Verkar ändå som att vi faktiskt är rörande överens. Jag hade från start tänkt mig att acceptera allt mellan 21-24 Hz som tillräckligt bra, och jag har inte ändrat mig.
Allra bäst med avseende på integration i ett vardagsrum som är 6,5m långt, som mitt är simulerar 21,5Hz.
Men halva Hertz och decibel är bara tramsigt att hållas med så vi kan enas om att 22Hz är där skön symbios inträder

Magkänslan från början var ändå att det skulle bli svårt att nå 21-22Hz utan att porten blev för lång eller trång, så jag siktade mot trädtopparna, eller ja 20-21Hz

MEN, med det sagt, och det här är inte främst riktat till tankesmedjan som bidragit hittills i den här tråden, utan till andra som liksom jag själv är här för att lära:
Den hörbara skillnaden mellan i det här fallet en L26ROY i en 55 liters låda avstämd till 25Hz och samma bas i en 60l@22Hz kan diskuteras, min åsikt är att den i de allra flesta fall är obefintlig eller i vart fall minimal (hembioträsket undantaget) eftersom fonogram med hörbart innehåll under 35Hz är ganska ovanliga, men såklart råkar man på något sådant så, ja då märks det lite grann och då kan det kanske vara mödan värt. Det som vi hålit på med här, som jag inte vill förminska på något sätt, för det är både roligt och lärorikt, när vi diskuterat 21-23Hz är lite åt det nördigare hållet och skall väl snarast ses som ett fall av "varför göra fel när man kan göra rätt"
Om man istället byggt nåt annat och valet varit mellan 35 och 40Hz då är den hörbara skillnaden stor, helt enkelt för att det finns nåt i musiken att höra.
Och om jag skall pissa lite på min egen parad, integreringen med vardagsrum som jag skriver om här ovan har jag gjort baserat på att rummet är 6,5 meter långt och därför förstärker basen från ca 26 Hz och neråt och eftersom jag känner mitt vardagsrum därefter med ytterligare ca 6dB per Oktav. Verkligheten är med all säkerhet mycket annorlunda, men det är lite moment 22, utan att ha byggt högtalarna och placerat dem där de av inredningstekniska skäl måste stå är det omöjligt uppdrag att få fram en på riktigt relevant rumskurva.
Sådär, verklighetsanknytning återställd

Åter till ämnet, såhär ser ett par 12 mm portar ut, mätning imorgon...