The_Man skrev:...det finns ju steg som säkert är lika bra(nästan i alla fall) som kostade betydligt mer som nytt, men är betydligt billigare som begagnad...
Jo, det finns förvisso några få andra förstärkare med liknande prestanda, alltså:
1. >600 W uteffekt vid praktiskt bruk,
2. Distorsion i trakterna av 0,01%
3. Tillräcklig bandbredd och dämpfaktor
Kort sagt, en enorm uteffekt/dynamiskt headroom + de prestanda som visat sig behövas för att en effektförstärkare skall låta så bra, att den är svår att identifiera i en F/E-lyssning.
Men finns det verkligen någon annan som kan köpas lika extrem-billigt som NAD 208? Alltså till ett pris under 10 000:-, ibland till och med under 7000:-!
Nej, jag håller inte med om att NAD 208 är haussad, snarare tvärtom. Det är den BILLIGASTE förstärkaren man kan köpa om man ser till prestanda. Jag tror inte att det finns några andra förklaringar till populäriteten. Kombinationen "bäst och billigast" räcker som förklaring.
Att sedan omvärlden (utanför Sverige) inte känner till NAD 208's enastående prestanda, det är en annan sak. Varken apparatlådan, NADs egen redovisning av prestanda eller prislappen är ju sådana att de hjälper den okunnige att förstå att det är en apparat utöver det vanliga.
Därför är den väldigt undervärderad i andra länder än vårt.
Den som känner till någon enda effektförstärkare med prestanda liknande NAD 208 som kan köpas billigare än 10 000:- får gärna berätta om det!
The_Man skrev:...visst har det med tillgång och efterfrågan att köra....därför så får man ju ta det lungt med efterfrågan delen och inte lovprisa gamla saker alltför mycket som man är intresserad av att köpa
Nej, det där är ju ett problem förstås...
Men å andra sidan har kunskapen om NAD 208 enastående kvaliteter (lovprisandet alltså) gjort att det importerats väldiga mängder NAD 208 till Sverige, så även om det är svårt att få tag på en om man inte vill betala mer än 6500:- för det, så finns det trots allt rätt många i landet.
Jag har inte själv provat, men jag skulle tro att man skulle få tag på en rätt snabbt om man satte in en annons på köpes, och erbjöd 10 000:- för en NAD 208.
Och det är ändå väldigt billigt för en högpresterande 2*600W-förstärkare... Enda egentliga alternativet är ju Rotel 1090, och en sådan levererar bara 450 W per kanal, och kostar väsentligt mera.
Vh, iö
- - - - -
PS. Skall man vara noga är inte NAD 208 helt slaggfri i återgivningen över 280 W, i varje fall inte vid mycket kort-transienta (högfrekvenshaltiga) förlopp.