Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Att hörandet och mikrofonen skulle bete sig olika redan efter 1ms, som JM påstår, kan man verkligen diskutera .
Det händer en klar skillnad om man överstiger 5 ms skulle jag säga ( med min begränsade erfarenhet baserat på egna inspelningar ) . Men det kanske kan bli skillnad med kortare intervall under vissa förutsättningar och studier ?
JM skrev:Antag en försöksperson lyssnar på en ideal ljudkälla i en rymd där ljudutbredningen är sfärisk med rak tonkurva utan distorsion. Lyssningsavståndet är 3 m och där försökspersonens näsa hela tiden pekar mot ljudkällan.
1. Utan begränsningsytor upplevs ljudet likt ljudet i en ekofrittrum.
2. Med en begränsningsyta nära ljudkällan lateralt som försenar reflexljudet ca 0,5 ms relativt direktljudet kommer ett ljud lokaliseras nästan mittemellan begränsningsytan och ljudkällan enligt summationslokalisations principen. Här fungerar hörandet likt en mikrofon.
3. Är nu ljudet ett klickljud och begränsningsytan förflyttas lateralt så reflexljudet försenas ca 2 ms upplevs två ljud. Försökspersonen hör först direktljudet och därefter ett eko. Denna ljudseparation sker redan i hjärnstammen utan viljekontroll. Moore (Litovsky) s266 ff
4. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 5 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns här nu även en maskering av reflexljudet på direktljudet.
5. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt bättre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns här nu en viss maskering av reflexljudet map direktljudet.
6. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till 70 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att höra två ljud utan spatial upplevelse. Reflexljudet upplevs nu som ett eko.
7. Är direktljudet komplex tät musik och reflexljudet försenas till 100 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att höra ett ljud med viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns här nu en viss påtaglig maskering av reflexljudet på direktljudet.
8. Är direktljudet komplex tät musik och reflexljudet försenas till 400 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att höra två ljud utan spatial upplevelse. Reflexljudet upplevs nu som ett eko.
9. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan enbart bakom direktljudet kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt sämre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en påtaglig maskering av reflexljudet map direktljudet.
10. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan ovan/under försökspersonen kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en viss maskering av reflexljudet map direktljudet.
11. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan under kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en viss maskering av reflexljudet map direktljudet.
12. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt bättre spatial upplevelse samt upplevda ljudet kommer ytterligare att lateraliseras (breddning av ljudet).
13. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt och vissa frekvenser absorberas kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt klart sämre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns nytt ljud. Gestaltprincipen fungerar partiellt.
14. Är direktljudet basrik gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt sämre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en mer påtaglig maskering av reflexljudet map direktljudet pga att låga frekvenser med hög SPL maskerar mer de högre frekvenserna.
15. Precedence effekten ovan gäller även till viss del i sagitalplanet (vertikalt).
16. Precedens effekten gäller inte vid icke prominenta/icke transienta ljud.
17. mm
Således upphör hörandet att fungera som en mikrofon över 1 ms. Hjärnan/hjärnstammen har autonom kapacitet att separera ljud tidsmässigt. Denna förmåga försämras med åldersnedsatt hörande. Även på högre kognitiv nivå (i frontalloberna) kan ljud separeras autonomt och/eller viljemässigt.
Sammanfattningsvis gäller det att ha laterala reflexer med SPL < 6 dB ljudtyrka. Reflexernas ton kurva bör ej avvika från direktljudets och ref. Reflexerna bör bara komma från laterala väggen. Golv och tak försämrar inte lika mycket som reflexer bakom högtalarna. Reflexer bakom försökspersonen påverkar hörandet något mindre än reflexer bakom högtalarna.
Reflexerna bör komma till lyssningspositionen kring 20 ms efter direktljudet.
Detta är min uppfattning hur vi hör i rum.
An Introduction to the Psychology of Hearing; Brian C. J. Moore
Kolla sid 266 ff.
https://books.google.se/books/about/An_ ... &q&f=false
The subjective effects of first reflections in concert halls—The need for lateral reflections; Mike Barron
Kolla fig 5.
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
However, there are remarkable perceptual differences between halls having the same objective measures.
Engaging concert hall acoustics is made up of temporal envelope preserving reflections.
Kolla videon.
The Journal of the Acoustical Society of America 129, EL223 (2011);
Tapio Lokkia), Jukka Pätynen, Sakari Tervo, Samuel Siltanen, and Lauri Savioja, 2011 https://doi.org/10.1121/1.3579145
The Precedence Effect in Sound Localization
Andrew D. Brown,corresponding author G. Christopher Stecker, and Daniel J. Tollin
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/
Perceptual integration between target speech and target-speech reflection reduces masking for target-speech recognition in younger adults and older adults; YingHuang..
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561
JM
jansch skrev:JM - jag förstår hur du tänker och hur det harmonierar med verifierad forskning.
paa skrev:Jag ser inget om kamfiltereffekt och hörbarhet av detta i alla dessa exempel?
petersteindl skrev:JM skrev:Antag en försöksperson lyssnar på en ideal ljudkälla i en rymd där ljudutbredningen är sfärisk med rak tonkurva utan distorsion. Lyssningsavståndet är 3 m och där försökspersonens näsa hela tiden pekar mot ljudkällan.
1. Utan begränsningsytor upplevs ljudet likt ljudet i en ekofrittrum.
2. Med en begränsningsyta nära ljudkällan lateralt som försenar reflexljudet ca 0,5 ms relativt direktljudet kommer ett ljud lokaliseras nästan mittemellan begränsningsytan och ljudkällan enligt summationslokalisations principen. Här fungerar hörandet likt en mikrofon.
3. Är nu ljudet ett klickljud och begränsningsytan förflyttas lateralt så reflexljudet försenas ca 2 ms upplevs två ljud. Försökspersonen hör först direktljudet och därefter ett eko. Denna ljudseparation sker redan i hjärnstammen utan viljekontroll. Moore (Litovsky) s266 ff
4. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 5 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns här nu även en maskering av reflexljudet på direktljudet.
5. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt bättre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns här nu en viss maskering av reflexljudet map direktljudet.
6. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till 70 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att höra två ljud utan spatial upplevelse. Reflexljudet upplevs nu som ett eko.
7. Är direktljudet komplex tät musik och reflexljudet försenas till 100 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att höra ett ljud med viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns här nu en viss påtaglig maskering av reflexljudet på direktljudet.
8. Är direktljudet komplex tät musik och reflexljudet försenas till 400 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att höra två ljud utan spatial upplevelse. Reflexljudet upplevs nu som ett eko.
9. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan enbart bakom direktljudet kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt sämre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en påtaglig maskering av reflexljudet map direktljudet.
10. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan ovan/under försökspersonen kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en viss maskering av reflexljudet map direktljudet.
11. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan under kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt viss spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en viss maskering av reflexljudet map direktljudet.
12. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt bättre spatial upplevelse samt upplevda ljudet kommer ytterligare att lateraliseras (breddning av ljudet).
13. Är direktljudet gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt och vissa frekvenser absorberas kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt klart sämre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i ekofrittrum finns nytt ljud. Gestaltprincipen fungerar partiellt.
14. Är direktljudet basrik gles musik och reflexljudet försenas till ca 20 ms genom förflyttning av begränsningsytan mer lateralt kommer försökspersonen att bara höra ett ljud samt sämre spatial upplevelse. Jämfört med ljudet i fall 5 finns här nu en mer påtaglig maskering av reflexljudet map direktljudet pga att låga frekvenser med hög SPL maskerar mer de högre frekvenserna.
15. Precedence effekten ovan gäller även till viss del i sagitalplanet (vertikalt).
16. Precedens effekten gäller inte vid icke prominenta/icke transienta ljud.
17. mm
Således upphör hörandet att fungera som en mikrofon över 1 ms. Hjärnan/hjärnstammen har autonom kapacitet att separera ljud tidsmässigt. Denna förmåga försämras med åldersnedsatt hörande. Även på högre kognitiv nivå (i frontalloberna) kan ljud separeras autonomt och/eller viljemässigt.
