Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Med den uppställning jag har, dvs ganska spetsig triangel (ids inte mäta vinklar/mått nu), så är illusionen likafullt en ganska bred orkester.
Detta eftersom en god inspelning i kombination med en god återgivning av inspelningslokalens djup renderar i att orkestern ljuder som varandes rätt långt bortom högtalarna. Triangelbenens längd sträcker sig därmed långt bortom högtalarna varvid orkesterbredden upplevs hyfsat rimlig.
Hade det däremot låtit som att orkestern höll till i linje med eller strax bortom högtalarna så hade jag nog helst stängt av och ägnat mig åt annat.
Strmbrg skrev:Det må vara hur det vill med lyssningsgeometrin vid såväl inspelning som uppspelning.
Jag har emellertid provat olika geometrier här hemma och funnit den - i mitt tycke - bästa kompromissen.
Eller annorlunda uttryckt: Det må utifrån vissa resonemang vara mer "korrekt" med en annan geometri än den jag har, men om den mer "korrekta" geometrin medför att min illusion av realism minskar så är den inte aktuell att tillämpa för min del.
goat76 skrev:Men i de flesta fall har även de musikproduktioner du lyssnar på mixats med just en liksidig lyssningstriangel, så du tar likväl inte del av den tilltänkta stereobredden eftersom triangelbenens längd även i det fallet sträcker sig långt bortom högtalarna, fast då med full sterebredd vilket du i de flesta fall inte får med en snävare högtalaruppställning.![]()
Det existerar inte någon unik studiostandard för klassisk musik vad gäller placering av studiomonitorer, det är precis samma standard som för produktion av andra musikstilar vilket är en liksidig lyssningstriangel. Om någon här vill göra gällande att någon annan studiostandard gäller för produktion av just klassisk musik så får den personen hemskt gärna bidra med flertalet länkar som styrker detta. Något enstaka fall räcker inte.
Panorering av ljudmixen behöver inte ligga hundraprocentigt ut mot kanterna, om en producent oavsett musikstil är ute efter ett snävare öppningsfönster än vad den standardmässiga liksidiga lyssningstriangeln ger, så panorerar han naturligtvis mixen till den smalare önskade stereobredden eller anpassar mikrofonernas placering efter önskat slutresultat. Lösningen är knappast att dra ihop högtalarna.
"Man svänger inte vägen för att hålla vägen under bilen, man svänger bilen för att hålla bilen på vägen."
I-or skrev:goat76 skrev:…
Det existerar inte någon unik studiostandard för klassisk musik vad gäller placering av studiomonitorer, det är precis samma standard som för produktion av andra musikstilar vilket är en liksidig lyssningstriangel. Om någon här vill göra gällande att någon annan studiostandard gäller för produktion av just klassisk musik så får den personen hemskt gärna bidra med flertalet länkar som styrker detta. Något enstaka fall räcker inte.
Du har fastnat i studiostandarder och liksidiga trianglar har man ofta (dock långt ifrån alltid) i studior som har utnyttjats vid efterproduktionen, men både Telarc och Reference Recordings Keith O Johnson utnyttjade en mer hifi-typisk monitorhögtalaruppställning på plats vid de inspelningar som har diskuterats här. Här är ett par bilder på "professorn" i arbete (notera den avgjort icke liksidiga triangeln i den första bilden):
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning och använde för placering av mikrofonerna en mer optimerad uppställning för att kunna återge ett akustiskt skeende på ett bättre sätt.
hcl skrev:I-or skrev:goat76 skrev:…
Det existerar inte någon unik studiostandard för klassisk musik vad gäller placering av studiomonitorer, det är precis samma standard som för produktion av andra musikstilar vilket är en liksidig lyssningstriangel. Om någon här vill göra gällande att någon annan studiostandard gäller för produktion av just klassisk musik så får den personen hemskt gärna bidra med flertalet länkar som styrker detta. Något enstaka fall räcker inte.
Du har fastnat i studiostandarder och liksidiga trianglar har man ofta (dock långt ifrån alltid) i studior som har utnyttjats vid efterproduktionen, men både Telarc och Reference Recordings Keith O Johnson utnyttjade en mer hifi-typisk monitorhögtalaruppställning på plats vid de inspelningar som har diskuterats här. Här är ett par bilder på "professorn" i arbete (notera den avgjort icke liksidiga triangeln i den första bilden):
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning och använde för placering av mikrofonerna en mer optimerad uppställning för att kunna återge ett akustiskt skeende på ett bättre sätt.
Just ”hålet” i ljudbilden har jag faktiskt inte noterat speciellt ofta i någon någorlunda väl akustikbehandlad studio jag varit i. I vårt lilla mix-rum är det t.o.m. ngt bredare mellan högtalarna än liksidig triangel och inte heller där blir det något hål ö.h.t. Kan det vara så att hålet inte har så mycket med själva högtalarna att göra utan att hålet uppstår p.g.a. interagerande mellan högtalarna (dess spridningsmönster) och närliggande reflekterande ytor. I de flesta studios har man ju ganska väl kontrollerad omgivning till högtalarna (bortsett från ev. placering på mixerbordets bakkant, vilket i dessa fall är problematiskt i sig)?
I-or skrev:goat76 skrev:Men i de flesta fall har även de musikproduktioner du lyssnar på mixats med just en liksidig lyssningstriangel, så du tar likväl inte del av den tilltänkta stereobredden eftersom triangelbenens längd även i det fallet sträcker sig långt bortom högtalarna, fast då med full sterebredd vilket du i de flesta fall inte får med en snävare högtalaruppställning.![]()
Det existerar inte någon unik studiostandard för klassisk musik vad gäller placering av studiomonitorer, det är precis samma standard som för produktion av andra musikstilar vilket är en liksidig lyssningstriangel. Om någon här vill göra gällande att någon annan studiostandard gäller för produktion av just klassisk musik så får den personen hemskt gärna bidra med flertalet länkar som styrker detta. Något enstaka fall räcker inte.
Panorering av ljudmixen behöver inte ligga hundraprocentigt ut mot kanterna, om en producent oavsett musikstil är ute efter ett snävare öppningsfönster än vad den standardmässiga liksidiga lyssningstriangeln ger, så panorerar han naturligtvis mixen till den smalare önskade stereobredden eller anpassar mikrofonernas placering efter önskat slutresultat. Lösningen är knappast att dra ihop högtalarna.
"Man svänger inte vägen för att hålla vägen under bilen, man svänger bilen för att hålla bilen på vägen."
Du har fastnat i studiostandarder och liksidiga trianglar har man ofta (dock långt ifrån alltid) i studior som har utnyttjats vid efterproduktionen, men både Telarc och Reference Recordings Keith O Johnson utnyttjade en mer hifi-typisk monitorhögtalaruppställning på plats vid de inspelningar som har diskuterats här. Här är ett par bilder på "professorn" i arbete (notera den avgjort icke liksidiga triangeln i den första bilden):
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning och använde för placering av mikrofonerna en mer optimerad uppställning för att kunna återge ett akustiskt skeende på ett bättre sätt.
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning...
goat76 skrev:Om hål i mitten uppstår bör man nog helt enkelt minska hela lyssningstriangeln.
Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
JM skrev:Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Bästa ljudupplevelsen i ditt rum har mer med de subjektiva kriterierna att göra än exakta vinklar eller lutningen på huvudet.
viewtopic.php?f=9&t=72406&p=2196324#p2196324
I ditt fall är jag helt övertygad att det är upplevelsen av lokalisationen, tidpunkten, frekvenssammansättning och ljudstyrkan hos reflexerna relativt direktljudet vilka är helt avgörande för ditt optimala ljud.
Mina jämförelser mellan Yamaha NS-1000 och olika lika distorsionsfria dipoler i samma rum bekräftar slutsatserna. Ns-1000 lådorna är en upplevelsemässig katastrof map reflexernas negativa påverkan på direktljudet.
Slutsatsen blir att upplevelsen av korrekta rumsrelaterade reflexer slår artificiella inspelade reflexer. Lokalisationen av reflexerna måste spegla rummet. Upplevelsen av frekvensen hos reflexerna och lokalisationen verkar vara viktigare än ankomsttiden och intensiteten i lyssningspositionen.
Har någon studie som bekräftar detta men hittar inte den. Studien visar att inspelad reflex med samma frekvensammansättning, intensitet och fördröjning men har samma lokalisation som direktljudet inte ger samma optimala upplevelse som reflexer med annan faktisk mer rumsrelaterad lokalisation. Möjligen har Peter S eller ngn annan den?
JM
JM skrev:Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Bästa ljudupplevelsen i ditt rum har mer med de subjektiva kriterierna att göra än exakta vinklar eller lutningen på huvudet.
viewtopic.php?f=9&t=72406&p=2196324#p2196324
I ditt fall är jag helt övertygad att det är upplevelsen av lokalisationen, tidpunkten, frekvenssammansättning och ljudstyrkan hos reflexerna relativt direktljudet vilka är helt avgörande för ditt optimala ljud.
Mina jämförelser mellan Yamaha NS-1000 och olika lika distorsionsfria dipoler i samma rum bekräftar slutsatserna. Ns-1000 lådorna är en upplevelsemässig katastrof map reflexernas negativa påverkan på direktljudet.
Slutsatsen blir att upplevelsen av korrekta rumsrelaterade reflexer slår artificiella inspelade reflexer. Lokalisationen av reflexerna måste spegla rummet. Upplevelsen av frekvensen hos reflexerna och lokalisationen verkar vara viktigare än ankomsttiden och intensiteten i lyssningspositionen.
Har någon studie som bekräftar detta men hittar inte den. Studien visar att inspelad reflex med samma frekvensammansättning, intensitet och fördröjning men har samma lokalisation som direktljudet inte ger samma optimala upplevelse som reflexer med annan faktisk mer rumsrelaterad lokalisation. Möjligen har Peter S eller ngn annan den?
JM
goat76 skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Bästa ljudupplevelsen i ditt rum har mer med de subjektiva kriterierna att göra än exakta vinklar eller lutningen på huvudet.
viewtopic.php?f=9&t=72406&p=2196324#p2196324
I ditt fall är jag helt övertygad att det är upplevelsen av lokalisationen, tidpunkten, frekvenssammansättning och ljudstyrkan hos reflexerna relativt direktljudet vilka är helt avgörande för ditt optimala ljud.
Mina jämförelser mellan Yamaha NS-1000 och olika lika distorsionsfria dipoler i samma rum bekräftar slutsatserna. Ns-1000 lådorna är en upplevelsemässig katastrof map reflexernas negativa påverkan på direktljudet.
Slutsatsen blir att upplevelsen av korrekta rumsrelaterade reflexer slår artificiella inspelade reflexer. Lokalisationen av reflexerna måste spegla rummet. Upplevelsen av frekvensen hos reflexerna och lokalisationen verkar vara viktigare än ankomsttiden och intensiteten i lyssningspositionen.
Har någon studie som bekräftar detta men hittar inte den. Studien visar att inspelad reflex med samma frekvensammansättning, intensitet och fördröjning men har samma lokalisation som direktljudet inte ger samma optimala upplevelse som reflexer med annan faktisk mer rumsrelaterad lokalisation. Möjligen har Peter S eller ngn annan den?
JM
Vad menar du med artificiellt inspelade reflexer, menar du att allt inspelat rumsljud kan ses som artificiellt slag, inte bara sådant som är skapat i efterhandsproduktionen med någon form av reverb-enhet?
Själv är jag intresserad av att höra så mycket som möjligt av rummet i inspelningen, därav behöver det egna rummets reflexer elimineras så att de inte beslöjar/dominerar över de fina detaljerna/ledtrådarna som gör att jag lättare kan urskönja det inspelade rummet.
MEN… en helt död miljö vill man väl inte heller ha, så frågan är hur den optimala balansen mellan direktljud och sena reflexer från det egna rummet egentligen bör se ut?
Jag kan inte tänka mig att tydliga tidiga reflexer från det egna rummet gagnar någon uppspelning oavsett genre, möjligtvis att reflexerna inte blir lika störande för mer luftiga inspelningar (utan torra ljudinslag), och t.o.m kan uppfattas förstärka luftigheten från inspelningen trots att det egentligen är en maskerande effekt, där det egna rumsljudet dominerar över det inspelade rumsljudet.
petersteindl skrev:För många år sedan läste jag en vetenskaplig artikel gällande en undersökning över korskorrelation mellan öronen och olika infallsvinklar. Har för mig att man studerade om det finns samband mellan korskorrelation och hur tydligt man hörde ljudkällan från viss riktning, d v s skärpa gällande lokalisation, lokalisationsskärpa. Vad jag minns, så fanns ett tydligt samband där vinkel 23-24 grader lateralt hade någon form av "nollställe" eller max nånting som har med skärpa av lokalisation att göra. Det skulle alltså vara bättre att ha högtalarna med lyssningsvinkel +/- 23 grader än +/- 30 grader. Det intressanta var att det fanns ett till sådant "nollställe" runt 45 grader om jag minns rätt. Själv använder jag +/- 45 grader då jag har Bremenhögtalarna på varsin kortsidovägg. I annat fall kanske jag hamnar på +/- 23-24 grader. Jag har inte mätt så noga.
