Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Jag kan inte mycket om hembio men jag upplevde nyligen att det inte blev ens 5.1 i en AppleTV4K, något i Apples programvara sätter stopp eller iaf käppar i hjulet.
Frisk skrev:Okey. Hur är vertexen konfigurerad med avseende på ljud? Skickas den kanalen helt opåverkad?
Tänkte en vända till... atmos-spåret bygger ju på Dolby true HD i grunden, detta hade jag problem med, men tvärt om i min tidigare setup. Hade då en splitter som delade HDMI och SPDIF. Fick inte ut ljud som jag önskade på vissa filmer, köpte då min vertex
Kan det vara liknande problem du har, att receivern inte klarar TrueHD som finns tillsammans med Atmos, att det är därför det blir tyst när du väljer atmos? Att receivern har stöd för 7.1 med dolby digital plus E-AC3.
Kanske filmen har två surroundspår, Dolby Digital 5.1 och TrueHD 7.1(+atmos)
jockewe skrev:Jag har kommit en bit på väg.
Ställde om Vertexen från Splitterläge till Matrix och efter ett tags(Allt funkade men jag fick hela tiden fel källas ljud på recivern) så
är jag tillbaka till ett kanske acceptabelt läge.
Vissa filmer märkta Atmos spelar 5.1 men andra filmer på AppleTV'n spelar 7.1. (t.ex. Netflix nånting)
Hela syftet med Vertexen för mig är att få 4k HD till CXUHD och låta DEN skala ned till 1080p, skillnaden är stor mot att som tidigare
spela 1080p material. (så blir det om man kopplar genom "recievern" med 1.4 HDMI)
Alla har ju sin gräns för hur mycket tid man orkar lägga ned så jag nöjer mig med 5.1 om jag ska kolla the Hobbit med barnen![]()
Tvboxen .. ja, nu hoppar bilden lite typ varje sekund när det är 24 material, det gjorde den inte förut - suck.
Kan leva med det också tror jag.
Kraniet skrev:Fast i det här fallet vill ju TS göra något som HDMI-formaten egentligen inte tillåter. Dvs att spela upp 4k material på icke 4k-utrustning via en tredjepartslösning som lurar handskakningssystemet som är inbyggt i HDMI.
Jag försvarar inte systemens handskakningsrutiner men att det blir problem är ju inte så konstigt.
Jag har själv funderat på att skaffa en 4k-omskalare för att kunna se HD-material på min plasma-tv. Xbox One S klarar av att skala om bluray 4k till 1080 och det blir mycket bättre bild än "vanlig" bluray.
Men jag har nog mer eller mindre bara kapitulerat inför tanken att köpa ny TV istället för att slippa strulet..
Harryup skrev:Håller med Kraniet,
inte systemets fel att man använder apparater som är för gamla för att direkt hantera källmaterialet utan att man måste skaffa hårdvara för att lura systemet.
Byt receiver till att börja med.
Kraniet skrev:Men Atmos lagras väl inte i diskreta kanaler? Är det inte bara en soppa som är lagrat och sen är det upp till uppspelaren att nysta ut vilka kanaler som ska komma ut.
Dvs om din reciever är konfad för 5.1.2 så får du det, är den konfad för 7.1.4 så får du det osv. Det är samma atmos-ljudspår i grunden.
jockewe skrev:Harryup skrev:Håller med Kraniet,
inte systemets fel att man använder apparater som är för gamla för att direkt hantera källmaterialet utan att man måste skaffa hårdvara för att lura systemet.
Byt receiver till att börja med.
Förlåt, men vilket löjligt inlägg. Jag har inte bett om Atmos, jag vill inte ha Atmos men filmer jag har köpt av Apple med 7.1 ljud spelar nu bara 5.1.
Du förstår väl lika väl som alla andra att det ligger pengar bakom valet av Atmos före t.ex DTS.ex. Många soundbars blir det!
Tycker du att man "lurar systemet" även när man har en LP pre-amp kopplad till RCA in och istället ska byta reciever?
Harryup skrev:du har källor som för att fungera korrekt skall ha minst HDMI 2.0 hela vägen men du har en gammal apparat som bara ger HDMI1.4 i kedjan.
jockewe skrev:Harryup skrev:du har källor som för att fungera korrekt skall ha minst HDMI 2.0 hela vägen men du har en gammal apparat som bara ger HDMI1.4 i kedjan.
Så jag ändrar ordningen på kedjan.
OM jag inte skulle använda Vertex så säger projektorn och Classé SSP-800 till AppleTV "jag kan bara 1080" och AppleTV skickar ut 1080 hela vägen.
Nu Skickar AppleTV 4k HDR till min CXUHD som ger vidare utmärkt nedskalad 4k till 1080p SDR.
Tråden handlar om var ljudkanalerna tar vägen och om någon som har AppleTV 4k 2021 vet varför två har 'försvunnit'...
/J
Harryup skrev:Ja, och min erfarenhet efter att ha kopplat HDMI 1.0, 1.1,1.2,1.4, 2.0och 2.1 i många många anläggningar att vad som helst kan hända. I synnerhet eftersom alla apparater pratar med varandra och kommer överens om en minsta gemensamma nämnare/Harry
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster