Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Det är sedan länge tekniskt möjligt att lösa problemen ovan (allting förutsätter naturligtvis bl.a. en helt ny inspelningsstandard), men praktiskt sett är vi fortfarande ganska långt ifrån detta. Överföringsfunktionerna från högtalare till trumhinnor (4 stycken) måste vara noggrant återskapade och detta är svårt att åstadkomma för en lyssnare som inte befinner sig i exakt samma position hela tiden.
Dessutom får inte lyssnarens ytteröron/huvud/överkropp skilja sig alltför mycket från konsthuvudets (eller de använda HRTF:erna i det syntetiska fallet) för att man ska erhålla god återgivning för hela rymden omkring lyssnaren. Extra kritiskt är det i vertikalplanet, där vindlingarna i ytteröronen är som viktigast för lokaliseringen.
galder skrev:I-or skrev:Det är sedan länge tekniskt möjligt att lösa problemen ovan (allting förutsätter naturligtvis bl.a. en helt ny inspelningsstandard), men praktiskt sett är vi fortfarande ganska långt ifrån detta. Överföringsfunktionerna från högtalare till trumhinnor (4 stycken) måste vara noggrant återskapade och detta är svårt att åstadkomma för en lyssnare som inte befinner sig i exakt samma position hela tiden.
Dessutom får inte lyssnarens ytteröron/huvud/överkropp skilja sig alltför mycket från konsthuvudets (eller de använda HRTF:erna i det syntetiska fallet) för att man ska erhålla god återgivning för hela rymden omkring lyssnaren. Extra kritiskt är det i vertikalplanet, där vindlingarna i ytteröronen är som viktigast för lokaliseringen.
Inte behövs väl en ny inspelningsstandard. Allt tas om hand efteråt i kedjan, och byggs väl in i någon slags signalprocessor? Tekniken för detta är ju redan framtagen för 2st högtalare.
Det där med huvudrörelser verkar Apple ha kommit långt med. Man får väl sitta med något på huvudet, typ.
viewtopic.php?f=9&t=72313&p=2191767#p2191767
Angående återgivningen i vertikalplanet så påpekas det att rörelser fram/bak påverkade detta, inget specifikt nämndes om öronens vindlingar, vad jag minns.
galder skrev:Inte behövs väl en ny inspelningsstandard. Allt tas om hand efteråt i kedjan, och byggs väl in i någon slags signalprocessor? Tekniken för detta är ju redan framtagen för 2st högtalare.
Det där med huvudrörelser verkar Apple ha kommit långt med. Man får väl sitta med något på huvudet, typ.
viewtopic.php?f=9&t=72313&p=2191767#p2191767
Angående återgivningen i vertikalplanet så påpekas det att rörelser fram/bak påverkade detta, inget specifikt nämndes om öronens vindlingar, vad jag minns.
Ogjort skrev:Sitter jag i "stereomitt" och blundar och lyssnar på tv-nyheter i mono, så kommer ljudet mitt emellan högtalarna.
Tittar jag så kommer det omedelbart från TV:n som står rätt rejält till vänster. Är den som pratar i bild kommer
ljudet från munnen på den som talar... (man är väl inte dum)
Lite ungefär som samma när jag lyssnar på musik. Kan störas av att om jag tittar så är det ett fotoalbum som låter som en fiol.
Anders O.
Ogjort skrev:Sitter jag i "stereomitt" och blundar och lyssnar på tv-nyheter i mono, så kommer ljudet mitt emellan högtalarna.
Tittar jag så kommer det omedelbart från TV:n som står rätt rejält till vänster. Är den som pratar i bild kommer
ljudet från munnen på den som talar... (man är väl inte dum)
Lite ungefär som samma när jag lyssnar på musik. Kan störas av att om jag tittar så är det ett fotoalbum som låter som en fiol.
Anders O.
JM skrev:Att påstå att monoljud mittemellan högtalarna inte finns där i den hörandets verklighet är en lögn.
E skrev:JM skrev:Att påstå att monoljud mittemellan högtalarna inte finns där i den hörandets verklighet är en lögn.
Har du något exempel på någon som har påstått dylikt?
Mvh E*
Calleberg skrev:Inget heller syns om ingen är där som ser...![]()
Sorry...
Carry on...
Nattlorden skrev:...
Så det absolut mest magiska är när man faktiskt ser högtalarna men hjärnan kopplar inte ljudet till dem. Det tar lite tid att vänja sig vid att lyssna på musik någonstans de inte syns överhuvudtaget, eller så var det i alla fall för mig. Kanske blir lite lättare om man har mer annat att titta på än en vit bioduk, iofs...
Calleberg skrev:Nix ingen ironi denna gången![]()
Ville bara påtala att det gälller för samtliga sinnen.
Dessutom när vi ändå flummar loss på riktigt, Samtliga dessa sinnen är på intet sätt opåverkade av andra pågående stimuli.
T.ex: Flaskan med vin som smakade så bra i solen på uteserveringen i Provence... varför smakar samma vin inte riktigt lika bra hemma i ettan i ett höstgrått Bagarmossen ...
Fiktivt exempel, men gissar att det är lättare att relatera till för de flesta här än mina normala preferenser.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Nix ingen ironi denna gången![]()
Ville bara påtala att det gälller för samtliga sinnen.
Dessutom när vi ändå flummar loss på riktigt, Samtliga dessa sinnen är på intet sätt opåverkade av andra pågående stimuli.
T.ex: Flaskan med vin som smakade så bra i solen på uteserveringen i Provence... varför smakar samma vin inte riktigt lika bra hemma i ettan i ett höstgrått Bagarmossen ...
Fiktivt exempel, men gissar att det är lättare att relatera till för de flesta här än mina normala preferenser.
Ja, och frågan är om detta alls är flum för övrigt. Det har ju verklighets-bäring.![]()
Nå, vinet eller vad som helst som skall rendera en upplevelse tarvar ju både en avsändare och en mottagare. Upplevelsen finns inte i vinet, den finns i mottagaren. Vinet kan nog för det mesta utgöra förutsättningen för upplevelsen, men upplevelsen finns inte där.
Vi fokuserar nästan uteslutande på avsändaren när vi recenserar saker. Inte minst när vi bedömer hifi.
Calleberg skrev:Nej det är inte flum, men frågan om trädet som faller i skogen och varken syns hörs eller känns är lite mer åt det hållet.
...
Calleberg skrev:Ja lite kanske, det är ju sedan gammalt ett lite uttjatat filosofiskt spörsmål.
Och filosofi överlag tenderar ju att dra åt det flummiga hållet, speciellt amatörfilosofi som trädhistorien...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Om_ett_tr ... r_i_skogen
Användare som besöker denna kategori: Ayrton, Google [Bot] och 37 gäster