Sammanfattningsvis gäller det att ha laterala reflexer med SPL < 6 dB ljudtyrka. Reflexernas ton kurva bör ej avvika från direktljudets och ref. Reflexerna bör bara komma från laterala väggen. Golv och tak försämrar inte lika mycket som reflexer bakom högtalarna. Reflexer bakom försökspersonen påverkar hörandet något mindre än reflexer bakom högtalarna.
Reflexerna bör komma till lyssningspositionen kring 20 ms efter direktljudet.
Detta är min uppfattning hur vi hör i rum.
An Introduction to the Psychology of Hearing; Brian C. J. Moore
Kolla sid 266 ff.
https://books.google.se/books/about/An_ ... &q&f=false
The subjective effects of first reflections in concert halls—The need for lateral reflections; Mike Barron
Kolla fig 5.
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
However, there are remarkable perceptual differences between halls having the same objective measures.
Engaging concert hall acoustics is made up of temporal envelope preserving reflections.
Kolla videon.
The Journal of the Acoustical Society of America 129, EL223 (2011);
Tapio Lokkia), Jukka Pätynen, Sakari Tervo, Samuel Siltanen, and Lauri Savioja, 2011 https://doi.org/10.1121/1.3579145
The Precedence Effect in Sound Localization
Andrew D. Brown,corresponding author G. Christopher Stecker, and Daniel J. Tollin
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/
Perceptual integration between target speech and target-speech reflection reduces masking for target-speech recognition in younger adults and older adults; YingHuang..
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5508001561
JM
Jag har inte tid att svara på allt. Det är många av punkterna som behöver förtydligas och/eller korrigeras.
Det jag kan säga är att allt som står i punkt 2 är helt fel.
Du nämner mikrofon. Skall det diskuteras något gällande mikrofon kontra hörsel så får du gärna först definiera vad du menar med mikrofon.
Menar du tryckkännande mikrofon eller hastighetskännande?
Riktningskarakteristik
Är mikrofonen rundtagande d v s en kula?
Eller åtta?
Eller njure/kardioid?
Då du skriver en mikrofon, menar du en och endast en mikrofon?
Dessutom representerar inte en enda av punkterna i ditt inlägg något rum.
Om du menar att de skulle representera ett rum, så får du även definiera vad du menar med rum.
Vad jag sett av många inlägg på forumet så är det missförstånd vad gäller tidsskillnad mellan direktljud och reflekterat ljud kontra ITD Interaural Time Difference.
Mvh
Peter
I-or skrev:En stor del av resultaten från ovanstående test tillhör psykoakustiska grunder för ljudperception i typiska lyssningsrum även om t.ex. reflektioner med en löptid om 400 ms (motsvarande ca 140 m) av lätt insedda skäl är ganska ovanliga.
Jag tillhör de galenpannor som faktiskt har provat en hel del av ovanstående effekter genom att generera lämpliga halvsinuspulser i Matlab och låta en högtalare med olika positioner simulera reflektioner. Jag kan verifiera att dessa effekter stämmer hyggligt även om det är en ganska stor skillnad m.a.p. lateral vinkel och nivå för reflektionen. Man erhåller dessutom inte bara spatiella effekter utan också en ganska tydlig klangförändring för impulsartade ljud, vilket är fullt logiskt. Märkligt nog är effekterna tydliga även i reflektiv miljö och man är inte tvungen att utnyttja sig av ett ekofritt rum.
Att laterala reflektioner av "lagom" nivå är fördelaktigt har varit känt i decennier, men att skapa en löptid om 20 ms (motsvarande ca 7 m) för förstareflektionen låter sig naturligtvis inte göras i normala lyssningsrum. Det är knappast nödvändigt heller, vilket de flesta vana lyssnare inser och inte minst Tooles/Olives forskning visar.
