Moderator: Redaktörer
MathiasJK skrev:Enda jag hittar när jag googlar efter detta är RS Components 100M för närmare 2000.
Känner att det är lite saftigt, hade gärna velat köpa lösmeter och kanske 20 meter sammanlagt, då har jag så det räcker och blir över för mitt bruk närmsta rätt många åren.
Ingen som kanske kan tänka sig sälja en bit om någon har?
Fridens JK
MathiasJK skrev:Tjena!
Tänkte jag skulle ge mig på att bygga lite egna signalkablar.
Har letat på forumet och kommit fram till att RG62 alternativt CT100 är vad som gäller.
Alla länkar jag hittar som går till elfa, visar dock att produkten inte längre säljs. Så vad göra nu?
Har dessa kablar även något annat namn?
Vart vänder jag mig? Skulle allra helst vilja få tag på båda typerna av kabel.
Kontakter tänkte jag testa att köpa hem ett par av de tämligen billiga Ampenol som säljs lite överallt, någon mer erfarenheter kring dessa?
Vänlig hälsning, JK
peterh skrev:MathiasJK skrev:Enda jag hittar när jag googlar efter detta är RS Components 100M för närmare 2000.
Känner att det är lite saftigt, hade gärna velat köpa lösmeter och kanske 20 meter sammanlagt, då har jag så det räcker och blir över för mitt bruk närmsta rätt många åren.
Fridens JK
Vad är det för fel på RG58 ( 50ohm) ?
Kjell har och många andra, vanligt till comradio.
DQ-20 skrev:peterh skrev:MathiasJK skrev:Enda jag hittar när jag googlar efter detta är RS Components 100M för närmare 2000.
Fridens JK
Vad är det för fel på RG58 ( 50ohm) ?
Kjell har och många andra, vanligt till comradio.
Lägre karaktäristisk impedans betyder nästan alltid högre kapacitans, vilket belastar apparaten som driver kabeln. RG-62 (93 Ohm) har 42 pF/m och RG-58 (50 Ohm) har 101 pF/m. Vill man köra standardkoaxialer till audio bör man söka efter 75 Ohm. WF-100 är en 75 Ohms kabel. Fungerar till sterio och TV.
/DQ-20
Lasse- skrev:Svart PVC Märkt med MIL TYPE RG - 62A/U Koaxialkabel med flätad kopparskärm
Ytterdiameter 6,2mm Innerskärm 1X0,64mm Koppar Inpedans 93 Ohm Bhiab Nyköping har RG 62 på metervara.
sprudel skrev:Köp från BlueJeans cable i USA istället, mkt fina Beldenkablar i valfria längder med krympta kontakter istället för lödda. Enda nackdelen är att kontakten är lång om du har trångt bakom. Bra priser, men köp mycket för att minska fraktpriset per kabel.
MorganM skrev:Nu vet jag inte hur kräsen trådskaparen är?
Men Rg62 låter inte lika bra som ulc från Holigraphic Audio.Men det är ju så klart stor prisskillnad också.
Har själv bytt så jag vet.
MathiasJK skrev:Tjena!
Tänkte jag skulle ge mig på att bygga lite egna signalkablar.
Har letat på forumet och kommit fram till att RG62 alternativt CT100 är vad som gäller.
...
Vänlig hälsning, JK
idea skrev:Nu är vi inne på minerad mark - signalkablar som påverkar signalöverföringen. I dagligt tal kablar som låter.
Mitt tips är att kan du höra någon påverkan på signalöverföringen med en kabel för audiobruk så släng den uppenbart felaktigt konstruerade kabeln. Det är relativt enkelt att konstruera audiokablar upp till 100 m som inte påverkar signalöverföringen inom 0 -20 kHz. Däremot är det inte lika enkelt att få till en kabel med kontakt som kan hantera de mekaniska påfrestningar som den utsätts för vid upprepade i och urkopplingar.
paa skrev:Om kabeln hörs, så släng den matande apparaten, den har fel utimpedans och kass drivförmåga!
paa skrev:Om kabeln hörs, så släng den matande apparaten, den har fel utimpedans och kass drivförmåga!
idea skrev:paa skrev:Om kabeln hörs, så släng den matande apparaten, den har fel utimpedans och kass drivförmåga!
Kablar är billiga i förhållande till apparater så jag vet vilken komponent jag skulle kassera
RogerGustavsson skrev:Har inte den karaktäristiska impedansen betydelse vid överföring av digitala signaler?
RogerGustavsson skrev:Har inte den karaktäristiska impedansen betydelse vid överföring av digitala signaler?
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 22 gäster