johan_Lindroos skrev:/.../MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.
/.../
Sunde skrev:Helt nedsläckt och ögonen öppna. Några utav mina besökare har berättat att dom varit lite skeptiska till en början när jag har släckt ner och det blivit totalt becksvart. Poletten har dock trillat ned när musiken startat. Syn är överskattat i dessa sammanhang.
petersteindl skrev:Eller också är synens påverkan på hörseln och det man hör underskattad.
Mvh
Peter
Harryup skrev:Det är lite lurigt tycker jag att lyssna med öppna ögon på en konsert mot att stänga dom. Man kan höra precis hur någon spelar genom att titta på dom och blundar man kanske man inte ens hör instrumentet särskilt tydligt. Dessutom tycker jag att det låter lite skillnad när man blundar på en konsert så det låter mycket mera diffust än om vilken stereo som helst och dessutom så sänks de högre toner lite i uppfattad nivå. Ingen hifi-diskant direkt.
Strmbrg skrev:Symfoniorkester på TV, tex Nyårskonserten låter bra eftersom bilden förstärker realismen. Blundar man, så låter det TV-ljuds-dåligt.
Johan_Lindroos skrev:Jag både håller med, men också inte. Eller jag kan utveckla det hela lite grann.
Jag tycker att det blir lite mer illusoriskt genom att blunda.
MEN, min uppfattning är att folk i allmänhet gör det för att det är i brist på att få en riktig mörkläggning eller just det att man ser högtalarna.
Det som stör mig ganska eller väldigt mycket är att se själva högtalarna. Därför har jag en ljudgenomsläpplig filmduk framför hela högtalariet (dock inte surroundhögtalarna). Då tycker jag att upplevelsen blir snarlik den som blir om man blundar, men man behöver inte blunda. Jag upplever att ljudbilden målas upp i större dimensioner. Om man ser högtalarna hör man tydligare ljudkällornas fysiska plats, själva högtalarna alltså.
Sedan finns det en nivå till, genom att lyssna i totalt mörker (med öppna ögon alltså). Då kan ljudupplevelsen bli ytterligare något bättre. Verkligen bra.
Min gissning är att hjärnkapaciteten omedvetet slipper ägna sig åt visuella intryck överhuvudtaget och därmed tillägna sig mer av ledig kapacitet åt hörandet istället. Ljudupplevelsen tilltar då ytterligare ett snäpp.
Om man inte kan släcka ned så innebär detta nattlyssning, vilket är ett ytterligare sätt att komma i en annan, lugnare, ännu bättre sinnesstämning och mer mottaglig för musikaliska upplevelser.
Jag uppmanar till egna experiment.Återkom gärna med intryck.
Strmbrg skrev:Ska till Hallstahammar imorgon, torsdag.
Strmbrg skrev:Tack för inbjudan!
Jag har troligtvis lämnat ”metropolen” redan på förmiddan.
Användare som besöker denna kategori: smile och 35 gäster