För övrigt kan man inte jämföra inverkan av laterala reflektioner i konsertsalar med lyssningsrum eftersom detta är två totalt olika situationer som ställer helt olika akustiska krav.
Att diskutera signalanalys i termer av "en tryckkänslig mikrofon" är för övrigt fullständigt meningslöst, man kan naturligtvis analysera signalerna i tidsplanet eller t.o.m. använda mikrofoner eller konsthuvuden med lämplig riktverkan för att få med samtliga relevanta effekter i sammanhanget. Det är dessutom fortfarande så, att man kan ekvalisera klangförändringar via mätningar av frekvensgång över ett tidsfönster om sådär 500 ms för frekvenser under ca 300-500 Hz. Att man sedan i lyssningsrummet även får spatiella effekter som inte påverkas av ekvaliseringen är en helt annan sak.
I-or skrev:Det vore förmätet av mig att påstå att jag i ordets sanna bemärkelse hade forskat inom området (att arbeta inom området eller att via undersökningar/experiment dra sina egna slutsatser är en annan sak), men jag skummade igenom rapporten lite snabbt.
Egentligen var det inga nya rön, utan mest allmänna resonemang kring reflektionsmönster i olika miljöer och statistiska samband för dessa, men jag noterade i alla fall en stor felaktighet i att man påstod att efterklangstiden var längst för mellanhöga frekvenser. Låga frekvenser har nästan alltid längst efterklangstid i såväl typiska bostadsrum som kontorslokaler, auditoria och kyrkor (speciellt med publik på plats), men det är av flera skäl ofta svårare att mäta efterklangstiden för låga frekvenser. Detta misstag påverkade säkerligen de test, där man undersökte om man kunde syntetisera icke detekterbara efterklangsmönster. Dessutom påstår man att impulssvaren för de olika miljöerna var "tightly constrained", vilket är mer än märkligt eftersom man mätte i allt ifrån bostadsrum till gatumiljöer och skogar.
James Traer and Josh H. McDermott skrev:In everyday listening, sound reaches our ears directly from a source as well as indirectly via reflections known as reverberation.
Reverberation profoundly distorts the sound from a source, yet humans can both identify sound sources and distinguish environments from the resulting sound, via mechanisms that remain unclear.
The core computational challenge is that the acoustic signatures of the source and environment are combined in a single signal received by the ear.
Here we ask whether our recognition of sound sources and spaces reflects an ability to separate their effects and whether any such separation is enabled by statistical regularities of real-world reverberation.
To first determine whether such statistical regularities exist, we measured impulse responses (IRs) of 271 spaces sampled from the distribution encountered by humans during daily life.
The sampled spaces were diverse, but their IRs were tightly constrained, exhibiting exponential decay at frequency-dependent rates:
Mid frequencies reverberated longest whereas higher and lower frequencies decayed more rapidly, presumably due to absorptive properties of materials and air.
To test whether humans leverage these regularities, we manipulated IR decay characteristics in simulated reverberant audio.
Listeners could discriminate sound sources and environments from these signals, but their abilities degraded when reverberation characteristics deviated from those of real-world environments.
Subjectively, atypical IRs were mistaken for sound sources.
The results suggest the brain separates sound into contributions from the source and the environment, constrained by a prior on natural reverberation.
This separation process may contribute to robust recognition while providing information about spaces around us.
Thomas_A skrev:Har också varit lite fundersam på hur de kan få samma frekvensberoende avklingning i så vitt skilda miljöer. Det borde inte vara möjligt. Måste läsa material och metoder för att förstå hur de mätt.
Thomas_A skrev:Läste idag igenom denna
Statistics of natural reverberation enable perceptual separation of sound and space
https://www.pnas.org/content/113/48/E7856
Vad säger ni som forskat på detta om slutsatserna?
I-or skrev:Det usla består i direkta felaktigheter som härrör från brister i signalanalysen. Detta leder till följdfel som sprider sig igenom hela rapporten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster