Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Den där volymknappen är de bäst investerade kronorna i tillverkningskostnaden. Den mekaniska känslan i den är en del av lyssnarens första intryck och det är klart att produkten sedan kommer låta bra, eftersom kunden i varje detalj redan är ”primad” till sinnet. Varumärkesbyggande och design 101.
Strmbrg skrev:Belker skrev:Den där volymknappen är de bäst investerade kronorna i tillverkningskostnaden. Den mekaniska känslan i den är en del av lyssnarens första intryck och det är klart att produkten sedan kommer låta bra, eftersom kunden i varje detalj redan är ”primad” till sinnet. Varumärkesbyggande och design 101.
Det småskojiga i sammanhanget är att tillverkaren själv skriver om hur de lagt ner en massa arbete på att åstadkomma just känslan. Det blir - åtminstone som jag uppfattar det - en rejäl skopa självironi över det hela.
Belker skrev:Strmbrg skrev:Belker skrev:Den där volymknappen är de bäst investerade kronorna i tillverkningskostnaden. Den mekaniska känslan i den är en del av lyssnarens första intryck och det är klart att produkten sedan kommer låta bra, eftersom kunden i varje detalj redan är ”primad” till sinnet. Varumärkesbyggande och design 101.
Det småskojiga i sammanhanget är att tillverkaren själv skriver om hur de lagt ner en massa arbete på att åstadkomma just känslan. Det blir - åtminstone som jag uppfattar det - en rejäl skopa självironi över det hela.
Inte alls, som jag ser det. Det är bara den verbala sidan av samma mynt. ”Vi bryr oss om alla detaljer, hur små de än är. Därför kan du lita på att vår apparat låter bra”. Seikoexemplet du tog upp t.ex; har du själv, spontant, upptäckt att de slipat en fasett på visaren, eller har ”någon” sagt det och visat en högupplöst, perfekt ljussatt förstoring?
Belker skrev:Du är konsekvent i din smak. Tror Accuphase vill säga samma sak. En oinvigd skulle ju lätt förväxla dem med vilken japansk receiver som helst. Det händer inte med lika dyra ”high-end-designade” schabrak.
Strmbrg skrev:Belker skrev:Du är konsekvent i din smak. Tror Accuphase vill säga samma sak. En oinvigd skulle ju lätt förväxla dem med vilken japansk receiver som helst. Det händer inte med lika dyra ”high-end-designade” schabrak.
Det som stör mig en del är att det inte går att släcka ner fronten helt.
Mätarna på slutsteget går att släcka, men reklamskylten i turkos lyser ständigt. Som väl är så döljs dess åsyn av futter'a när di placeras på pallen.
Belker skrev:Kör du Lexus, också?Eller Merca, skulle väl också funka.
Strmbrg skrev:Det som stör mig en del är att det inte går att släcka ner fronten helt.
sprudel skrev:Tell skrev:Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!
Där har du grunden till en lämplig analogi med små förändringar i anläggningen. Andra däck på din DKW och du känner det direkt, med en annan person som kört de gamla och jämför med de nya vid ett tillfälle inte har samma höggradiga känslighet. Kända vägar är kända låtar och DKW är din anläggning. Det sitter i hela kroppen på något sätt.
Tell skrev:sprudel skrev:Tell skrev:Jag känner lätt skillnad mellan 0,1mm och 1mm när jag glider fram i min DKW, det är verkligen natt o dag så jag behöver inte ens ta blindtest för att veta vilken som är vilken!
Där har du grunden till en lämplig analogi med små förändringar i anläggningen. Andra däck på din DKW och du känner det direkt, med en annan person som kört de gamla och jämför med de nya vid ett tillfälle inte har samma höggradiga känslighet. Kända vägar är kända låtar och DKW är din anläggning. Det sitter i hela kroppen på något sätt.
Dock ska man väl tänka på att precis som jansch skrev så var det en dålig liknelse, o det för att när det kommer till bilar så är det såå många parametrerar som påverkar körupplevelsen på så extremt många sätt, och dessutom så är målet med olika bilar ganska olika där en lastbil ska göra nånting helt annat än en beach buggy eller en limosine. Så att jämföra det med en stereoanläggning där så gott som alla prylar byggs med transparens som mål blir ganska fel. Ett bytet mellan t ex två förstärkare antagligen mest till för att få tillgång till mer effekt o därmed kunna spela högre utan risk för klippning, ljudet i sig är däremot så extremt likt att antagligen ingen hör nåt annat än nån eventuell subtil skillnad.
Strmbrg skrev:Egentligen är det ganska upprörande alltsammans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster