AlbertHall skrev:Idag lyssnar majoriteten bara på syntetisk musik.
Källa på det!
Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Okej, jag definierar inte mitt "problem" ur ett tekniskt perspektiv.
För min del så handlar det om att slippa distraheras av tillkortakommanden i hur musiken presenteras inför mina höron. Föreligger det tillkortakommanden som renderar i distraktion så vill jag bli av med dem. Föreligger det tillkortakommanden som INTE renderar i distraktion så kan de få fortsätta att föreligga.
Med de åtgärder jag har vidtagit så har distraktionerna minskat avsevärt. Det betyder alltså att jag tycker att det är mer givande att lyssna på musiken.
music4ever skrev:Strmbrg skrev:Okej, jag definierar inte mitt "problem" ur ett tekniskt perspektiv.
För min del så handlar det om att slippa distraheras av tillkortakommanden i hur musiken presenteras inför mina höron. Föreligger det tillkortakommanden som renderar i distraktion så vill jag bli av med dem. Föreligger det tillkortakommanden som INTE renderar i distraktion så kan de få fortsätta att föreligga.
Med de åtgärder jag har vidtagit så har distraktionerna minskat avsevärt. Det betyder alltså att jag tycker att det är mer givande att lyssna på musiken.
Varför testade du inte att byta kaffekopparna, måla om väggen eller tvättade kläderna med 60 grader istället för 40 grader, för se om du blev mindre distraherad?
Morello skrev:Rent allmänt tycker jag forumet tappat nivå - det är mycket trådar om saker som saknar bäring på ljudåtergivning, vilket denna tråd är ett exempel på.
Strmbrg skrev:Mja, jag tycker nog att det är ganska sjukt det jag håller på med.
Kanske skulle det låta likadant utan den där avancerade strömlådan.
Men jag ids inte undersöka den saken, vilket även det självklart är rätt sjukt.
Oeldling skrev:Morello skrev:Rent allmänt tycker jag forumet tappat nivå - det är mycket trådar om saker som saknar bäring på ljudåtergivning, vilket denna tråd är ett exempel på.
Kan förstå va du menar för oss mindre ljudmässigt bildade ser nog många detta som mer underhållning än seriöst tråd.
Elektrikern inom mig är inne precis på samma bana på vanlig hemelektronik bör nog knappast en sådan behövas eller göra någon slags skillnad, ungefär lite som hdmi kablar av snabbast standard , ettor och nollor kommer ju knappast bli bättre bild med en kabel som skickar informationen exakt lika snabbt men kostar tio ggr så mycket, det är ju konstaterat i blindtester.
Du får helt enkelt blunda för dessa underhållande men kanske fakta befriade trådar och njuta av mer intressanta trådar. Vi som inte har
den fina kunskapen som du och en del andra besitter ska vara tacksamma att ni finns och svarar flitigt här på forumet det uppskattas verkligen i vilket fall från min sida ! Eloge till er
Harryup skrev:Oeldling skrev:Morello skrev:Rent allmänt tycker jag forumet tappat nivå - det är mycket trådar om saker som saknar bäring på ljudåtergivning, vilket denna tråd är ett exempel på.
Kan förstå va du menar för oss mindre ljudmässigt bildade ser nog många detta som mer underhållning än seriöst tråd.
Elektrikern inom mig är inne precis på samma bana på vanlig hemelektronik bör nog knappast en sådan behövas eller göra någon slags skillnad, ungefär lite som hdmi kablar av snabbast standard , ettor och nollor kommer ju knappast bli bättre bild med en kabel som skickar informationen exakt lika snabbt men kostar tio ggr så mycket, det är ju konstaterat i blindtester.
Du får helt enkelt blunda för dessa underhållande men kanske fakta befriade trådar och njuta av mer intressanta trådar. Vi som inte har
den fina kunskapen som du och en del andra besitter ska vara tacksamma att ni finns och svarar flitigt här på forumet det uppskattas verkligen i vilket fall från min sida ! Eloge till er
Att ta HDMI kablar som referens på något är knappast lämpligt. Det är stora skillnader mellan olika HDMI och inget man behöver gissa något om eftersom det bara är att titta, dock är inte priset en faktor som kvitto på högre och högre kvalité. Finns kombinationer som inte ens ger bild trots att alla är inblandade delar är klara för 4K, dock kan den kabeln ge bild ihop med en annan kombination av identiska apparater. HiFi-apparater har en förmåga att vara individer och man kan inte utesluta att folk som testar kanske har en del upplevelser som känns främmande för andra. Problemet med många (alla?) tester är att man bara har ett exemplar av en apparat.
Strmbrg skrev:Mja, jag tycker nog att det är ganska sjukt det jag håller på med.
Kanske skulle det låta likadant utan den där avancerade strömlådan.
Men jag ids inte undersöka den saken, vilket även det självklart är rätt sjukt.
Oeldling skrev:Är fantastiskt att tycka och uppleva saker olika därför tänker jag inte peka med någon pinne vem som har rätt eller fel för man kan ju uppleva saker olika . Så är livet!
Min upplevelse och fasta uppfattning är att köper en hdmi kabel för låt säga 1000kr som klarar alla möjliga standarder , har högsta möjliga hastigheter och är riktigt välkontakterad kommer en kabel med examotsvarande spec för 10000kr knappast göra någon skillnad. Du skickar information mellan två punkter finns inget i mina ögon som skulle kunna göra någon slags skillnad, när båda har högsta standard teoretiskt för ändamålet .
Så upplever jag det
Harryup skrev:Oeldling skrev:
Att ta HDMI kablar som referens på något är knappast lämpligt. Det är stora skillnader mellan olika HDMI och inget man behöver gissa något om eftersom det bara är att titta, dock är inte priset en faktor som kvitto på högre och högre kvalité. Finns kombinationer som inte ens ger bild trots att alla är inblandade delar är klara för 4K, dock kan den kabeln ge bild ihop med en annan kombination av identiska apparater. HiFi-apparater har en förmåga att vara individer och man kan inte utesluta att folk som testar kanske har en del upplevelser som känns främmande för andra. Problemet med många (alla?) tester är att man bara har ett exemplar av en apparat.
hifikg skrev:Ingen borde uttala sig om något innan hen har provat ALLA apparater i en tillverkad serie.
Kanske särskilt viktigt när det handlar om mikrotillverkare.
Harryup skrev:Oeldling skrev:Är fantastiskt att tycka och uppleva saker olika därför tänker jag inte peka med någon pinne vem som har rätt eller fel för man kan ju uppleva saker olika . Så är livet!
Min upplevelse och fasta uppfattning är att köper en hdmi kabel för låt säga 1000kr som klarar alla möjliga standarder , har högsta möjliga hastigheter och är riktigt välkontakterad kommer en kabel med examotsvarande spec för 10000kr knappast göra någon skillnad. Du skickar information mellan två punkter finns inget i mina ögon som skulle kunna göra någon slags skillnad, när båda har högsta standard teoretiskt för ändamålet .
Så upplever jag det
Harryup skrev:
När och om jag inte är ens i närheten insatt eller har någon egen erfarenhet av tester av någonting så avhåller jag mig ifrån att tro och tycka alltför mycket.
Man kan ju hoppas att det inte bör göra någon skillnad mellan olika saker som verkar specade långt över vad som rimligen är kraven, men tänk om det t.ex. inte är kabeln som är skillnaden utan att det är apparaterna som kabeln skall förbinda som är känsliga utom vad som rimligen borde vara gångbart. Och kanske just det här exet av billig kabelfunkar eller just det här exet av dyr kabel som funkar. Lätt att tro då att det är en verklig skillnad i ena eller andra riktningen som är sann. Fast det kanske bara gäller mellan de ex man testar. Sen kan det ju vara så att på en bra 55" tv så är det ingen skillnad men om man har 8 m kabel till projektorn som visar en 300" bild så är det skillnad. I någon riktning.
Strmbrg skrev:Ja! Va kul! Den här tråden flöt upp till ytan igen. Det blir ju ibland så, när gaser bildas.![]()
En rimligtvis ganska kvalificerad gissning - killdito eller ej - är att ingen av de som tagit del av den här tråden någonsin har erfarit en ljudupplevelse med en Accuphase strömtillsnyggare i anläggningen. Detta oavsett vilket lands elnät vederbörande är beroende av.
Jag kan hursomhelst meddela att tillsnyggaren har varit permanent inkopplad hela tiden sedan den för första gången inkopplades. Dvs ingen frestelse av att "testa" dess inverkan har renderat i ett sådant "test".
Numera är den dessutom aningens mer undanskuffad bakom höger dipol, sålunda att dess multi-visningsinstrument är lite svårare att se. Det har renderat i att jag gett fasen i att löpande kolla nätdistorsionen på kanske ett halvår. Den informationen - om något - lär ju knappalunda göra något för ljudet. Dvs det lär ju låta som det gör oavsett om jag noterar att för närvarande är nät-THD 2,5% eller 5,5%. Ut-värdet är för övrigt alltid "noll". Åtminstone såpas "noll" som ett analogt visarinstrument kan visa.
När det gäller lureri från Accuphases sida så behöver det ju inte vara så att det föreligger. En tänkbar möjlighet - som kan gälla diverse hifi-tillverkare - är att tillverkaren lurar sig själv. Dvs ont uppsåt föreligger ej, men likafullt kan en produkt vara verkningslös eller till och med destruktiv. Men det har inte tillverkaren förstått.
Att strömtillsnyggaren snyggar till strömmen är för övrigt inte alls någon garanti för att den snyggar till betingelserna för de anslutna apparaterna. Och även om betingelserna verkligen blir gynnade, så betyder det såklart inte att det renderar i någon förbättring av den upplevda musiken.
I vissa fall så vet jag att musiken inte alls förbättras: Philip Glass musik låter lika enformig, mäzzjassen lika trist och Jello lika påfrestande.
Tell skrev:Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!
Tell skrev:Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!
Baffel skrev:Så länge det är bra maskiner som löder, bra komponenter och noggrann kvalitetskontroll så ska det ju bli lika bra . Pryttel för pryttel i samma serie. Har svårt att tänka mig något annat.
Obs uttalar mig nu om något jag inte har en aning om.Gissar på det bara.
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting, Majestic-12 [Bot] och 43 gäster