Med min uträkning hamnar Sammels area på (om jag minns höjden rätt);
A: h x b = 25 x 1,42 = 35.5 cm2
Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Och vad borde portlängden i sammels låda bli då?
Glebster skrev:Jag uttrycker mig nog lite otydligt, ja, vi menar samma sak. Jag klippte och klistrade...slarv.![]()
Med min uträkning hamnar Sammels area på (om jag minns höjden rätt);
A: h x b = 25 x 1,42 = 35.5 cm2
Glebster skrev:Calleberg skrev:Och vad borde portlängden i sammels låda bli då?
Vilket element?
Calleberg skrev:Jadå verkar stämma skapligt, jag får 370mm men då räknar jag med att sammels lådda plus fluff =60 liter.
Det var fluffet jag skulle komma till, hade hoppats att det skulle göra att siffrorna tillslut hamnade på plats, men icke.
SAMMEL, Vad har du för utvändiga dimensioner på den där låddan?
Calleberg skrev:Jadå verkar stämma skapligt, jag får 370mm men då räknar jag med att sammels lådda plus fluff =60 liter.
Det var fluffet jag skulle komma till, hade hoppats att det skulle göra att siffrorna tillslut hamnade på plats, men icke.
SAMMEL, Vad har du för utvändiga dimensioner på den där låddan?
Glebster skrev:Calle, kan du inte sammanfatta dina specifikationer så kan vi göra samma Bastaövning på dem?
Calleberg skrev:Glebster skrev:Calle, kan du inte sammanfatta dina specifikationer så kan vi göra samma Bastaövning på dem?
56 liter 78mm 21.8Hz
Glebster skrev:Calleberg skrev:Glebster skrev:Calle, kan du inte sammanfatta dina specifikationer så kan vi göra samma Bastaövning på dem?
56 liter 78mm 21.8Hz
78mm = diameter?
Calleberg skrev:
Törs man fråga vad Basta tycker om Porthastgheten vid 18 & 40Hz på mina två små 12-22(17) portar
Glebster skrev:Dammutlopp eller Calles slitsport mkII?
sammel skrev:Glebster skrev:Dammutlopp eller Calles slitsport mkII?
Det var häftigt, misstänker att Ior har en bisyssla hos med Vattenbolagen ,
vi var inte tillräckligt snabba med att bygga tokoptimerad port så dom han före
MVH
Samuel Strågefors
Calleberg skrev:Ja, dels det, men ochså skulle jag tro, delvis samma fenomen som gör att du bör ha älgpasset med vinden mot skjutriktningen.
Nej jag är inte jägare.
Isidor skrev:Om vi för enkelhets skull håller oss till cirkulära tvärsnitt så kan man ge följande råd:
[...]
2. Placera aldrig porten i direkt närhet av elementet eftersom turbulensproblemen då kan bli oöverstigliga. Ju längre avstånd, desto bättre.
- viewtopic.php?p=50019#p50019
Magnusjohansson skrev:Gammal tråd som jag hittade när jag letade efter annat. Men fick ändå lust att skriva om en fundering.
Varför väljer man egentligen den typen av element till en sådan konstruktion? Det jag menar är att portarnas storlek ändå kommer sätta begränsningen och att man aldrig i praktiken kan nyttja slaglängden man betalar för. Den där kan klart spela riktigt högt runt 50Hz eller så. Men det är ju sällan eller aldrig där som man har problem med SPL. utan 20-35Hz. Känns bara som om man får mer dist än med ett element med mindre upphängning och högre effektivitet.
Calleberg skrev:Magnusjohansson skrev:Gammal tråd som jag hittade när jag letade efter annat. Men fick ändå lust att skriva om en fundering.
Varför väljer man egentligen den typen av element till en sådan konstruktion? Det jag menar är att portarnas storlek ändå kommer sätta begränsningen och att man aldrig i praktiken kan nyttja slaglängden man betalar för. Den där kan klart spela riktigt högt runt 50Hz eller så. Men det är ju sällan eller aldrig där som man har problem med SPL. utan 20-35Hz. Känns bara som om man får mer dist än med ett element med mindre upphängning och högre effektivitet.
Vilket element skulle du ha valt?
Lådvolymen är ungefär 46liter, Större ytterdiameter än ROY får inte plats, inte ens ROY for egentligen plats men jag har trollat med knäna.![]()
Delningsfrekvensen är 120-180Hz beroende på Aktiv eller passiv delning. När jag köpte elementen kostade de lite över 2500 styck.
Magnusjohansson skrev: ...Och då tycker jag nog ändå det finns aningen bättre och troligen betydligt billigare alternativ.
.
MagnusJohansson skrev:Jag inte tycker porten bör gå över runt 7m/s.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster