Mäta elektronrör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa

Mäta elektronrör

Inläggav janixa » 2021-08-23 19:07

Jag undra om någon på forumet som bor i nordvästra Skåne och har lust att mäta i vilket skick mina rör är bra eller dåliga jag har 11 st 4st effektrör och 7st förstegsrör till ett skäligt ??????? :wink: :wink:

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

jansch

Re: Mäta elektronrör

Inläggav jansch » 2021-08-23 23:01

janixa skrev:Jag undra om någon på forumet som bor i nordvästra Skåne och har lust att mäta i vilket skick mina rör är bra eller dåliga jag har 11 st 4st effektrör och 7st förstegsrör till ett skäligt ??????? :wink: :wink:

/janixa

Om jag skall vara "jobbig" (på typiskt Faktiskt.io mane'r) så måste man mäta på förstärkaren och jämföra med nya rör av samma typ för att konstatera om dom "gör sitt jobb" tillfredsställande.
Dessutom vad är tillfredsställande? Bättre linjäritet/distorsion vid 2-3 vatt uteffekt eller kanske 60 Watt uteffekt vid 1% THD istället för 55 watt?

Som gammal elbasist bytte jag slutrör ganska ofta utan att mäta prestanda..... blev det bättre? Tja, man skall inte underskatta "Feel good" känsla och "så klart blir det bättre"....eller?
Blev det sämre ibland, t.ex som när jag bytte till Telefunken? Nu såhär efteråt vet jag faktiskt inte.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Mäta elektronrör

Inläggav Vinylcalle » 2021-08-24 01:38

Åker du lite söderut så kan vi på Rehifi göra det mot betalning. Undantaget vissa specialrör.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Generellt om hifi