I-or skrev:Jag har länkat till ett flertal rapporter i tidigare trådar.
Jag kollade igenom dina inlägg (gick 17 sidor tillbaka) och jag såg dig inte länka till några sådana studier.
2. Jodå, och rapportförfattarna är ganska tydliga med det också: "Regarding the comparison between files recorded at 88.2 kHz and 44.1 kHz, significant results were observed for the Violin excerpt only, p = .006. Regarding the comparison between files recorded at 88.2 kHz and their down-sampled 44.1 kHz version, no significant result was observed."
Ditt citat återfinns inte i studien. Här är vad studien sade:
Regarding the comparison between files recorded at 88.2 kHz and 44.1 kHz, significant results were observed for the Orchestra excerpt only, p = .02.
Regarding the comparison between files recorded at 88.2 kHz and their down-sampled 44.1 kHz version, significant results were observed for the Classical
Guitar and the Voice excerpts, p = .004, p = .04, respectively.
Regarding the comparison between files recorded at 44.1 kHz and files down-sampled to 44.1 kHz, no significant result was observed for any musical excerpt
Hur många frekvensgångsmätningar har du sett i de studier som du hänvisar till? Jag studerade några av rapporterna som metastudien hänvisar till och fann inga. M.a.o. är det inte bra vetenskap. Det är väl känt att så lite som några tiondels dB i frekvensgångsavvikelser kan vara hörbara för känsliga lyssnare.
Ser vad du syftar på nu. Ifall filtret inte är brant nog så kan det eventuellt bli hörbar skillnad pga det.
Gjorde därför ett eget test och fick statistiskt signifikant resultat när brant filter användes.
Du kan själv testa, det finns billiga diskanter som går upp över 30khz.