Det betyder i den testen att företeelsen att lokalisera precist med skärpa är en funktionen av Korskorrelation och inte av HRTF. (Men det finns även där samband, så på sätt och vis kommer nog HRTF in och speciellt om man mister hörseln på 1 öra) Vad jag minns kallade man det på engelska för Localization blur, eller något sådant. Ett nollställe i Localization blur ger ett max i Localization precision/skärpa.
. . . . . .
. . . jag var tvungen att googla lite. Och friska upp mitt minne med lite Blauert och tänka till lite.
I bilden nedan ser man Auditory event i blått med motsvarande upplevd riktning med standardavvikelse i rött. Här ser man att standardavvikelsen är större rakt från sidorna än rakt framifrån. En annan intressant iakttagelse är skillnaden att höra en sak från främre halvplanet kontra från bakre halvplanet d v s kring 90 grader och kring 270 grader. Det råder ingen symmetri på det sätt som det råder symmetri kring 0 grader och 180 grader. Punkterna i grönt är riktningen av påförd signal d v s sound event d v s ljudkällans placering. Standardavvikelsen går alltså inte förbi främre och bakre halvplan. Däremot är standardavvikelsen symmetrisk kring noll grader och kring 270 grader.
Exempel vid 90 grader: Ljudkällan är placerad på 80,7 grader. Subjektet/försökspersonen hör det som om det vore 90 grader. Standardavvikelsen är i förhållande till sound event d v s i förhållande till 80,7 grader.
Sedan kan man stega sig fram gradvis mellan 0 grader och 80 grader och vidare ända fram till 359 grader, så fås en helhetsbild med vertikal vinkel konstant på noll grader. Då får man fram standardavvikelsen för varje enskilt gradtal och den var minst kring 23-24 grader och kring 45 grader om jag minns rätt. Standardavvikelsen är ett mått på blur. I den undersökning jag läste sökte man inte bara samband utan även förklaring och då fanns samband mellan blur och korskorrelation mellan öronen, så man varierade korskorrelation och mätte standardavvikelser och kunde jämföra med lateralvinkel.
Man bör nämna att insignalen var brus med 100 ms varaktighet. Med annan varaktighet och annat frekvensinnehåll varierar Localization blur. Nu minns jag inte hur detta kom in i hörselns korskorrelation.
Det är också beroende på avstånd d v s om ljudvågen är nära och sfärisk eller på avstånd och plan. Man kan således även mäta localization blur gällande avstånd d v s avståndsbedömning till ljudkälla. Oftast gör man sådan mätning i 0 grader lateralt och 0 grader vertikalt. Localization blur är beroende på många parametrar.
Man har även mätt hos personer som är helt döva på 1 öra och fått fram localization blur. I dessa fall kommer inte hörselns korskorrelation in. Då är det HRTF. Min gissning är att det är en kombination. Det brukar vara så med biologiska system. Massor med redundans och samarbete och synergi mellan olika processer.
Jag har för mig att standardavvikelsen är som minst vid +/- 23 grader och vid +/- 45 grader i lateralplan.
Sedan kan man göra en undersökning i vertikalplan också och alla kombinationer av rymdvinklar, t.ex. snett uppifrån. Då skulle man t.ex. i ett multikanal surroundsystem kunna ställa surroundhögtalarna i de punkter där Localization blur är som störst. Jag har själv aldrig provat och jag har heller inte sett någon sådan undersökning.
Vad gäller Carlsson OA52 så bör man ta hänsyn till att högtalarna inte befinner sig på 0 grader vertikalt, utan på en negativ vinkel vertikal vinkel. Jag vågar faktiskt med säkerhet påstå att Stig inte kände till detta fenomen med olika localization blur beroende på rymdvinkel in mot hörseln. Man kan inte utgå från att det blir samma laterala vinkel gentemot lyssnaren som om högtalarna vore placerade vertikalt i 0 grader. De som har OA52 kan faktiskt prova sig fram med olika vinklar och det kan faktiskt vara så att den laterala optimala vinkeln blir lite olika beroende på lyssningsavståndet som ju ändrar den vertikala vinkeln.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster