Vibrationsdämpning.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-30 20:02

hifi-skeptikern skrev:
IngOehman skrev:...Ser du verkligen inte att dina inlägg är praktexempel på just det som du kritiserar?

Din så kallade helhetssyn är ju helt skev och visar bara en sak, nämligen att du saknar helhetssyn! :wink:

Vh, iö

Oj, oj, oj... maken till arrogans! Jag har bättre saker att sysselsätta mig med än att diskutera med människor som har så fullt upp med att spegla sig i sin egen förträfflighet.

Tack för mig (för den här gången - det kan ju bättra sig - man lever på hoppet)!

Ibland går det snabbt att glömma, tydligen... :o (När det passar dig?)

Kommer du på fullt allvar inte ihåg - det var du som började med att anklaga mig för en massa dumheter, som inte stämde alls. Du kom med påståenden som var oinsatta och nedvärderande spekulationer och inget annat.

Du måste förstå, att om du går ut och beskyller andra för att ha en syn på sakerna, som de själva vet att de inte har, ja då får du nog vara beredd på mothugg. 8)

Vill du "ge upp" så fine, men nog vore det trevligare om vi kunde diskutera sakfrågan istället, alltså utan att du skall skriva andra på näsan vad de tycker och har för syn på verkligheten.

Håller du inte med?

Vh, iö

- - - - -

PS. Menar du på allvar att folk kan avkrävas svar på vilken CD-spelare som är bäst, i en massa olika prisklasser :o , och menar du på lika stort allvar att du har bevisat något av att du inte får några svar? 8O

Jag tycker att jag provar en förfärlig massa apparater, men inte tusan skulle jag ge mig på att besvara en sådan omöjlig fråga...
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-30 20:11, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-30 20:02

hifi-skeptikern skrev:

* Jag är skeptisk till att höjden av CD-återgivning kan fås för under 10tkr.

* Jag är skeptisk till att det skulle vara vettigt fördelade pengar att lägga >10% av hifi-budgeten på kablaget.

Du tror alltså inte att en cd spelare med en prislapp under 10.000:- kan låta i det närmaste ofärgat ?
Du tror också att det lönar sig att lägga upp till 10% av hifibudgeten på kablaget ?

:wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-03-31 10:57

IngOehman skrev:Därmed inte sagt att de inte kan nytta i många fall, men Sonic Design har så vitt jag vet inte marknadsfört dem som guds gåva till apparaterna.

Jag har någon sorts mjuka konliknande fötter under min Arcam-CD-spelare. (Jag tror de hette SD-fot :oops: .) Jag köpte dem för att Arcam (i bruksanvisningen) menar att det blir bättre med sådana fötter.

Jag tycker mig höra att det låter "bättre" med fötter än utan (när jag spelar ganska starkt) men mycket handlar om känslan att (för en relativt billig peng) gjort det som tillverkaren (som ju i övrigt verkar veta vad man håller på med) rekommenderar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-03-31 13:27

adagio skrev:Lite intryck för den som är intresserad:
AQ Big Feet/Little Feet- Bra mjuka fötter som ger ett lugnt men lite slöare ljud.

BDR- En favorit som stramar upp basen lite samt ökar skärpan utan att diskanten blir för påträngande.

NO Pulsarpoints- Snabbar upp det hela, ökar detaljskärpan men kan bli lite väl mycket.

Orginal- Bra allround, behagligt men skulle ibland önska mer skärpa och stramhet.

Mina subjektiva intryck, inga absoluta sanningar.

Det är mycket intressant att se att ljudpåverkan matchar det fysiska intrycket av produkten. Hårda produkter - "snabb ljud", mjuka produkter "mjukt" eller "slött", och original - mittemellan. Detta får iallafall mig att vilja söka förklaringar i suggestion och kognitiv påverkan snarare än förändringar i ljudet.

Spekulationer om förklaringar till ljudpåverkan från olika tweaks är ofta helt obefogade eftersom det helt enkelt inte finns indata som styrker att de har någon påverkan på ljudet överhuvudtaget. Däremot kan de ju väl har en effekt på det lyssnande subjektet via andra sinnen. Om "om" inte fanns vore katten Kung: det är lika meningslöst att försöka förklara skillnader i ljud som grundar sig på okontrollerade experiment som det är att förklara varför människor kan flyga eller varför det finns spöken.

/D

PS. Det är skillnad på subjektiva intryck och subjektiva metoder. Vi kan beforska den subjektiva uppfattningen av ljud med objektiva metoder: det är vad audiologi och psykoakustik går ut på. Att använda subjektiva metoder för det objektivt bestämbara suger kamel. Och vice versa.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-31 14:01

Jag fick bassning av Johan Lindroos när han var hemma hos mig i höstas.

Den spjuvern tog bort mina fina marmorstenar (för att få ner högtalarna i höjd) och bytte respektlöst ut mina välljudande spikes till frottehandukar.

Jag tyckte om den lite mer betonade diskanten som spikarna gav men vande mig väldigt snabbt vid handduksljudet. Dessa skall dock bytas men endast av visuella skäl. Mina Y-2 står dock direkt på golvet. Kanske inte så bra?

Totalt sett blev ljudet mycket bättre efter Johans besök då han flyttade både högtalare och soffa en meter bakåt. Högtalarplacering påverkar väldigt mycket mer i min anläggning. Skall då sägas att mina apparater redan av tillverkaren är utrustade med sorbonefötter för att eliminera vibrationer. Sorbone används för övrigt i F1 bilar också 8)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-31 14:14

Den spjuvern tog bort mina fina marmorstenar (för att få ner högtalarna i höjd) och bytte respektlöst ut mina välljudande spikes till frottehandukar.

Margaux: :D

Jag kan se det framför mig. Lite som när Fab-5 kommer hem och röjjer och respektlöst gayfaktoriserar hela lägenheten fast tvärtom...

Sorbone används för övrigt i F1 bilar också
Vilket de såklart är extra noga med att påpeka i reklamen för högtalarna. Det är nästan viktigaste detaljen på hela högtalarna, eller hur? :)

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2006-03-31 15:36

Jag vill berätta vad som hände vid en provlyssning när jag sålde min Quad 606.

Eftersom tiden var knapp innan köparen skulle dyka upp, placerades Quadden provisoriskt på en hög av flera lager dämpmatta (c:a 40 cm) med en tunn masonitskiva på topp.

CD:n startades och jag kan lova att det aldrig tidigare hörts en sådan stabil och ren återgivning med detta slutsteg.

Köparen kom och bestämde sig på en gång utan att ens hört låten till slut. Själv stod jag med min tappade haka och nästan ångrade mig.

Var detta bara en psykoakustisk upplevelse, eller vad skall man tro?

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2006-03-31 16:54

Diskuterar vi fortfarande vetenskapsteori i den här tråden?

Kort inlägg om skepticism:

Skepticism är bra, men man måste rikta den.

Man skall vara skeptisk mot tvärsäkra påståenden inom områden där det faktiskt ÄR svårt att veta saker: (Chips och bröd orsakar cancer)

Man skall vara ännu mer skeptisk mot uttalanden som går emot etablerad kunskap: (Pyramider helar brännskador)

Men att vara skeptisk mot etablerad kunskap är precis lika dumt som att inte vara det i övriga fall (Evolutionen är bara en teori, Intelligent design är en annan, lika mycket värd och lika väl underbyggd).

Nu är det väl inte säkert att man har koll på den etablerade kunskapen inom området. Då bör man förkovra sig eller hålla en låg profil.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-31 18:04

Olja nu igen, ska naturligtvis vara ekologisk och enbart enkelomättad, för att passa när samvetet är preferens. :D

adagio

Inläggav adagio » 2006-03-31 23:19

Men bacon är gött!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi